مجله تاپ‌ناز‌

افزایش عمر ماشین لباسشویی با راهکارهای ساده

افزایش عمر ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی مهم و ضروری محسوب میشود. اگر از ماشین لباسشویی به جای شستشو با دست استفاده کنید، سبب میشود تا مواد شوینده و آب کمتری مصرف شود و از همه مهم تر، از خستگی جسمی شما جلوگیری و در وقت شما صرفه جویی میشود. در کنار همه این موارد ماشین لباسشویی برای حفظ محیط زیست هم موثر است.

 

عمر مفید ماشین لباسشویی

معمولا عمر مفید این دستگاه بین ده تا چهارده سال میباشد، اما اگر به یکسری نکات و دستورالعمل پایبند باشید و از ماشین لباسشویی مراقبت کنید، میتوانید طول عمر ماشین لباسشویی را افزایش داده و عملکرد دستگاه را بهبود دهید. اگر نمیدانید که چگونه عمر ماشین لباسشویی را افزایش دهید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

افزایش عمر ماشین لباسشویی با راهکارهای ساده

راهکارهای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

بارگیری نکردن بیشتر از ظرفیت لباسشویی

حتما حواستان به ظرفیت ماشین لباسشویی باشد و دیگ آن را بیش از حد پر نکنید. برای مثال ظرفیت بعضی از دستگاه‌ها پنج کیلو، هفت کیلو، دوازده و … میباشد. با پر کردن زیاد دیگ، عملکرد و کارایی دستگاه پایین آمده و به ماشین لباسشویی و حتی لباس‌های شما هم آسیب وارد میشود. وقتی بار ماشین لباسشویی زیاد است، آب و مواد شوینده به درستی گردش نمیکنند و لباس‌ها به خوبی به اطراف حرکت نکرده و در نتیجه خوب شسته نمیشوند، از طرفی با خیس شدن مقدار زیادی لباس، وزن زیادی هم به دیگ تحمیل میشود. به این ترتیب هیچوقت بیشتر از ظرفیت دستگاه، لباس در داخل آن قرار ندهید.

یکسری لباس‌ها را در لباسشویی نشورید

این لباس‌های خاص تحت هیچ شرایطی نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. مثلا لباس‌هایی که مقدار زیادی تزئینات فلزی، دکمه و زیپ دراند. لباس های زیر هم نباید داخل لباسشویی قرار دهید. چون این لباس‌ها به دیگ آسیب رسانده و همچنین در شیشه‌ای جلوی دستگاه هم میخراشند یا باعث گرفته شدن یا خرابی پمپ تخلیه هم میشوند. در صورتی که مجبور به شستن این لباس‌ها شدید باید آنها را در کیسه توری شکل قرار داده و بعد داخل لباسشویی بگذارید.

تمیز کردن فیلتر

باید به صورت ماهیانه فیلتر لباسشویی را تمیز کنید. همچنین فیلتر را منظم برسی کنید که مسدود نباشد. چون اگر برای زمان زیادی به حال خود رها شود، کثیفی یا مسدود بودن آن به مرور زمان بدتر میشود. از دفترچه راهنما یا تکنسین‌های متخصص برای تمیز کردن فیلتر کمک بگیرید.

تراز بودن دستگاه

از نکات خیلی مهمی که در طول ماشین لباسشویی تاثیر گذار است، تراز بودن آن میباشد. اگر دستگاه تراز نباشد، زمان کارکردن آن سر صدا ایجاد شده و همچنین روی عملکرد و کارایی دستگاه هم تاثیر میگذارد. به علاوه تراز نبودن باعث حرکت زیاد لباسشویی شده و تکان های شدید در طولانی مدت آسیب زیادی به قسمت‌های مختلف دستگاه میرساند.

تمیز کردن دوره‌ای ماشین لباسشویی

در صورتی که هر هفته از ماشین لباسشویی استفاده میکنید، یعنی هر هفته کثیفی و آلودگی زیادی به ماشین لباسشویی وارد میشود. گاهی این کثیفی‌ها باعث کپک یا بوی بد دستگاه میشوند. پس با تمیز کردن منظم و به موقع ماشین لباسشویی در واقع طول عمر آن را زیاد کرده‌اید. این تمیزکاری باید شامل بخش‌های مختلف از قبیل جاپودری، لاستیک دور در، دیگ و .. هر دو ماه یکبار باشد. همچنین خوب است در مواقعی لباسشویی را بدون قرار دادن لباس و با درجه دمای بالا روشن کرده تا فضای داخل دیگ به خوبی ضد عفونی و شسته شود. همچنین میتوانید از دو لیوان سرکه سفید برای ضد عفونی کردن داخل دیگ استفاده کنید. این کار هم دستگاه شما را سالم نگه میدارد و هم از بوی بد آن جلوگیری میکند. بعد با یک اسفنج نرم فضای لاستیک دور در را تمیز کنید.

خارج کردن لباس‌های خیس بعد شستشو

توصیه میکنم بعد از شستشو لباس‌ها، هرچه زودتر لباس‌های خیس را از دستگاه خارج کنید تا هم از چروک شدن آنها جلوگیری کنید و هم جلوی رشد کپک و باکتری را در لباسشویی بگیرید. چون که رطوبت و تاریکی دیگ لباسشویی، مکانی ایده آل برای رشد کپک و قارچ میباشد. همچنین بعد از این که لباس‌ها را برداشتید، در لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت خارج شده و داخل دیگ لباسشویی و در آن کاملا خشک شود.

خالی کردن جیب لباس‌ها

حتما قبل از این که لباس‌ها را در لباسشویی بگذارید، مطمئن شوید که در لابه‌لای ‌آنها یا در جیب لباس ها چیزی جا نمانده باشد. به عنوان مثال در بیشتر مواقع در جیب لباس سکه، اسکناس، دستمال کاغذی و… جا میماند. زمان شستشو این وسایل از لباس خارج شده و سبب آسیب به اجزای مختلف ماشین میشوند. این وسایل هم به سطح دیگ لباسشویی آسیب میرسانند و هم با گیر کردن در پمپ تخلیه میتوانند پروانه را خراب کرده و مشکلاتی برای تخلیه درست کنند. در موارد شدید حتما ممکن است ماشین لباسشویی کلا از کار بیافتد.

تمیز کردن فیلتر پرز گیر

فیلتر پرز گیر محلی توری شکل است که پرز‌های لباس در آن جمع میشوند. وظیفه این فیلتر این است که به پمپ تخلیه و لوله وارد نشوند تا لوله دچار انسداد نشود. همچنین با این کار لباس‌ها بهتر هم شسته میشوند چون که تمیز کردن پرز گیر، سبب تمیزی دستگاه و شستشوی بهتر لباس‌ها میشود.

افزایش عمر ماشین لباسشویی با راهکارهای ساده

مواد شوینده با کیفیت

یکی دیگر از مواردی که تاثیر زیادی روی عمر و عملکرد دستگاه دارد، به کارگیری مواد شوینده مرغوب و مناسب است. حالا این شوینده‌ها میتوانند به شکل مایع یا پودر لباسشویی باشند. اما موردی که باید در نظر داشته باشید، کیفیت و مرغوبیت شوینده است. توصیه میکنیم هیچوقت از شوینده‌های بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید. علاوه بر کیفیت پودر یا مایع شوینده باید به مناسب بودن آن با نوع لباسی که میخواهید بشورید هم برسی کنید. استفاده از پودرهای شستشو دستی هم از دیگر موارد آسیب زننده به ماشین لباسشویی است.

از شوینده به اندازه استفاده کنید

همیشه از مواد شوینده به اندازه کافی استفاده کنید. اگر مواد شوینده استفاده شده کم باشد، لباس‌ها به خوبی شسته نمیشوند، از سوی دیگر استفاده زیاد از مواد شوینده معایب خیلی بیشتری دارد و در کنار به وجود آمدن لکه‌های سفید روی لباس‌ها، باعث آسیب جدی به دستگاه شما میشود. چون مواد شوینده اگر زیاد باشند در آب حل نمیشوند و علاوه بر این که روی لباس‌ها لکه درست میکنند به بدنه داخلی دستگاه هم میچسبند و این موضوع باعث ایجاد جرم میشود. از طرفی مواد شوینده اضافی در لاستیک دور در جمع شده و لجن و بوی بد در دستگاه درست میکنند. پس حواستان باشد که استفاده زیاد از مواد شوینده باعث بهتر شسته شدن لباس ها نمیشود و آسیب زیادی به لباس ها و ماشین لباسشویی وارد میکند. بیشتر دستگاه ها یک نشانگر برای مقدار شوینده مورد نیاز دارند.

لباسشویی را برای لباس‌های کم روشن نکنید

حتما برای شما هم پیش آمده که فقط چند لباس کثیف دارید و تمایل دارید که فقط همان‌ها را بشورید. اما در نظر داشته باشید که این کار هم عمر دستگاه را کم میکند و هم آب و برق را هدر میدهد. پس به شما توصیه میکنیم تا صبر کنید که لباس‌ها به یک مقدار قابل قبولی برسند بعد آنها را با ماشین لباسشویی بشورید.

برسی منظم شلنگ تخلیه

وضعیت شلنگ تخلیه از مواردی است که باید منظم برسی شود. وظیفه این شلنگ خارج کردن آب کثیف از دستگاه به فاضلاب است. ممکن است این شلنگ به خاطر گیر کردن اجسامی مثل زیپ، دکمه، سکه و… مسدود شوند. در نتیجه امکان خروج آب کثیف از دستگاه وجود نداشته و مشکلات زیادی پیش خواهد آمد، پس این شلنگ را به صورت دوره‌ای برسی کنید تا از باز بودن آن مطمئن شوید.

مطالب مشابه را ببینید!