مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات در مورد ذهن آگاهی و تمرینات مربوط به آن

ذهن آگاهی یکی از روش های مهم است که با استفاده از آن می توانید مدیریت خوبی روی ذهن خود داشته باشید و باعث می شود که فرد بتواند در زمان حال زندگی کند و افکار خود را بر اساس این عوامل مدیریت نماید.

حتما با مشکلاتی مانند حواس پرتی و بی توجهی مواجه شده اید، مشکلاتی که می تواند ذهن شما را از واقعیات زندگی دور نماید و در نهایت شما دچار تخیل می شوید. یکی از پیشنهادهایی که برای مواجه شدن با این مشکل برای افراد ارائه می شود استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی می باشد که بر اساس آن می توانید به تفکرات خود نظم و ترتیب بدهید و آنها را سازماندهی کنید. ولی عملی نمودن این واقعیت به راحتی ممکن نیست و نمی توان به سادگی ذهن خود را از این افکار رها نمود.

ذهن آگاهی و تکنیک های مربوط آن

افراد در زندگی نگرانی های زیاد دارند  که می تواند ذهن آنها را مشغول و در گیر خود کند، فکر کردن به اشتباهات گذشته و مسیری که در آینده پیش روی شما است می تواند از دغدغه های زندگی هر فردی باشد که به اندازه خود پرتنش و استرس زا است.

ولی اینکه چطور می توان از ش این افکار مضر در طول روز خلاص شد و خود را از درگیری های روزمره خارج کرد نیاز به بحث و زمان زیادی دارد. راهنمای تغییر نگرش در زندگی برای تبدیل افکار منفی به مثبت که در این بخش مطالعه می کنید می تواند در این مورد به شما کمک کند.

اطلاعات در مورد ذهن آگاهی و تمرینات مربوط به آن

در سال های اخیر با توجه به نوع زندگی افراد، استرس جزیی جدا ناپذیر در زندگی شده است و روانشناسان با تحقیقات گسترده به دنبال رفع این نوع از مشکل ها هستند و قصد دارند تا راهکارهایی را برای مقابله کردن با استرس ارائه کنند. یکی از تکنیک هایی که خیلی از روانشناسان به آن اشاره می کنند تکنیک ذهن آگاهی است که در آن تلاش فرد بر این است که آگاهی خود را از ذهن خود بالا ببرد. خودآگاهی ذهنی فرآیندی است که طی آن فرد می تواند به واقعیت های کنونی زندگی خود واقف شود و بیشتر با آن روبرو می شود. در حقیقت این تکنیک ما به دنبال روش رهایی از افکار آزار دهنده و تخیلات پوچ هستیم.

حضور در لحظه و زندگی کردن در حال یکی از نتایج مهمی است که در تحقیقات روانشناسان به دست آمده و نشان می دهد فرد برای افزایش تمرکز خود بهتر است که در لحظه حال زندگی کند تا استرس آینده و ترس از گذشته او را رها کند.

وارد کردن ذهن آگاهی به زندگی کاری سخت نیست ولی نیاز به آگاهی و تمرین دارد. در خیلی از مواقع افرادی که از تکنیک های مدیتیشن استفاده می کنند می توانند خود را در حالتی پایدارتر قرار بدهد و به آگاهی ذهن برسند.

استفاده کردن از آگاهی ذهن می تواند تاثیرات و فواید مهمی در زندگی فرد داشته باشد که از جمله آنها می توان به کاهش اضطراب، استرس، افسردگی، حل مشکل اختلال خواب، حل مشکل کم اشتهایی و … اشاره کرد.

ذهن خوانی چیست و چه تفاوتی با ذهن آگاهی ذهن دارد؟ ذهن خوانی در حقیقت نوعی افزایش تسلط بر ذهن است که نشان می دهد شما با تمرین می توانید بر ذهنیات دیگران هم نفوذ کنید پس افرادی که فکر می کنند نمی توانند ذهن خود را کنترل کنند اشتباه می کنند و می توانند از تکنیک های زیر برای ذهن آگاهی استفاده نمایند.

برنامه مدیتیشن:

یکی از روش های کاربردی که برای تقویت ذهن آگاهی از آن استفاده می گردد تکنیک های موثر مدیتیشن می باشد که این روش ها در خیلی از موارد کاربرد دارند و توسط روانشناسان توصیه می شوند. در اینجا با تاثیرات این تکنیک روی افزایش آگاهی ذهن آشنا می شوید. انجام این برنامه ها در یک برنامه ریزی درست می تواند به افزایش تمرکز شما کمک کند که توصیه می شود این ورزش را با استفاده از نکات ذیل انجام بدهید.

  • انتخاب مکانی آرام و ساکت برای انجام ورزش
  • تقویت کردن دست ها و گردن برای افزایش تمرکز در این حرکات
  • تمرکز بر روی تنفس عمیق
  • رهایی از افکار گذشته
  • دور کردن اضطراب و فکرهای آزاردهنده در هنگام انجام تمرینات

اطلاعات در مورد ذهن آگاهی و تمرینات مربوط به آن

برنامه ریزی برای انجام کارها:

دیگر روش کاربردی در ذهن آگاهی برنامه ریزی داشتن و انجام اصولی برنامه ها دست شما باید برای افزایش تمرکز و دوری از افکار منفی در طول روز برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و بر اساس این برنامه ریزی ها پیش بروید.

افزایش آگاهی:

آگاهی داشتن در زندگی می تواند آثار مهمی در موفقیت شما داشته باشد. افراد آگاه خیلی راحت تر می توانند به آنچه که می خواهند دست پیدا کنند زیرا به خوبی روش های دستیابی به اهداف خود را می دانند و سعی دارند تا با افزایش آگاهی موانع را از سر راه خود بردارند.

توجه به خود:

باید به خوبی از علایق خود آگاهی داشته باشید اینکه چه غذایی را دوست دارید به چه کتاب هایی علاقه دارید و اینکه انجام چه کارهای بزرگ و کوچکی می تواند شما را راضی و خوشحال نگه دارد هر کدام به اندازه ای دارای تاثیر می باشد و باعث افزایش آگاهی ذهن شما می شود.

بهترین تکنیک های کنترل ذهن برای تغییر مسیر زندگی تکنیک هایی می باشد که شما را به خوتان و شخصیت درونی شما نزدیک تر می کنند که باید خودتان با تحقیق بیشتر به آنها دست پیدا کنید.

درک دیگران:

درک کردن احساسات دیگران و ابراز احساس نسبت به آنها دیگر تکنیک پیشنهادی برای افزایش ذهن آگاهی می باشد ک فرد از این طریق می تواندبا دنیای اطراف خود بیشتر ارتباط داشته باشد و درک بیشتری از آنها داشته باشد.

دلسوزی کردن شما نسبت به دیگران و خودتان باعث می شود تا آرامش در وجود شما ایجاد شود و از این جهت می توانید بر نگرانی ها و اضطراب خود غلبه نمایید.

راهکارهای دیگر:

  • استفاده از تکنیک های افزایش تمرکز
  • استفاده از تکنیک های تغییر نگرش
  • مثبت اندیشی
  • پیشگیری از استرس و اضطراب
  • توجه به نیازهای فیزیکی و روحی بدن
  • افزایش آگاهی نسبت به افکار

روش انجام برنامه های مدیتیشن و تقویت ذهن

برنامه ذهن آگاهی بر پایه کاهش استرس روی آگاهی و توجه به زمان حال تمرکز دارد، حالا یادگیری مدیتیشن برای ذهن آگاهی کاری آسان است و با کمک یک مربی و یا با استفاده از برنامه مشخص می توانید از تمرینات شروع کنید، در ادامه با روش ها و تکنیک های اولیه برای شروع مدیتیشن و ذهن آگاهی اشنا می شوید:

در نخستین قدم، مکانی راحت و آرام را برای خود در نظر بگیرید و روی صندلی و یا روی زمین بنشینید، سپس دست ها، پشت و گردن را صاف کنید، البته نباید خیلی خود را سفت و محکم بگیید.

حالا سعی کنید تمام افکار مربوط به گذشته و آینده را رها کنید و فکر خود را به زمان حال بیاورید.

در نفس کشیدن حضور پیدا کنید و از آن آگاهی پیدا کنید، وفتی که هوا را به ریه های خود وارد می کنید روی آن تمرکز کنی طوری که حرکت هوا به داخل و بیرون ریه را حس کنید.

هوا از بینی وارد شده و از دهان خارج شود. به حرکات شکم خود توجه کنید که با هر بار دم و بازدم بیرون می آید و به داخل می رود و نیز تفاوت هر نفس و تغییری که موقع نفس کشیدن در بدن ایجاد می شود، توجه نمایید.

هر نوع فکری اعم از ترس، نگرانی، اضطراب  و امید که از ذهن تان می گذرد را نه نادیده بگیرید و نه سرکوب کنید، فقط لازم است، نظاره گر این افکار بوده و آرام بمانید، حال به منظور حفظ آرامش تان می توانید از تنفس خود به عنوان لنگری محکم برای گرفتار نشدن در قلاب افکار کمک بگیرید.

هر موقع که احساس کردید، در حال درگیر شدن با افکار خود شده اید، ببینید که در کجا گرفتار شده اید و سپس بدون قضاوت کردن خود و هر نوع فکری به نفس کشیدن برگردید، توجه کنید که هر بار که این اتفاق افتاد، نباید به خود سخت بگیرید و می توانید با کمی هوشیاری به جای قبل برگردید و در موقع این تمرین نباید به هر دلیل آرامش خود را از دست بدهید.

وقتی که زمانش رسید، حدود یک یا دو دقیقه بنشینید و بعد از آگاهی از اینکه کجا هستید به آرامی از جای خود بلند شوید.

مطالب مشابه را ببینید!