مجله تاپ‌ناز‌

12+1 روش از کم ‌مصرف‌ ترین راه ‌های استفاده از کولر گازی

12+1 روش از کم ‌مصرف‌ ترین راه ‌های استفاده از کولر گازی

اگر از کولرهای گازی برای خنک کردن منزل استفاده می‌کنید، به طور حتم متوجه شده‌اید که این وسایل برقی، مصرف برق را تا حد زیادی بالا می‌برند و در نتیجه مبلغ قبض برق شما، خودنمایی بیشتری خواهد داشت. اما خبر خوب این است که اگر در طول فصل گرما چاره‌ای جز استفاده از وسایل سرمایشی نداریم، اما راه‌هایی برای کاهش مصرف برق و انرژی در استفاده از این وسایل وجود دارند. اگر شما هم مانند ما مشتاق دانستن در این باره هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

  1. کولر گازی را در جای درست نصب کنید

اولین قدم نصب کولر گازی در جای درست است؛ اگر از کولر گازی اسپلیت استفاده می‌کنید، می‌دانید که دوتیکه‌ای است و پنل داخلی که به آن ترموستات هم می‌گویند، داخل خانه نصب می‌شود. این پنل باید به اندازه کافی از سقف فاصله داشته باشد. علاوه بر آن، کولر باید با فاصله مناسبی از لامپ‌ها، تلویزیون و دیگر وسایل الکتریکی گرما‌زا قرار گیرد. چرا که در هر دو وضعیت، کولرگازی باید بیشتر کار کند تا محیط به دمای مناسب برسد.

  1. پنل خارجی را بپوشانید

پنل خارجی کولرهای گازی دو تیکه‌ای مانند اسپلیت، باید بیرون از خانه نصب شود. جایگذاری این پنل هم مهم است. تلاش کنید این یونیت را تا حد امکان در سایه نصب کنید و یا سایبانی برای آن تهیه کنید تا به این ترتیب در معرض مستقیم آفتاب قرار نگیرد. آفتاب مستقیم، استهلاک پنل خارجی را سریعتر می‌کند و بازدهی کارکرد آن را کاهش می‌دهد.

  1. فیلترهای کولر را پاک کنید

تمیزی فیلترهای کولر گازی در طول عمر و کارکرد کولرها بسیار موثر هستند. اینکار آسان است و نباید به آن بی‌توجه بود. اگر در مناطقی با هوای آلوده زندگی می‌کنید و یا پنل خارجی بیرون از ساختمان نصب است، توصیه می‌شود فیلترهای هوا، هر دوماه یکبار تمیز و یا تعویض شوند. اما اگر از کولرهای گازی ایستاده و یا پرتابل استفاده می‌کنید، به دلیل قرارگیری این دستگاه‌ها در داخل ساختمان، می‌توانید تمیز کردن فیلتر هوای آنها را به فواصل طولانی‌تری موکول کنید. از این جهت بهتر است نگاهی به لیست هزینه های تعمیر و سرویس کولر گازی بیاندازید و سپس در بهترین زمان از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

  1. در زمان اوج گرما، پخت و پز انجام ندهید

12+1 روش از کم ‌مصرف‌ ترین راه ‌های استفاده از کولر گازی

اگرچه برنامه ریزی برای پخت پز دشوار است، اما تا آنجا که می‌توانید پخت و پز را یه ساعات خنکی هوا موکول کنید، اینکار مصرف کولر را کاهش می‌دهد. چرا که دیگر نیازی به خنک کردن گرمای تولید شده از طریق اجاق‌ها نیست.

  1. دمای ترموستات را تنظیم کنید

سعی کنید دمای پنل داخلی یا ترموستات را در یک محدوده مشخص تنظیم کنید. بهترین دما 18 تا 21 درجه سانتیگراد است. در این محدوده دمایی اگرچه ممکن است خنک کردن خانه مدت زمان بیشتری طول بکشد، اما در نهایت، دمای مناسب در خانه ایجاد می‌شود.

  1. میزان رطوبت را چک کنید

بررسی میزان رطوبت خانه بسیار مهم است، چرا که رطوبت زیاد خانه در روزهای گرم تابستان، می‌تواند هوا را شرجی‌تر و گرم‌تر کند. برای به تعادل رساندن رطوبت در چنین شرایطی می‌توانید از مواد رطوبت‌گیر استفاده کنید و یا از روش‌های معرفی شده در این مطلب کمک بگیرید.

  1. دریچه‌ها و درهای اضافی را ببندید

اگر می‌خواهید از کولر گازی برای خنک کردن بخش مشخصی از خانه استفاده کنید، برای رسیدن به دمای مطلوب، بهتر است درب و دریچه سایر اتاق‌ها بسته باشد. به این ترتیب، کولر گازی فقط به اندازه خنک کردن همان محیط کار کرده و مصرف برق بیشتری نخواهد داشت.

  1. سرویس کولر گازی را جدی بگیرید

سرویس کولر گازی در ابتدای شروع فصل گرما، یک راه خوب برای جلوگیری از کارکرد اضافی کولر و مصرف بیشتر برق است. البته بسیاری به سرویس کولر گازی چندان اهمیتی نمی‌دهند، اما باید بدانید سرویس کولر گازی به اندازه نصب، راه اندازی و سرویس انواع کولر آبی مهم است. این سرویس شامل بازدید پنل خارجی، چک کردن لوله‌ها، تمیزی فیلتر، بررسی راه‌های مسدود شده و تعمیرات احتمالی است.

البته اینکار تا حد زیادی تخصصی است و شما می‌توانید با بررسی هزینه‌ها از نمایندگی‌های مختلف، از یکی از این مراجع کمک بخواهید.

  1. از تایمر و یا ترموستات قابل برنامه‌ریزی استفاده کنید

12+1 روش از کم ‌مصرف‌ ترین راه ‌های استفاده از کولر گازی

در حال حاضر، امکان برنامه‌ریزی نحوه کار کردن کولر گازی به کمک تایمرها و ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی وجود دارد. به کمک چنین دستگاه‌هایی می‌توانید کولر را طوری تنظیم کنید که کمی قبل از ورود شما به ساختمان شروع به کارکردن کند و یا به صورت خودکار خاموش و روشن شود. در نتیجه نیازی به کارکردن بیهوده کولر گازی در زمان‌های غیر ضروری نیست.

  1. جای اسباب و اثاثیه منزل را تغییر دهید

ممکن است تصور کنید اینکار چندان مفید نیست، اما باید بگوییم اگر جلوی جریان هوا را در کنار کولر گازی آزاد بگذارید، خنک کردن محیط زودتر انجام می‌شود، برای اینکار گاهی ممکن است نیاز به تعویض جایگاه اسباب و اثاثیه منزل داشته باشید.

  1. از فن استفاده کنید

استفاده از فن‌ها را به دوشکل می‌توان انجام داد: یا از بخش فن خود کولر گازی استفاده کنید تا فقط هوا داخل ساختمان جریان پیدا کند و یا از پنکه‌های سقفی و مانند آنها در کنار کولرهای گازی استفاده کنید. اینکار باعث می‌شود شما همیشه مجبور به روشن کردن کولر گازی نباشید و در زمان‌هایی که هوا خنک‌تر است از پنکه برای خنک کردن خانه استفاده کنید.

  1. از وضعیت اتومد کولر گازی استفاده نکنید

از قرار دادن کولر در وضعیت اتومات خودکاری کنید. برخلاف تصور شما، اینکار فقط باعث می‌شود کولر گازی به طور مداوم کار کند تا دما همواره در دمای مشخصی ثابت بماند. سعی کنید دما را بین 18 تا 21 درجه تنظیم کنید.

  1. کولر با ظرفیت مناسب و با برچسپ انرژی بخرید

متناسب با مساحت ساختمان، اقدام به خرید کولر گازی کنید. نه ظرفیت کولر را بیش از میزان مورد نیاز انتخاب کنید و نه کمتر از آن. در هر دو حالت، کولر بیش ازحد مورد نیاز، کار خواهد کرد که به خودی خود، مصرف برق بالاتر می‌رود. علاوه بر آن، در هنگام خرید کولر، علاوه بر اینکه سعی می‌کنید از برندهای محبوب مانند ال جی و یا جنرال خریداری کنید، کولری را انتخاب کنید که مصرف انرژی بهینه‌ای دارد و معمولا این مصرف روی برچسپ انرژی دستگاه مشخص می‌شود.

موارد اشاره شده، از مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف برق و انرژی در کولرهای گازی هستند که علاوه بر آن، طول عمر مفید آنها را هم افزایش می‌دهند. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!