مجله تاپ‌ناز‌

افزایش وزن بارداری + تا چه حد وزن اضافه کردن مجاز و یا خطرناک است؟

افزایش وزن بارداری

افزایش وزن در بارداری یکی از مشکلات رایج میان خانم های باردار است. اضافه وزن همیشه برای افراد مشکلاتی را به همراه دارد و در دوران بارداری هم می تواند خطرناک باشد. این موضوع برای زنان باردار بسیار مهم است. افزایش وزن بارداری باعث ایجاد مشکلات برای مادر و جنین می شود و به همین دلیل کنترل کردن وزن و داشتن وزن مناسب در زمان بارداری مهم است.

در زمان حاملگی مادر نیاز به وزن گیری دارد تا بتوانید مواد مورد نیاز جنین را تامین کند. حالا اگر وزن گرفتن مادر بیش از حد و یا کمتر از حد مطلوب باشد، باید از روش و تغذیه سالم برای وزن گرفتن متعادل استفاده کند.

افزایش وزن خانمها در دوران بارداری

مقدار وزن گرفتن در مادران باردار با هم تفاوت دارد و با توجه به چاقی و اضافه وزن مادر یا تناسب او در دوران قبل از بارداری ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. مادران باردار باید وزن مورد نیازشان را در دوران بارداری حفظ کنند تا با کم وزنی یا افزایش وزن در دوران بارداری روبرو نشوند. اگر مادر باردار بیش از جد وزن بگیرد باید دلایل آن توسط پزشک بررسی و روش هایی برای کاهش آن اتخاذ شود. افزایش و یا کاهش وزن در بارداری با مشکلات زیادی برای مادر و جنین همراه است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مرد چاقی مادران باردار می خوانید.

 

دلایل اضافه وزن در مادران باردار

وزن اضافه در دوران بارداری می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که بعضی از آنها را در ادامه توضیح می دهیم.

یکی از دلایل رایج افزایش وزن زیاد در زمان بارداری، عادات بد غذایی مادر است. مصرف زیاد مواد قندی و نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی، سیب زمینی و استفاده زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، چیپس و غذاهای فراوری شده و مواد آماده و فست فودها باعث بیشتر شدن وزن زنان باردار می شود.  مصرف بیش از حد نوشیدنی های قندی و شیرین مانند نوشابه ها و آبمیوه های غیر طبیعی و شکلاتها که دارای قند زیادی هستند از دیگر دلایل اضافه وزن در بارداری هستند.

عادات غذایی نادرست، نداشتن تحرک و فعالیت جسمانی کافی در مادران باردار می تواند منجر به چاقی شود.

بعضی از بیماری ها مانند دیابت هم می توانند باعث افزایش وزن و چاقی زنان باردار شوند.

اگر شاخص توده بدنی شما بیشتر از 25 است و می خواهید باردار شوید باید برای کنترل وزن در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با توجه به وضعیت بدنی و رفتارهای غذایی شما، موارد لازم برای وزن گیری مناسب را ارائه می کند و شما را راهنمایی خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: تا چند کیلو اضافه وزن در دوران بارداری مجاز است؟

خطرات وزن زیاد در زنان باردار

اضافه وزن پیش از دوران بارداری باعث تاثیرات منفی بر بارداری می شود. با چاقی و افزایش وزن در دوران بارداری ممکن است بعضی از خطرات برای مادر و جنین بیشتر شود. در ادامه با این خطرات آشنا می شوید:

  • ترومبوز وریدی یا لخته خون: امکان ابتلا به ترومبوز وریدی در برخی از زنان باردار وجود دارد، اما این مشکل در خانم های دارای اضافه وزن با شاخص بدنی بیشتر از ۳۰ خیلی بیشتر اتفاق می افتد.
  • احتمال دیستوشی شانه ی نوزاد: در مادران باردار که وزن گیری زیادی دارند به دلیل بزرگ بودن جنین ممکن است شانه های نوزاد در زمان زایمان گیر کرده و خارج نشود و در نتیجه مشکل دیستوشی شانه ها بیشتر می شود.
  • احتمال بزرگ جثه شدن نوزاد: در خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند امکان تولد نوزاد با وزن بیش از ۴ کیلوگرم وجود دارد. داشتن نوزاد بزرگ جثه باعث مشکلاتی در زمان زایمان، دیستوشی شانه، پارگی پرینه و یا سزارین اجباری می شود.
  • سقط ناخواسته جنین: اضافه وزن بیش از حد باعث بیشتر شدن خطر سقط جنین در هفته های کمتر از ۱۲ بارداری می شود. خطر این موضوع در صورتی که شاخص توده بدنی ۳۰ باشد بیشتر می شود.
  • مشکل دیابت در بارداری: احتمال مبتلا شده به دیابت بارداری در مادرانی که شاخص توده بدنی آنها بالای ۳۰ باشد بیشتر از سایرین است.
  • مشکل فشار خون بالا و مسمومیت های حاملگی: افزایش وزن و توده بدنی بیشتر از ۳۵ در مادران باردار امکان ایجاد مشکلاتی مثل فشار خون بالا و مسمومیت های حاملگی را بیشتر می کند.

شاید مشکلات عنوان شده برای خانم های باردار با وزن طبیعی نیز اتفاق بیافتد اما باید بدانید که خطرات آن در خانم های بارداری که شاخص توده بدنی شان بیش از ۳۰ باشد خیلی خیلی بیشتر از سایرین است. در صورت داشتن اضافه وزن باید با پزشک مشورت کرده و نسبت به کاهش وزن اقدام نمایید تا بتوانید در کنار سلامتی خود نوزادی سالم بدنیا بیاورید.

افزایش وزن بارداری

روش هایی برای کنترل وزن گیری بیش از اندازه

در صورت داشتن اضافه وزن بهترین کار برای حفظ سلامت مادر و جنین، کمک به کم کردن وزن در آنهاست. بهترین روش کم کردن وزن قبل از بارداری است. در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن یکی از روش های بهبود باروری و بیشتر شدن شانس باروری می باشد و خطرر ابتلا به چاقی بیش از حد در دوران بارداری کاهش می یابد. به خاطر داشته باشید که هر نوع رژیم غذایی در دوران بارداری باید با تایید پزشک مربوطه و یا کارشناس تغذیه انجام شود و به گونه ای باید باشد که مادر باردار هیچ نوع کمبودی در دوران بارداری نداشته باشد. رژیم برای کاهش وزن در دوران بارداری اصلا مناسب خانم های باردار نمی باشد بخصوص اینکه دارای وزن نرمالی در بارداری باشند. رژیم های خود سرانه در دوران بارداری می تواند خطراتی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد.

بهترین روش برای خانم هایی که بیش از میزان مناسب وزن گرفته اند و دچار افزایش وزن در بارداری هستند، کنترل میزان کالری دریافتی با یک رژیم مغذی مناسب تحت نظر پزشک متخصص می باشد. در صورتی که دارای اضافه وزن در زمان بارداری هستید کلیه مراقبت های بارداری را به موقع انجام داده و خطرات ناشی از اضافه وزن را با مراجعه به پزشک و رژیم غذایی مناسب کاهش دهید. در ادامه مطلب با برخی از روش های کنترل وزن گیری دوران بارداری آشنا می شویم:

  • شروع وعده های غذایی با میوه و سبزیجات باعث کاهش اشتها می شود.
  • کاهش استفاده از روغن و پختن غذا به روش های کبابی یا بخار پز.
  • استفاده محدود از مواد غذایی نشاسته دار مانند برنج، نان، سیب زمینی و ماکارونی
  • استفاده نکردن از نوشابه های پر کالری و نامناسب مانند نوشابه ها و آب میوه های غیر طبیعی و آماده
  • عدم مصرف غذاها با کالری خیلی بالا مثل کیک و چیپس
  • استفاده از پروتئین بیشتر مثل مصرف ماهی، مرغ و انواع حبوبات
  • مصرف کافی از انواع لبنیات پاستوریزه و کم چرب مانند ماست کم چرب، شیر و پنیر
  • استفاده از میوه هایی که قند کمتری داشته باشند مانند سیب و هلو و گلابی
  • حذف قند و شکر از برنامه غذایی روزانه و استفاده از خرما یا کشمش در عوض آن
  • تعداد وعده های غذایی بیشتر و به میزان کمتر در طول روز
  • داشتن فعالیت های منظم روزانه مانند پیاده روی، ورزش و پرهیز از استراحت بیش از اندازه

چنانچه می خواهید برای کنترل کردن وزن در دوران بارداری یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید، می توانید ورزش هایی مانند شنا، ایروبیک و پیاده روی را در این دوران امتحان کنید. در این خصوص حتما از یک مربی ورزشی و متخصص کمک بگیرید و کنترل وزن خود را شروع کنید.

مطلب پیشنهادی: رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری

مطالب مشابه را ببینید!