مجله تاپ‌ناز‌

با این 6 نگرش در کسب و کارتان موفق نمی شوید!

با این 6 نگرش در کسب و کارتان موفق نمی شوید!

در این مطلب به دلایلی اشاره می کنیم که باعث شکست خوردن یک کسب و کار می شود و مانع موفقیت شما می شود.

نگرش های اشتباه که باعث ضعیف شدن کسب و کار می شود

دلایل زیادی برای جلوگیری از موفقیت یک فعالیت تجاری وجود دارد که در این گزارش مهم‌ترین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل زیادی برای ورود به دنیای کارآفرینی وجود دارد، اما دلیل اصلی که باعث جذب افراد تازه‌وارد می‌شود دورنمای «ثروتمند شدن» است. مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که چطور کارآفرینان، در طول دوران کاری خود، زندگی‌ شادتری دارند و پول بیشتری به دست ‌می‌آورند. مردم وقتی داستان کارآفرین‌هایی را می‌خوانند که در مدت زمان کوتاهی به شکوفایی اقتصادی می‌رسند و بیزینس خود را با مبلغ میلیون‌ها دلار می‌فروشند، به طور طبیعی کنجکاو می‌شوند که بدانند راز موفقیت آنها چه بوده است. بنابرین دور از انتظار نیست که افراد بسیاری برای داشتن حساب بانکی بزرگ، به تکاپوی راه‌اندازی کسب و کار خود بیفتند. اما صرف داشتن یک بیزینس نمی‌تواند پولدار شدن شما را تضمین کند. در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم.

۱. بیزنس‌ها‌ی زیادی موفق نمی‌شوند

داشتن ایده‌ی خوب برای شروع کسب و کار بسیار حیاتی است، از همین رو مطابق با آمار منابع مختلف، ۹۰ درصد شرکت‌های نوپا (start up) با شکست مواجه می‌شوند. علاوه بر اینکه باید ایده‌ی اورجینال، جذاب و به طور بالقوه سود‌آوری داشته باشید، زمان‌بندی شما هم باید مناسب باشد.

داشتن ایده‌، اولین بخش از فرمول کلی برای موفقیت است. شما باید ایده‌ی خود را بدون ‌نقص اجرا کنید و آمادگی داشته باشید که با گذر زمان و تغییر و تحولات احتمالی در آینده، ایده خود را مطابق با شرایط اصلاح کنید. به همین دلایل است که اکثر کسب و کار‌های نوپا نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. حتی اگر شما به ایده و توانایی‌های خود به عنوان کارآفرین اعتماد کامل دارید، این احتمال که شما هم بخشی از این آمار ترسناک باشید وجود دارد.

۲. داستان‌های مربوط به ثروتمند شدن در زمان کوتاه، نادر و اغلب اغراق شده‌‌‌اند

موضوعی دیگری که در اینجا مطرح است، بحث ستاره‌های دنیای کارآفرینی است، کسانی که به سرعت به موفقیت و ثروت رسیده‌اند. دست‌اندرکاران اخبار علاقه‌ی خاصی به این گونه بازی‌های رسانه‌ای دارند. به همین دلیل است که این افراد برای تازه‌کار‌های دنیای کارآفرینی به یک قهرمان بدل می‌شوند، و کارآفرین‌های بی‌تجربه فکر می‌کنند که رسیدن به ثروت در یک شب نه تنها ممکن، بلکه قریب‌الوقوع است.

در اکثر موارد، در داستان‌ها‌ی مربوط به این گونه موفقیت‌ها اغراق شده است یا اینکه موارد این چنینی بسیار نادر هستند. حقیقت این است که برای رسیدن به نقطه‌ای که میلیونر خطاب شوید باید سال‌ها کار کنید و بر مشکلات متنوع غلبه کنید و از شکست‌ها عبور کنید. اگر برای پذیرش این حقیقت آماده نیستید، هیچ موقع به آن نقطه نخواهید رسید.

۳. اداره‌ی کسب و کار پرهزینه است

این نقطه را هم فراموش نکنید که راه‌اندازی کسب و کار، فقط کسب سود و جمع کردن ثروت نیست، شما باید هزینه‌ی هر اتفاقی که پشت صحنه می‌افتد را بپردازید. مطمئن باشید که هر چه پیش بروید، هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ی زیادی پیش خواهد آمد. شما باید هزینه‌ی مواد خام، نیروی انسانی، استفاده از امکانات عمومی، تجهیزات و وسایل را بپردازید. پرداخت بیمه، مالیات و حقوق قانونی افراد را نیز نباید از یاد برد. اگر شما در نهایت توانستید که بیزنس خود را به مرحله‌ی سوددهی برسانید، باید آگاه باشید که صدها هزینه‌ی دیگر را در حسابرسی‌های نهایی بگنجانید. بسیاری از کارآفرینان ناشی نمی‌توانند بزرگی و جدیت این موضوع را درک کنند که اداره‌ی کسب و کار بسیار پر‌هزینه است، و در نهایت بیزنس خود را به مبلغ ناچیزی می‌فروشند.

۴. همیشه عوامل و متغیر‌های پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارند

شما هر اندازه که تصمیمات خود را با نهایت دقت بگیرید و مسیر بیزنس خود را برنامه‌ریزی کنید، در نهایت همیشه عوامل دیده نشده و متغیر‌های پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارند که بر موفقیت کسب و کار شما تاثیر می‌گذارند. مثلا رقیبی که از وجود او بی‌اطلاع بودید در مسیر شما ظاهر می‌شود. یا تکنولوژی جدیدی که دید مردم نسبت به محصولات شما را تغییر می‌دهد.

علاوه بر این، سود شما ممکن است طی یک شب به سقف برسد یا اینکه بدون هیچ گونه نشانه‌ای در یک شب محو شود. گفتن اینکه مسیر بازار چگونه خواهد بود بسیار سخت است، و اگر شما برای این احتمالات آماده نباشید، در صورت تغییر شرایط، ضربه سختی خواهید خورد.

۵. سود‌آوری در بیزینس به تنهایی شما را ثروتمند نخواهد کرد

درس مهمی که ممکن است در اثر هیجان کارآفرین شدن فراموش کنید این است که شما برای ثروتمند شدن یا ثروتمند ماندن به مهارت‌های مالی شخصی نیاز دارید. کسب و کار شما ممکن است سودده باشد و درآمد زیادی را عاید شما کند، اما ممکن است با سرمایه‌گذاری‌های نابجا و تصمیمات نادرست همه‌ی ثروت خود را به باد دهید و در نهایت به خانه‌ی اول برگردید. صرف نظر از این که کسب و کار شما تا چه اندازه سود‌آور است، به دست آوردن ثروت و نگهداری آن به توجه، صرفه‌جویی، مسئولیت‌پذیری و سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ نیاز دارد.

۶. بیشتر ثروت از منابع گوناگون به دست می‌آید

نکته مهم دیگر در ارتباط با مسائل مالی که باید در ذهن داشته باشید این است که حتی اگر تلاش‌های شما در کسب و کار، ثروت قابل ملاحظه‌ای را برای شما به ارمغان بیاورد، بیشتر سرمایه‌های شخصی از منابع مختلفی به دست می‌آید. بعد از به دست آوردن سرمایه‌ی چشمگیر از طریق کسب و کار، بیشتر کارآفرین‌های موفق، پول نقد خود را وارد بورس و خرید و فروش سهام یا بازار ملک یا حتی صرف راه‌اندازی کسب و کار جدید می‌کنند. آنها با سرمایه‌گذاری‌های مختلف به نوعی شرط‌‌بندی می‌کنند، اما از طریق مسیر‌های درآمدی متنوعی که دارند می‌توانند خود را از شکست مالی مصون کنند، به این معنی که تنها با موفقیت در یک بیزنس ثروتمند نمی‌شوند. سعی کنید تا درآمد خود را با استفاده از منابع سود‌آور مختلف بهینه‌سازی کنید.

کارآفرینی همیشه مطابق خشنودی افراد پیش نمی‌رود، در واقع در بعضی از موارد به ورشکستگی کامل می‌انجامد. به احتمال زیاد اولین تجربه‌ی کارآفرینی شما با شکست همراه خواهد بود، حتی ممکن است شما را در وضعیت بدهی مالی قرار دهد. اما، اگر ایده‌ای استثنایی دارید و مصمم هستید که به تلاش خود، صرف‌نظر از تمام مشکلاتی که در سر راه شما وجود خواهد داشت، ادامه دهید، مطمئن باشید که در نهایت راه خود به سوی موفقیت و سود‌آوری بیشتر را پیدا خواهید کرد.

ایده‌ی ناب ممکن است شما را میلیاردر نکند، اما حداقل می‌تواند زندگی راحتی برای شما در پی داشته باشد، علاوه بر آن، از این حقیقت که خلاق و رهبر هستید احساس خرسندی خواهید کرد.

مطالب مشابه را ببینید!