مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات دارویی قرص دومپریدون + نحوه مصرف، تداخل و عوارض دارویی دومپریدون

08 e1592299847673

اطلاعات دارویی قرص دومپریدون، نحوه مصرف این دارو، تداخلات دارویی و عوارض این قرص را در ادامه به صورت کامل توضیح داده ایم.

از قرص دومپریدون برای درمان مشکلات گوارشی و میگرن استفاده می شود. این دارو یک ضد تهوع و استراغ هم می باشد و حس ناراحتی و مریضی را متوقف می کند. ماده فعال موجود در این قرص مالیت می باشد. قبل از شروع مصرف هر دارویی بهتر است که اطالعات جامع و کامل در مورد نحوه مصرف آن و نکات احتیاطی در موقع مصرف را بدانید. یکی از قرص هایی که برای تنوع و استفراغ، سوء هاضمه و گاستروپارزی دیابتی و میگرن استفاده می شود دومپریدون است.

اطلاعات دارویی قرص دومپریدون و موارد مصرف آن

این دارو برای حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود و ناراحتی معده که به دلیل تخلیه دیر هنگام شکم صورت می گیرد را رفع می کند. ناراحتی معده ممکن است به دلیل حس پر بودن شکم در طول غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن به شکل نفخ، تهوع، معده درد و یا دل درد ایجاد شود.

نحوه مصرف قرص

این دارو را پزشک تجویز می کند و باید مطابق دستور پزشک مصرف شود. دوز مصرفی این قرص در افراد بزرگسال و کودک تفاوت دارد. قرص را باید به یکباره با میزان کافی مایعات مانند یک لیوان آب بخورید. افراد که ناراحتی کلیه دارند باید از دوزهای کمتر استفاده کنند. اگر حس کردید قدرت این دارو زیاد و یا کم است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. دوز معمول آن به جنس، سن، شرایط پزشکی، واکنش به درمان و استفاده از داروهای معینی که با این دارو تداخل دارند وابسته است.

افراد بزرگسال نباید بیش از 3 قرص در روز مصرف کنند. اگر پس از 28 روز از گذشت مصرف این قرص باز هم ناراحتی و بیماری شما درمان نشد با پزشک مشورت کنید. اگر بیش از دوز معمول از این دارو استفاده کردید باید خیلی سریع به پزشک اطلاع دهید و به بیمارستان مراجعه کنید. علائم مصرف بیشتر از دوز معمول خواب آلودگی، گیجی، حرکات چشم نامنظم و حرکات عجیب بدن در کودکان است. اگر استفاده از دوز معمول را فراموش کردید اگر تقریبا به زمان بعدی مصرف نزدیک هستید باید منتظر باشید تا زمان بعدی مصرف فرا برسد و به استفاده دوزها به صورت معمول ادامه بدهید. برای جبران دوز فراموش شده اصلا دو وعده را با هم مصرف نکنید. حداکثر دوره درمان نباید به صورت معمول از یک هفته بیشتر باشد.

✅ مطلب پیشنهادی: معرفی قرص معده + انواع قرص معده و خصوصیات هر کدام

احتیاط در مصرف دارو

این قرص دارای لاکتوز مونوهیدرات است. اگر به دومپریدون یا هر کدام از عناصر موجود در این دارو حساسیت دارید یا مشکلات جدی روده ای مانند خونریزی معده داخلی دارید یا مانعی در شکم و یا روده شما وجود دارد یا از تومور غده هیپوفیز رنج می برید نباید از این قرص استفاده کنید و اگر مبتلا به اختلالات کبد، کلیه هستید و یا اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید و یا در دوران شیردهی هستید. اگر دچار ناراحتی قلبی هستید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو ضربان قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه برای افرادی که بیش از 60 سال سن دارند و بیش از 30 میلی گرم روزانه استفاده می کنند.

تداخلات دارویی

اگر هر کدام از این داروها را مصرف می کنید و یا قبلا مصرف می کردید به پزشکتان اطلاع دهید.

  • کتوکونازول
  • اریترومایسین
  • ریتوناویر
  • آمانتادین
  • کابرگولین یا بروموکریپتین

عوارض جانبی

  1. مشکلات بینایی
  2. لرزش
  3. عدم تعادل
  4. بزرگ شدن قفسه سینه در مردان و زنان
  5. کاهش میل جنسی در مردان
  6. توقف یا نامنظم شدن دوره های قاعدگی

چنانچه علائم زیر را دیدید باید مصرف دارو را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید.

  1. ورم دست، پا، قوزک پا، صورت، لب ها یا گلو که ممکن است در خوردن یا تنفس مشکلاتی ایجاد کند. خارش و کهیر، جربان نامنظم قلب
  2. ضربان قلب خیلی سریع یا نامنظم که ممکن است علایمی باشد که زندگی فرد را تهدید می کند.
  3. حرکات کنترل نشده، حرکت چشم، حرکت زبان نامنظم، لرزه و سفتی عضلات که ممکن است بیشتر در کودکان اتفاق بیفتد.

✅ مطلب پیشنهادی: دلیل ورم معده چیست؟ درمان ورم معده

نکاتی در مورد داروی دومپریدون

  • در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پیش از مصرف دارو پزشک تان را در جریان بگذارید.
  • به دلیل اینکه این دارو سبب بروز اختلال در عملکرد دارو های دیگر می شود پیش از مصرف این قرص لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.
  • در صورتی که سابقه ضربان قلب نامنظم، گوارشی، حساسیت دارویی و مشکلات کبدی دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.
  • مقدار آن را باید طبق دستور پزشک مصرف نمایید.
  • از مصرف بیشتر از سه عدد قرص در طی بیست و چهار ساعت پرهیز نمایید.
  • بهتر است دومپریدون را نیم ساعت پیش از غذا خوردن مصرف کنید همچنین می توانید پس از غذا نیز استفاده کنید اما زمان زیادی طول می کشد تا دارو اثر کند.
  • درمان با دومپریدون معمولا کوتاه مدت است و از یک هفته بیشتر طول نمی کشد.
  • در صورتی که مصرف این دارو به بهبود علایم شما کمک نکرد پزشک تان را در جریان قرار دهید.
  • در زمان مصرف دارو در صورتی که دچار افزایش ضربان قلب، غش و یا نامنظم بودن ضربان قلب شدید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.
  • از عوارض مصرف این دارو خشکی دهان می باشد که با استفاده از آبنبات یا آدامس بدون شکر می توانید این مشکل را رفع کنید.
  • در صورت احساس خواب آلودگی، سردرد، ضعف، اضطراب و اسهال پزشک تان را مطلع سازید تا راهکار مناسبی را به شما پیشنهاد دهد.
  • در صورت قاعدگی نامنظم، ورم و دردناکی سینه، ترشح شیر غیر معمول از سینه ها، خارش پوستی و لکه های قرمز پزشک تان را در جریان بگذارید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!