مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات جنسی ویژه آقایان (باروری و تولید مثل)

اطلاعات جنسی ویژه آقایان (باروری و تولید مثل)

چه عواملی می تواند بر تولید مثل مردان تاثیرگذارباشد و باروری مردان را تحت تاثیر قرار بدهد؟با ما در دانستن آن ها همراه باشید.

 حتما خیلی شنیده‌اید که آقایان بهتر است تلفن همراه‌شان را روی کمرشان و نزدیک اندام تناسلی قرار ندهند. جالب است بدانید مطالعه‌ای نشان داد مردانی که بیشترین استفاده را از تلفن همراه داشتند (بیش از ۴ ساعت در روز) تعداد اسپرم در آنها به‌شدت کاهش داشت ضمن آنکه نرخ تحرک اسپرم و شکل طبیعی آن هم تحت تاثیر قرار می‌گرفت. توصیه پزشکان برای محدود کردن قرارگیری در معرض تابش اشعه این است که تلفن همراه را در کیف حمل کنند. حتی زمانی که تلفن در مجاورت کشاله ران نیست می‌تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. پزشکان برای جلوگیری از اثرات مضر تلفن همراه توصیه می‌کنند از بلندگوی تلفن استفاده کنند و آن را در تماس با بدن قرار ندهند.

تماشای تلویزیون
نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که در هفته دست کم ۲۰ ساعت پای تلویزیون می‌نشینند دارای اسپرم کمتری هستند. در اصل این مردان ۴۴ درصد میزان اسپرم کمتری نسبت به مردانی که به ندرت تلویزیون می‌بینند یا اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنند دارند. یکی از عواقب نشستن و تماشای تلویزیون به مدت طولانی آن است که هنگام نشستن دمای بیضه‌ها بالا می‌رود و همین امر از تولید اسپرم می‌کاهد.

عوامل دیگری که خطر‌سازند
به‌گفته محققان برخی شرایط فیزیولوژیک منفی می‌تواند اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.

انسداد: انسداد مجاری یکی از این موارد است. به دلایل متعدد ازجمله نقص مادرزادی، عفونت، تروما یا وازکتومی ممکن است انسداد ایجاد شده و مانع از ورود مایع منی شود.

اخـتلالات ژنـتیکی: اخـتلالات کروموزومی زیادی هستند که می‌توانند تولید اسپرم را به‌شدت کاهش داده یا حتی آن را به صفر برسانند. به‌عنوان مثال یک شکل از فیبروز کیستیک می‌تواند باعث شود مجرای دفران شکل طبیعی خود را از دست بدهد. عوامل زیان‌آور دیگر مانند آنتی‌بادی‌های ضداسپرم، عدم تعادل هورمونی، سرطان بیضه، بیضه نزول نکرده و مشکلات جنسی می‌تواند اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد.

مشاغل خطرناک
استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی برای دفع موش‌ها و حتی کودهای شیمیایی که در کشاورزی به‌کار می‌رود، کیفیت اسپرم مردان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اسپرم افرادی که به دلیل شغل‌شان در هوای گرم و کنار کوره یا تنور کار می‌کنند هم ممکن است کیفیت خود را از دست بدهد.

سیگار، ژن را تغییر می‌دهد
توتون، تنباکو و الکل می‌تواند عملکرد جنسی را مختل کند بنابراین افرادی که قصد پدر شدن دارند، باید به‌طور کامل از این موراد پرهیز کنند. مصرف الکل بر کیفیت اسپرم و تولید آن اثر می‌گذارد درحالی‌که مصرف سیگار باعث اختلال در تحرک اسپرم می‌شود. علاوه بر کاهش اسپرم مطالعات دیگر نشان می‌دهد مصرف سیگار می‌تواند به DNA اسپرم آسیب زده و باعث افزایش اختلال نعوظ شود.

مصرف داروها
بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم‌ها در مردان می‌شوند. بعضی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شامل اریترومایسین, نیتروفورازون یا نیتروفورانتوئین هستند. استفاده از داروهای استروئیدی آنابولیک سبب می‌شوند بدن نتواند هورمون تستوسترون را به‌طور طبیعی بسازد که سرانجام سبب کاهش تولید اسپرم خواهد شد. بسیاری از ورزشکارانی که به‌عنوان دوپینگ از این داروها استفاده مکرر می‌کنند، دچار این مشکل خواهند شد. داروی سولفاسالازین که برای درمان اختلالات گوارشی به کار می‌رود، کتوکونازول داروی ضد قارچ و داروی آزولفیدین که برای درمان بیماری گوارشی کولیت به کار می‌رود ازجمله داروهایی هستند که می‌توانند تعداد و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهند.

چاقی تعداد اسپرم را کم می‌کند
چاقی با افزایش تولید هورمون‌های زنانه (استروژن) در ارتباط است. کاهش تعداد اسپرم اختلال عملکرد جنسی و ناباروری را به دنبال دارد. براساس مطالعه سازمان جهانی بهداشت در مقایسه مردان با وزن طبیعی و مردان چاق، افراد چاق دچار کاهش عملکرد بیضه و تعداد اسپرم هستند، البته این را هم به خاطر داشته باشید که براساس تحقیقات انجام‌شده اگرچه چاقی تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد اما تنها سطح شدیدی از چاقی ممکن است پتانسیل باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد و مانع از قدرت باروری آنها شود.

مطالب مشابه را ببینید!