مجله تاپ‌ناز‌

رایج ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران

اصطلاحات ارزهای دیجیتال که مهم هستند

رشد سریع دنیای ارزهای دیجیتال باعث شده که افرادی که قصد سرمایه گذاری در این دنیا پر از هیجان را دارند، به دنبال مفاهیم جدیدی باشند.

به همین دلیل افرادی که قصد فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال دارند بهتر است با اصطلاحات ارزهای دیجیتال آشنا شوند، این دنیا روز به روز در حال گسترش است به طوری که امروز هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد، در این مقاله مفاهیم و اصطلاحات ارز های دیجیتال را به صورت کاملاً ساده در اختیار شما قرار دهیم.

اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال

رمزنگاری(cryptography)

برای محافظت از اطلاعات و همچنین ارتباط با استفاده از کد ها از روشی به نام رمزنگاری استفاده میشود.

رمزنگاری به فرایند رمزگذاری اطلاعات گفته می شود و به صورتی است که فقط کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند می توانند آن را پردازش کنند و بخوانند .

ارز رمزنگاری شده نوعی پول است که به عنوان اطلاعات رمزگذاری شده وجود دارد و به صورت مستقل عمل می کند .

رمزنگاری از ریاضیات پیچیده برای تنظیم انتقال وجه استفاده میکند و همچنین بدون دخالت دولت ها در فرایند تولید عمل می کنند .

از ویژگی‌های مثبت رمزنگاری ارتباط امن در بستر فضای آنلاین است.

وایت پیپر (white paper )

جالب است بدانید در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو وایت پیپری از بیت کوین منتشر کرد، وایت پیپر گزارش عملکردی است که توسعه  دهندگان جزئیات طرح یا سیستم شان که به عنوان سند و معرفی کننده اطلاعات و همچنین ویژگی های یک پروژه است را به طور کامل  بیان می کنند.

از ویژگی های مثبت وایت پیپر این است که با خواندن وایت پیپر از اهداف پروژه مورد نظر اطلاع می یابند.

رایج ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال

بلاک (block )

یکی از اصطلاحات رایج بازار ارز دیجیتال بلاک است.

هر بلاگ بخشی ‌کامل شده از بلاک چین می باشد.

هر بلاک یک پایگاه داده به صورت خصوصی از کلیه معاملات انجام شده را تا زمان پر شدن بلاک نگهداری میکند.

جالب است بدانید رکوردهای ثبت شده در هر بلاک تغییر ناپذیر هستند و همچنین به صورت دائمی می توان از آنها نگهداری کرد.

ارتفاع بلاک (block hight)

ارتفاع بلاک به تعداد کل بلاک ها، قبل از بلاک مورد نظر در بلاک چین گفته می شود.

جستجوگر بلاک (Block explorer )

جالب است بدانید هر بلاکی جستجوگر دارد و موتور های جستجوگر برای پیدا کردن ارزهای دیجیتال است و به کاربران این امکان را میدهد که اطلاعات لازم در مورد تراکنش و آدرس ها و دیگر موارد را پیدا کنند، همچنین کاربران با استفاده از این جستجوگر میتوانند در مورد محتوای هر بلاک به صورت مجزا وضعیت تراکنش و تاریخچه آن ها را مطالعه کنند.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد ارز دیجیتال دوج کوین و نحوه استخراج و سرمایه گذاری روی این ارز

همتا به همتا(Peer 2 Peer)

در این شبکه دو یا چند کامپیوتر یا شخص با یکدیگر در ارتباط اند، بدون اینکه شخص ثالثی به عنوان واسط مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش بازار (Market Capitalization )

مارکت کپ مقدار سرمایه موجود در یک پروژه است، که با ضرب قیمت ارز دیجیتال در تعداد سکه یا سهام در گردش، ارزش بازار یک پروژه را حساب میکنند .

جالب است بدانید این پروژه ها با توجه به ارزش بازار  طبقه‌بندی می‌شوند ،بیشترین ارزش بازار که در رتبه نخست بازار ارز های دیجیتال قرار دارد بیت کوین است.

مکانیسم اجماع (Consensus Process )

این روش زمانی به کار می رود که گروهی از افراد برای تصمیم گیری از آن استفاده می کنند. برای نمونه در شبکه بیت کوین لازم است تاریخچه تراکنش آن در بلاک به طور مداوم به روز رسانی شود تا تراکنش های جدید کاربران را، منعکس کند.

در مکانیزم اجماع افرادی که با هم غریبه هستند در کاری که پاداش و مجازات آن دخیل است، با هم به توافق می‌رسند.

رایج ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال

عامیانه ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال

ماینر (miner )

از آنجا که به ماینر کامپیوتر گفته می شود، بر اساس توان محاسباتی خود بیت کوین یا رمز ارزهای خاصی را استخراج می کند.

صرافی (Exchange )

از پرکاربردترین اصطلاحات ارز دیجیتال میتوان به صرافی اشاره کرد که بستری برای خرید و فروش بیت کوین و وسایل رمزارز ها است،این ارزها بین اشخاص به صورت آنلاین مبادله می شود.

برای خرید می توانید از صرافی های خارجی و صرافی های داخلی استفاده کنید ، در صورت انتخاب صرافی خارجی ، مسئله تحریم‌ها و احتمال بسته شدن حساب کاربران ایرانی را در نظر بگیرید.

نهنگ (Whale )

به افرادی که تراکنش با حجم بسیار بالایی انجام می دهند و دارایی های زیادی در بازار ارز دیجیتال دارند نهنگ گفته می شود.

جالب است بدانید حجم بالای معامله هایی که توسط نهنگ ها انجام می شود تاثیر بسزایی بر قیمت ارزهای دیجیتال در بازار میگذارد .

به صورت کلی استراتژی هایی که توسط افراد وال یا همان نهنگ به کار میرود تاثیرات مثبت یا منفی فراوانی بر بازار ارز دیجیتال میگذارد.

نگهداری ارز دیجیتال به مدت طولانی (HOLD)

این اصطلاح به معنی نگه داشتن در زبان انگلیسی است و زمانی به وجود آمد که یکی از کاربران سایت بیت کوین تاک، پیام من در حال هولد کردن هستم را منتشر کرد.

در حقیقت این کاربر یک اشتباه تایپی را منتشر کرد و به صورت عمدی آن را اصلاح نکرد و این کلمه پس از مدتی در بین افراد و جامعه کریپتو رایج شد، بنابراین به نگهداری بلند مدت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ها  در حوزه ارز های دیجیتال هولد می گویند.

اصطلاحات رایج در مورد کوین ها

شاید اولین واژه ای که بعد از شنیدن ارزدیجیتال به گوش شما آشنا می آید بیت کوین است.

اولین و مشهورترین ارز دیجیتال بیت کوین است که کسی قادر به کنترل کردن آن نیست و به صورت غیر متمرکز عمل می کند ، در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آغاز به کار کرد.

برای مشخص شدن هر کریپتوکارنسی در پلتفرم های معاملاتی یک نماد لازم است، BTC نماد بیت کوین است.

همانطور که گفته شد ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است اما این نام مستعار است و هیچ کس نمی داند او کیست و تاکنون نیز هویتی از او فاش نشده است.

مطلب مشابه: ارز دیجیتال ترون ؛ اطلاعاتی در مورد رمز ارز و پول دیجیتال ترون TRX

رایج ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال

ساتوشی (Satoshi)

ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین است، جالب است بدانید که هر بیت کوین را می توان به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم کرد و هر ساتوشی یک صد میلیونم بیت کوین است.

توکن (Token)

برخی از رمز ارزها مانند توکن ها به بلاک چین اختصاص ندارد و بر روی سایر رمز ارزها مانند تتر کار می کنند.

آلت کوین (Altcoin)

آلت کوین ها بعد از بیت کوین ها ایجاد شده و رمزارز هستند، این نوع کوین ها به صورت مستقل می کنند و به بلاک چین اختصاص دارند.

کوین هایی با قیمت ثابت (Stablecoin)

برخی از کوین ها وجود دارند که ارزش آنها با یک دارایی ثابت مثل دلار مساوی است ،به اینگونه کوین ها استیبل کوین گفته می شود. برای مثال ارزش کوینی مانند تتر یک دلار است، استیبل کوین ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شده اند و بر خلاف دیگر رمز ارزها پایدار نیستند و فقط می توانند از سرمایه معامله‌گران محافظت کنند.

عرضه اولیه سکه (Initial coin offering )

از روش های تامین مالی می توان به عرضه اولیه سکه برای پروژه های مرتبط با ارز دیجیتال اشاره کرد.

سرمایه گذاران در این روش می توانند با استفاده از رمز ارزها مانند بیت کوین یا دلار بر روی پروژه های مورد نظر سرمایه گذاری کنند، و توکن های مربوط به آن پروژه را از شرکت مربوطه دریافت کنند، عرضه اولیه سکه قبل از پروژه انجام می شود و توکن های پروژه به فروش میرسد.

اصطلاحات تخصصی

هارد فورک (Hard fork)

به تغییرات اساسی در پروتکل رمز ارز هاردفورک گفته می شود این تغییرات به گونه ای است که رمز ارز را به دو ارز متفاوت تبدیل می کند.

در هاردفورک نسخه جدید با نسخه‌های پیشین سازگار نیست.

زمانی ایجاد می شود که برخی از استخراج کنندگان که به آن ماینر نیز گفته می شود تصمیم میگیرند قوانین جدیدی را برای رمزارز مورد نظر ایجاد کند افرادی که با این تغییرات همسو هستند به فورک جدید می‌پیوندند افرادی هم که مخالف هستند از همان نسخه قدیمی استفاده می کنند.

 

سافت فورک (Soft fork)

در این مورد برخلاف هارد فورک تغییراتی که در پروتکل رمز ارز ایجاد میشود جزئی است و با نسخه قبلی خود سازگار است.

هش (Hash)

هش به خروجی گفته می شود که از اطلاعات ورودی به دست می آید، الگوریتم آن به این شکل است که اطلاعات ورودی را دریافت کرده و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می کند.

می توان گفت هش همان اثر انگشت دیجیتالی است که از طریق پردازش اطلاعات توسط تابع هش ایجاد میشود، این فرایند یک طرفه و خطی است ، به این معنا که نمی توان از طریق آن به اطلاعات ورودی دست پیدا کرد. بیت کوین شصت و چهار رقمی و با صفر شروع میشود.

نرخ هش (Hash rate )

جالب است بدانید نرخ هش نشان می دهد که اندازه توان تولید ،سرعت انجام عملیات استخراج و عملکرد کامپیوتر شما چقدر است. یکی از مهمترین فاکتورهای که در زمان انتخاب دستگاه استخراج مهم است نرخ هش آن است.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد استیبل کوین (Stablecoin) و ارزهای دیجیتال با ثبات قیمت

غیرمتمرکز (Decentralization)

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین و سایر رمزارزها غیر متمرکز بودن آن است.

این رمز ارزها به دلیل نداشتن مرجع مرکزی نسبت به ارزهای فیات مانند دلار و ریال و…  و همچنین سایر روش های پرداخت مزایای منحصر به فردی را دارند ، که یکی از آنها عرضه پولی محدود است و با مرور زمان باعث افزایش ارزش رمز ارزها میشود.

دفتر کل مرکزی ( Central ledger )

این اصطلاح به سازمانی گفته میشود که داده های مربوط به تراکنش ها و موارد مشابه آن را به صورت سازماندهی شده نگه می دارد و به آن دفتر کل مرکزی می گویند.

دفتر کل توزیع شده (Distributed ledger)

این اصطلاح رایج ، در مورد سیستمی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به مقدار سرمایه ها به صورت کاملاً گسترده ثبت شده اند.

جالب است بدانید توزیع اطلاعات در این دفتر دیجیتالی خطر هک شدن را کاهش و همچنین باعث افزایش امنیت اطلاعات می شود.

دوباره خرج کردن (Double spending )

اصطلاح دوباره خرج کردن یا خرج کردن مضاعف زمانی به کار می‌رود که کاربر تلاش کند به صورت همزمان یک رمز ارز را در دو جای مختلف خرج کند.

احراز شناخت مشتری (KYC)

برای توصیف قوانین آنها فروشنده باید اطلاعات کاملی از هویت مشتری داشته باشد احراز شناخت مشتری به کار میرود. این اطلاعات برای تعیین و احراز هویت کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و در تراکنش ها با حجم بالا بسیار ضروری است.

حمله ۵۱ درصدی (Attack 51%)

اگر نیمی از شبکه بلاک چین توسط گروه یا فردی کنترل شود ممکن است در شبکه ایجاد اختلال کند.

برخی از تاثیرات منفی مانند خرج کردن مضاعف، تغییر تراکنش ها و همچنین متوقف کردن استخراج می تواند در این مورد موثر باشد.

اصطلاحات مربوط به کیف پول های ارز دیجیتال

یکی از مواردی که برای هر تریدری ضروری است، اصطلاحات مهم کیف پول دیجیتال است که ازمهم ‌ترین ابزارهای کاربران در دنیای کریپتوکارنسی است.

آدرس کیف پول (Address)

این آدرس رشته ای از حروف و اعداد است که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری ‌شده محسوب می شود، جالب است بدانید هر کوین آدرس منحصر به فرد خود را دارد و نشان می دهد که هر کوین روی کدام بلاک چین قرار گرفته است.

این آدرس ها می تواند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شود و همچنین موقعیت مکانی در آن داده ها ذخیره شده و هرگونه تغییر در آن ثبت می شود، برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارز ها تنها چیزی که باید در اختیار دیگران قرار دهید فقط آدرس کیف پول است.

کلید عمومی (Public key)

کلید عمومی شامل رشته‌های از اعداد و حروف است که یک آدرس کیف پول منحصر به فرد محسوب می شود ،عملکرد آن مشابه شماره حساب بانکی است که برای دریافت رمز ارز استفاده میشود.

کلید خصوصی (Private key)

در حالیکه کیف پول شما توسط یک کلید عمومی نشان داده میشود، کلید خصوصی رمز عبور کیف پول شماست که باید مراقب آن باشید .

این کلید رشته ای از اعداد و حروف است این که برای دسترسی به کیف پول استفاده میشود شما هنگام فروش یا برداشت به کلید خصوصی نیاز دارید، زیرا این کلید به عنوان امضای دیجیتالی شما محسوب می شود.

امضا (Signature)

زمانی که معامله ای در شبکه بلاک چین انجام دهید، از طریق کلید خصوصی که امضای دیجیتالی شماست باید معامله را امضا کنید. این امضای رمزنگاری شده به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید مالکیت خود را اثبات کنید.

کیف پول گرم (Hot wallet)

این کیف پول به اینترنت متصل است و میتواند تحت یک برنامه تلفن همراه یا وب باشد.

استفاده از این کیف پول آسان است اما در مقایسه با سایر کیف پول ها امنیت کمتری دارد، چرا که ممکن است هکر ها بتوانند از طریق اینترنت به این نوع کیف پول ها دسترسی پیدا کنند.

کیف پول سرد (Cold wallet)

کیف پول سرد برخلاف کیف پول گرم همواره به اینترنت متصل نیست .

جالب است بدانید این نوع کیف پول امنیت بسیار بیشتری نسبت به کیف پول های گرم دارند چرا که هکرها برای دسترسی به کیف پول سرد به دسترسی فیزیکی نیاز دارند.

کیف پول نرم افزاری (Hardware wallet)

کیف پول نرم افزاری مانند تراست ولت یکی از رایج ترین کیف پول ها است، که در آن کلید خصوصی در پرونده های نرم افزاری، روی کامپیوتر فرد ذخیره میشود.

کیف پول سخت افزاری (Hardware wallet)

کیف پول سخت افزاری وسیله فیزیکی است که اطلاعات مربوط به رمزارزها را ذخیره میکند.

یکی از بهترین راه ها برای نگهداری رمزارزها  کیف پول سخت افزاری مانند لجر نانو اس است.

کیف پول کاغذی (Paper wallet)

ذخیره کردن رمز کیف پول که همان کلید خصوصی است، بر روی یک سند فیزیکی آن را به یک کیف پول کاغذی تبدیل می کند.

مطلب مشابه: تتر چیست؟ + معرفی ارز دیجیتال تتر، خرید و قیمت لحظه ای

ذخیره سازی سرد (Cold storage)

اصطلاح ذخیره سازی سرد برای کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت افزاری استفاده می شود.

اصطلاحات مربوط به تراکنش ارزهای دیجیتال

هسته اصلی دنیای ارزهای دیجیتال ،تراکنش های ارز های دیجیتال در بر دارند، دو مورد از مهم ترین اصطلاحات این حوزه به شرح زیر است:

تایید (Confirmation)

جالب است بدانید با هر تراکنش جدیدی، ماینرها درستی تراکنش را بررسی و تایید می کنند و برای اینکه تراکنش شما انجام شود باید تایید های لازم را از شبکه دریافت کنید.

کارمزد های تراکنش (Transaction fees)

اینکه بتوان تراکنش ای را در شبکه رمز ارزها انجام داد ، کاربر باید هزینه‌ای را بابت تایید تراکنش پرداخت کند،این هزینه با توجه به ترافیک و همچنین وضعیت شبکه متغیر است. اگر به دنبال تراکنش سریعتری هستید باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنید.

اصطلاحات ارز های دیجیتال مربوط به سرمایه گذاری

پامپ و دامپ (Pump/Dump)

پامپ و دامپ زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه ‌گذاران قیمت رمز ارزها را به صورت مصنوعی افزایش یا کاهش دهند.

برخی از سرمایه گذاران زمانی که قیمت رمزارز پایین است، آن را خریداری می کنند و با تبلیغات دروغین باعث افزایش قیمت می شوند در اینجا پامپ اتفاق می افتد و همچنین به دیگران اعلام می‌کند که بهترین زمان برای خرید اکنون است، زمانی که تقاضا برای خرید آن رمزارز افزایش پیدا میکند، سرمایه گذاران سودجو ارزهای خود را در بالاترین قیمت می فروشند .

و زمانی که قیمت ها کاهش پیدا کند دامپ اتفاق می افتد ،و بدین طریق است که افراد بی تجربه و سرمایه خودشان را از طریق باور تبلیغات دروغین سرمایه ‌گذاران از دست میدهند.

اوج قیمت بی سابقه/ کمترین قیمت بی سابقه (ATH/ATL)

اصطلاح ATH کاربرد زیادی در پیری بازار ارز دیجیتال دارد و همچنین برای نشان دادن بالاترین قیمت ارز دیجیتال به کار میرود.

در مقابل آن اصطلاح ATL قرار دارد که کمترین قیمت ارز دیجیتال را نشان میدهد.

ترس از دست دادن (FOMO)

زمانی که سهامداری سهمی را نمی‌خرد ورزش آن سهم بالا میرود احساسی را در خود حس میکند که مانند جا ماندن است که به آن فومو می گویند.

به صورت کلی در مواقع بالا بودن قیمت ها، احساسات و هیجانات سهامداران باعث می شود تصمیمات نادرستی بگیرند که با آن فومو می گویند.

خرس ها (Bears)

در میان سهامداران ارز دیجیتال به افرادی که همیشه حس ناخوشایندی و بی اعتمادی نسبت به قیمت ارزها دارند و همچنین روند سوددهی را کاهشی پیش بینی می کند ،خرس گفته می شود.

بازار خرسی (Bear market )

این بازار به بازاری گفته می‌شود که قیمت ها در آن ثابت هستند یا روند رو به پایین دارند، جالب است بدانید در این وضعیت سهامداران اطمینان و اعتماد کافی به خرید و فروش ارز ها ندارند.

تله خرسی (Bear trap)

این تله در اثر نفوذ برخی از سرمایه داران در بازار به وجود می آید ،قیمت های ساختگی به سهامداران نشان داده می شوند و آنها معامله های خود را بر اساس قیمت های مصنوعی و غیر واقعی انجام میدهند، از آنجایی که کاربران از روند رو به افزایش قیمت ها آگاهی ندارند ، فکر می‌کنند که بازار روند نزولی دارد و در نتیجه این وضعیت به سود سهامدارانی تمام میشود که به صورت نامحسوس تغییراتی را، معروف به تله خرسی در بازار ایجاد کردند.

گاوه ها (Bulls)

به سهام دارانی که همواره به بازارهای ارز های دیجیتال اعتماد دارند و خوشبین هستند گاو می گویند.

بازار گاوی (Bull market)

این اصطلاح از شاخ های رو به بالای گاو برای مبارزه گرفته شده  و به این معناست که در صورت روند صعودی ، سهامداران با اطمینان کامل خرید و فروش و معاملات خود برا برای افزایش سود و قیمت ها انجام می دهند.

تله گاوی (Bull trap)

تله گاوی، روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال را از چشم سرمایه ‌گذاران پنهان میکند تا آنها فکر کنند که بازار به حالت صعودی برگشته، در نتیجه کاربران از روند نزولی قیمت ‌ها اطلاعی ندارند و به معامله های خود ادامه می‌دهند و در بیشتر مواقع دچار ضرر می شوند.

آربیتراژ (Arbitage)

در بازار به سودی که از تفاوت قیمت بین دو یا چندین بازار مختلف متفاوت به دست می‌آید آربیتراژ می گویند این سود زمانی به دست می‌آید که یک سرمایه در بازارهای مختلف قیمت متفاوتی داشته باشد برای مثال ممکن است بیت کوین در یک صرافی به قیمت ۱۸۰۰۰  دلار و در همان زمان در صرافی دیگر به قیمت ۱۸۱۰۰ دلار معامله شود.

در این شرایط سهامداران از صرافی که دلار قیمت پایین تری دارد آن را خریداری و در صرافی که قیمت بالاتری دارد به فروش می رسانند و از این طریق سود بیشتری می کنند.

اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال یکی از روش هایی است که برای کسب درآمد در کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

اصطلاحاتی که در حوزه ارز های دیجیتال در بخش استخراج آن وجود دارد ممکن است برای افرادی که به فکر استخراج ارزهای دیجیتال هستند بسیار مفید و کارآمد باشد ،در ادامه این مقاله برای آشنایی با اصطلاحات استخراج ارزهای دیجیتال همراه ما باشید.

جایزه بلاک (Halving Reward )

جالب است بدانید ماینرها به خاطر کاری که در شبکه بلاک چین انجام میدهند، پاداش می گیرند و آن پاداش رمز ارز است.

نصف شدن پاداش استخراج (Halving )

اولین بلاک استخراج شده در سال ۲۰۰۹ ،۵۰ بیت کوین جایزه گرفت این پاداش هر چهار سال یک بار نصف می شود فرایند تقسیم پاداش استخراج بیت کوین، هاوینگ بیت کوین نامیده می شود.

استخر استخراج (Mining pool)

اگر ماینرها بتوانند قدرت محاسباتی خود را در کنار هم جمع کرده و سعی کنند تا یک بلوک جدید را فراهم کنن تا یک زنجیره را تکمیل کنند ، در یک استخر استخراج قرار می گیرند.

جالب است بدانید ایده اصلی آن است که حضور در یک استخر استخراج شانس بیشتری برای داشتن هش های موفق را فراهم می کند، همچنین پاداش ماینر ها بر اساس تلاش آنها بین کسانی که در استخر استخراج وجود دارند تقسیم میشود.

همانطور که قبل تر گفته شد تراکنش هایی که در شبکه ارزهای دیجیتال صورت می گیرد نیازمند تایید است برای این کار الگوریتم های وجود دارد که بر اساس آن ها ماینرها در مورد تایید یا عدم تایید یک تراکنش در شبکه به توافق می رسند به این الگوریتم ها ،الگوریتم اجماع گفته می شود.

بلاک چین از دو الگوریتم کلی بهره برده، الگوریتم گواه اثبات کار و الگوریتم گواه اثبات سهام:

الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of work)

الگوریتم گواه اثبات کار به آن معنی است که ماینرها اثبات می کنند که روی حل یک مسئله ریاضی در شبکه ارزهای دیجیتال کار کرده اند، جالب است که اگر هر ماینری که بتواند مسئله مورد نیاز را حل کند ،می تواند یک بلاگ جدید به بلاک چین اضافه کند.

گواه اثبات سهام (Proof of stake)

گواه اثبات سهام به آن معنی است که هر چقدر ماینرها دارای  دارایی و سهام بیشتری داشته باشند، شانس بیشتری نیز برای تایید بلاک های جدید خواهند داشت.

در واقع گواه اثبات سهام، نوعی از مکانیزم اجماع است که در آن بر اساس تعداد رمز ارزهایی که ماینر ها دارند انتخاب میشوند.

مطالب مشابه را ببینید!