مجله تاپ‌ناز‌

راه قانونی و اصول قانونی پس گرفتن پول بدون داشتن مدرک

شاید تصور کنید که بدون داشن هیچ گونه مدرک مانند رسید، نمی توانید مبلغ قرض داده شده را از شخصی پس بگیرید ولی این در حالی است که احقاق حق و گرفتن پول داده شده بدون مدرک هم ممکن است که در ادامه اصول قانونی پس گرفتن پول بدون مدرک را توضیح می دهیم.

اثبات قانونی پرداخت پول و مطالبه طلب بدون داشتن مدرک

قرض دادن پول و کمک مالی در دین، امری مشروع و نیک است ولی پس گرفتن پول هم شرایط خاصی دارد. گاهی ممکن است مبلغی را بدون گرفتن قبض و رسیدی به فردی بدهید و پس از مدتی خواهان پس دادن پول خود شوید ولی گاهی سر همین مساله اختلافاتی پیش می آید و پای قانون به میان می آید. شاید برای شما این شرایط پیش آمده باشد و خواهان دانستن مسائل قانونی شرایط پس گرفتن پول باشید تا بدون دردسر طلب خود را بگیرید. در ادامه راهکارهای قانونی گرفتن طلب بدون مدرک را توضیح می دهیم.

مراحل شکایت از بدهکار

چنانچه به کسی پول قرض داده اید و او در موقع مقرر به شما پول را پرداخت نمی کند و اصلا ادعا می کند که هیچ پولی به او قرض نداده اید می توانید اینگونه شکایت را پیگری کنید:

در ابتدا ارزش ریالی طلب خود را به صورت دقیق حساب کنید و اگر طلب شما پول نیست ارزش آن را محسابه کنید، اگر ارزش طلب شما کمتر از بیست میلیون تومان است به شورای حل اختلاف بروید و البته به دادگاه هم می توانید مراجعه کنید. بهتر است قبل از رفتن به دفتر خدمات قضایی شکایت خود را قبت کنید. سپس یک دادخواست تنظیم کنید و می توانید از وکیل کمک بگیرید.

اگر میزان طلب شما 20 میلیون تومان یا کمتر از آن می باشد، 2/5 درصد مبلغ طلب (بهای خواسته) را باید به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید و اگر طلب شما بیشتر از 20 میلیون تومان است، 3/5 درصد را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید.

در صورت مقدور نبودن پرداخت این مبلغ، به عنوان هزینه دادرسی ابتدا دادخواست اعسار هزینه دادرسی را تقدیم کنید. در صورت پذیرش اعسار، به صورت موقت از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شوید و اگر حکم به نفع شما صادر شود از محل محکوم به هزینه دادرسی دریافت می شود.

راه قانونی و اصول قانونی پس گرفتن پول بدون داشتن مدرک

روش های دریافت طلب بدون داشتن مدرک

اگر هیچ مدرکی از پولی که طلب دارید، ندارید می توانید راهکارهای درست زیر را پیش بگیرید.

اقرار شفاهی بدهکار

برای اینکه بتوانید در دادگاه ثابت کنید که به فردی مالی یا چیزی را قرض داده اید و او به شما پس نداده است، باید بدهکار در نزد قاضی اقرار شفاهی یا کتبی کند. چنانچه شخص، نزد قاضی اقرار کند که به دیگری بدهکار است، براحتی می توان از او طلب را مطالبه کرد، باید بدانید اقرار حضوری و مستقیم نزد قاضی بسیار محکمه پسند می باشد.

آیا فیلم و عکس ثابت کننده طلب می باشد؟

اقرار در فیلم یا مکالمه تلفنی و … می توانند تنها نشانه ای برای قاضی مبنی بر وجود طلب باشد. فیلم و عکس و … به تنهایی نمی توانند برای اثبات ادعا مورد استفاده قرار بگیرند و فقط می توانند در قاضی علم و یقین حاصل کند. استفاده کردن از فیلم و عکس و یا پیام هایی که نشان دهد شما طلب دارید، ممکن است باعث یقین قاض بشوند.

شهادت شهود

چنانچه شما به شخصی پولی را قرض داده باشید و چند نفر شاهد پول قرض دادن شما به او باشند، می توانید از شهادت شهود برای اثبات طلب خود استفاده نمایید، البته شاهدان باید شرایط شهادت دادن را داشته باشند.

ادای سوگند

یکی از روش های دریافت طلب بدون داشتن هیچ نوع مدرکی، این است که طلبکار و بدهکار در دادگاه حضور پیدا کنند و از دادگاه درخواست جلسه ای برای ادای سوگند کنند. در این جلسه شاکی باید ر طلبکار بودن خود و مدیون نیز بر عدم بدهی خود قسم بخورند.

ارسال اظهارنامه توسط شاکی برای بدهکار

فرستادت اظهارنامه از طریق پست یکی دیگر از روش های ثابت کردن و مطالبه طلب می باشد. اظهارنامه مطالبه رسمی حق است. شما در متن اظهارنامه می توانید مهلتی به بدهکار برای پرداخت دین او بدهید و بعد از اتمام مهلت نسبت به مطالبه طلب خود از مراجع قانونی و قضایی اقدام نمایید.

در این روش شخص شاکی و مدهی می تواند با مرقوم کردن اظهارنامه فرد را به نوعی به واکنش وا دارد. فرد بدهکار در پاسخ اظهارنامه ممکن است با قید بعضی از عبارات، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم اصل موضوع را به صورت تلویحی یا تصریحا اقرار نماید.

چگونه ثابت کنم پولم را به فردی قرض داده ام؟

اگر از طریق واریز وجه و کارت به کارت پولی را به دیگری قرض داده اید، رسید انتقال وجه، پرینت حساب که در آن واریز وجه به حساب بدهکار مشخص باشد، را بگیرید تا بتوانید ثابت نمایید به دیگری پول قرض داده اید.

قبل از قرض دادن پول به این نکات توجه کنید:

  1. فقط در صورت اطمینان به کسی که کاملا می شناسید، پول قرض دهید ، در غیر اینصورت نه بگویید.
  2. برای بدترین شرایط آماده باشید و به اندازه ای پول قرض بدهید که اگر هیچ وقت بازپرداخت نشد، پرداخت هزینه ها، پس انداز، اهداف مالی و روابط اجتماعی تان به خطر نیفتد.
  3. بازه و شیوه ی دقیق بازپرداخت و تسویه را مشخص کنید. اینگونه وام گیرنده نمی تواند پرداخت ها را بهانه ی اینکه شما به پول تان نیازی ندارید، به تأخیر بیندازد.
  4. همیشه مبلغ و شرایط بازپرداخت را مکتوب کنید.توافق مکتوب باعث می شود وام گیرنده ماجرا را جدی تر بگیرد و بیشتر برای تسویه ی به وقت تلاش کند. در توافق نامه تان تاریخ و مبلغ اقساط، تاریخ تسویه ی کامل، کل مبلغ بازپرداخت و جریمه ی دیرکرد (درصورت وجود) یا بهره مشخص شود.
  5. اگر پول سروقت در حساب تان نبود، به این تأخیر بی توجه و به دنبال بهانه برای پیگیری نکردن نباشید و تعارف را کنار بگذارید.
  6. برخی از ملاحظات،سهل انگاری ها و یا اعتماد بی جا باعث می شود ارتباط میان طلبکار و بدهکار با ،اجتناب و سرباز زدن فرد مقروض از پرداخت دِین یا انجام تعهد خویش،خدشه دار شود.در چنین شرایطی فرد طلبکار قادر است با اقامه دعوا و شکایت نسبت به عودت و باز پس گیری آنچه به عنوان قرض پرداخت یا واگذار کرده،اقدام کند.
  7. فرد طلبکار در شرایطی مجاز به طرح دعوا و رسیدگی است که بدهکار در زمان مقررِ موردِ توافقِ میانِ طرفین،مبلغ قرض گرفته شده یا دِین خویش را تامین و پرداخت نکرده باشد و بر اساس ماده 651 قانون مدنی،فرد شاکی نمی تواند پیش از مهلت تعیین شده میان خویش و متشاکی ادعای بازپس گیری قرض را از منظر حقوقی و قانونی پیگیری کند.
  8. فرد مقروض باید عینا همسانِ با جنس،مال یا پول را به فرد طلبکار بازگرداند.
  9. اگر فرد مقروض نتواند عین مال یا کالای قرض گرفته شده را برگرداند باید مطابق ارزش ریالی آن را پرداخت کند.
  10. اگر بر اثر گذشت زمان ارزش ریالی مال یا کالای اخذ شده با افزایش همراه شده باشد،باید مقروض براساس محاسبه ارزش ریالیِ روزِ آن محصول یا کالا،به بازپرداخت یا عودت آن اقدام کند.

مطالب مشابه را ببینید!