مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن پلاک های دندان + 10 روش پاکسازی دندان از پلاک و جرم

پلاک دندان نوعی باکتری است که از رسوب کردن مواد غذایی ایجاد می شود که تجمع پلاک روی دندان باعث می شود دندان رنگش تغییر کند و به زردی مایل شود. به همین دلیل شما برای از بین بردن پلاک دندان از روش های خانگی مفیدی که در اختیار شما قرار می دهیم استفاده کنید.

اما قبل از اینکه پلاک دندان بتواند سلامت دهان و دندان شما را به خطر بیندازد باید خیلی سریع اقدام به از بین بردن پلاک دندان کنید، زیرا جمع شدن این پلاک ها روی دندان می تواند مشکلاتی مانند ابسه دندان، دندان درد و حساسیت دندان و لثه را به دنبال داشته باشد. فقط کافی است با استفاده از چند روش خانگی از شر پلاک های دندان خود خلاص شوید.

روش های مفید از بین بردن پلاک دندان و جرم

یک از دلایم مهم تجمع پلاک روی دندان مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است در صورتی که شما روانه اقدام به مسواک زدن نکنید این پلاک ها روی سطح دندان می چسبد و تبدیل به ماده ای سخت می شود که حتی مسواک زدن هم نمی تواند آنها را از بین ببرد و به همین دلیل، این مسئله خیلی مهم است و شما باید روش های رفع پلاک دندان را بدانید.

 

خوردن انجیر

یکی از میوه های مفید برای داشتن دندان های سالم و لثه های محکم استفاده از انجیز است. در هر وعده غذایی 2 تا 3 عدد انجیز بخورید، خوردن انجیر می تواند باعث شود تا بزاق دهان شما افزایش پیدا کند این موضوع باعث می شود تا پلاک ها با ترشح بزاف دهان از بین بروند.

کشیدن نخ دندان

یکی دیگر از روش های از بین بردن پلاک ددان کشیدن نخ دندان است و البته باید به روشی درست انجام بگیرد. نخ دندان می تواند پلاک ها و مواد غذایی که در لابه لای دندان ها تحمع یافته اند را از بین ببرد. با استفاده منظم از نخ دندان می توانید از تجمع پلاک دندان کم کنید. کشیدن نخ دندان  از تحمع پلاک جلوگیری می کند دندان ها را از پوسیدگی و خرابی در امان نگه می دارد.

خوردن غذا های تند

یکی از روش های طبیعی برای از بین بردن و رفع پلاک ها، مصرف کردن غذاهای تند است. وقتی که غذاهای تند میل می کنید غدد براق دهان تحریک می شوند و ترشح زیادتری می کنند که همین باعث پاکسازی دندان از پلاک می شود.

روغن گردانی دهان

این روش هم برای از بین بردن پلاک های دندان و دیگر مشکلات دهان روشی مناسب است و با استفاد از روغن های ضد میکروب می توانید پلاک ها را از بین ببرید. به این منظور می توانید روغن نارگیل را به میزان 2 قاشق غذاخوری در دهان خود بگذارید و به مدت 15 دقیقه آن را دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید و خوب بشویید. سعی کنید در هفته 2 بار از این روش استفاده کنید.

از بین بردن پلاک های دندان

دهانشویه محلول پراکسید

محلول پراکسید محلولی است که می تواند میکروب های دهان و دندان را از بین ببرد و هر نوع جرم و پلاکی را از روی سطح دندان ها را بزداید و فقط کافی است به اندازه 1 قاشق غذاخوری محلول ضد عفونی کننده را با 3 قاشق غذاخوری محلول پراکسید مخلوط کنید و آن را برای 2 دقیقه قرقره کنید، بهتر است برای از بین بردن پلاک دندان هفته ای 2 بار از این محلول استفاده کنید.

مسواک بزنید

یکی از روش های رفع پلاک دندان مسواک زدن است، تکرار مدام مسواک زدن باعث می شود تا از تشکیل هر نوع پلاک روی دندان ها جلوگیری شود، برای مسواک زدن و زدودن پلاک ها از روی دندانهایتان باید مسواکی نرم استفاده کنید و آن را به صورت دوارانی روی دندان های خود بچرخانید.

از بین بردن پلاک های دندان

جویدن سبزیجات و میوه جات

یکی دیگر از روش های درمان پلاک دندان جویدن سبزیجات و میوه جات است، به همین دلیل می تواند بعد از خوردن هر وعده غذایی اقدام به جویدن کرفس، سیب، هویج و خربزه کنید، این کار علاوه بر این که یک روش طبیعی برای تمیز شدن دندان از پلاک است باعث می شود ذرات باقی مانده غذایی دهان شما هم از بین برود.

استفاده از خمیر دندان فلوراید

فلوراید ماده ای است که می تواند باعث تقویت دندان شود و به همین دلیل استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید کم می تواند سطح مینای دندان را محکم تر کند و در نتیجه باعث می شود تا دندان های شما در مقابل مصرف هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی محافظت شود.

مخلوط جوش شیرین و نمک

جوش شیرین به دلیل داشتن اثرات ضد میکروبی می تواند بهترین ماده برای رفع پلاک های دندان باشد، همچنین استفاده از جوش شیرین با نمک می تواند باعث سفیدی هر چه بیشتر دندان شود. هر دوی این ماده ها برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند، به همین دلیل شما می توانید سر مسواک مرطوب خود را با کمی نمک و جوش شیرین آغشته کنید و بعد دندان هایتان را خیلی آرام مسواک بزنید، برای از بین بردن پلاک های دندان 1 روز در میان از این مخلوط استفاده کنید.

جویدن کنجد

دانه های کنجد را بجوید تا ماننده لایه بردار عمل کنند. برای لایه برداری دندان می توانید به مدتی طولانی کنجد بجوید و البته نیازی نیست که آنها را خیس کنید و بخورید و فقط جویدن آنها کافی است. می توانید در همین حال مسواک هم کنید تا پلاک ها از بین بروند.

نکات مهم برای جلوگیری از پلاک دندان

شاید روش های خانگی کمی زمان بر باشند ولی حتما نتایج خوبی به همراه خواهند داشت. یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنید این است که قبل از تجمع پلاک دندان بتوانید برای شما دردسر ساز شود، بتوانید از ایجاد آن روی دندان های خود جلوگیری کنید زیرا که آسیب هایی که  از تحمع پلاک های دندان می تواند به دندان وارد شود ممکن است به پوشیدگی و در آخر به از دست دادن دندان هم منجر شود. به همین دلیل باید اقدامات زیرا را انجام دهید.

  • بعد از صرف هر وعده غذایی آب بخورید و یا آب در داخل دهانتان بچرخانید تا تمامی ذرات باقی مانده غذا از بین برود.
  • مصرف شیرینی جات و مواد غذایی نشاسته دار را تا جای ممکن کاهش دهید.
  • از ریزه خوری و همچنین خوردن تنقلات حاوی شکر در طول روز خودداری کنید.
  • از استعمال سیگار خودداری کنید چرا که از مهم دلایل ایجاد پلاک دندان می باشد.
  • از خوراکی بیشتر استفاده کنید که حاوی ویتامین C هستند.
  • هر ماه برای بررسی سلامت دهان و دندان به دندان پزشکی مراجعه نمایید.

با روش هایی که در این مطلب ذکر کردیم می توانید تا حد زیادی از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کنید و همیشه دندان های سالم داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!