مجله تاپ‌ناز‌

بالن قلب چیست | تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد بالن زدن قلب

بالن قلب

بالن زدن قلب برای باز شدن شریانهای کرونری که در بدن مسدود شده اند استفاده می شود و در این مطلب می خواهیم شما را روش انجام این عمل و عوارض آشنا کنیم.

بالن زدن قلب روشی موثر برای باز کردن شریانهای قلب است و در این روش در قسمت آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالن کوچک به صورت موقتی در ناحیه بسته شده شریانها جاگذاری می شود تا باعث عریض شدن آن شود.

اطلاعاتی در مورد بالن قلب

بیشتر متخصصان قلب فرآیند آنژیوپلاستی را برای باز کردن شریانهای کرونری تنگ شده به کار میگیرند و برای انجام آن از یک لوله باریک و دراز به نام کانتر استفاده می کنند که این لوله دارای یک بالن کوچک روی نوک خود است. متخصصان این بالن را در محل انسداد شریانهای کرونری باز می کنند تا پلاک را روی دیواره های شریان فشرده و یا صاف نمایند. این بالن قلب ارتباط مستقیمی با باز شدن شریانهای کرونری دارد ولی باید بدانید که از بالن آنژیوپلاستی هم می توان برای باز نمودن عروق تنگ شده در خیلی از نقاط بدن استفاده کرد.

پزشکان برای باز کردن شریانهای کاروتید تنگ شده از آنژیوپلاستی کاروتید استفاده می کنند. شریانهای کاروتید عروقی می باشند که خون را به مغز می رسانند و بیشتر سکته های مغزی وقتی اتفاق می افتند که شریانهای کاروتید مسدود شده و مغز اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی کند.

موقع انجام فرآیند بالن زدن چه اتفاقی می افتد؟

بدانید که این فرآیندها در آزمایشگاه های کانترگذاری قلبی انجام می گیرد و معمولا شب پیش از عمل به تمام بیماران گفته می شود که از خوردن هر نوع نوشیدنی و خوردنی پرهیز نمایند. غذا نخوردن می تواند روی سطح قند خون بیمار تاثیر بگذارد و توصیه می شود که بیماران دیابتی حتما با پزشک خود در مورد مصرف نوشیدنی و غذا مشورت کنند.

پیش از عمل آزمایشهای خون، نوار قلب و عکس اشعه ایکس از قفسه سینه بیمار انجام می شود. باید توجه داشته باشید که برای بی حس کردن ناحیه ورود کانتر داروهای بی حسی را با یک سوزن به محل تزریق می کنند و سپس برشی کوچک روی پوست ایجاد می کنند. وقتی که پزشکان شریانهای مورد نظر را برای ورود کانتر مشاهده کردند برای سوراخ نمودن آن از یک سوزن مخصوص استفاده می کنند.

حالا کانتر را به درون یک شریان در پا و یا مچ دست وارد می کنند ولی بیشتر از شریانهای پا برای انجام دادن این کار استفاده می کنند. پزشکان خیلی آرام کانتر را به درون شریان و سپس به قلب هدایت می کنند و برای مشاهده و جهت دهی به کانتر از یک نمایشگر ویدیویی مانند صفحه نمایشگر استفاده می کنند. وقتی که کانتر به رشیانهای مسدود شده می رسد یک رنگ بن ضرر به بدن بیمار تزریق می شود تا پزشکان بتوانند تصاویری از شریانهای کرونری دریافت کنند کهبه این تصاویر آنژیوگرام کرونری می گوند. استفاده کردن از این تصاویر به پزشک کمک می کند تا بتواند اندازه و محل انسداد را ببیند.

وقتی که پزشک محل دقیق انسداد را پیدا کرد ابزاری به نام سیم هدایت استفاده می شود و از طریق همان شریان در پا وارد می شود و به سمت قسمت مسدود شده می رود. باید توجه داشته باشید که با رسیدن کانتر به محل مسدود شده بالن متورم می شود. با متورم شدن بالن به پلاک فشار می آید و آن را در دیواره های شریان فشرده می کند و سپس بالن خالی می شود. ممکن است پزشک برای باز شدن کامل شریانها چندین بار اقدام به خالی و پر شدن بالن کند و باید توجه داشته باشید که پس از پایان کار باید کانتر، سیم هدایت شونده و بالن خالی از بدن بیمار خارج گردند.

مطلب پیشنهادی: انواع آنژیوگرافی مراقبت های پس از آن و مزایای آنژیوگرافی برای قلب

بالن قلب

بعد از فرآیند بالن زدن قلب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

باید توجه داشته باشید که بعد از ترک بیمارستان باید به مقدار زیاد مایعات بنوشید و به مدت 1 الی 2 روز پس از عمل از انجام فعالیتهای مانند رانندگی، حمام کردن و سیگار کشیدن زیاد خودداری کنید و همچنین حداقل تا دو روز پس از عمل باید از راه رفتن و یا نشستن طولانی پرهیز کنید. بهتر است بدانید که حدود 35 الی 40 درصد بیمارانی که عمل بالن زدن قلب را انجام داده اند در معرض انسداد شریانهای بیشتری در محل درمان شده قرار می گیرند که می توان این عمل را با عنوان رستنوزیس یا تنگی مجدد نامگذاری نمود. به صورت کلی ممکن است تنگی محدد در 6 ماه اول پس از عمل رخ دهد و در صورت بروز آن فرد دوباره بایستی عمل بالن را تجربه کند.

 

بالن قلب

عوارض عمل بالن زدن قلب چیست

همانگونه که می دانید انجام دادن عمل به منظور باز شدن انسداد شریانهای کرونری برای بدن مضر است و به همین منظور در ادامه چند عوارض از بالن زدن قلب را بررسی می کنیم:

سکته مغزی:

باید توجه کنید که در موقع عمل ممکن است لخته های خونی که که روی کانتر شکل گرفته اند جدا می شوند و به سوی مغز حرکت می کنند. برای کاهش این خطر از رقیق کننده های خون استفاده می شود. سکته مغزی از دسته عوارض بالن قلب است و می تواند در اثر جدا شدن چربی موقع کانتر در آئورت پیچ خورده باشد.

حمله قلبی:

حمله قلبی از جمله عوارض انجام دادن بالن قلب است که بسیار نادر است ولی ممکن است در هنگام انجام بالن زدن قلب فرد با آن مواجه می شود.

ضربان غیر طبیعی قلب:

باید بدانید که قلب ممکن است در اثر بالن زدن عروق کرونر تجریک گردد و ضربان آن کند و یا شدت پیدا کند. باید توجه داشته باشید که ضربان غیر عادی قلب حالتی گذرا است و با استفاده از دارو رفع می شود.

انسداد مجدد شریان ها پس از بالن زدن:

از دیگر عوارض بالن زدن می توان به بسته شدن مجدد جریان خون اشاره کرد که دلیل آن هم آزاد شدن موادی است که از طریق کانترها به درون جریان خون راه پیدا می کند. بهتر است که بدانید که امروزه فنرهایی برای کاهش تنگی مجدد طراحی شده اند که قادر می باشند تا تنگی شریانها را تا 20 درصد کاهش دهند.

ایجاد لخته های خونی پس از عمل:

باید توجه داشته باشید که ایجاد شدن لخته های خونی در هفته یا ماههای اول پس از بالن زدن می تواند از عوارض فنر قلب باشد. این لخته ممکن است باعث حمله قلب در بیمار شود و برای کاهش عوارض بالن زدن و احتمال ایجاد لخته توصیه می شود که از آسپیرنها، پلاویکس و دیگر داروها طبق دستور پزشک مصرف کنید.

خونریزی پس از بالن زدن:

ممکن است که در محل نصب کانتر در دست و یا پا با خونریزی مواجه شوید که معمولا این خونریزیها به اندازه ای می باشد که باعث کبودی در بدن می شود. باید توجه داشته باشید که در صورت بروز خونریزی جدی و شدید نیاز به تزریق خون و اقدامات جراحی دارید.

مشکلات کلیوی:

موادی که موقع انجام دادن بالن قلب استفاده می شوند ممکن است باعث ایجاد مشکلات کلیوی به خصوص در افرادی که از پیش مشکل کلیوی داشته اند شود. اگر جزو افراد در معرض خطر هستید متخصص قلب و عروق ممکن است برای شما داروی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه های شما کمک کند.

آسیب شریان کرونر:

شریانهای کرونی ممکن است موقع انجام عمل پاره و یا به صورت کامل کنده شوند. به طور کلی این مورد از عوارض بالن زدن قلب به حساب می آید که در صورت وخیم شدن می تواند به ضرورت انجام قلب باز بینجامد.

بخوانید: اطلاعات دارویی قرص بیزوپرولول + موارد مصرف و کارکرد و عوارض برای فشار خون و قلب

مطالب مشابه را ببینید!