مجله تاپ‌ناز‌

استرس و ناراحتی زیاد باعث ناباروری مردان می شود

استرس و ناراحتی زیاد باعث ناباروری مردان می شود

ناراحتی و استرس می تواند قدرت باروری مردان را کم کند و باعث ناباروری مردان شود

تاثیر استرس در ناباروری مردان

دکتر مصطفی حمدیه در خصوص تأثیر استرس در ناباروری مردان، اظهارداشت: تولید اسپرم، تولید تخمک، سیکل قاعدگی در خانم‌ها، بسیار تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد و خانم‌هایی که دارای استرس هستند بیشتر مواقع دچارعادت ماهانه‌های نا منظم می‌شوند.

 

این روانپزشک افزود: ثابت شده در مردان هم به این صورت است و همانطور که عوامل استرس زا در زنان موجب اختلال می‌شود در مردان هم در ناباروری تأثیر گذاربوده و تولید اسپرم و تعداد اسپرم وقتی تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد باعث ناباروری شده و در این کنگره سعی شده بیشتر به ناباروری مردان از نگاه استرس پرداخت.

 

وی گفت: در اولین کنگره ناباروری مردان، پانلی در خصوص بیماری‌های سیستمیک از قبیل دیابت، قلب و عروق، بیماری‌های روانی و افسردگی و اضطراب ارائه خواهد شدکه در ناباروری تاثیرگذار هستند.

 

حمدیه ادامه داد: همچنین ثابت شده استرس و اضطراب و عوامل محیطی در مردان بر روابط زناشویی تأثیر گذار است و باعث کاهش اسپرم می‌گردد و برخی از مردانی که در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند نابارور هستند.

 

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سبک زندگی، تغذیه مناسب، آب و هوا، انواع استرس‌های روانی که روزانه با آنها مواجه هستیم و در معرض انواع و اقسام آنها قرار داریم، باید در مواجهه با آنها مدیریت خوبی داشته باشیم تا درصد ناباروری در مردان را کاهش دهیم.

 

حمدیه افزود: بعضی از بیماران روانی که بیماری آنها حاد است این افراد به خاطر عوامل ژنتیک خیلی راحت بیماری خود را از طریق ژن به نسل بعدی منتقل می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد نیز ممکن است بیماری خود را به فرزندانشان منتقل کنند و از لحاظ بهداشت روانی اگر مزدوج شدند حدالامکان نباید بچه دار شوند و باید حتما قبل از ازدواج مشاوره داشته باشند تا در صورت بچه دار شدن کودکی با کمترین عارضه متولد شود.

 

وی گفت: متاسفانه جامعه اصلا توصیه‌های بهداشتی و روانی را جدی نمی‌گیرد و فرهنگ سازی نشده و خانواده‌ها به خیال اینکه اگر ازدواج صورت گیرد با بچه دار شدن مشکل حل خواهد شد اقدام به این کار می‌کنند در صورتی که ژن معیوب را منتقل کرده و کودکی با اختلالات روانی متولد می‌شود که این به ضرر خانواده و جامعه است.

مطالب مشابه را ببینید!