مجله تاپ‌ناز‌

انشا نوجوانی با چند موضوع در وصف دوران نوجوانی

در این بخش چند انشا نوجوانی در توصیف روزگار و دوران نوجوانی را برای پایه های مختلف تحصیلی گردآوری کرده ایم.

انشا نوجوانی با چند موضع در وصف دوران نوجوانی

انشا نوجوانی و توصیف آن

انسان در طول دوران زندگی خود چند مرحله را پشت سر می گذارد که نوجوانی یکی از این مراحل است.

نوجوانی آغاز مسیر پر پیچ و خم زندگی است، دورانی که در آن تصمیمات، انتخاب ها و تلاش های ما آینده مان را خواهد ساخت.

نوجوانی پر شور ترین دوران زندگی هر کدام از ما می باشد، دورانی که در آن باید مهارت ها و آمادگی های لازم برای یک زندگی سالم را کسب کنیم و این با کمک جامعه و خانواده ممکن می شود.

جامعه و خانواده باید به نوجوانان کمک کنند تا این دوران پر تنش را به سلامت پشت سر بگذارند و راه و هدف خود را در زندگی پیدا کنند.

نوجوانی دورانی است که در آن آرزو ها و رویاهای مان را بیش تر به واقعیت نزدیک می بینیم و با تلاش و کوشش و استفاده درست از فرصتی که در اختیار داریم می توانیم به آن ها رسیده و آینده ی روشنی را برای خود بسازیم.

داشتن هدف در این دوره بسیار مهم است و باعث می شود تا هیجانات این دوره از زندگی، ما را از کشانده شدن به طرف راه ها و تصمیم های غلط باز دارد.

این هدف باید آن چنان برای مان ارزشمند باشد که به خاطر آن بر هیجانات منفی این دوران غلبه کرده و در کنار تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف مان از نوجوانی مان نیز لذت ببریم زیرا هر دوره ای در زندگی انسان تنها یک بار وجود داشته و دیگر هرگز قابل تکرار نخواهد بود.

انتخاب دوست در نوجوانی بسیار مهم است چون نوجوانان به دلیل شرایط جسمی و روانی این دوران بسیار تحت تاثیر رفتار دوستان خود قرار می گیرند و اگر دوستان خوبی برای این دوره انتخاب کنیم در آینده موفق تر خواهیم بود.

به یاد داشته باشیم که زمان هیچ وقت به عقب باز نمی گردد پس باید از این دوره ی پر شور نهایت استفاده را ببریم در این صورت پس از گذر از این دوره حسرتی به دل نخواهیم داشت و با هر بار یاد آوری خاطرات نوجوانی لبخند زده و به دنیای شیرین خاطره ها خواهیم رفت.

مطلب مشابه: انشا با موضوع خانواده | چند موضوع انشا در مورد خانه و خانواده برای دبستان و دبیرستان

انشا درباره نوجوانی و توصیف این دوره

با نام خدا انشا خود را شروع می کنم موضوع انشا نوجوانی.

نوجوانی بهار زندگیست که همچون اسبی تازه نفس شتابان می رود نوجوان باید اسب را در صراط المستقیم هدایت کند تا از راه به در نگردد و به همنشینی با بدان گرفتار نشود چرا که امام صادق (ع)می فرمایند:

نوجوانان را قبل از آنکه دشمنان اعتقادی به سراغ انها بروند حدیث بیاموزید.

نوجوانی پایه ی آینده است آینده ی درخشان در آن است که از پایه تلاش و کوشش کرد.

نوجوانی یعنی تشکیل شخصیت یک فرد یعنی تولد دوباره ی انسان نوجوانی نظیر مرغی است که بر روی بام زندگی نشسته و خیلی زود از لب بام زندگی می پرد پس باید فرصت نوجوانی را قدر شمارید و این نعمت را شکر کرد از سویی دیگر می توان به سخن دایموند اشاره کرد آنجا که این چنین بیان کرد:با زر می توان خیلی از کارها را انجام داد ولی جوانی را نمی توان با پول خرید.

سعادت عزت بزرگواری موفقیت و عاقبت به خیری همه ثمره های درخت نوجوانی هستند که بدست خانواده ی ما آبیاری شده است

مطلب مشابه: انشا با موضوع ورزش + 4 انشا زیبای ادبی بلند و کوتاه با موضوع ورزش

انشا در مورد نوجوانی ادبی

دوران نوجوانی زمانی است که باید بدانیم در کجا قرار داریم از کجا آمده ایم و به کجا می رویم اندیشیدن راجع به این موارد باعث می شود که به مراحل زندگی خویش اشراف داشته و به پیوستگی مراحل زندگی آگاه باشیم.

لازمه پی بردن به اینکه از کجا آمده و به کجا می رویم رجوع به گذشته و حال خویش است که آینده را می سازد. چرا که آینده متصل به گذشته و حال بوده و اعضای جدانشدنی از یکدیگر هستند مانند شب و روز یا بهار و تابستان. پس باید برای پیوستگی هر چه بهتر مراحل زندگی نیز برای هر دوره تصمیمات به جا و درستی گرفته و آن را به خوبی مدیریت نماییم. دوران نوجوانی نباید با بی هدفی و سرگردانی سپری شود زیرا تمام موفقیت های سال های جوانی دستخوش تصمیمات مثبتی است که در دوره نوجوانی اتخاذ شده و دوره پیری را نیز با تاثیرات مثبتی روبرو خواهد ساخت. اگر نوجوان در دوره حساس نوجوانی بی هدف زندگی کرده و زملن خود را به بطالت بگذراند در آینده ناامید و مایوس خواهد شد چرا که بذری برای خود نکاشته است که در دوران جوانی میانسالی و پیری خود درو کرده و از آن استفاده نماید.

پس دوران نوجوانی یکی از با اهمیت ترین دوران زندگی انسان است که در صورت گذر بی هدف از آن دوران بعدی زندگی نیز به بطالت خواهد گذشت. در حقیقت نوجوانی پلی است که کودکی را به جوانی مرتبط ساخته و انسان از یک دوره پر جنب و جوش کم کم به دوران هدفمندی به نام جوانی نزدیک خواهد شد.

مطلب مشابه: انشا با موضوع هدف زندگی + مجموعه 4 انشا زیبا در مورد اهداف زندگی

انشا در مورد نوجوانی با مقدمه بدنه و نتیجه گیری

مقدمه: دوران نوجوانی یکی از مراحل حساس و مهم انسان ها در زندگی است؛ چرا که انسان یکباره با تغییرات اساسی در شکل ظاهری و خلق و خو مواجه شده و مدیریت این تغییرات به عهده او خواهد بود. در دوران نوجوانی شخصیت شکل گرفته و پایه های بنیادین وجودی هر انسانی در این دوره شکل خواهد گرفت.

بدنه: اگر طول دوران زندگی انسان را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم. اولین بخش آن روزی است که بدنیا آمده ایم؛ دومین بخش آن زندگی کردن و سومین بخش آن روزی است که از دنیا می رویم. مهم ترین بخش حیات انسان بخش میانی یعنی زندگی کردن است که نحوه زندگی و سبک آن به تصمیمات و عملکرد انسان در زندگی وابسته است.

حالا اگر بخش زندگی کردن را به سه بخش تقسم کنیم. بخش اول کودکی بخش دوم نوجوانی و بخش سوم جوانی و… خواهد بود. بخش دوم یعنی بخش نوجوانی در بخش زندگی کردن بسیار موثر بوده و در کلیه امور آن نقش بسزایی خواهد داشت. چرا که در دوران نوجوانی شخصیت وجودی انسان شکل گرفته و یک عمر همراه انسان خواهد بود. چنانکه حضرت علی(ع) می فرمایند: نوجوان زمین بایری است که هر چه در آن بکاری برداشت خواهی کرد. دوران نوجوانی به گونه ای تولد دوباره است است که انسان با تغییراتی اساسی در احساسات، عواطف و ظاهر خود روبرو شده و برای مدیریت بهتر آن بهتر است از پدر و مادر و یا مشاورین متخصص کمک بگیرد.

نتیجه گیری: درست است که هر کدام از دوران زندگی انسان از جمله کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری حائز اهمیت هستند اما دوران نوجوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نقش بسیار پررنگی در شکل گیری عصاره وجودی انسان خواهد داشت.

مطلب مشابه: انشا با موضوع کتاب + 3 انشا و مقاله در مورد فواید کتاب و کتاب خوانی

انشا کوتاه درباره نوجوانی

نوجوانی یکی از زیباترین و در عین حال مهم ترین دوران زندگی انسان است. انسان پس از گذر از دوره کودکی که مانند سربالایی است به دوران نوجوانی رسیده و انگار در نقطه اوج زندگی قرار دارد؛ چرا که دوران پس از آن به صورت سراشیبی سپری خواهد شد. دوران نوجوانی همانطور که در نقطه اوج بوده و از دوران زیبا و لذت بخش زندگی است اما همان قدر هم با کوچکترین لرزشی خطرساز شده و موجب سقوط انسان می گردد.

بهتر است در گذر از نقطه اوج زندگی که همان دوره نوجوانی است به اهمیت آن پی برده و بسیار محتاط عمل نمود. دوره نوجوانی زمان انتخاب رشته و علم اندوزی است که در سبک زندگی سال های بعدی انسان نقش موثری خواهد داشت. گاهی شکوه دوره نوجوانی روح انسان را فرا گرفته و موجب می گردد فرد دچار غرور کاذب شده و اتفاقات جبران ناپذیری در زندگی خویش رقم بزند. نوجوان باید توانایی ساختن بهترین و بزرگترین اتفاقات را از کمترین امکانات داشته و نهایت استفاده را با مدیریت زمان و امکانات برای بهبود آینده خویش فراهم سازد. چرا که دوران نوجوانی دارای مدن زمان مشخصی بوده و تا ابد پایدار نخواهد بود.

بنابراین بهتر است دوران نوجوانی را به صورت حساب شده و با بهره گیری از تجربیات بزرگترها سپری نموده و در شکوفایی استعدادها و افزایش توانایی های خود گام موثری برداریم تا در دوران بعدی زندگی از حاصل دسترنج خود که در دوره نوجوانی کاشته ایم؛ بهره مند گردیم.

مطلب مشابه: انشا در مورد شجاعت + 3 انشا زیبا در مورد دلیری و شجاعت برای دبستان و دبیرستان

انشا در مورد نوجوانی و شکفتن

آری نوجــوانی زیباست، به زیبایی مـاه، به لطافت گل، به طراوت بــاران.

نوجوانی برای همه زیبــاست ؛ بهتر است بگوییم زیبا خواهد شد اگر زیبایی آن را بپذیریم و پرورشش دهیم مانند بذر گیاه، با آب صداقــت، با نور مهــربانی و با خاک ایمــان و اعتقــاد پرورشش دهیم.

بیایید زیبایی نوجــوانی را چنان پرورش دهیم که حتی در زمان بزرگــسالی هم از آن بهره ببریم و به آن افتخـــار بورزیم و هیچ گاه افسوس می‌خوریم و مگوییم کاش زمان برمی گشت.

اما زمان این کلمه پر رمــــــــز و راز رازیست برای نوجوانی رازی که مانند گذشت ابرها، مانند پر زدن پروانه ها، مانند روییدن سبزه ها تنها یک لحظه است می آید و سریع می رود ؛ اما کسانی هستند که این لحظه را برای خویش عمری با لذت و سرزندگی کنند ؛ عمری مانند طلوع دوباره ی خورشید، طلوعی زیبا، طلوعی که هیچ گاه نمی گویند غروب کرد…

پس به امید طلوعی بدون غروب بیایید جاودانه شویم و نوجوانی خود را زیبا نقاشی کنیم؛ با رنگ هایی از صداقت، مهربانی، گذشت و فداکاری، شور و اشتیاق و سپس آنان را با قلموی اعتقاد بر بوم ایمان نقش زنیم و تصویری از آینده خود را با توکل بر خالــــق هستی بسازیم و از آن کمال استفاده را ببریم.

به امید طلوعی بدون غروب بیایید سرزمین نوجوانی خود را با بهترین بـــذر ها پرورش دهیم و از آنها درختانی پر بار بسازیم تا علاوه بر خودمان دیگران هم از آن بهره ببرند چرا که امام علــــی علیــه الســـلام نیز می فرماید: (دل نوجــوان مانند زمین آماده است که هر بذری در آن افشانده شود می پذیرد.)

ای نوجوانان سرزمین نوجوانی خود را خوب بسازید و خوب بر بوم نقاشی نوجوانیتان نقش زنید که بزرگسالی نزدیک است. به امیـــــد پــایــانی زیبـــا و بیـــادمــاندنی…

مطالب مشابه را ببینید!