مجله تاپ‌ناز‌

انواع جنس مو و روش های نگهداری از موها

مو از لحاظ جنس و بافت انواع مختلفی دارد که با شناخت نوع موی خود می توانید موهای زیبا و سالم تری داشته باشید. در ادامه توضیحاتی در مورد روش های نگهداری از مو با توجه به جنس را آماده کرده ایم.

داشتن موی سالم باعث افزایش جذابیت و زیبایی چهره می شود. بیشتر افراد همیشه از موهای خود خوب مراقبت می کنند تا دچار خشکی، ریزش، موخوره و دیگر بیماری های مو نشوند. برای رسیدگی خوب و مراقبت صحیح از موها قبل از هر چیزی بهتر است که جنس موی خود را بدانید که در ادامه توضیحاتی ارائه کرده ایم.

انواع جنس مو

بیشتر مردم تصور می کنند که با لمس کردن مو می توانند بافت و جنس آن را تشخیص دهند. ممکن است در زمان لمس حس خشکی یا حس خوبی داشته باشید و یا حس کنید که مو چرب است ولی باید بدانید که خشکی یا چرب بودن مو بافت مو را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده وضعیت موی شما است. بافت مو و نوع مو چیزی است که با آن متولد می شوید. سه نوع بافت مو و چهار نوع از مو وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید و می توانید روش های مراقبتی را با توجه به جنس مو در پیش بگیرید.

طبیعت انواع مو

طبیعت مو به سه حالت تقسیم می شود که شامل:

  • موهای ظریف و کرکی، این نوع مو در صورت و دست و پا و برخی قسمت های دیگر از بدن به خصوص بدن کودکان و خانم ها دیده می شوند که ظریف و کرکی هستند.
  • موهای زبر و کوتاه، این موها همانطور که از نامشان مشخص است زبر و کوتاه مانند موهای ابرو و مژه ها و همینطور موهای داخل بینی و گوش می باشند.
  • موهای بلند و نرم، این دسته موها بلند و نرم هستند و در روی سر و یا زیر بغل دیده می شوند.
انواع جنس مو

وضعیت های مختلف انواع مو

موی افراد با توجه به جنس و ظاهری که دارد انواع وضعیت مختلف را دارند که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

  • موهای معمولی

این جنس از مو بهترین نوع آن است و در موقع لمس نرم و انعطاف پذیر است. در بیشتر اوقات موها براق و درخشان هستند و حالت مات و کدری ندارند. نوع معمولی مو نه چرب است و نه خشک است و در بیشتر موارد با حفظ نمودن حالت خود زیبا و سالم به نظر می رسد. روی موها شوره و در پوست سر قرمزی دیده نمی شود و خیلی ساده شانه می شوند. برای نگهداری از این نوع مو باید از شامپوهای مناسب موهای معمولی استفاده کرد و یک روز در میان هم آنها را بشوید تا زیبایی آنها حفظ گردد.

  • موهای چرب:

موی چرب ظاهری براق دارد ولی پس از مدتی به دلیل داشتن چربی خیلی بالا و جمع شدن رسوبات چربی روی مو ظاهری کات و کدر به خود می گیرد. در بعضی موارد در زمان شانه زدن شاهد شوره های چرب روی این دسته مو خواهید بود، چربی مو می توانید در بعضی از افراد باعث خارش پوست شود. این دسته از مو به دلیل چرب بودن حالت نمی گیرد و حجم موها کمتر دیده می شود. اشخاصی که موی چرب دارند می گویند که پس از شامپو زدن هم موهایشان خیلی زود و کمتر از 12 ساعت باز چرب می شود.

موهای چرب به دلیل جمع شدن چربی در سر و فعالیت بالای غدد چربی پوست سر، دچار ریزش شدید می شوند. همانطور که گفتیم ریزش موهای چرب به دلیل جمه شدن چربی زیاد در پیاز مو است که باعث ایجاد مشکل در تغذیه مو می شود و با گذشت زمان باعث ریزش مو می شود. پر کار شدن غدد چربی پوست سر می تواند دلایل مختلف مانند استرس، اختلالات عصبی و فشاری های هیجانی داشته باشد. برای نگهداری و مراقبت از موهای چرب خود می توانید از شامپوهای مخصوص موی چرب استفاده کنید و برای بیشتر شدن تاثیرات آن باید شامپو را به مدت 1 تا 3 دقیقه به شکل کف روی مو نگه دارید و در آخر با آب ولرم بشویید.

  • موهای خشک:

موهایی که موقع شانه زدن خرد می شوند و می ریزند، موی خشک هستند. این جنس از مو یکی از شایع ترین موها در کشور ایران است که مشکلات زیادی مانند کدری، زبری، بد حالتی و شکننده بودن را به دنبال دارد. این دسته از مو خیلی سخت شانه می شوند وبسیار گره می خورند و احتمال موخوره داشتن آنها بالا است. موهای خشک ظاهری شفاف و خوش حالت نداشته و در بیشتر موارد فر ریز دارد و وز است.

یکی از روش های ساده طبیعی برای درمان موی خشک، ماساژ دادن پوست سر است. افزایش یافتن ترشح غدد یکی از عوامل از بین رفتن خشکی مو است. برای نگهداری از این دسته از مو باید از شامپوهای نرم کننده مخصوص موی خشک استفاده کنید. تعداد دفعات شستن مو را خیلی کم انجام دهید و از شستن مو با آب داغ دوری کنید. حجم مناسبی از شامپو استفاده کنید. می توانید از لوسین نرم کننده مو و روغن های گیاهی برای موهای خود استفاده کنید.

انواع جنس مو و روش های نگهداری از موها

  • موهای آسیب دیده

بعضی از موها به دلیل مواد شیمایی یا مواد فیزیکی دچار مشکلات و آسیب شده اند، این موها با عنوان موهای آسیب دیده شناخته می شوند. موارد مختلفی وجود دارند که باعث آسیب رسیدن به موها می شوند:

رنگ گردن موها به دفعات، فر کردن موها، دکلره کردن مو، مش و هایلایت، سشوار نمودن موها با حرارت بیش از حد، برس زدن و شانه کردن مو بیش از اندازه به ویژه استفاده از شانه های پلاستیکی، در معرض آفتاب شدید در مدت طولانی بودن، دستکاری کردن موها

  • موهای مختلط:

موهای مختلط دارای دو حالت چرب و خشک می باشند و اغلب در خانم هایی دیده می شوند که موهای بلندی داشته و دارای پوست چرب باشند. در این اشخاص قسمتی از مو که به پوست سر نزدیکتر است چرب بوده ولی کم کم که به انتهای موها می رویم موها خشک و خشک تر می شوند، به شکلی که برخی اوقات موها موخوره گرفته و نوکشان شاخه شاخه می شود. برای نگهداری از موهای مختلط به آگاهی و دقت بالایی نیاز است، زیرا چربی در پوست سر نیاز به شستن زیاد داشته اما از طرفی انتهای موها با شست و شوی زیاد خشک خواهد شد و آسیب می بیند.

برای شستن موهای مختلط قسمت پوست سر و موهای نزدیک به آن را با استفاده از یک شامپوی مخصوص موهای چرب یا ضد شوره شسته و بگذارید تا کف مدتی روی آن بماند و تلاش کنید تا قسمت های پایینی مو کمتر شسته شوند. بعد از شامپو زدن از مقداری نرم کننده برای پایین موهای خود استفاده نمایید و سپس موها را آبکشی کنید.

انواع جنس مو و روش های نگهداری از موها

شکل طبیعی انواع مو

همانطور که گفته شد مو انواع جنس مختلف داشته و به شکل های مختلفی دیده می شود: برای آشنایی با اشکال طبیعی مو در ادامه همراه ما باشید:

موهای صاف

موهای مواج

موهای مجعد و فرفری

موهای خیلی فر و وزوزی

  • موهای صاف:

موهای صاف در بیشتر موارد نازک بوده و خیلی راحت مستعد چرب و براق شدن هستند، نبود پیچ و تاپ در این موها باعث می شود تا روغن از پوست سر به راحتی به موهای صاف برسد و به سمت پاییین تر موها نیز برود، موهای نازک بافت شکننده ای داشته و در افرادی که موی نازک دارند تنها دو لایه مو، پوست و کوتیکول وجود دارد. بیشتر افراد ساکن کشورهای آسیایی این نوع مو را دارند. نوع دیگری از موهای صاف وجود دارند که کمی ضخیم تر هستند و بافتی متوسط با حجم بیشتری دارند، نوع بعد موهای صاف خیلی ضخیم هستند ولی صاف و براق نیز می باشند تا دوام بیشتری داشته باشند.

  • موهای مواج:

این نوع از موها به شکل طبیعی مواج بوده و فر خوردگی دارند. این موها تا حدودی ضخیم تر از موهای صاف می باشند . موهای مواج می توانند نازک و یا کمی خشن تر دیده شوند، موج این موها بیشتر به شکل S بوده و خیلی راحت حالت پذیر هستند. برخی دیگر از موهای مواج مجعد و ضخیم بوده و برخی دیگر مجعد و ضخیم و زبر هستند که ممکن است بسیار سخت باشند.

  • موهای مجعد و فرفری:

این دسته از موها وقتی خیس هستند صاف بوده وبعد از خشک شدن مجعد می شوند، آراستن این موها آسان بوده و دارای حلقه های فرفری هستند. یک نوع از موهای مجعد می تواند براق و ضخیم و با حلقه های مشخص باشد و توع دیگر این موها ترکیبی از بافت مو و فرهای ریز تر می باشد.

  • موهای فرفری و وزوزی:

یک نوع دیگر از موها فرفری و وزوزی می باشند و بیشتر مواقع خشم هستند ولی در واقع این موها نیز حساس هستند و خیلی راحت صدمه می بینند. این موها در صورتی که سالم باشند تا حدودی براق و الاستیسیته هستند، موهای فرفری نرم و سفت هستند، برخی از آنها نیز نرم و شکننده بوده و وزی کمتری دارند، برخی دیگر نیز دارای فرهای ریزی بوده و مجعد به نظر می رسند.

بافت مو:

علاوه بر انواع جنس موها برای مراقبت از مو باید با بافت آن نیز آشنایی داشته باشید، بافت مو محیط مو را وصف می کند و هر بافت مویی ویژگی های خاص خود را دارد. مو می تواند دارای بافت های مختلف زیر باشد:

  • بافت نازک:

موهای دارای بافت نازک درخشندگی پایینی داشته و زمانی که موها کشیده شوند، این بافت از مو فرفری کمتری خواهد داشت و خیلی راحت خیس می شوند. درست است که این نوع بافت مو خیلی راحت خیس می شود اما خیلی راحت هم می توان آنها را خشک نمود.

  • بافت زبر و خشن:

بافت زبر و خشن درخشش و زرق و برق کمتری داشته و همچنین بافت موهای زبر وقتی ورطوب می شود، آب از روی تارهای مو جدا می شود و یا بازتاب دارد. مرطوب و خیس کردن کامل این موها تا حدودی سخت تر از موهای نازک می باشد.

  • بافت نرم و پفی:

موهای دارای بافت پنبه ای دارای زرق و برق پایینی هستند، وقتی که این موها کشیده می شوند درخشان تر بوده و معمولا هم مجعد هستند. بافت پنبه ای مو آب را بسیار سریع جذب کرده و با این وجود کاملا خیس نخواهد شد.

  • موی اسفنجی:

موهای دارای بافت اسفنجی مانند اسفنج آب را به خود جذب کی نمایند. این موها دارای زرق و برق می باشند.

  • بافت ابریشمی:

موهای دارای بافت ابریشمی دارای درخشندگی بالایی هستند و به همین سادگی ها خیس نخواهند شد.

مطالب مشابه را ببینید!