مجله تاپ‌ناز‌

اگر تصمیم گرفته اید باردار شوید بخوانید

حامله

اگر قصد حامله شدن را دارید مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید…

حداقل ۳ ماه قبل از حامله شدن کوشش نمایید وزن ایده آل داشته باشید، زیرا سلامت جنین شما وابسته به وزن است.
امروزه با دانش و تکنولوژی های جدید در دسترس مشخص شده است که نه فقط دوران بارداری مهم است بلکه دوران قبل از حاملگی نیز مهم است. در گذشته به ۹ ماه دوران حاملگی توجه می شد ولی امروزه ۳ ماه قبل از بارداری را هم که اگر خانمی بخواهد باردار شود باید در سلامت کامل باشد و خود را برای حاملگی آماده سازد. در حقیقت برای سلامتی مادر و جنین و نوزاد ۱۲ ماه باید در نظر گرفت که ۳ ماه قبل از بارداری و ۹ ماه آن دوران حاملگی است.

به هر زن و شوهری که می خواهند دارای فرزندی شوند توصیه می شود، کتابهایی که درباره لقاح و آبستن شدن نوشته شده است مطالعه کنند.

 هر خانمی که می خواهد حامله شود قبل از باردار شدن باید به نکات زیر توجه کند:
۱- حداقل ۳ ماه قبل از حامله شدن کوشش نمایید وزن ایده آل داشته باشید، زیرا سلامت جنین شما وابسته به وزن است. اگر خانمی وزن اضافی دارد یا چاق است در معرض خطر افزایش فشار خون، دیابت دوران بارداری و امکان زایمان با سزارین وجود دارد. بنابراین قبل از حاملگی باید تغذیه ی صحیح و سالم داشته باشید.
۲- از پزشک خود بخواهید معاینه ی فیزیکی کامل از شما به عمل آورد و آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش پستان ها را انجام دهد.
۳- از پزشک خود بخواهید چگونگی ایمنی شما را در برابر بیماری سرخجه و آبله مرغان مشخص سازد و اگر نیاز به واکسن دارید تزریق نماید.
۴- اگر نیاز به رادیوگرافی دارید قبل از حامله شدن انجام دهید.
۵- از پزشک خود بخواهید وضع شما را از نظر هپاتیت و ایدز مشخص نماید.
۶- از پزشک خود بخواهید گروه خون شما و همسرتان را تعیین نماید.
۷- از پزشک خود بخواهید ویتامین های قبل از بارداری را برای شما تجویز نماید.
۸- اگر زن و شوهر عادت به استعمال دخانیات دارید فوراً این عادت را ترک نمایید.
۹- هیچ گونه داروی گیاهی مصرف نکنید مگر با تجویز پزشک.
۱۰- سعی کنید از عواملی که موجب استرس شما می شود دوری کنید.

آزمایشات قبل از بارداری

سه ماه قبل از بارداری شروع به خوردن اسید فولیک نمایید
۱۱- اگر از نظر دندان ها مشکلی دارید قبل از بارداری به درمان آن بپردازید.
۱۲- و بالاخره چگونگی پریود شدن خود را روی فرم های مخصوص رسم کنید.
۱۳- با افرادی که دچار عفونت های بیماری ویروسی هستند تماس پیدا نکنید، دست های خود را بشویید و غذاهایی که کاملاً پخته نشده است مصرف نکنید.
۱۴- شروع به خوردن اسید فولیک به میزان ۴۰۰ میلی گرم در روز نمایید. خوردن این داور سبب می شود که از پیدایش ناهنجاری های مغز و نخاع جنین جلوگیری به عمل آید.
۱۵- از پزشک خود بخواهید خون شما را از نظر مقدار آهن آزمایش کند. زیرا کمبود آهن موجب خستگی شما در حین بارداری می گردد.
۱۶- از پزشک خود بخواهید خون شما را از نظر کلسترول اندازه گیری کند زیرا بالا بودن کلسترول ممکن است موجب افزایش فشار خون شما گردد.

آیا شما نیاز به مشاوره ی ژنتیک دارید؟
از پزشک خود بپرسید آیا به مشاوره ژنتیک نیاز دارید؟ اکثر خانم ها احتیاج ندارند مگر اینکه:
سن شما قبل از بارداری ۳۵ سال یا بیشتر باشد، یا در گذشته سقط های مکرری داشته باشید، یا در گذشته کودکی با ناهنجاری به دنیا آورده اید، یا در فامیل شما یا شوهرتان کودکی با سندرم داون، عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاریهای نخاعی، صرع، ناهنجاری های عضلانی و قلبی و بالاخره کری وجود داشته باشد.

هدف از مشاوره ی ژنتیک این است که اگر عیب ژنتیک در زن و شوهر وجود داشته باشد هر چه زودتر تشخیص داده و از پیدایش آن در نوزاد جلوگیری گردد.

اگر زن و شوهر شرایط بالا را در نظر داشته و بر اساس آن بارداری صورت گیرد. دوران بارداری سیر طبیعی خود را سپری خواهد کرد و هر روز، روزی توأم با شادی برای پدر و مادر و بستگان خواهد بود و زن و شوهر برای تولد نوزاد خود روزشماری خواهند کرد و بالاخره نوزادی سالم و طبیعی به دامان پر مهر و محبت مادر و پدر وارد خواهد شد.

قطع روشهای پیشگیری حاملگی
تا زمانی که آزمایش های شما تکمیل نشده است جلوگیری از حاملگی را ادامه دهید و سپس بعد از ۳-۲ نوبت پریود طبیعی می توانید باردار شوید، زیرا اگر بلافاصله بعد از قطع روش پیشگیری حامله شوید نمی توانید روز زایمان خود را تعیین کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!