مجله تاپ‌ناز‌

اصول مدیریت زمان و آنچه شما را به موفقیت می رساند

مدیریت زمان یک تکنیکی است که قبل از انجام کار باید آن را یاد بگیرید. با شیوه مدیریتی درست، می توان به عملکرد خوبی از فعالیت مورد نظر رسید. در ادامه شما را با دیگر روش ها آشنا می کنیم.

وقت و زمان؛ در زندگی از مهمترین چیزها می باشد. خیلی از ما در مدیریت زمان مشکل داریم، به همین دلیل برای انجام دادن کارهای شخصی خود با کمبود وقت مواجه می شویم. برای بهره مند شدن از وقت خود باید نکات مهمی را در نظر داشت.

 

تکنیک ها و اصول مدیریت زمان

مدیریت وقت و زمان نیاز به یک سری ترفندها و تکنیک ها دارد که برای رسیدن به هدف مورد نظر باید تکنیک ها و اصول را بدانید که در ادامه شما را با این تکنیک ها اشنا می کنیم.

 

 

در ابتدا کارهای مهم را انجام دهید

برای استفاده درست از زمان در ابتا کارهای مهم تر را انجام دهید. بای این برنامه ریزی دقیق باید کارهای مهم را ترتیب دهید و سپس به اتمام برسانید. در حین انجام کارهای اصلی از کارهای متفرقه باید دوری کنید. سعی کنید برای کارهای غیر ضروری دیگران به آنها پاسخ منفی دهید و این مهارت را یاد بگیرید.

 

به اندازه کافی بخوابید

افراد در صورت بی خوابی، قدرت مورد نیاز برای انجام دادن کارها را ندارند. این عدم قدرت بیشتر منوط به عوارض بی خوابی می شود. فرد بی خواب برای انجام دادن کارهای روزانه با مسائلی مانند عدم تمرکز و قدرت ذهنی لازم روبرو می شود.

 

روی کار متمرکز شوید

برای تمرکز عالی، عوامل حواس پرتی را از اطراف خود حذف کنید. بهتر است که گوشی را روی حالت سکوت قرار دهید و برای انجام دادن بهتر کار، آهنگ دلخواه را گوش دهید. تمرکز کنید که روی یک کار، فعالیت انجام دهید و از انجام چندین کار با هم بپرهیزید.

اصول مدیریت زمان و آنچه شما را به موفقیت می رساند

به موقع کار را شروع کنید

همیشه کارها را سر موقع شروع کنید. این موضوع شما را روی کار متمرکز می کند و باعث می شود کار خود را در زمان تعیین شده به اتمام برسانید. ضمن اینکه این موضوع باعث می شود که فرصت لازم برای انجام کار مربوطه را داشته باشید و از استرس در موقع انجام کار به دور باشید. نداشتن استرس در انجام کارها به پیشبرد عالی منجر خواهد شد.

 

به انجام وظایف مهم عادت کنید

وظایف مهم خود را به عنوان یک عادت بپذیرید. چون این موضوع به پیشرفت در انجام آن ها کمک می کند.

 

برای سرگرمی هم وقت تعیین کنید

شما برای سرگرمی و تفریحات باید زمان لازم را اختصاص دهید. این زمان بر مبنای کار شما متفاوت است ولی قابل خذف نمی باشد. سعی کنید که این زمان اختصاص یافته سرگرمی را در ذهن خود محاسبه کنید و حساب آن را داشته باشید. اجازه ندهید تا منابع سرگرم کننده مانند شبکه های اجتماعی و اینترنت شما را از کارهای اصلی که دارید غافل کند.

استراحت کنید

برای انجام دادن کارهای روزانه خود زمانی را باید استراحت کنید. اگر کار شما عملی یا ذهنی می باشد، در هر صورت شما پس از 45 دقیقه نیاز به استراحت دارید. این استراحت برای آماده کردن مجدد ذهن یا جسم مورد نیاز است. زیرا باعث عملکرد بهتر شما می شود. در این تایم استراحت، چشمان خود را ببندید و به معنای واقعی استراحت کنید. تمام عناصر و عوامل کاری خود را برای چند دقیقه کنار بگذارید و ذهن را خالی کنید. یاد بگیرید در زندگی هر کاری را برای موفقیت در زمان خاص خود انجام دهید. اگر قرار شد 10 دقیقه استراحت کنید، باید واقعا استراحت کنید و کار دیگری در این مدت نکنید.

 

قبل از شروع به لیست کارها نگاه کنید

برای کارهای خود برنامه ریزی کنید و قبل از انجام به فکر وقت تعیین شده برای آن باشید. جملاتی که نیر و قدرت شما را می گیرد را فراموش کنید. کارها را نیمه کاره انجام ندهید و پس از اتمام یک کار به سراغ کار بعدی بروید تا مدیریت وقت را از دست ندهید. با دید کلی تصور لازم در ذهن شما شکل می گیرد و برنامه دقیق در ذهن شما نقش می بندد.

 

کار و تفریح در تعطیلات آخر هفته

بهتر است که بخشی از کارها را در آخر هفته و در زمان تعطیلات انجام بدهید. در این صورت از حجم کاری در طول هفته کم می شود و بهتر می توانید مدیریت وقت را در دست بگیرید. ضمن اینکه از استرس کار هفته بعد هم کم می کنید.

 

داشتن نظم و ترتیب در کارها

این موضوع باعث کارهای دقیق و عالی می شود. نظم و ترتیب به پیشبرد دقیق کارها کمک می کند. بهتر است برای این نظم، یک لیست کاری را آماده کنید.

 

نهایت استفاد از وقت

بهتر است در مکان های انتظار در مترو، فروشگاه و .. از وقت خود استفاده کنید و مدیریت وقت را در نظر داشته باشید. این مکان ها برای بررسی ایمیل، مطالعه و خیلی از کارها وقت و فرصت مناسبی می باشد. در این صورت صرفه جویی مورد نیاز در وقت را انجام دهید.

 

خلوت و تنهایی داشته باشید

زمانی را فقط به خودتان اختصاص دهید و در تنهایی خود لذت ببرید. این اصل نیر به مدیریت وقت هنگام کار کمک می کند.

 

متعهد باشید

با اراده و بسیار قوی به کار بپردازید. وقتی که انجام کاری را به عهده می گیرید، آن را تا آخر به پیش ببرید و مواظب روند کاری خود باشید. این وقت شناسی باعث بازدهی بالای کار شما می شود.

 

دسته بندی کردن تکالیف

در این دسته بندی، کارهای مشابه باید در یک دسته قرار بگیرند. این موضوع روند کاری شما را سرعت می دهد. کارها و برنامه های متفاوت منجر به فضاهای ذهنی مختلف می شود. در واقع کارهای مختلف سبب حواس پرتی و عدم تمرکز ذهنی می شود.

 

حذف امور غیر ضروری

برای پیش رفتن بهتر کار باید کارهای غضر ضروری را کنار بگذارید. منظور از کارهای غیر ضروری، کارهایی می باشد که می توان در زمان های آتی انجام داد. بهتر است برای کارهای ضروری وقت لازم را بگذارید و در صورت اتمام آنها به کارهای غیر ضروری بپردازید.

مدیریت وقت اگر به شکل صحیح انجام شود، منجر به انجام کارها سر موقع خواهد شد. این موضوع فرصت مناسب برای کارهای دیگر را نیز به شما می دهد. در واقع مدیریت زمان، یک تکنیک عالی برای رسیدن به اهداف است. برای رسیدن به هدف های مختلف زندگی باید عمر و وقت خود را غنیمت بشمارید و نهایت استفاده را از آن ببرید. افراد مختلف با مقاصد متفاوتی اقدام به بهره وری از وقت و زمانشان می کنند. البته آنان که در این اصول کارآمدتر هستند، زودتر از بقیه نتیجه می گیرند و به مقصود خود می رسند.

 

لزوم اهمیت دادن به مدیریت زمان

مدیریت وقت و زمان در زندگی بسیار مهم است زیر، به فرد این امکان را می دهد که زمان بندی کارهای خود را کنترل کند که در ادامه شما را با دلایل اهمیت دادن به این موضوع آشنا می کنیم.

کاهش استرس

زمانی که فردی لیست کاملی از وظایف خود را در زندگی شخصی و حرفه ای در اختیار دارد  دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد از این رو، مدیریت وقت مناسب به فرد کمک خواهد کرد تا این دسته از کارها را در اولویت بگذارد و برای انجام آن زمانی را تعیین کند بنابراین، می داند که دقیق چه کارهایی باید انجام داد و به منظور اتمام آن چه مدت زمانی لازم است و در واقع اولویت بندی کار و همچنین مشخص کردن زمان کافی برای انجام آن کمک زیادی به کاهش استرس در فرد خواهد کرد.

افزایش اعتماد به نفس

زمانی که فرد وقت را به درستی مدیریت می کند در زمان مشخص نیز وظایف خود را تمام می کند و در نتیجه احساس اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری خواهد داشت و در حقیقت انجام فعالیت های روزمره به صورت همیشگی برای فرد انگیزه قوی خواهد داشت.

داشتن فرصت های شغلی بهتر

مدیریت زمان به فرد کمک خواهد کرد تا در آینده به کارمند وظیفه شناسی تبدیل شود  و در زمان تعیین شده وظایف خود را انجام دهد و در نتیجه موفقیت هاتی بیشتری را کسب خواهد کرد که در نتیجه به ارتقا بخشیدن اعتبار حرفه ای شما کمک می کند.

ارائه دادن کار مورد نظر به موقع

مدیریت وقت شامل اختصاص دادن مان مشخص برای هر یک از وظایف موجود در لیست تان می باشد و اکثر افراد با استفاده از مدیریت وقت  اقدام به پایان رساندن یک پروژه به موقع یا زودتر از زمان تعیین شده می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!