مجله تاپ‌ناز‌

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟ + مزایا و معایب بای س و اسلیو معده

روش اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟ + روش های کوچک کردن طبیعی معده

افرادی که دجار اضافه وزن هستند این سوال را در ذهن خود دارند و قصد دارند که با عمل جراحی شاهد کاهش وزن زیادی باشند.
رژیم غذایی و برنامه ورزشی به همراح رژیم غذایی جزو روش های لاغری و تناسب اندام هستند. در بعضی از موارد، افراد با توده چربی بالای نمی توانند با روش های معمولی و طبیعی وزن از دست بدهند زیرا توده چربی در بدن آنها بسیار بالا است.
فرآیندهای طبیعی برای افرادی که خیلی چاق هستند، بسیار طولانی و خسته کننده است. اگر روش های طبیعی کارساز نباشند، استفاده از روش هایی مانند عمل جراحی پیشنهاد می شود. در این مطلب در مورد جراحی اسلیو و بای پس معده بیشتر می خوانید.

عمل های لاغری

با پشرفت علم و تکنولوزی، روش های زیادی برای کاهش وزن و تناسب اندام به دنیای پزشکی معرفی گردیده است که عمل جراحی هم یکی از این روش ها می باشد. از مشهورترین و معروفترین عمل هایی که امروزه برای لاغری استفاده می کنند، می توان به این موارد اشاره کرد:

جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

جراحی اسلیو معده

در عمل جراحی اسلیو، معده به شکل یک موز برش داده می شود. محاسن جراحی اسلیو معده شامل موارد زیر می باشد:

  • حجم معده تا 85 درصد کاهش پیدا می کند و به این ترتیب، مصرف غذا هم کمتر میش ود.
  • هورمون های گرسنگی کمتر ترشح می شوند.

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

جراحی بای پس معده

در عمل جراحی بای پسر معده، قسمت بالای معده که حجم کمی دارد و تنها 28 غذا را می تواند در خود جای دهد، از معده اصلی جدا می شود. این کیسه کوچک به صورت مستقیم به روده کوچک وصل می شود تا غذا وارد معده نشود با ورود مستقیم غذا از کیسه کوچک به روده کوچک، بدن کالری خیلی کمتری جذب می کند.

اما این دو روش چه تفاوت هایی دارند؟

اما این که کدام روش به شما جواب می هد برای افراد یکسان نیست. برای انتخاب اصولی، استفاده از نظر پزشکان اهمیت زیادی دارد.

  • در عمل اسلیو معده بیماران در طول 12 تا 18 ماه به صورت میانگین 60 تا 70 درصد وزن اضافی خود را از دست می دهند.
  • در عمل بای پس معده بیماران 50 تا 80 درصد وزن اضافی خود را در 12 تا 18 ماه از دست می دهید.
  • عمل بای پس برای افرادی توصیه می شود که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از 45 است.

کدام روش جراحی بهتر است؟

طبق نتایج به دست آمده از افرادی که اسلیو معده و بای پس معده را انجام داده اند نشان می دهد که هر دو عمل نتایج رضایت بخش داشته اند. اگر صحبت برتری و مقایسه باشد، جراجی اسلیو معده بهتر است. مهمترین دلایلی که باعث برتری عمل جراحی اسلیو معده نسبت به بای پس معده شده شامل موارد زیر می باشد:

در جراحی اسلیو معده تغییری در مسیر گوارش ایجاد نمی‌شود

مهم‌ترین تفاوت بای پس معده با اسلیو معده تغییری است که در مسیر طبیعی گوارش ایجاد می‌شود. در بای پس معده دیگر بدن نمی‌تواند همانند قبل از عمل، غذا را هضم و جذب کند. اما در اسلیو معده تنها معده برش داده شده و کوچکتر می‌شود، اما تغییری در مسیر گوارش ایجاد نشده و بدن همانند قبل فرآیند جذب را ادامه خواهد داد. مواد مغذی پس از بای پس، به دلیل دور زدن معده همانند گذشته جذب نخواهند شد بنابراین لازم است برخی از ویتامین‌ها و املاح به بیمار تزریق شود تا دچار اختلالات تغذیه‌ای نشود.

جراحی اسلیو معده سازگار با دیگر انواع جراحی‌ها

در روش اسلیو معده، در صورتی که بعدها نیاز به آندوسکوپی و معاینه قسمت‌های معده داشته باشید می‌توانید این کار را انجام دهید. دلیل این امر این است که معده تنها کوچکتر شده و مسیر آن تغییر نکرده است. برخی از افراد به دلیل میزان توده چربی که دارند در بعضی از شرایط به عمل دوم نیاز خواهند داشت. با اسلیو معده محدودیتی برای عمل دوم نخواهید داشت.

بای پس و افزایش احتمال ابتلا به سرطان

بای پس معده مسیر گوارش را تغییر می‌دهد و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را به شدت افزایش دهد اما اسلیو معده به خودی خود احتمال بروز سرطان را افزایش نمی‌دهد؛ بنابراین اسلیو معده نسبت به بای پس معده از امنیت بالاتری برخوردار است.

کوتاه بودن زمان جراحی و بیهوشی اسلیو معده

در عمل جراحی اسلیو معده مدت زمان لازم برای عمل و مدت بیهوشی کمتر از یک ساعت است در صورتیکه عمل بای پس معده به دلیل جزئیات بیشتری که دارد، بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد.

با جراحی اسلیو معده کمتر احساس گرسنگی می‌کنید

مهم‌ترین مزیت عمل اسلیو معده نسبت به بای پس معده احساس گرسنگی کمتر نسبت به گذشته خواهد بود. دلیل این امر، کاهش مقدار هورمون گرسنگی است که به دلیل کوچک تر شدن معده در این جراحی به وجود می‌آید. در اسلیو معده درست آن قسمتی از معده بریده می‌شود که نوعی هورمون به نام گرلین را ترشح می‌کند. وظیفه این هورمون، ارسال دستور گرسنگی به مغز ارسال است. زمانیکه این قسمت از معده بریده شود دیگر خبری از هورمون گرلین نبوده و فرد کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد.

در اسلیو معده به مرور زمان وزن کم می‌کنید

افرادی که اسلیو معده را به بای پس ترجیح داده اند، با سرعت کمتری وزن خود را از دست می‌دهند و در نتیجه ریسک‌های حاصل از کاهش وزن سریع وجود نخواهد داشت. کاهش تدریجی وزن از افتادگی و شل شدن پوست و ترک‌های پوستی تا سطح قابل توجهی جلوگیری می‌کند. کسانی که از اسلیو معده استفاده می‌کنند فرآیند لاغر شدن آن‌ها تدریجی است.

عدم بروز سندروم دامپینگ

سندروم دامپینگ یا تخلیه سریع معده وضعیتی است که در آن، تخلیه غذا و به خصوص کربوهیدرات‌ها از معده به روده کوچک سریع اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین علائم سندروم دامپینگ که ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن بروز می‌کند، شامل موارد زیر است:
  • دل درد
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • سرگیجه، سرخی بدن
  • افزایش شدید ضربان قلب

افرادی که اسلیو معده را انجام می‌دهند به ندرت به سندروم دامپینگ مبتلا می‌شوند.

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

دوران نقاهت اسلیو معده کمتر است

دو روز پس از عمل اسلیو معده بیمار از بیمارستان مرخص می شود و پس از 3 روز استراحت در منزل، بهبودی کامل را به دست می آورند. با این حال بازگشت به روند طبیعی زندگی می تواند تا 2 هفته طول بکشد. پس از دوران نقاهت می توانید خیلی راحت ورزش کنید و نگران عمل خود هم نباشد. روند بهبودی برای بای پس معده متفاوت است. دوران نقاهت تا بهبودی کامل ممکن است چندین ماه طول بکشد، پس اگر روند بهبود و دوران نقاهن برای شما مهم است، عمل اسلیو معده گزینه بهتری برای شما است.

دیگر مزایای اسلیو معده

  1. حفظ پیلور معده
  2. عدم نیاز به قرار دادن جسم خارجی در بدن
  3. کاهش وزن در طول دو سال به تدریج
  4. کاهش ریسک و بیماری‌های ناشی از افت شدید وزن بدن
  5. ساده بودن روند جراحی
  6. شیوه عمل به صورت لاپاراسکوپی است

 

هزینه جراحی کدام روش کمتر است؟

جراحی اسلیو معده علاوه بر مزایایی که دارد، هزنیه آن هم نسبت به بای پس معده کمتر می باشد.

عوارض بای پس معده

بعد از جراحی بای پس معده معمولا افراد با برخی از مشکلات همراه خواهند بود.
  • سوء هاضمه
  • حالات تهوع
  • افت قند خون
  • عفونت زخم‌ها
  •  خونریزی
  •  انسداد رگ‌ها به دلیل لخته‌های خونی
  • سنگ کیسه صفرا

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده
اما اگر نمی خواهید جراحی کنید پس بهتر است به صورت طبیعی معده خود را کوچک کنید و هزینه هم نکنید.

روش های طبیعی کوچک کردن معده

وقتی بعد از اینکه سیر شده‌ایم باز هم غذا می‌خوریم و این روند را ادامه می‌دهیم. این کار برایمان عادت می‌شود و آهسته‌آهسته حجم معده‌مان افزایش می‌یابد. معده بزرگ غذای بیشتری را هم طلب می‌کند و همین باعث اضافه‌وزن و چاقی می‌شود. با بروز چاقی بزرگ شدن معده تشدید می‌گردد و این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند تا جایی که حس سیری‌ناپذیری فراوانی در فرد ایجاد می‌شود و چاقی خطرناکی را به وجود می‌آورد که نهایتاً فرد را مجبور به جراحی کوچک کردن معده می‌کند. در زیر چند راهکار عملی را برای کوچک کردن حجم معده به شما معرفی می‌کنیم.

به شیوه درستی غذا بخورید

1. وعده‌های غذایی را فراموش نکنید: مصرف نکردن صبحانه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و اضافه‌وزن را به همراه خواهد داشت. تمام وعده‌های غذایی خود بالأخص صبحانه را مصرف کنید؛ زیرا مصرف صبحانه باعث افزایش متابولیسم شما می‌شود و بدون مصرف صبحانه متابولیسم شما کاهش می‌یابد و بدن شما چربی کمتری می‌سوزاند.

2. کمتر از آنچه به طور معمول می‌خورید، مصرف کنید: به جای حذف وعده‌های غذایی مانند صبحانه، نهار یا شام؛ حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید و تعداد وعده‌ها را در طول روز افزایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید یک صبحانه بسیار مفصل میل کنید. بعد حدود ساعت 10 یک میان‌وعده، در زمان ظهر یک نهار سبک و در ساعت 3 عصرانه‌ای کوچک و در غروب شام سبکی میل نمایید. حواستان باشد در هر یک از این وعده‌ها مقدار کمی غذا میل کنید.

3. غذاهایی مصرف کنید که به شما احساس سیری را منتقل می‌کند: به جای خوردن مقادیر زیادی غذای پر کالری، از غذاهایی که در حجم کم به شما احساس سیری می‌دهند، مصرف کنید. برای این منظور انواع سبزیجات و سالادها، میوه‌هایی چون موز، سیب و پرتقال، سوپ‌ها مانند سوپ جو، آجیل‌هایی چون بادام‌زمینی و بادام، سیب‌زمینی پخته، تخم‌مرغ آب پز، ماکارونی، حبوبات پخته، فرنی، پاپ کورن و … مناسب می‌باشند. مصرف این قبیل مواد غذایی باعث احساس سیری سریع‌تری می‌شود؛ درعین‌حال کالری زیادی را به بدن منتقل نمی‌کنند.

هیچ‌گاه خود را مجبور نکنید که غذای خود را تا ته آن بخورید. اگر در رستوران هستید

از پیشخدمت تقاضای ظرف یک‌بار مصرف کنید و اگر در خانه هستید باقیمانده غذا

را در ظرف جداگانه‌ای در یخچال نگه‌داری کنید

4. مصرف هله‌هوله را متوقف کنید: بسیاری از ما در خارج از منزل، یک تکه شکلات را به میوه ترجیح می‌دهیم. برای اینکه بتوانید در خارج از خانه هم میوه و سبزی مصرف کنید؛ می‌توانید شب هنگام میوه‌ها وسبزی‌ها را خرد کنید و در ظروف درب دار بریزید سپس در یخچال نگه‌داری کنید و صبح آن را به مدرسه یا محل کار خود ببرید. این کار باعث می‌شود در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید، مواد غذایی سالم و کم کالری دریافت کنید. البته میوه‌های خشک‌شده و برگه‌ها هم گزینه‌های مناسبی هستند.

5. وعده‌های غذایی خود را با روش سالمی تهیه کنید: برای نهار به جای اینکه از همبرگر استفاده کنید، یک سالاد تازه تهیه کنید. جوجه‌کباب به همراه نان سبوس‌دار هم پیشنهاد مناسبی است. به عنوان دسر هم به جای بستنی‌های شکلاتی پرکالری می‌توانید از ماست استفاده کنید.

6. وقتی احساس گرسنگی کردید یا کمی قبل از آن، دست از غذا خوردن بکشید: هیچ‌گاه خود را مجبور نکنید که غذای خود را تا ته آن بخورید. اگر در رستوران هستید از پیشخدمت تقاضای ظرف یک‌بار مصرف کنید و اگر در خانه هستید باقیمانده غذا را در ظرف جداگانه‌ای در یخچال نگه‌داری کنید. به آهستگی غذای خود را میل کنید تا معده فرصت داشته باشد تا کمی از غذا را هضم کند و سیگنال‌های احساس سیری را به مغز شما بفرستد. در نتیجه زودتر احساس سیری خواهید کرد و دست از غذا خواهید کشید.

سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

1. از هر فرصتی برای انجام فعالیت بدنی استفاده کنید: لازم نیست به صورت حرفه‌ای ورزش کنید، همین که فعالیت بدنی را وارد شیوه زندگی خود کنید، کافی است. وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید به جای اینکه بنشینید، بایستید. می‌توانید کمی حرکات ملایم هم انجام دهید. به این صورت مقداری کالری خواهید سوزاند و یا در هنگام پخش پیام‌های بازرگانی دور تا دور اتاق قدم بزنید.

2. روز خود را با ورزش صبحگاهی آغاز کنید: قبل از هر کاری در صبح، درحالی‌که همچنان در تختخواب قرار دارید 50 دراز نشست بزنید. تعداد آن را آرام‌آرام طی 1-2 ماه به 100 عدد افزایش دهید. این کار باعث افزایش سطح متابولیسم شما در ابتدای صبح و قبل از خوردن هر گونه ماده غذایی می‌شود.

3. هر زمان برایتان مقدور بود ورزش کنید: هر مقدار از مسیر خانه تا محل کار یا تحصیل خود را پیاده‌روی کنید. وقتی پیاده‌روی می‌کنید سریع راه بروید. این کار باعث افزایش متابولیسم شما می‌شود.

4. از جای خود بلند شوید و ورزش‌های کششی انجام دهید: اگر کار شما به صورت نشسته می‌باشد. بعد از هر یک ساعت کار به خود استراحتی بدهید. از جای خود بلند شوید و برای مدت چند دقیقه در محیط کار قدم بزنید. می‌توانید کمی از زمان ناهار خود را به قدم زدن اختصاص دهید.

5. ورزشی را به صورت حرفه‌ای پیگیری کنید: ورزش‌های گروهی مانند بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال و…؛ ورزش‌های هوازی، ایروبیک، شنا و … بسیار مناسب هستند.

6. زیاد بدوید: به این شیوه کالری بسیار زیادی خواهید سوزاند و بدنتان روی فرم خواهد بود. می‌توانید با دوستانتان برنامه‌ای برای این منظور بریزید.

7. ماشین خود را با فاصله زیادی تا محل کار یا تحصیلتان پارک کنید: به این صورت شما مجبور خواهید شد تا مقداری پیاده‌روی در برنامه‌تان داشته باشید. همچنین می‌توانید به جای ماشین با دوچرخه به محل کار بروید.

بسیاری از ما در خارج از منزل، یک تکه شکلات را به میوه ترجیح می‌دهیم. برای

اینکه بتوانید در خارج از خانه هم میوه و سبزی مصرف کنید؛ می‌توانید شب هنگام میوه‌ها و سبزی‌ها را خرد کنید و در ظروف درب دار بریزید سپس در یخچال نگه‌داری کنید و صبح آن را به مدرسه یا محل کار خود ببرید

برای سلامتی خود ارزش قائل شوید

1. به اندازه کافی بخوابید: خواب برای استراحت بدن و بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز ضروری است. حداقل 7-10 ساعت خواب شبانه داشته باشید. نیم ساعت قبل از خواب بدن و ذهن خود را آرام کنید. کتابی مطالعه کنید، کمی دمنوش گیاهی بنوشید یا به موزیکی آرام‌بخش گوش دهید.

2. در همه کارها اعتدال را رعایت کنید: مثلاً لازم نیست شکلات را برای همیشه حذف کنید یا 4 ساعت در روز بدوید. همه چیز را در حد متعادل انجام دهید. می‌توانید هر از گاهی شکلات بخورید و نیم ساعت دویدن در طول روز هم کافی است.

مطالب مشابه را ببینید!