مجله تاپ‌ناز‌

انواع روش‌های کاشت مو (روش های انجام و هزینه های آنها)

انواع روش‌های کاشت مو

امروزه افراد زیادی اعم از آقایان و خانم‌ها با مشکل ریزش مو مواجه هستند که یکی از انواع رایج آن که بسیار مشکل‌ساز است، ریزش موی ارثی است. چرا که بیشتر روش‌های درمانی اثر چندانی روی این نوع ریزش ندارند و شاید کاشت مو تنها روش مؤثر و قطعی برای درمان آن باشد. روشی که از حدود نیم‌ قرن پیش ابداع شده و با گذشت زمان بهبود یافته و امروزه با بیشترین اثربخشی انجام می‌شود. در ادامه به انواع روش‌های قدیمی و مدرن کاشت مو می‌پردازیم.

اهمیت شناخت انواع روش‌های کاشت مو

برای اینکه از کاشت مو، بهترین نتیجهٔ ممکن را بگیرید، باید روش‌های آن را به‌درستی بشناسید و از بین آن‌ها روشی که با شرایط شما سازگار است و احتمالاً اثربخشی بیشتری برایتان دارد را انتخاب کنید. در این راستا مطالب زیر را به‌دقت مطالعه کنید.

تنوع زیاد روش‌های درمانی پزشکی زیبایی در مقایسه با پزشکی درمانی

برخلاف پزشکی درمانی که در آن بیمار حق انتخاب چندانی ندارد، پزشکی زیبایی معمولاً روش‌های متنوعی را به بیمار ارائه می‌دهد و بیمار می‌تواند متناسب با شرایط خود بهترین روش ممکن را انتخاب نماید. برای مثال وقتی به یک کلینیک زیبایی مراجعه می‌کنید، احتمال اینکه پزشک روش خاصی را برایتان تجویز کند و مثلاً بگوید حتماً باید از این روش کاشت مو استفاده کنید بسیار پایین است. اگر شرایط استفاده از انواع روش‌های کاشت مو را داشته باشید، می‌توانید سازگارترین روش را انتخاب کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید موهایتان تراکم بیشتری داشته باشد، می‌توانید از روش ترکیبی استفاده کنید یا اگر نمی‌خواهید درد زیادی بعد از عمل تجربه کنید، یکی از روش‌های FIT یا SUT را انتخاب کنید.

گول تبلیغات را نخورید

ایران جراحان حاذقی در زمینهٔ زیبایی دارد، همچنین هزینه‌های درمان نسبتاً کمی نسبت به سایر کشورها دارد، به همین دلیل به یکی از مراکز جراحی‌های زیبایی در دنیا تبدیل شده است. این امر موجب شده است افراد زیادی اعم از متخصص و غیرمتخصص وارد حوزهٔ زیبایی شوند. به‌علاوه، برخی از متخصصان برای داشتن مراجعان بیشتر به تبلیغات یا ادعاهای نادرست رو می‌آورند.

در رابطه با کاشت مو، تبلیغات گسترده‌ای پیرامون روش‌های کاشت مو انجام شده است. به این صورت که برخی از کلینیک‌ها مدعی هستند که روش مورداستفاده‌ی آن‌ها بهترین روش است، درحالی‌که هیچ روشی بهترین نیست و هر فرد باید با توجه به شرایط و نیاز خود بهترین روش درمانی را انتخاب کند. به‌علاوه، حتی اگر بهترین روش و تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد اما جراح ماهر نباشد، کاشت مو نتیجهٔ نامطلوبی خواهد داشت. در صورتی که اگر جراحی ماهر از روشی ابتدایی برای کاشت مو استفاده کند، نتایج مطلوبی به دست خواهد آمد.

انواع روش‌های کاشت مو

انتخاب بهترین روش کاشت مو

با توجه به تنوع روش‌های کاشت مو، هر فرد باید با توجه به شرایط و نیاز خود بهترین روش ممکن را انتخاب کند چرا که هر روش ممکن است برای یک فرد مناسب باشد؛ بنابراین برای انتخاب روش مناسب ابتدا به یک متخصص کاشت مو مراجعه کنید و پس از مشاوره، و سنجش پزشک بر اساس سن و میزان طاسی، بهترین روش را انتخاب کنید.

انواع روش کاشت مو

  • کاشت مو به روش FUT

FUT یکی از روش‌های قدیمی کاشت مو است که در آن فرد را بیهوش کرده یا از بی‌حسی موضعی برای او استفاده می‌کنند. سپس از پشت سر فرد، یک نوار باریک شامل فولیکول‌های مویش را جدا کرده، گرافت‌هایی با 1 تا 4 مو از آن جدا می‌کنند و به قسمت‌هایی از سر که طاس بوده یا به ریزش مو دچار هستند، پیوند می‌زنند. این روش ممکن است تا 8 ساعت طول بکشد و دوران نقاهت آن نیز 1 تا 2 هفته است. از آن جایی که این روش عوارض بسیار زیادی دارد، امروزه از روش‌های مدرن‌تر و کم‌ضررتری استفاده می‌شود. از جملهٔ این عوارض می‌توان به بیهوشی، تعداد کم گرافت‌های کاشته‌شده، از بین نرفتن خط بخیه کاشت مو و دردهای بعد از عمل اشاره کرد.

  • کاشت مو به روش FIT

درپی عوارض بسیار زیاد روش FUT و اثربخشی نه چندان زیاد آن، محققان سعی کردند به روش‌های بهتری دست پیدا کنند تا کاشت مو را به حداکثر اثربخشی برسانند. این روش روند پیوند مو را طولانی‌تر می‌کند و به این صورت انجام می‌شود که پس از برداشت گرفت‌ها، باید در زمانی کم‌تر از 4 ساعت، آن‌ها را به ناحیه‌ی موردنظر پیوند زد؛ بنابراین در این روش فولیکول‌ها کم‌ترین میزان آسیب را می‌بینند. البته این روش برخلاف مزایای بسیارش، معایبی نیز دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به طولانی بودن روند آن نسبت به FUT و نیز احتمال تورم و قرمز شدن محل کاشت اشاره کرد. این روش به علت کارایی بالا و عدم نیاز به بیهوشی برای کاشت ابرو نیز به کار می‌رود.

  • کاشت مو به روش SUT

این روش که معمولاً توسط دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود، موجب شده تا عمل کاشت مو بیشترین میزان اثربخشی را داشته باشد، به همین علت به یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های کاشت مو در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ایران تبدیل شده است.

در این روش به علت وجود دستگاه‌های پیشرفته، انتخاب و جدا کردن گرافت‌ها بادقت و ظرافت بیشتری انجام می‌شود؛ بنابراین احتمال اینکه سلول‌های پیوندی آسیب ببینند یا از بین بروند به‌شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه تقریباً تمام تراکم و ظرفیت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این صورت در یک جلسه، حدود چهارده هزار مو از ناحیه‌ی دهنده برداشت شده و به بخش موردنظر منتقل می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث شده است که روش SUT به علت دارا بودن بالاترین میزان تراکم و کیفیت کاشت در بین مدرن‌ترین و بهترین روش‌های کاشت‌ موی آمریکا و اروپا قرار بگیرد.

این روش همچنین توانسته عوارض کاشت مو را به حداقل برساند؛ به همین دلیل فردی که از این روش برای کاشت مو استفاده کند، می‌تواند پس از حدود دو روز فعالیت‌های روزمرهٔ خود را از سر بگیرد. به‌علاوه این روش برای کاشت سبیل و ریش نیز کاربرد دارد که همین امر به محبوبیت آن افزوده است.

انواع روش‌های کاشت مو

  • کاشت مو به روش FUE

امروزه FUE یکی از روش‌های محبوب کاشت مو است که تقریباً روش بهبودیافته و تکامل‌یافتهٔ روش FUT محسوب می‌شود. در این روش، پس از بی‌حسی موضعی و ایجاد شکاف در پوست سر، موها دانه به دانه و به طور اتوماتیک از پشت سر برداشته می‌شوند؛ بنابراین هیچ اثری از برداشت مو در پشت سر باقی نمی‌ماند و نیز به دلیل بی‌حسی، درد و خونریزی به کم‌ترین میزان می‌رسد.

  • کاشت مو به روش DHI

این روش، مشابه روش FUE است اما تغییراتی روی آن اعمال شده است؛ در این روش به جای ایجاد کانال یا شکاف در پوست سر به صورت دستی و کاشت فولیکول‌های مو در آن‌ها، از یک ابزار قلم‌مانند برای ایجاد شکاف و کاشت گرافت درون آن استفاده می‌شود.

  • کاشت مو به روش BHT

در برخی موارد فرد متقاضی بانک موی کافی برای کاشت مو را ندارد؛ اما این دلیل نمی‌شود که از کاشت مو محروم شود. معمولاً برای این افراد از موهای بدن خود فرد یعنی قسمت‌هایی مانند قفسه سینه، دست‌ها، پاها، ریش و… برای کاشت مو بهره می‌برند.

  • ترمیم مو به روش HRP

این روش که روش ترمیم مو است، نسبت به سایر روش‌های ترمیم مو، درد بیشتری دارد و این احتمال وجود دارد که جای برداشت فولیکول‌های مو به صوزت

زخم باقی بماند. در این روش نیز مانند روش‌های مدرن، از دستگاه‌های پیشرفته برای برداشت و پیوند مو استفاده می‌شود و امکان انتقال 14 هزار تار مو وجود دارد؛ با این تفاوت که بانک مو از خود فرد به دست نمی‌آید و از موهای طبیعی نظیر موهای خود فرد تهیه می‌شود. از محاسن این روش می‌توان به عدم نیاز به جراحی و نیز ایجاد خط طبیعی رویش مو اشاره کرد. در این روش عمر مفید موهای پیوندی 2 تا 5 سال است که امکان سشوار کردن و رنگ کردن آن‌ها نیز وجود دارد.

  • ترمیم مو به روش HRT

HRT روشی است که در آن بدون جراحی به ترمیم مو پرداخته می‌شود. به این صورت که متقاضی به علت نداشتن شرایط لازم برای پیوند مو، ناچار است از روش‌های ترمیمی مانند HRT استفاده کند. در این روش نیز مانند روش HRP، به جای استفاده از فولیکول‌های خود فرد، از موهای مشابه فرد استفاده می‌شود. در این روش، گرافت‌هایی که به قسمت موردنظر پیوند می‌شوند، ‌به شکل یک غشای نازک هستند که ترکیبی پلیمری داشته و دارای تارهای مو هستند. لازم به ذکر است که میزان اثربخشی این روش چندان زیاد نیست؛ چرا که احتمال هم‌خوانی مشخصات هورمونی و سایر مشخصات دو قسمت مختلف از بدن کم است. از لحاظ هم‌خوانی، ریش مناسب‌ترین گزینه و قفسه سینه نامناسب‌ترین گزینه برای پیوند مو هستند. بنابراین این روش به علت کارایی پایین آخرین گزینه برای پیوند مو است.

انواع روش‌های کاشت مو

عوارض کاشت مو

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، عوارض کاشت مو به حداقل رسیده و دیگر مثل سابق عوارضی چون به جا ماندن خط اسکار در اثر بخیه، خونریزی و درد، طبیعی نبودن خط رویش مو، تورم نواحی صورت، دوره نقاهت طولانی، بروز نکروز در پوست و… گریبان متقاضی را نمی‌گیرد. از جمله روش‌های مدرن کاشت مو که از اثربخشی زیادی برخوردار بوده و حداقل میزان عوارض را دارد، می‌توان SUT را نام برد که علاوه بر نتیجهٔ مطلوب، دورهٔ نقاهت کوتاهی دارد و متقاضی پس از مدت بسیار کوتاهی می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.

هزینهٔ کاشت مو

یکی از سؤالات پرتکرار مراجعین در رابطه با هزینهٔ کاشت مو است. طبیعتاً کاشت مو به دلیل عوامل مختلف اعم از تعداد گرافت‌های برداشت‌شده، تجربه و مهارت پزشک، روش کاشت مو، تجهیزات مورداستفاده و … قیمت ثابتی ندارد و پزشک پس از معاینهٔ متقاضی، هزینهٔ موردنیاز را برآورد می‌کند.

مطالب مشابه را ببینید!