مجله تاپ‌ناز‌

چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم؟ روش های انگیزه دادن به افراد

آیا تا به حال کسی شما را ترغیب کرده است که زندگی سالم، شاد و کامل تری داشته باشید؟ اگر جواب بله است، پس اهمیت انگیزه دادن به افراد را درک کرده اید. در ادامه روش های خوب انگیزه دادن به دیگران را معرفی می کنیم.

روش هایی برای انگیزه دادن به دیگران

اگر می خواهید باعث انرژی مثبت به دیگران شوید و به آنها انگیزه مثبت بدهید می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. هر کسی توانایی انگیزه دادن به دیگران را ندارد. برای اینکه بتوانید انسانی انگیزه بخش باشید، باید بعضی از خصوصیات ویژه را داشته باشید. در ادامه این مطلب 10 راهکار و روش ساده برای انگیزه دادن به دیگران را توضیح می دهیم.

اعتماد به نفس داشته باشید

همیشه به اطرافیان نگاهی کنید تا اگر دوستان و آشنایان را می بینید، با اعتماد به نفس کامل با آنها سلام و احوالپرسی کنید. طوری راه بروید و رفتار کنید تا محبت و اعتماد به نفس را به اطرافیان خود هدیه بدهید.

آرام و خونسردانه رفتار کنید

نحوه عکس العمل افراد به توهین و انتقادات، نشان دهنده توانایی آنها برای انگیزه دادن به دیگران می باشد. وقتی پاسخ توهین کسی را با توهین بدهید، با او هیچ فرقی ندارید. هر چه توهین یا انتقادی که از دیگران دریافت می کنید رشت و غیر منصفانه است، سعی کنید همیشه آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا واکنش تند نشان دادن حال شما را بهتر نخواهد کرد و اگر هدف شما انگیزه دادن به دیگران باشد، مطمئن باشید که به هدفتان نمی رسید. طوری به توهین و انتقاد واکنش نشان بدهید که گویا چیزی نشنیده اید تا دیگران آرامش و خونسردی شما را ببینند و از رفتار شما الهام بگیرند.

منابع الهام‌بخش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

چه کتاب ها و یا چه کسانی الهام بخش شما بوده اند تا شخصیت خود را شکل بدهید؟ در تصمیم گیری های زندگی از کدام منابع الهام گرفته اید؟ چطور فردی سالم،  شاد و مثبت اندیش هستید؟ تمام منابعی که در شکل گیری شخصیت تاثیر داشته اند را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها هم از این منابع استفاده کنند.

 قدردانی از تمام کسانی که کمکتان کرده‌اند

هر چقدر هم که شخصیت شما  فوق العاده باشد، باز هم برای رسیدن به این موقعیت، از کمک های دیگران بهره گرفته اید. اگر به شغل نویسندگی مشغول می باشید و از بخشی از کتاب شما قدردانی شده است که در نگارش آن بخش، از دوست خود الهام گرفته اید پس این گونه بنویسید:

“بسیار از استقبال شما خوشحالم، اما ایده‌ی بخش برای من نبود. دوست باهوش و با استعداد من … (نام فرد) لایق این همه تحسین است.”

به عهدتان وفا کنید

چنانچه برای انجام کاری به دوست و یا همکار خود قول داده اید، ولی در همان زمان به مهمانی یا کنسرتی دعوت شده اید، باید به قول خود عمل نمایید، هر چند رفتن به مهمانی یا کنسرت شاید بای شما جذاب باشد، وقتی فرصت  بهتری در مقابل شما ظاهر می شود، دلمان می خواهد از یر قول هایی که داده ایم فرار کنیم، ولی این بدقولی تمام اعتمادی که برای به دست آوردن زحمت زیادی کشیده ایم، به یک باره از بین می رود. پس عاقلانه فکر کنید و به تمام قول های خود وفا کنید.

چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم؟ روش های انگیزه دادن به افراد

با خودتان رو راست باشید

خیلی از افراد در موقعیت های اجتماعی مختلف، شخصیت متفاوت از خود بروز می دهند. نشان دادن شخصیت متفاوت در نزد خانواده، همکار و دوست، کاری سخت است و باعث انگیزه دادن به دیگران نخواهد شد. آیا شما می توانید به کسی که شخصیت واقعی خود را قبول ندارد و همیشه به چهره خود نقاب می زند، اعتماد کنید؟ همیشه خود واقعی تان را بپذیرید و سعی نکنید چیزی را از کسی پنهان کنید.

منعطف باشید

فردی که ادعا می کند هر چیزی را می داند، در حال دروغ گفتن به خودش و دیگران می باشد. باید به صورت منظم باورها را به چالش بکشید. با افرادی که دیدگاه متفاوت نسبت به شما دارند، صحبت کنید تا از عقاید آنها اطلاع پیدا کنید. منظور این نمی باشد که دیدگاه خود را تغییر دهید. اگر به موضوعی اعتقاد دارید، آن را با ایده ها و افکار جدید بسنجید. بلند نظری شما به دیگران نشان می دهد آنقدر عقاید خود را باور دارید که حاضر نیستید آنها را به چالش بکشید. با این طرز تفکر، افرادی که که عقاید مشابه به شما ندارند، به شما اعتماد می کنند.

مغرور نباشید

اگر در نبردی پیروز شدید، نباید به خود مغرور شوید. با بیان جملاتی مانند “من که گفتم” خود را مغرور جلوه می دهید و باعث می شود دیگران اصلا در مورد مسائل مهم با شما صحبت نکنند.

دیگران را آزاد بگذارید

جای نصیخت زیاد و کنترل کردن افراد، به آنها آزادی دهید تا به دنبال حل مشکلات بروند. هیچ کس دوست ندارد که زیر ذره بین افراد دیگر باشد. اگر کسی از شما کمک خواست، با یک راهنمایی او را در مسیر درست هدایت کنید، ولی اجازه دهید بعضی از مسائل ناگفته باقی بماند تا فرد بتواند با توانایی های خود جلو برود. وقتی کسی بتواند به تنهایی مشکلات را حل کند، به این نتیجه می رسد که قدرتمند تر از چیزی است که تصور می کرده است.

به اطرافیان خود اهمیت دهید

چنانچه نتوانید توجه و محبت خود را صادقانه به کسی ابراز کنید، نمی توانید به او انگیزه دهید پس همیشه سعی کنید با رفتار و گفتار خود، توجه خود را به اطرافیان نشان دهید.  وقتی حالشان را می پرسید و محبت خود را از آنها دریع نمی کنید، نشان می دهید برای شما اهمیت دارند.

شور و اشتیاق داشته باشید

اشتیاق به شما انرژی می دهد و با داشتن انرژی، هر چیزی ممکن می شود. به همین دلیل برای رسیدن به موفقیت در هر کاری، نیاز به شور و اشتیاق است. اشتیاق به قدری مهم می باشد که توصیه می کنند اگر اشتیاق ندارید، لااقل مانند افراد با اشتیاق رفتار نمایید. هر روز با افرادی که در ارتباط هستید، با اشتیاق برخورد کنید و مطمئن شوید چند برابر بیشتر جواب لبخندهای واقعی، انرژی مثبت و توجه را دریافت می کنید.

اعتماد اطرافیانتان را جلب کنید

اگر کسی رازی با شما در میان می گذارد، باید این راز را نزد خود نگه دارید. اعتماد به سختی به دست می‌آید، اما خیلی زود از دست می رود. توصیه می کنیم خیلی به دنبال خبرچینی در محل کار و شایعات موجود در شبکه‌های اجتماعی نروید تا فرد مثبت و مؤثری باشید که دیگران واهمه‌ای برای صحبت کردن با او ندارند.

اگر حرفتان مثبت نیست، آن را بیان نکنید

خیلی راحت می توان از کسی انتقاد کرد، ولی واقعا این کار درست است؟ باید به حرف و انتقادی که می خواهید به زبان آورید فکر کنید. وقتی کسی به شما توهین کند، روش لباس پوشیدنتان را مسخره کند، چه واکنشی نشان می دهید؟

 انتقاد خیلی خوشایند نیست، مگر انتقادهای سازنده. هیچ کسی دوست ندارد مورد انتقاد قرار گیرد، پس اگر مطمئن هستید انتقاد شما مثبت و سازنده نیست، آن را به زبان نیاورید.

مطلب مشابه: روش صحیح انتقاد کردن از دیگران و نقش سازنده ای که دارد

چگونه به دیگران انگیزه مثبت بدهیم؟ روش های انگیزه دادن به افراد

به دیگران روحیه دهید

با تعریف کردن از رفتار و گفتار دیگران، به آنها روحیه بدهید و باعث خوشحالی آنها شوید. اگر باعث ناراحتی یکی از همکاران خود شده اید، سعی کنید با تعریف کردن از او، رضایتش را به دست آورید و به او انگیزه دهید.

 تسلیم نشوید

به سادگی می توان در مقابل استرس و چالش های روزانه تسلیم شد، ولی اگر می خواهید به اطرافیان خود انگیزه دهید، باید یاد بگیرید در مقابل سختی های زندگی مقاومت کنید. اگر می خواهید به دیگران نشان دهید با مثبت اندیشی، تلاش مداوم و تسلیم نشدن، می توان بر شرایط سخت غلبه کرد، ابتدا باید خود را مظهر مقاومت و ایستادگی کنید.

نقطه ضعف‌های خود را قبول کنید

اینکه در مقابل سختی های زندگی تسلیم نشوید، خیلی عالی است ولی باید این حقیقت را پذیرفت که هر انسانی دارای ضعف هایی است. اگر سعی کنیم که ضعف های خود را نپذیریم، منکر جنبه انسانی وجود خود می شویم. پس برای این که دیگران بتوانند ارتباط خوبی با شما داشته باشند، باید قبول کنید که فرد کامل و بی عیب و نقصی نمی باشید. هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که کامل است. اگر می بینید که کسی این ادعا را دارد، یا درک حقیقت را ندارد و یا نمی تواند خوب دروغ بگوید.

فعالانه گوش دهید

همه می توانند حرف دیگران را بشنوند، ولی تنها عده کمی می توانند فعالانه گوش کنند و معنی حرف دیگران را درک کنند. اگر کسی در مورد مشکلات با شما حرف می زند، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و از او سول کنید تا نشان دهید به حرف هایش اهمیت می دهید و به دنبال حل کردن مشکلات هستید.

بلندپروازی کنید

هیچ موقع نمی توانید از کسی که تسلیم حقیقت زندگی شده است، انگیزه بگیرید. در زندگی این افراد هیچ امید و انگیزه ای وجود ندارد. اگر می خواهید که انگیزه بخش دیگران باشید تا آنها به دنبال آرزوهایشان باشند، بلند پرواز باشید، اهداف بزرگ در سر رشد دهید و تسلیم نشوید.

بدون این که باعث ناراحتی کسی شوید، از آن‌ها انتقاد کنید

اگر از کسی انتقاد کنید که خودش بخواهد، همان گونه که ذکر کردیم، اگر انتقاد شما سازنده و مثبت نباشد، اصلا به زبان نیاورید. اگر بدو این که فردی از شما بخواهد، خصوصیاتش را در مورد انتقاد قرار دهید، تنها باعث ناراحتی اش می شوید. اگر کسی خودش بخواهد از او انتقاد کنید، مسئله فرق دارد. در این صورت می توانید به صورت سازنده ای از او انتقاد کنید.

با همه رفتاری یکسان داشته باشید

تمام انسان ها فارغ از جنسیت، نژاد، عقاید سیاسی و مذهبی خود، به صورت یکسانی خلق شده اند، بدون توجه به این اختلافات که تعیین کننده ارزش انسان ها نیستند، به اطرافیان خود عشق بورزید و با آها با مهربانی رفتار کنید، اگر می خواهید فردی انگیزه بخش باشید، با اطرافیان خود طوری رفتار کنید که شایسته هر انسانی است.

مطلب مشابه: چطور هنگام کار کردن با انگیزه و با انرژی بمانیم؟

مطالب مشابه را ببینید!