مجله تاپ‌ناز‌

اصول مذاکره تلفنی + نکاتی و تکنیک هایی برای موفقیت هنگام صحبت کردن تلفنی

مذاکرات مختلف برای اینکه موفقیت آمیز باشند نیاز به رعایت بعضی از اصول و نکات خاص دارند که در این مطلب می خواهیم شما را اصول مذاکره تلفنی به صورت کامل آشنا کنیم.

خیلی از تماس های تلفنی که با کارشناسان فروش شرکت های مختلف گرفته می شود نتیجه آن یک مذاکره سرد و نامطلوب است زیرا در صدای این افراد ترس از نادیده گرفته شدن و رد شدن وجود دارد و هر چه که می گویند خشک و بی روح و غیر عادی است. برای نتیجه گرفتن ایده ال در این گفتگوها، نباید رفتار ناشیانه نشان داد و باید اصول مذاکره تلفنی را آموخت.

اصول و تکنیک های مذاکره تلفنی

یکی از روش های بازاریابی که بسیار متداول است و کسب و کارها از آن بهره مند هستند بازاریابی تلفنی است که بعضی از کسب و کارها با رعایت اصول مذاکره تلفنی موفق شده اند نتیجه ای فوق العاده به دست بیاورند.

می توان گفت که برای داشتن بازاریابی تلفنی موفق دانستن اصول مذاکره تلفنی یک ضرورت به حساب می آید البته شاید با خود بگوید مذاکره تلفنی مقوله ای ساده و صریح است که نیاز به اصول ندارد ولی باید بدانید که ان روند اشتباه افرادی است که در روند کسب و کار خود از طریق بازاریابی تلفنی هیچ نتیجه خوبی به دست نمی آورند زیرا آن را آنقدر سهل و غیر تخصصی می پندارند که هیچ اصولی برای انجام آن در نظر نمی گیرند.

اصولی انجام دادن مذاکره تلفنی می تواند درصد ضرر را کمتر کند و در مقابل شما را به صوی موفقیت و سود بیشتر سوق دهد. باید توجه داشته باشید که برای داشتن مذاکره تلفنی موفق تکنیک هایی وجود دارند که باید هر فرد پیش از ورود به این کار آن را خوب یاد بگیرد و چند بار آن را تکرار کند تا با داشتن تلفیقی از دانش و تجربه وارد کار شود و کسب و کار را به سوی موفقیت در زمینه بازاریابی سوف دهد ولی اگر آموزش و تمرین در این روند به درستی صورت نگرفته باشد افرادی که شغل بازاریابی را به عهده دارند هیچ نوع سودآوری برای کسب و کار خود به ارمغان نخواهند آورد و در مقابل تنها هزینه های سربار برای شرکت خواهند داشت که یکی از واضیح ترین هزینه ها هزینه تلفن است که اگر هیچ بازدهی برای کسب و کار نداشته باشد در حقیقت ضرر خالص به حساب می آید.

اصول مذاکره تلفنی

تکنیک های موثر در مذاکره تلفنی موفق

باید بدانید که شما برای داشتن کذاکره تلفنی یا بازاریابی تلفنی نیاز به یادگیری اصول و تکنیک هایی دارد تا بتوانید موفق عمل کنید و به همین دلیل در ادامه سعی می کنیم بعضی از اصول مذاکره تلفنی موفق را برای شما توضیح دهیم:

آموزش متقاعد سازی

باید توجه داشته باشید که برای داشتن مذاکره عالی چه از نوع ضوری و چه از نوع تلفنی باید روی مسائلی از جمله شیوه صحبت و دعوا طرف مقابل به همراهی و موافقت و متقاعد سازی بسیار کار کرد زیرا این روند با آموزش و تمرینات زیاد میسر می شود. به صورت کلی نخستین قدم در متقاعد سازی عدم استفاده از جملات پرسشی است یعنی جای اینکه لحن پرسشی به کار ببرید مثلا از فرد بخواهید کاری را انجام دهد آن را گونه ای بیان کنید که گویا طرف مقابل شما پیشاپیش همه چیز را در این مذاکره تلفنی پذیرفته است. باید اجازه دهید طرف مقابل بیشتر از شما در طول مذاکره حرف بزند. بهتر است در ابتدا مباحث خود را بیان کنید و سپس با حوصله به شنیدن حرف ها و خواسته های او بپردازید.

 

مطلب پیشنهادی: استفاده از مذاکرات در زندگی روزمره برای موفقیت بیشتر

 

بهتر کردن لحن و آهنگ صدا

به صورت کلی لحن و محکم بودن صلابت سخن در مذاکره تلفنی خیلی مهم است و برای بهتر شدن لحن صدا باید سعی کنید درصد افزایش مهارت فن بیان را در خود تقویت کنید و به تمرین بلند بلند حرف زدن بپردازید تا بتوانید پژواک صدای خود را به درستی ملاحظه کنید و سپس لحن و آهنگ صدای خود را بررسی کنید. حتی بهتر است صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید تا متوجه ایرادها در آهنگ و لحن کلام خود شوید و به آرامی برای بهتر شدن توانایی مذاکره تلفنی خود آنها را رفع کنید.

تمرین پیش از انجام مذاکره

همان طور که بیان شد باید آموزش و تمرین با یکدیگر توام شوند تا بتوان مهارت مذاکره تلفنی را در خود تقویت کنید. اگر در فرآیند مذاکره ضعفی وجود دارد باید خیلی سریع آن را رفع کنید و آزمون و خطا را برای مذاکره اصلی نگذارید زیرا که باعث ضرر به کسب و کار خود می شوید. مثلا بیشتر افراد در پایان بندی مذاکره تلفنی و نهایی کردن معامله مشکل دارند و این موضوع می تواند از ضعف های رایج در میان بازاریابان تلفنی باشد که به وضوح به چشم می آید.

برای رفع این ضعف ها به اندازه ای تمرین و تکرار داشته باشید که به لحنی مناسب دست پیدا کنید و به جای برسید که انگار گفتن این کلمات و این شیوه حرف زدن برای شما عادی است و یا به عبارتی از ویژگی های شخصیتی ثابت شما به حساب می آید. در مذاکره های تلفنی باید بتوانید اندازه ای راحت حرف بزنید که گویا دارید با نزدیک ترین و عزیزترین اعضای خانواده خود حرف میزنید و به همین دلیل نباید هرگز نشان دهید که برای انجام مذاکره خود با طرف مقابل حتی کوچک ترین حدی از استرس را دارا هستید.

لبخند زدن برای شادتر به نظر رسیدن

پشت تلفن نمی توان چهره طرف مقابل را دید ولی باز هم لبخند زدن به صورت غیر مستقیم به شما در امر مذاکره تلفنی کمک زیادی می کند. طبق تحقیقات نشان داده استفاده از لبخند باعث بالا رفتن اعتماد به نقس شخص گوینده می شود و این موضوع به صورت غیر مستقیم می تواند شما را در داشتن مذاکره ای موفق یاری کند.

داشتن اطلاعات از رقبای کاری

توصیه می کنیم که پیش از ورود به هر مذاکره ای در مورد نقاط ضعف و قوت رقبای خود اطلاعاتی داشته باشید زیرا داشتن این اطلاعات باعث می شود وقتی که مشتری از رقیب شما می گوید بتوانید با دست پر او را توجیه نماید و از نقاط قوت و ضعف رقابتی خود نسبت به رقبا برای او بگویید. باید توجه کنید که اگر این اطلاعات را نداشته باشید نمی توانید مشتری را خوب راهنمایی کنید و برتری کامل یا خدمات برند خود را نسبت به دیگری به مشتری نشان دهید.

انتقال حس مثبت به مشتری

به صورت کلی به منظور داشتن مذاکره ای موفق باید همیشه در مذاکرات تلفنی خود این حس را به مشتریان خود منتقل کنید که او بهترین مشتری شما است. برای اینکه بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید باید با لحن و کلمات متفاوت با هر مشتری صحبت کنید و بر اساس منش و شخصیت و نوع رفتار با او اقدام به مکالمه کنید. به همین دلیل باید کمی روی مسائل روانشناسی و شخصیت شناسی هم کار کنید و سعی کنید در این مورد مطالعات کافی داشته باشید تا بتوانید زا این تکنیک های روانشناسی در داشتن مذاکرات موفق، نهایت بهره را ببرید.

 

مطلب پیشنهادی: روش های مذاکره + تکنیک های مذاکره که باید بدانید

مطالب مشابه را ببینید!