مجله تاپ‌ناز‌

افزایش سطح اکسیژن خون با روش ها و راهکارهای طبیعی مناسب

به منظور افزایش سطح اکسیژن روش های مختلفی مانند مصرف مواد غذایی مناسب، تنفس در طبیعت، ورزش، مصرف آنتی اکسیدان، سبزیجات با برگ پهن، میوه و مصرف اسیدهای چرب وجود دارد.

افزایش سطح اکسیژن خون باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به خصوص سرطان می شود. بعضی از افراد نمی توانند به شکل طبیعی اکسیژن را از محیط بگیرند. اکسیژن ترکیبی ضروری برای رشد و ادامه زندگی می باشد. حفظ میزان اکسیژن بین 94 تا 98 درصد برای پیشگیری از هیپوکسی و آسیب به بافت ها ضروری است.

افزایش سطح اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون که به آن اشباع اکسیژن هم می گویند، درصد میزان اکسیژن در گردش خون را نشان می دهد. این میزان با مقایسه میزان هموگلوبین در گردش خون که اکسیژن به آن متصل است با میزانی که اکسیژن به آن متصل نیست، حاصل می گردد. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و وظیفه انتقال اکسیژن از ریه به قسمت های مختلف بدن را به عهده دارد. برای آنکه سلول های بدن بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، نیاز به اکسیژن کافی دارند. به همین جهت باید اکسیژن در حد کافی و به صورت طبیعی باشد.

 

مقدار طبیعی اکسیژن خون چه میزان است؟

میزان اکسیژن خود در حالت نرمال بیاد به 100 درصد نزدیک شود. ولی میزان طبیعی آن بالای 95 درصد است. این مقدار نشان می دهد که میزان خوبی از اکسیژن در بدن گردش می کند. بعضی از افراد دارای مشکلات تنفسی مزمن مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه، ممکن است سطح اکسیژن خون در آنها کمتر و بین 88 و 90 درصد باشد، که البته نیاز به نگرانی نیست. وقتی سطح اشباع خیلی سریع کاهش پیدا کند و یا وقتی زیر 85 تا 90 درصد باشد، امکان دارد که فرد مشکلی جدی در سلامت مانند ذات الریه، کم خونی و یا نارسایی قلبی داشته باشد که باید در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کند.

افزایش سطح اکسیژن خون با روش ها و راهکارهای طبیعی مناسب

دلیل اهمیت داشتن میزان طبیعی اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون در کنار ضربان قلب، تعداد تنفس، ضربان قلب و دمای بدن از عوامل مهم در پارامترهای معاینه پزشکی است. زیرا سطح اکسیژن خون به شکل مستقیم با چیزی که در بدن اتفاق می افتد در ارتباط است. با وجود مشکلی در سلامت که شاید جدی باشد، سطح اکسیژن خون می تواند کاهش پیدا کنند که این موارد عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی مانند آسم، آمفیزم، آمبولی، فیبروز کیستیک، COPD
  • بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی یا نقایص مادرزادی
  • کم خونی

سطح اکسیژن خون به جز کمک به تشخیص بیماری برای نظارت بر نوجه انجام درمان یک وضعیت مشخص شده و همین طور کمک به ارزیابی سلامت عمومی یک بیمار بستری در بیمارستان استفاده گردد.

کاهش اکسیژن خون چه دلایلی دارد؟

بعضی از دلایل وجود دارند که می توانند سطح اکسیژن خون را کم کنند که از جمله آنها می توان به وجود انسداد مجرای تنفسی، کم خونی، سندروم اضطرار تنفسی حاد، بعضی از داروها مانند نارکئتیک و داروهای بیهوشی که مقدار تنفس را پایین می آورند، بیماری های قلبی مادرزادی، بیماری انسداد مزمن ریوی، ارتفاعات بالا، آمفیزم، بیماری ریوی درمن شبکه ای، پنومونی، آسیب به قلب و ریه به خاطر فشار زیر آب، آدم ریوی و آمبولی ریه را نام برد.

برای بیمارانی که مشکل مزمن انسدادی ریه دارند، توانایی در دریافت اکسیژن یک کشمکش طبیعی می باشد.

مراجعه به پزشک برای درمان

پزشک با اندازه گیری میزان اکسیژن خون در سرخرگ ها را مشخص می کند. او تعیین می کند که فرد دچار کمبود اکسیژن می باشد یا خیر. در مواردی که فرد دچار تنگی نفس شدید به شکل ناگهانی، تنگی نفس همراه با سردرد، جمع شدن مایعات در بدن، سرفه در ارتفاعات بالا و بی خوابی باشد، باید خیلی سریع با فوریت های پزشکی تماس گرفته شود و کمک بگیرید. در زمان بروز هر کدام از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل تنگی نفس که با ورزش نمودن و فعالیت بدنی بدتر گردد.
  • پریدن ناگهانی از خواب همراه با تنگ شدن نفس یا حس خفگی که ممکن است نشانه آپنه خواب باشد. آپنه خواب به قطع و وصل شدن تنفس در حین خواب گفته می شود.

بالا بردن اکسیژن خون

در شخص سالم میزان اکسیژن خون کم یعنی بین 90 تا 95 درصد است، به شکل کلی به معنای این می باشد که مقداری زکام و التهاب در مجرای تنفسی وجود دارد که می تواند مقدار اکسیژن به خون را بکاهد. به همین جهن کاهش سطح اشباع در زمان آنفولانزا یا سرماخوردگی رایج می باشد. وقتی که این اتفاق افتاد، اقدامات ساده ای را می توان برای افزایش سطح اکسیژن خون انجام داد. بعضی از روش های افزایش دادن سطح اکسیژن خون شامل موارد زیر است:

  • سرفه کردن به منظور جابجایی و حرکت ترشحات و سهولت در اکسیژن رساندن.
  • درستت نشستن به جای دراز کشیدن برای کاهش فشار روی ریه ها.
  • کشیدن نفسی عمیق و آهسته باعث می شود تا مقدار هوایی که به ریه می رسد بیشتر شود.
  • رفتن به مکانی که تهویه خوبی دارد، تا مقدار اکسیژن بیشتری به شما برسد.
  • از رفتن به مکان های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری نمایید، چون این مکان ها سبب ممانعت از تنفس می شوند.

با این وجود وقتی که اشباع یا همان سطح اکسیژن خون کم باشد یعنی بین 85 تا 90 درصد باشد، می تواند نشان از مشکلی جدی در سلامت مانند ذات الریه باشد. توصیه می شود که برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. در حین منتظر پزشک بودن می توان هر کدام از ورش های بالا را امتحان کرد.

 

روش های خانگی برای بالا بردن اکسیژن خون

در مواردی ممکن است حتی فرد سالم هم در معرض کاهش اکسیژن خون قرار بگیرد که به دلیل سبک غلط زندگی می باشد. در مناطق آلوده شهری نمی توان از هوای تازه و پاک استفاده کرد، علاوه بر این ماندن بیش از اندازه در فضاهای بسته هم توصیه نمی شود. برای تمیز نگه داشتن هوای درون خانه می توان از گل های آپارتمانی که هوا را تصفیه می کنند استفاه کرد. راهکارهایی ساده وجود دارند که کمبود اکسیژن خون را جبران می نمایند.

  • مصرف اسیدهای چرب:

افزایش اکسیژن خون با مصرف ریز مغذی های طبیعی رابطه مستقیمی دارد. بدن ما نمی تواند اسیدهای چرب تولید نماید و این ماده باید از طریق خوراکی ها و مواد غذایی تامین شود. انواع روغن های طبیعی مثل کانولا، آفتابگردان، گردو، دانه کتان دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب ضروری بدن می باشند.

  • اکسیژن گیری از طبیعت:

یک فرد سالم همواره می تواند با نفس کشیدن در طبیعت اکسیژن کافی دریافت نماید. یکی از روش های افزایش سطح اکسیژن خون پاکسازی ریه ها می باشد. هر زمان که فرصت داشتید به طبیعت رفته و از هوای پاک تنفس نمایید. نفس کشیدن در هوای پاک باعث افزایش سطح اکسیژن خون می شود. تمرین تنفس عمیق در هوایی پاکیزه نوعی عملکرد هوشمندانه به منظور دریافت اکسیژن مورد نیاز بدن می باشد. خیلی آرام چند نفس عمیق کشیده و عمل بازدم را با کمی تاخیر انجام بدهید. اجازه دهید تا ریه ها با حداکثر گنجایش از هوای پاکیزه بهره ببرد.

  • میوه ها:

آووکادو، انار، کیوی، کانتالوپ،انبه، هلو، آناناس، انواع توت، انجیر، خرما و مرکبات از جمله میوه های هستند که مصرف آن ها موجب بالا رفتن اکسیژن خون می گردد.

  • ورزش کردن:

برای افزایش سطح اکسیژن خون ورزش نمایید. ورزش کردن در طول روز باعث می شود تا ضربان قلب بیشتر شود و سطح اکسیژن دریافتی در بدن بیشتر شود. به منظور بالا بردن سطح اکسیژن خون باید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش موثر انجام دهید. دویدن یا پیاده روی سریع، روشهایی ساده برای افزایش سطح اکسیژن خون می باشند که علاوه بر آن برای سلامت بدن نیز مفید هستند. ورزش کردن منظم باعث بیشتر شدن شدت خون می شود و در کنترل فشار خون و دیابت نوع دو موثر است.

  • مصرف آنتی اکسیدان:

آنتی اکسیدان ها که در خوراکی های طبیعی به طور فراوان یافت می شوند با بیشتر شدن اکسیژن خون، بدن را در حالتی خوب قرار خواهند داد. بسیاری از میوه ها و خوراکی های رنگی و قرمز میزان بالایی آنتی اکسیدان دارند. مواردی مانند توت فرنگی، توت سیاه، بلوبری، ذغال اخته، کنگر قرمز و آلو دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان می باشند.

  • مصرف سبزیجات برگ پهن:

سبزیجات حاوی میزان بالایی آهن گیاهی می باشند که باعث افزایش اکسیژن خون شده و سلامت بدن را به دنبال دارند. باید بدانید که علت اصلی مصرف سبزیجات بودن کلروفیل یا سبزینه در گیاه می باشد. کلروفیل بسیار شبیه به هموگلوبین خون می باشد که به شکلی کمبود آن در کم خونی موثر می باشد.

علاوه بر این سبزیجات مختلفی مانند هویج، چغندر، اسفناج، سیر، سیب زمینی شیرین، لوبیا، کلم بروکلی و کاهو در بیشتر شدن سطح افزایش خون موثر می باشند.

 

رژیم غذایی مفید برای زیاد شدن اکسیژن خون

4 ماده غذایی مهم که باعث افزایش اکسیژن خون می شوند و باید در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشند را در ادامه معرفی کرده ایم:

  • حبوبات:

حبوبات به ویژه عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی مملو از آهن، پتاسیم، زینک و ویتامین B و منابع عالی پروتئین گیاهی بوده و بدون چربی می باشند. استفاده از انواع حبوبات باعث کاهش و درمان خانگی فشار خون بالا، کنترل قند خون در اشخاص ابتلا به دیابت نوع دو و مدیریت وزن خواهد شد.

  • لبنیات:

انواع لبنیات به ویژه شیر و ماست و پنیر سرشار از کلسیم، زینک، ویتامین های گروه B، ویتامین D، پروبیوتیک ها، پروتئین ها و چربی های سالم می باشند. مصرف محصولات لبنی کم چرب می تواند سبب کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع شود.

  • انار:

انار دارای آهن، مس، زینک، ویتامین های B3 و B6 و کولین می باشد. انار از راه افزایش اکسید نیتریک و بهتر شدن فرآیند انتقال اکسیژن، جریان خون را بهبود خواهد داد. خوردن این میوه یا نوشیدن آب انار تازه به انبساط رگ های خونی کمک می نماید و از این راه جریان خون را بیشتر خواهد کرد. مصرف روزانه یک عدد انار یا ۳۷۵ میلی لیتر آب انار باعث بهره مندی از خواص آن خواهد شد.

  • کاهو:

کاهو سرشار از ویتامین E ،B6 ،B5 ،B3 ،A ،C و فولات، آهن، پتاسیم، زینک و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها می باشد. مصرف آهو از آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو پیشگیری می نماید. سنتر لیپیدها را بهبود داده و خطر ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی را کمتر می کند.

 

اندازه گیری اکسیژن سطح خون

سطح و اندازه اکسیژن خون را از روش های آزمایشگاهی به نام اکسیمتری ارزیابی می کنند. این تست به روش زیر انجام می پذیرد:

  • پالس اکسی متر:

رایج ترین و ساده ترین روش برای اندازه گیری اشباع اکسیژن خون باکسی اکسی متر است. این دستگاه یک دستگاه اکسیمتر دارد که روی نوک انگشت قرار داده می شود. بدون هیچ نوع نیش یا نمونه خونی با کمک این دستگاه سطح اکسیژن خون اندازه گیری می شود.

  • گاز خون شریانی:

انجام این روش کمتر رایج است ولی روش دقیق تری برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون است. این روش در بیمارستان انجام می گیرد و در آن پزشک نمونه خون شریانی بیمار را می گیرد و در آزمایشگاه آنالیز می کند. این روش پارامترهای دیگری مانند پی اچ خون، فشار جزیی دی اکسید کربن را هم اندازه می گیرد.

تست اکسی متر را می توانید در منزل با استفاده از پالسی اکسی انجام بدهید، این دستگاه را می توانید از داروخانه تهیه کنید. در زمان استفاده باید مطمئن شوید که دست شما گرم است و لاک نداشته باشد تا نتیجه دقیق تر حاصل شود.

مطالب مشابه را ببینید!