مجله تاپ‌ناز‌

با رعایت این 7 نکته دیگر خروپف نمی کنید!

درمان خروپف

با رعایت این 7 نکته دیگر خروپف نمی کنید!

شما ممکن است جزء 45 درصد از افراد بزرگسالی باشید که گاهی خروپف می‌کنند یا حداقل اینکه احتمالاً کسی را که این عمل را انجام می‌دهد را بشناسید.

خروپف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود می‌شود و هوا را به درون می‌کشد، به وجود می‌آید.

این وضعیت معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که عضلاتی که راههای هوایی را باز نگه می‌دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافتهای اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

دانیل اسلاتر متخصص گوش و حلق و بینی و کارشناس خروپوف در تگزاس در این باره گفت: خروپف می‌تواند مشکلات واقعی در ازدواج ایجاد کند.

زمانی که همسر یک شخصی به این مشکل دچار می‌شود و دائماً خروپف می‌کند ممکن است خواب شبانه را برای شریک خود خراب کند که در نهایت به منجر به آن شود که وی در اتاق دیگری استراحت کند.

وی افزود: نه تنها خروپوف یک مزاحمت حساب می‌آید بلکه 75 درصد از افرادی که خروپوف می‌کنند،‌ آپنه خواب انسدادی دارند. (زمانی که تنفس در هنگام خواب برای مدت کوتاهی مختل می‌شود) که آن خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

راه‌حل‌های طبیعی و تغییر شیوه زندگی ممکن است به شما کمک کند تا از خروپف جلوگیری کنید. وی در یک پایگاه خبری به طور مفصل به شرح این راه حل‌ها پرداخته است:

1. وضعیت خواب خود را تغییر دهید

دراز کشیدن بر روی پشت، (طاق بازخوابیدن)، پایه زبان شما و فرو افتادن کام نرم در پشت دیوار گلویتان باعث ارتعاش صدا در هنگام خواب می شود. خوابیدن به یک طرف از بدن خود ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند.

دکتر اسلاتر گفت: یک بالش بدن (بالش قدی که تمام بدن شما را محافظت کند) فراهم کنید و ثابت بودن را آسان کنید.

وی افزود: این عمل شما را به حفظ خواب در یک طرف از بدن قادر می‌کند و تفادت چشمگیری را می‌تواند برای شما ایجاد کند.

شما می‌توانید در رختخواب خود دراز بکشید به طوری که سرتان بالا و کشیده باشد که باعث باز شدن مجرای تنفسی بینی شود و می‌تواند به جلوگیری از خروپف کمک کند.

2. وزن خود را کم کنید

به گفته اسلاتر، کاهش وزن به برخی از مردم کمک می‌کند اما نه همه. افراد لاغر بیش از حد خروپوف می‌کنند.

اگر شما چاق شدید و خروپف شما آغاز شد و قبل از چاقی خروپوف نداشتید، ‌لاغر شدن می‌تواند کمک کند.

اگر چاقی در ناحیه گردن باشد، کلفتی داخلی گلو باعث گرفتگی در هنگام خواب می‌شود و درنتیجه تبدیل به خروپف می‌شود.

3. از خوردن الکل پرهیز کنید

دکتر اسلاتر ادامه داد: نوشیدن الکل باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خرخر می‌شود.

نوشیدن الکل چهار تا پنج ساعت قبل از خواب یا در شب خروپف ناجوری را ایجاد می‌کند افرادی که معمولاً خروپوف نمی‌کنند پس از نوشیدن الکل خروپف می‌کنند.

4.بهداشت خواب خوب را رعایت کنید

عادات خواب ضعیف (همچنین بعنوان بهداشت خواب ضعیف شناخته می‌شود) می‌تواند اثر مشابه نوشیدن الکل را داشته باشد.

کار بسیار زیاد بدون خواب برای مثال، به مفهوم این است که شما در نهایت وقتی بسیار خسته هستید به رختخواب می‌روید.

5. دوش بگیرید

اگر خروپف شما در ناحیه بینی‌تان آغاز می‌شود باز نگهداشتن معابر بینی ممکن به شما کمک کند.

اگر بینی شما به علت سرماخوردگی یا دیگر موارد گرفته، این خود موجب می‌‌شود که خروپوف تولید شود.

تصور کنید جریان آب در یک شلنگ باریک باغ نسبت به شلنگ باریک‌تر، سریع تر انجام می‌گیرد.

برای این کار قبل از اینکه به رختخواب بروید دوش بگیرید، دوش گرفتن باعث باز شدن مجاری تنفس می‌شود.

6.بالش خود را تعویض کنید

وجود آلرژن ها در بالش شما ممکن است به ایجاد خروپوف کمک کند. گرد و غبار بالش ها را از بین ببرید و حتماً بالش خود را تعویض کنید.

غبار در بالش تجمع می‌یابد و می‌تواند باعث واکنش های آلرژیک شود که می‌تواند به خرخر منجر شود. اجازه دادن به حیوانات خانگی که به روی تخت خواب شما بروند و بر روی آنها بخوابند یکی دیگر از محرک‌های شایع و عامل خروپف است.

هر شش ماه یکبار بالش خود را با بالش دیگری جایگزین کنید و غبار و آلرژن را به حداقل برسانید و حیوانات خانگی را بیرون از اتاق خواب خود نگهدارید.

7. مایعات زیاد بنوشید

بنابر گفته و توصیه دکتر اسلاتر هفتمین اقدام برای جلوگیری از خروپف نوشیدن مایعات به حد زیاد است.

مقدار زیادی مایعات بنوشید. ترشحات بینی شما و کام نرم شما زمانی که شما دچار کم آبی هستید چسبنده می‌شوند که این می‌تواند باعث خروپف شود.

با توجه به موسسه پزشکی، زنان سالم باید حدود 11 فنجان از کل آب (از تمام نوشیدنی و غذا) در روز داشته باشند، مردان نیز به حدود 16 فنجان نیازمند هستند.

به طور کلی، خواب به اندازه کافی، کم کردن وزن،‌ اجتناب از مصرف الکل قبل از خواب و دوش آب گرم گرفتن، تعویض بالش، نوشیدن زیاد مایعات،‌ هفت مواردی هستند که می‌توانند در کاهش و از بین بردن خروپوف بسیار موثر باشند.

مطالب مشابه را ببینید!