مجله تاپ‌ناز‌

اگر سوسک وجود نداشت دنیا بهتر می شد؟!

اگر سوسک وجود نداشت دنیا بهتر می شد؟!
شاید فکر کنید که اگر سوسک نباشید دنیا خیلی تمیز می شود و در حد بهت زیبا می شود، اما سخت در اشتباه هستید. کمتر شخصی پیدا می شود که به سوسک علاقه داشته باشد ولی جالب است بدانید سوسک ها از قبل از دایناسورها روی کره زمین وجود داشته اند.

چرا سوسک ها مفید هستند و نبودشان مضر است؟

 آن‌ها باعث انتشار باکتری‌هایی نظیر شیگلا (Shiegella) و سالمونلا (Salmonella) می‌شوند، همیشه هنگام راه رفتن از خودشان ردی از مدفوع برجا می‌گذارند و باعث تشدید حساسیت‌ها و تنگی‌نفس می‌شوند. همه این موارد دلایل خوبی برای از بین بردن آن‌هاست.
اغلب سوسک‌ها در نواحی گرمسیری زندگی‌ می‌کنند و تمایلی به زندگی در کنار انسان‌ها ندارند. شاید جالب باشد بدانید در بین گونه‌های مختلف، سوسک‌های زیبا هم دیده می‌شود. همچنین برخی از آن‌ها در تاریکی می‌درخشند. با این حال تنها گونه‌های معدودی از ۵،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ گونه شناخته شده، در خانه‌ها یافت می‌شوند. این مخلوقات آزاردهنده شامل سوسک آلمانیِ Blattella germanica، سوسک آمریکاییِ Periplaneta americana، سوسک قهوه‌ای نواری (brown-banded cockroach) و سوسک خاوری (Blatta orientalis) می‌شوند.
شاید بهتر باشد پس از مقدمه چینی، به سراغ پاسخ این سوال برویم که اگر سوسک‌ها نباشند چه خواهد شد؟ اگر بخواهیم خیلی خلاصه جواب این سوال را بدهیم باید بگوییم قطعا اتفاق خوبی نخواهد افتاد!
سوسک‌ها در جنگل‌های استوایی از چوب‌ها و برگ‌های پوسیده تغذیه می‌کنند و همه این مواد پس از هضم، هنگام حرکت کردن سوسک به صورت ردی از مدفوع از بدن جانور دفع می‌شود که شامل مواد مغذی از جمله نیتروژن است. به این ترتیب نیتروژن دوباره به خاک باز می‌گردد.
همانطور که می‌دانید نیتروژن ماده ضروری برای رشد درختان و گیاهان است که وجود این درختان برای زندگی ما انسان‌ها بسیار حیاتی‌ است.
همچنین سوسک‌ها غذای اصلی پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان هستند، بنابراین نبود سوسک‌ها در زنجیره غذایی می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر دنیای اطرافمان داشته باشد. بنابراین هنگامی که خواستید سوسکی را زیر پا له کنید، به این فکر کنید که همین جانور تا چه اندازه می‌تواند برای جنگل‌های اطراف مفید باشد.
با این حال فعلا هیچگونه نگرانی در مورد انقراض این جانوران وجود ندارد. جالب است بدانید که فسیل‌هایی از سوسک‌ها پیدا شده است که مربوط به حداقل ۳۰۰ میلیون سال قبل است، یعنی این موجودات قبل از دایناسورها هم وجود داشته‌اند! سوسک‌ها را می‌توان از جمله قوی‌ترین مخلوقات دانست چرا که قادر به تحمل اشعه در دوزهای بالا هستند (خیلی بیشتر از حدی که انسان قادر به تحمل کردن آن است) و قادرند تا یک ماه بدون اینکه چیزی بخورند زندگی کنند. پس اگر سوسکی در خانه دیدید و فورا آن‌ را له کردید، نگران نباشید چرا که نسل این جانوران به این راحتی منقرض نخواهد شد!

مطالب مشابه را ببینید!