مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعاتی در مورد اپیلاسیون در دوران بارداری و نحوه انجام دادن آن

یکی از روش های خوب برای از بین بردن موهای زائد اپیلاسیون است که با استفاده از مواد داغ انجام می شود و بعضی از مادران به دلیل رشد سریع موهای اضافه بدن خود در موقع بارداری برای اصلاح این روش را استفاده می کنند.

اپیلاسیون در بارداری در صورتی که خانم پوست حساسی نداشته باشد و با رعایت اصول بهداشتی انجام می شود و روشی خوب برای شیو کردن است و مادران باردار می توانند از این روش استفاده کنند.

در دوران بارداری به دلیل ترشح زیاد هورمون ها، رویش موهای بدن بیشتر می شود و همین تبدیل به یک دغدغه برای زنان در این دوره می شود. با توجه به حساس بودن این دوره و وضعیت جسمی مادران کندن موهای زائد باید به روشی صورت بگیرد که برای مادر و جنین هیچ خطری نداشته باشد و سلامتی آنها را به مخاطره نیندازد. در همین زمینه سعی کرده ایم در این مطلب برای آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی مجاز بودن اپیلاسیون در بارداری و فواید و عوارض آن بپردازیم.

اپیلاسیون در زمان بارداری

اپیلاسیون روشی عالی و محبوب برای از بین بردن موهای زائد بدن است که میان خانم ها بسیار طرفدار دارد و خیلی از مادران در دوران بارداری ترجیح می دهند که برای اصلاح موهای اضافه بدن از این روش استفاده کنند. اپیلاسیون در بارداری در صورتی که برای مادر حساسیت پوستی ایجاد نکند و برای جنین مضر نباشد می تواند روشی خوب برای از بین بردن موهای زائد باشد.

طبق تحقیقات انجام شده اپیلاسیون بدن در موقع بارداری هیچ نوع ضرری برای مادر و کودک ندارد مگر در مواقعی که پوست مادر به مواد وکس حساسی داشته باشد، پس بهتر است که مادر پیش از انجام کار با گذاشتن موم روی بخش کوچکی از پوست خود حساسیت نسبت به آن را مورد بررسی قرار دهد.

در دوران حاملگی با توجه به کم شدن میزان تحمل درد مادران در حد زیادی باعث شده است که آنها در پی شیوه ای آسان و راحت برای حذف موهای زائد خود باشند و به دلیل حساس تر شدن پوست مادران نسبت به گذشته در این دوران باید روشی مناسب را انتخاب کرد.

بهتر است که بدانید که در دوران بارداری به دلیل جمع شدن مایعات بدن جریانی از خون اضافه در قسمت زیرین پوست ایجاد می شود و در نهایت باعث ایجاد ورم می شود. محبوس شدن و جمع شدن مایعات بدن باعث تورم صورت، دست، ساق و مچ پا می شود که امر باعث حساس شدن پوست می شود و بدین گونه حذف موهای زائد توسط موم به جز ملتهب شدن پوست باعث ایجاد جوش های زیاد، آکنه و رشد موهای زیر پوستی هم می شود. در موقع انجام اپیلاسیون در این دوران باید تمامی این موارد را در نظر بگیرید تا مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نشود.

باید این نکته را در نظر بگیرید که انجام اپیلاسیون خانگی احتمال سوختگی توسط موم داغ را بالا می برد. لوازم اپیلاسیون هم باید کاملا تمیز باشد و سعی کنید نسبت به این امر مطمئن شوید زیرا که در غیر این صورت احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی در شما افزایش پیدا می کند.

اطلاعاتی در مورد اپیلاسیون در دوران بارداری و نحوه انجام دادن آن

نحوه اجرای اپیلاسیون

این روش برای از بین بردن موهای اضافه به وسیله یک فرد ماهر در یک سالن مجهز و یا در منزل با استفاده از کیتی که از بیرون تهیه کرده اید اجرا می شود. پیش از انجام اپیلاسیون با موم باید مطمئن شوید که اندازه موها به میزان نصف اینچ باشد تا بدین صورت موم قادر به چسبیدن آنها باشد. سپس موم را به شکل لایه هایی نازک روی پوست خود بکشید و کمی منتظر باشید تا خوب خشک شود و سپس آن را برعکس مسیر رشد مو بکشید.

ممنوع بودن اپیلاسیون برای برخی پوست ها

بعضی از پوست هایی که دارای شرایط خاصی می باشند امکان دارد که انجام اپیلاسیون برای آن ها عوارض و مضرات مختلفی داشته باشد که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • وجود برش های باز روی پوست
  • پوست با رگ های واریسی
  • پوست دارای خال
  • پوست دارای زگیل
  • پوست دارای جوش
  • وجود بثورات در پوست
  • پوست دارای بافت اسکار
  • پوست تحت درمان با داروهای جوش

مزایای اپیلاسیون

بدیهی است که مادران در ماه های آخر دوره حاملگی قادر به دیدن بخش پایین تنه خود نخواهند بود بدین ترتیب به جای استفاده از تیغ یا کرم موبر بدون دید کافی برای حذف موهای اضافه بهترین کار این است که این عمل را به عهده فردی که در این کار مهارت دارد بگذارید که این امر در واقع یکی از مزیت های انجام اپیلاسیون به شمار می آید.

در هنگام زایمان به منظور ممانعت از حذف موهای اضافه ناحیه پایین تنه به وسیله پرسنل بیمارستان می توانید این ناحیه را پیش از انتقال به بیمارستان با روش اپیلاسیون کاملا تمیز و اصلاح نمایید که در واقع روشی قابل اطمینان و بدون خطر می باشد. با توجه به این که در دوران حاملگی به علت جریان خون زیاد پوست مادر خیلی حساس می شود به همین دلیل در مقابل آسیب و کشش حاصل از اپیلاسیون امکان دارد که به پوست صدمه زیادتری وارد شود و همچنین بخاطر فعالیت غیرعادی هورمون های بارداری موهای بدن رشد سریعتری دارند بنابراین مادران باید تعداد دفعات زیادی برای از بین بردن موهای اضافه به آرایشگاه بروند.

عوارض جانبی ناشی از اپیلاسیون

بهتر است بدانید که نباید موم داغ یا هر ماده دیگری را بر روی رگ های واریسی، زخم یا بخشی از پوست که در معرض آفتاب سوختگی قرار گرفته و یا قسمتی از پوست که قبلا دچار صدمه شده بمالید. در صورت تمایل می توانید پیش از اجرای اپیلاسیون با پزشک خود مشاوره داشته باشید تا در صورت شناسایی هر گونه مشکلی از انجام این روش اجتناب شود. طبق مطالعات انجام شده هیچ گونه رابطه خاصی بین موم داغ و یا مواد دیگر اپیلاسیون و تهدید سلامتی در دوران حاملگی وجود ندارد ولی در رابطه با موادی که این محصولات را تشکیل می دهند تاکنون تحقیقات خاصی صورت نگرفته است. در برخی مواقع در زمان اجرای اپیلاسیون امکان دارد که از بخش واژینال ترشحاتی خارج شود که موجب خجالت گردد.

اعمال قبل و بعد از اپیلاسیون

سعی کنید که برای انجام این روش به سالن هایی بروید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد.
در قسمت هایی که دارای آسیب هایی همچون زخم، رگ های واریسی، جوش و … می باشد از این شیوه استفاده نکنید.
پیش از انجام اپپلاسیون و بعد از آن از لوسیون های التیام دهنده استفاده نمایید تا بدین وسیله قرمزی و تورم ناشی از آن را کم کند.
اطمینان حاصل نمایید که موم استفاده شده خیلی داغ نباشد تا بدین گونه از سوزاندن پوست ممانعت شود چرا که جدای از ایجاد درد باعث ورود آلودگی نیز خواهد شد.

مطالب مشابه را ببینید!