مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه اسکندر کباب خانگی غذای مجلسی خاص و خوشمزه

در این بخش طرز تهیه اسکندر کباب خانگی، غذای مجلسی بسیار خوشمزه و خاص را آموزش داده ایم با ما همراه باشید.

طرز تهیه اسکندر کباب خانگی

اسکندر کباب یکی از کباب های معروف و محبوب کشور ترکیه است ،نام این غذا از آشپز آن یعنی اسکندر افندی گرفته شده که در قرن نوزدهم در شهر بورسا زندگی می کرد، جالب است بدانید این غذا طرفداران بین المللی زیادی دارد و دارای علامت تجاری است، اسکندر کباب اصیل از گوشت گوسفندی تهیه و پخت می شود ،همچنین این کباب یکی از معروف ترین انواع کباب در شهر استانبول است، اگر شما قصد دارید طعم و مزه لذیذ اسکندر کباب را بچشید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مواد لازم و همچنین دستور پخت این نوع کباب را در اختیار شما قرار دهیم.

طرز تهیه اسکندر کباب خانگی غذای مجلسی خاص و خوشمزه

مواد لازم برای پخت اسکندر کباب خانگی

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای حدود ۴ نفر است، اگر شما قصد دارید  اسکندر کباب را برای تعداد کمتر یا بیشتری  بپزید می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم میزان مواد را کاهش یا افزایش دهید.

  • فیله گوساله :۹۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • روغن زیتون :۵ قاشق غذاخوری
  • مرزنجوش خشک :دو قاشق چای خوری
  • پودر فلفل قرمز :دو قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی: سه قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی سه عدد
  • فلفل دلمه:سه عدد
  •  نان باگت: ۶ عدد
  • ماست چکیده: ۵۰۰ گرم
  •  نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه و کافی

دستور پخت اسکندر کباب خانگی

مرحله اول:

برای تهیه اسکندر کباب در ابتدا گوشت یا فیله گوساله را به مدت دو ساعت یا بیشتر درون یخچال فریزر قرار دهید تا کمی سفت شود ، بعد از گذشت این زمان و در حالی که فیله گوساله شما سفت شده است آن را از یخچال فریزر خارج کنید ،بهتر است برای برش زدن آن از تخته گوشت و چاقوی تیز استفاده کنید، سپس آن را به صورت ورقه های خیلی باریک و نازک برش بزنید.

مرحله دوم:

در مرحله دوم پوست پیاز را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید، آن را تمیز بشویید، اجازه دهید کاملاً خشک شود و سپس آن را از قسمت ریز رنده کنید، بعد از آنکه رنده پیاز تمام شد آن را از از صافی رد کنید تا پوره از آب پیاز جدا شود ،آب پیاز را درون یک کاسه یا ظرف مناسب بریزید، در این مرحله آب پیاز دارای اهمیت است.

مرحله سوم:

در این مرحله فیله گوساله را که از یخچال فریزر خارج کرده اید درون آب پیاز بغلطانید، بعد از آن که این ترکیب به صورت کامل با هم میکس و ترکیب شد با استفاده از درب یا سلفون سطح ظرف یا کاسه را بپوشانید و این ترکیب را به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید استراحت کرده و گوشت مزه دار شود.

مطلب مشابه: شیش کباب ترکیه ؛ آموزش طرز تهیه شیش کباب خوشمزه با راسته گوساله

طرز تهیه اسکندر کباب خانگی غذای مجلسی خاص و خوشمزه

مرحله چهارم:

بعد از آنکه مواد به خوبی در یخچال استراحت کرد و مزه دار شد فیله گوساله را از یخچال خارج کنید، در این مرحله یک تابه مناسب را بر روی گاز و حرارت ملایم قرار دهید و گوشت را به داخل تابه منتقل کنید، سپس بدون اینکه گوشت را مخلوط کنید درب تابه را ببندید و اجازه دهید که گوشت کاملا بپزد و آب آن تبخیر شود، در ادامه کره و روغن زیتون را به گوشت اضافه کنید.

مرحله پنجم:

حالا زمان آن رسیده که فیله گوساله را کاملاً سرخ کنید و پس از آن که سرخ شد مقداری فلفل سیاه و نمک به مقدار دلخواه و لازم به آن اضافه کنید ،در ادامه این دستور پخت نوبت به آماده کردن سس اسکندر کباب می رسد.

مرحله ششم:

برای آماده کردن سس اسکندر کباب در ابتدا گوجه فرنگی ها را تمیز بشویید به آن اجازه دهید تا کاملاً خشک شود و سپس پوست آن را به صورت کامل جدا کنید،در ادامه گوجه فرنگی را به قطعات کوچک تقسیم کنید و آنها را درون غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک پوره گوجه فرنگی بدست بیاید.

مرحله هفتم:

 یک قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید، روغن زیتون و کره را به آن اضافه کنید و هنگامی که کره ذوب شد پوره گوجه فرنگی به دست آمده در مرحله قبل را به قابلمه اضافه کنید ،هنگامی که چند دقیقه تفت خورد آب جوش را به این ترکیب اضافه کنید و در نهایت اجازه دهید که این ترکیب بر روی حرارت ملایم بجوشد تا غلیظ شود، زمانی که احساس کردید غلظت سس به اندازه دلخواه شما رسیده است مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید ،ترکیب را هم بزنید و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه اسکندر کباب خانگی غذای مجلسی خاص و خوشمزه

مرحله هشتم:

در مرحله هشتم برای تهیه مواد سرو ابتدا یک نان بربری را به اندازه های کوچک خورد و برش بزنید، سپس کره را در تابه ای که بر روی شعله ملایم گاز قرار گرفته است اضافه کنید و اجازه دهید که کره آب شود و بعد از آن نان بربری را که به اندازه های مکعب کوچک برش زده اید به تابه اضافه کنید تا به رنگ طلایی در بیاید، نان ها را از تابه خارج کنید و به صورت مجدد مقداری روغن زیتون یا کره به تابه اضافه کنید، در این مرحله نوبت به تفت دادن گوجه فرنگی و فلفل سبز رسیده است،زمانی که فلفل سبز و گوجه فرنگی به صورت کامل سرخ شد آنها را در یک ظرف برای سرو بریزید،اگر تمایل دارید می‌توانید مقداری سس نیز بر روی نان های توست بریزید.

مرحله نهم :

در مرحله آخر مقداری کره را بر روی حرارت ملایم آب کنید و آن را بر روی فیله گوساله بریزید،با استفاده از سس گوجه فرنگی فلفل سبز و گوجه فرنگی می توانید به سلیقه خودتان بشقاب سرو اسکندر کباب را آماده و نوش جان کنید.

مطلب مشابه: آموزش طرز تهیه کباب ترکی با مرغ با طعمی عالی در منزل

نکات مهم

  • برخی از افراد علاوه بر چاشنی هایی مانند فلفل سبز و گوجه فرنگی این غذا را با ماست نیز سرو میکنند.
  • اگر شما در محل زندگی خود به نان پیتا دسترسی دارید بهتر است نان باگت را از دستور پخت حذف کرده و نان پیتا را جایگزین آن قرار دهید، تا یک اسکندر کباب اصیل را نوش جان کنید.
  • به صورت دلخواه می توانید به دستور پخت سیر رنده شده را نیز اضافه کنید.
  • اگر شما در خانه به فیله گوساله یا گوشت قرمز دسترسی ندارید، می‌توانید اسکندر کباب خود را به وسیله گوشت مرغ یا سینه مرغ آماده کنید.
  • اگر شما جزو افرادی هستید که غذاهای تند باب میل شماست ،می توانید در هنگام درست کردن کباب و سس مخصوص اسکندر کباب مقداری فلفل قرمز به این ترکیبات اضافه کنید.
  • جالب است بدانید در دستور اصلی پخت این غذا فلفل دلمه یا فلفل سبز وجود ندارد، اما شما به دلخواه خودتان و برای بهتر شدن طعم این کباب میتوانید از آن استفاده یا آن را حذف کنید.
  • اکثر ترک ها در کنار سرو اسکندر کباب از بلغور پخته نیز استفاده می‌کنند، اگر شما تمایل به مصرف آن ندارید می توانید از برنج استفاده کنید.
  • می‌توانید برای سرو اسکندر کباب از سماق نیز استفاده کنید زیرا طعم معرکه ای را به آن می بخشد.
  • اگر شما فرصت درست کردن گوشت و برش زدن آن را ندارید، یا این کار باب میل شما نیست ، می توانید مقداری کباب ترکی آماده را از فروشگاهی معتبر خریداری کنید و سپس مابقی مراحل دستور پخت را خودتان اجرا کنید.
  • جالب است بدانید که اسکندر کباب سرشار از پروتئین و آهن است و یک وعده غذایی کامل است، که به عنوان ناهار یا شام سرو می شود.

در این مقاله سعی کردیم مواد لازم و همچنین دستور پخت اسکندر کباب و سس مخصوص آن را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید آن را به راحتی در منزل خود بپزید و در کنار خانواده میل بفرمایید، امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله کمک شایانی به شما در جهت پخت هرچه بهتر این کباب معروف و محبوب کرده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!