مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن لکه وایتکس + ترفندهای جالب و کاربردی برای حذف لکه پارچه

وایتکس قدرت لکه بری بالایی دارد ولی در صورت برخورد با پارچه می تواند لکه های زردی به جای بگذارید. اگر می خواهید از روش های مطمئن برای از بین بردن لکه وایتکس از روی لباس و پارچه آگاه شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

وایتکس جزو محصولات سفید کننده موثر است و در بسیاری از منازل کاربرد دارد. این محلول شوینده خانگی می تواند باعث از بین رفتن لکه و پاکیزگی بیشتر لباس شود. با استفاده از این محلول می توانید سخت ترین لکه ها را از بین ببرید و محیطی به دور از میکروب برای خود داشته باشید. در بعضی از شرایط این محلول می تواند روی الیافی که توانایی تحمل ن را ندارند، نشانه هایی به جای بگذارد که در ادامه مطلب روش های موثر برای از بین بردن لکه وایتکس را توضیح می دهیم.

محلول وایتکس برای لکه بری

وایتکس یکی از محلول های شیمایی است که به خانم ها برای رفع لکه کمک می کند ولی گاهی خودش می تواند باعث ایجاد لکه شود. اگر شما هم دچار این مشکل شده اید و فکر می کنید باید لباس را دور انداخت پس به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه ما باشید تا روش پاک کردن لکه وایتکس را بدانید.

وایتکس در صورت برخورد با لباس خیلی سریع به رنگ سفید در می آید وممکن است که لکه های دایره ای شکل به رنگ زرد و سفید روی لباس ایجاد کند. به جا ماندن لکه روی لباس با دیگر موارد؛ در اصل رنگ جدیدی روی لباس ایجاد می کند ولی لکه های وایتکس به معنی از بین رفتن الیاف اصلی پارچ و رنگ آن است.

به هر حال نیاز نیست نگران شوید زیرا با روش های موثر برای از بین بردن این لکه ها می تواند براحتی لکه را حذف کنید.

از بین بردن لکه وایتکس

روش های از بین بردن لکه وایتکس

به منظور پاک کردن لکه وایتکس می توانید از 3 روش زیر استفاده کنید:

کمک گرفتن از الکل

برای استفاده از این روش شما نیاز به مقدار کمی الکل ایروپوپیلو مقداری پنبه دارید.

  • برای انجام این روش در ابتدا یک توپ پنبه را به الکل آغشته کنید.
  • پنبه را روی قسمت های آسیب دیده بکشید.
  • به پاک کردن قسمت های اعمال شده به لکه بپردازید تا رنگ اصلی الیاف بازیابی شوند.

همانگونه که دیدید این روش خیلی ساده و آسان است ولی باید توجه کنید که با توجه به جنس پوشاک و مقدار لکه از وایتکس تاثیرگذار است. در حقیقت این روش برای از بین بردن لکه های کوچک وایتکس و لباس هایی با رنگ تیره کارآمدتر است زیرا در مقایسه با لباس های رنگ روشن از قدرت جذب کمتری برخوردار است.

اگر تصور می کنید که این روش برای شما کارآمد نمی باشد می توانید روش دیگر را امتحان کنید.

استفاده کردن از وایتکس

روش دیگر برای نگهداری کردن از لباس آسیب دیده، استفاده کردن از وایتکس برای کل لباس می باشد. این امر به شما کمک می کند تا لباس با رنگ روشن تر از قبل شود. در صورت انجام دادن این روش نباید با لباس های دیگر لباس را به ماشین لباسشوی بیندازید. برای انجام این روش نیاز به سفید کننده کلرین، پاک کننده غیر مخرب و وان دارید.

  • برای انجام این روش در ابتدا وان را پر از آب کنید.
  • پیراهن را درون آب خیس کنید.
  • یک چهارم فنجان از سفید کننده کلر را به آب درون وان اضافه کنید.
  • یک چهارم سفید کننده به محتویات درون وان اضافه کنید.
  • لباس را درون آب وان شستشو دهید تا وقتی که سایه روشن تری ایجاد شود.

باید توجه کنید که اگر از سفیدکننده کلرین فاقد خنثی کننده استفاده کنید، ممکن است در طی زمان لباس شما سوراخ و یا پاره شود. برای پیشگیری از بروز این امر باید توجه داشته باشید که از سفید کننده ضد کلر و هیدروژن پراکسید استفاده کنید.

از بین بردن لکه وایتکس

ادامه مراحل:

بعد از سفید کردن لباس باید مراحلی را انجام دهید که به شرح زیر است:

  1. پس از شستشوی لباس با سفید کننده، آب وان را خالی کنید.
  2. آب تازه ای به درون وان بی افزایید.
  3. خیلی سریع لباس تان را بشویید.
  4. مقدار کمی از سفید کننده خنثی کننده را به درون آب وان اضافه کنید، توجه داشته باشید که مقدار آن با توجه به نوع محلولی که از آن استفاده می کنید، متغیر است.
  5. توجه داشته باشید که از دیگر محلولات اسیدی به مانند سرکه هیچ گاه استفاده نکنید؛ چرا که گاز اسیدی تولید خواهد شد که در نهایت به از بین رفتن الیافت پارچه منجر می شود.
  6. به زمان خشک شدن لباس توجه داشته باشید وحدود ۳۰ دقیقه مانده به خشک شدن آن، باری دیگر از آب استفاده کنید تا خیس گردد.

استفاده از رنگ بر لباس

یکی از روش های خوب برای از بین بردن لکه وایتکس از لباس، رنگ کردن آن است. اگر خوش شانس باشید می توانید همان رنگ لباس خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید. در غیر این صورت به تغییر رنگ لباس خود مجبور هستید و به پاک کننده رنگ و رنگ مورد نظر نیاز دارید.

برای انجام این کار کمی آب داغ به وان اضافه کنید.

  • با توجه به مقدار و  حجم الیاف لباس تان، به وان پاک کننده اضافه کنید و لباس را به درونش قرار دهید. گفتنی است که به طور معمول برای پاک کردن رنگ لباس های کوچک از ۲ بسته آن استفاده می شود.
  • لباس را در طی ۱۰ الی ۳۰ دقیقه به درون محتویات درون وان قرار دهید تا به خوبی خیس و بی رنگ شود.
  • هنگامی که رنگ لباس به خوبی از بین رفت آب وان را خارج کنید و باری دیگر آن را پر کنید و رنگ مورد نظرتان را به درونش اضافه کنید.
  • پس از آن دستور العمل هایی که به روی بسته های رنگ اعمال شده است، انجام دهید تا به رنگ مورد نظر خود برای لباس در رابطه با از بین بردن لکه وایتکس دست پیدا کنید.

پاک کردن این محلول از انواع لباس

پاک کردن لکه وایتکس از لباس ها با توجه به جنس و الیاف متغیر است و در ادامه توضیح می دهیم.

لباس

همان طور که می دانید، وایتکس محلولی زرد رنگ است که در صورت تماس با لباس آن را به رنگ سفید تغییر می دهد. برای از بین بردن این لکه ها مراحل گفته شده در ادامه مطلب را به ترتیب بر روی لباس اعمال کنید.

  1. اسفنج و یا ۱ توپ از پنبه را به الکل آغشته کنید.
  2. پنبه را به صورت دورانی و حرکات دایره ای، به آرامی در محل مورد نظر اعمال کنید.
  3. اگر لکه های به جامانده از وایتکس خیلی زرد هستند، اجازه دهید که الکل کمی به روی آن ها باقی بماند.
  4. اسفنج را بشویید و سپس به روی نواحی مورد الکل بکشید تا به خوبی از الیاف پارچه پاک شود.
  5. کمی اجازه دهید تا لباس خشک شود.
  6. اگر به نتیجه مورد نظر با این روش دست پیدا نکردید، می توانید پارچه ای نرم را با پراکسید هیدروژن آغشته کنید و سپس به روی قسمت های زرد شده اعمال کنید. در صورتی دیگر می توانید پراکسید را به طور مستقیم در قسمت های لکه شده توسط وایتکس بریزید. (گفتنی است که پراکسید به مانند سفید کننده عمل می کند و به راحتی می تواند لکه های زرد را از بین ببرد.)
  7. لباس را دو مرتبه شستشو دهید و به روی خشک کن قرار دهید.

جین

لباس های جین اغلب به رنگ تیره هستند که از این رو؛ الکل تاثیر خوبی به روی بافت های آن بر جای می گذارد. همچنین این فرایند در بازگردانی رنگ جین های روشن از مراحل سختی برخوردار است. از این رو می توانید قسمت های مورد لکه واقع شده را با قیچی جدا کنید و یا با تکه پارچه ای همرنگ جین آن را بپوشانید.

در صورتی دیگر که لکه وایتکس زیاد بزرگ نبود، می توانید سوراخ های مشابه با دیگر قسمت های جین ایجاد کنید.

حوله

به طور کلی حوله ها برای عدم انتقال رنگ به پوست افراد در هنگام استفاده، از رنگ اضافی برخوردار نیستند. از این رو برای بازگردانی رنگ حوله نمی توانید از الکل استفاده کنید، اما بهترین روش برای رفع آن رنگ کردن مجدد حوله است.

در این صورت باید توجه داشته باشید که رنگ مورد استفاده تان برای حوله در صورت تماس با بدن خیس، انتقال پیدا نکند.

کفش

گفتنی است که روش از بین بردن لکه وایتکس از کفش به رنگ آن بستگی دارد. اگر رنگ کفش سفید باشد که به منظور از بین رفتن رنگ به صورت کلی است و نمی توان کاری برایش انجام داد، در غیر این صورت می توانید نواحی سفید شده توسط الکل را رنگ کنید. همچنین در صورت روش های ابتکارانه می توانید برچسب های مورد دلخواه بر روی لکه بچسبانید.

توجه داشته باشید که اگر لکه وایتکس به روی کفش زرد رنگ بود، بدان معناست که ترکیبات وایتکس به روی کفش باقی مانده است و باید از میان برداشته شود.

مطالب مشابه را ببینید!