مجله تاپ‌ناز‌

انواع بیماری های ارولوژی مردان

بیماری هایی که دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهند تحت عنوان بیماری های اورولوژی دسته بندی می شوند. این بیماری ها می توانند ناشی از یک نقص ژنتیکی یا یک بیماری اکتسابی باشند. برخی از بیماری های مجاری ادراری فقط مدت کوتاهی دوام می آورند، در حالی که برخی دیگر پایدار و طولانی مدت هستند.

در مقاله ی زیر به معرفی مختصر برخی از بیماری های اورولوژی که افراد در سنین مختلف را تحت تأثیر قرار می دهند، می پردازیم. این بیماری ها ممکن است به جراحی، دارو درمانی، انکولوژی پرتودرمانی یا سایر روش های درمانی نیاز داشته باشند.

تنگی مجرای ادراری

انواع بیماری های ارولوژی مردان

تنگی مجرای ادرار به معنای باریک شدن مجرای ادرار یا در واقع همان پیشابراه است. مجرای ادرار شما، لوله ای است که در طول پروسه دفع ادرار، ادرار را از طریق آلت تناسلی از مثانه به دریچه خروجی مجرای ادرار، یا همان دریچه روی نوک آلت تناسلی، منتقل می کند و به این ترتیب ادرار از بدن خارج می شود.

بسیاری از مردان مبتلا به تنگی مجاری ادرار، با ادرار کردن و کاهش جریان ادرار دچار ناراحتی زیادی می شوند. تنگی مجرای ادرار، می تواند به مرور ایجاد شود و منجر به فشار وارد کردن یا زور زدن در جریان پروسه خروج ادرار از بدن شود. اما در برخی دیگر از موارد، این مشکل به صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ مشکل قبلی ظاهر می شود و در این حالت، نیاز به مراقبت های فوری دارد. استفاده از مخاط دهان، بهترین درمان تنگی مجرای ادراری است.

بزرگی پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH بسیار شایع است و به معنای بزرگ شدن غده ی پروستات مردان با بالا رفتن سن آن ها است. فرد بیمار ممکن است دچار مشکلات ادراری شود و این مشکلات در نهایت تعدادی از علائم دستگاه ادراری تحتانی (LUTS) را ایجاد خواهند کرد. برای درمان BPH می توان به متخصص اورولوژی مراجعه نمود.

هماچوری میکروسکوپی

هماچوری اصطلاحی پزشکی برای وجود خون در ادرار بیمار است. این مشکل می تواند موقتی بوده و اهمیت چندانی نداشته باشد. از سوی دیگر، می تواند بسیار جدی بوده و نیاز به آزمایش و درمان فوری داشته باشد.

مثانه ی بیش فعال یا تکرر ادراری

در صورتی که فرد نیاز فوری و همیشگی به ادرار کردن داشته باشد به طوری که کنترل مثانه ی خود را قبل از رسیدن به سرویس بهداشتی از دست بدهد، احتمالاً به مثانه ی پر کار (بیش فعال) مبتلا است. این وضعیت که به نام OAB نیز شناخته می شود، شامل انقباض ماهیچه ای در مثانه است که در زمان های نامناسب فشار وارد می کند (یا منقبض می شود). چه عواملی باعث این بیماری می شوند؟ چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ جواب این سوالات در حوزه ی تخصص اورولوژیست ها است که در تشخیص و درمان OAB به بیمار کمک خواهند کرد تا بتوانند فعالیت های روزانه ی خود را به صورت طبیعی از سر بگیرد.

سرطان پروستات

انواع بیماری های ارولوژی مردان

سرطان پروستات می تواند یک بیماری وخیم برای مردان باشد. در واقع، دومین عامل مرگ و میر مردان است. غربالگری در تشخیص این سرطان، از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشک برای تشخیص سرطان پروستات، در مورد سابقه ی خانوادگی بیمار و سایر عوامل خطرساز مرتبط به علائم سوال می پرسد و اطلاعات کاملی در مورد این وضعیت را در اختیار بیمار قرار می دهد. بدین صورت، شانس زنده ماندن در فرد بالاتر می رود. در صورت نیاز به درمان، متخصص اورولوژی جراحی رباتیک، رادیوتراپی، کرایوتراپی و سایر روش های درمانی را با توجه با وضعیت بیمار پیشنهاد خواهد کرد.

شب ادراری

طبق تحقیقات جدید، شب ادراری یا نوکتوریا در افراد با هر سنی می تواند نشانه ای از یک مشکل بسیار بزرگ تر باشد. شب ادراری به دو یا چند نوبت ادرار در طول شب اطلاق می شود و با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. همچنین با بیماری های دیگری مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و مصرف داروهای ضد افسردگی ارتباط دارد. شخصی که این مشکل را دارد می تواند به دکتر اورولوژیست مراجعه کند.

PSA بالا

سطح بالای PSA در خون مردان، می تواند نشان دهنده ی پروستاتیت، هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا سرطان پروستات باشد. میزان PSA با انجام آزمایش خون مشخص می شود.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت ادراری یکی از شایع ترین انواع عفونت است و سالانه میلیون ها مرد و زن به آن دچار می شوند. تقریباً نیمی از زنان در طول زندگی خود این عفونت را تجربه می کنند.

ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ

انواع بیماری های ارولوژی مردان

ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ (ED)، وجود نقص در روندی عادی و طبیعی است. تبلیغات تلویزیونی بی ‌شماری وجود دارند که داروهای تجویزی عوام پسندی را نشان می‌ دهند که ادعا دارند می ‌توانند به فرآیند درمان این مشکل کمک کنند. بهتر است به جای صرفاً درمان علائم اختلال نعوظ، منبع مشکل را پیدا کرده و برای درمان آن تلاش نمود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه، دردناک و تا حدودی شایع است. طبق آمار، بیش از 30 میلیون امریکایی در طول زندگی خود به اورولیتیازیس یا سنگ کلیه دچار شده اند. اگر انتظار برای عبور طبیعی سنگ با شکست مواجه شود، می توان با استفاده از امواج شوک، اورتروسکوپی، نفرولیتوتومی از طریق پوست یا جراحی باز، سنگ کلیه را درمان کرد. همچنین محیط های درمانی تخصصی، ابزارهای متنوعی در اختیار دارند که به وسیله ی آن ها به بیماران زن و مرد مبتلا به سنگ کلیه کمک خواهند کرد.

سرطان مثانه

سرطان مثانه ششمین نوع شایع سرطان در ایالات متحده است که سالانه 65000 نفر به آن تشخیص داده می شوند و منجر به مرگ 14000 نفر در سال می شود. برای تشخیص و درمان سرطان پروستات، می بایست به پزشک مراجعه کرد.

ناباروری در مردان

ناباروی علاوه بر زنان، مردان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. برای زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند، مسئله ی ناباروری باید همانند زنان از سمت مردان نیز مورد بررسی قرار گیرد. آیا مرد به اندازه ی کافی اسپرم تولید نمی کند؟ آیا در مورد «کیفیت» اسپرم مشکلی وجود دارد؟ آیا اسپرم رشد نیافته است؟ آیا شکل غیر طبیعی دارند؟ آیا واریکوسل (رگ های گشادشده در کیسه ی بیضه) بر توانایی اسپرم ها برای انتقال به محل مورد نظرشان تأثیر می گذارد؟ آیا اسپرم به سمت مثانه با فشار عقب نشینی می کند؟ پزشک می تواند مسائل را از منظر مرد بررسی کرده و منبع مشکل را پیدا کند یا این که مرد دارای مشکلات جسمی مربوط به بارداری است یا خیر را بررسی نماید.

انزال زودرس (PE)

حدوداً از هر 5 مرد در جهان 1 نفر از آن ها در طول زندگی خود زود انزالی را تجربه کرده اند. متخصص اورولوژی می تواند در کشف و تشخیص مسائل روحی و جسمی که ممکن است منجر به انزال زودرس شوند، به بیمار کمک کند. به منظور پیدا کردن منبع مشکل، از درمان های رفتاری و دارویی استفاده می شود و بعد پزشک اورولوژیست با کمک آن، به حل مشکل زود انزالی بیمار یا کم کردن آن خواهد پرداخت.

مطالب مشابه را ببینید!