مجله تاپ‌ناز‌

نکاتی برای جوان ماندن | برای حفظ جوانی این نکته ها را رعایت کنید

نکاتی خاص برای حفظ جوانی و جوان ماندن

سن و سال فقط یک عدد است که در شناسنامه جا خوش کرده است. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و در پیش گرفتن عادت‌های سالم می‌توانید با علائم پیری مقابله کنید و چند سال جوان‌تر و شاداب‌تر بمانید. با ما همراه باشید تا رازهای جوان ماندن را با شما در میان بگذاریم.

اسرار جوانی

چه کسی دلش نمی‌خواهد همیشه جوان و شاداب باشد؟ یقیناً در سی یا چهل سالگی نمی‌خواهیم که مثلاً ۱۷ ساله شویم اما مسلماً دلمان می‌خواهد انرژی و قدرت آن موقع‌ها را داشته باشیم و مثل آن موقع‌ها خبری از چین و چروک یا لکه‌های قهوه‌ای روی پوستمان نباشد. بدون شک پیری شتری است که در هر خانه‌ای می‌خوابد (می‌دانیم که دور از جانتان آن ش‌تر مرگ بود اما کمی تغییر ضرب‌المثل که به جایی بر نمی‌خورد!) و بیماری‌های دورهٔ پیری با بالا‌تر رفتن سن و سال سرو کله‌شان پیدا می‌شود اما با همهٔ این حرف‌ها تعداد این ناخوشی‌ها و بیماری‌ها به سبک زندگی ما بستگی دارد. برای اینکه جسم و روحتان جوان بماند توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

فکر تأمین آب بدنتان باشید

زمانی که بدن دهیدراته می‌شود یعنی به میزان کافی آب دریافت نمی‌کند بیشتر شبیه کشمش می‌شود تا یک انگور رسیده. برای همین باید به میزان کافی آب بنوشید. هیچ وقت نباید احساس تشنگی کنید. باید قبل از آن آب کافی مصرف کرده باشید. حتماً مواد غذایی سرشار از آب مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز مصرف کنید تا به بهترین نحو آب بدنتان تأمین شود.

فعال‌تر باشید اما زیاده‌روی نکنید

ورزش کردن از بروز پیری زودرس پیشگیری می‌کند اما بهتر است ورزش‌های سبک و منظم انجام دهید نه اینکه هر از گاهی ورزش‌های سنگین و حرکات شدید داشته باشید که فشار زیادی روی بدن می‌آورند. ورزش سبک و دائمی تأثیر بسیار خوبی در طولانی مدت ایجاد می‌کند.

اگر ورزش‌های سنگین مانند دوی مسافت طولانی و یا وزنه برداری و غیره انجام می‌دهید حتماً حواستان به تغذیه‌تان باشید. قبل و بعد از جلسات ورزشی به میزان کافی آب بنوشید. سعی کنید حتماً تحت نظر یک متخصص تغذیه باشید.

نکاتی برای جوان ماندن

مصرف کافئین را کاهش دهید

به عقیدهٔ بیشتر متخصصان کافئین باعث دهیدارته شدن بدن و پیری می‌شود برای همین لازم است که مصرف آن را محدود کنید. این مسئله در مورد الکل نیز صادق است. به جای مصرف این نوشیدنی‌ها بهتر است میوه میل کنید. سیب بهترین گزینه است.

کمی بیشتر بخوابید

البته منظورمان این نیست که تا لنگ ظهر بخوابید هر چند در این دوره زمانه این کار تقریباً غیر ممکن شده است اما می‌خواهیم بگوییم که در طول خواب بدن خود را احیا کرده و ناخوشی‌هایش را درمان می‌کند. ساعات مناسب خواب تنها روشی است که هم عمیقاً بدن را سر حال می‌آورد و هم ظاهر ما را بهتر نشان می‌دهد. باید بدانید که تمام عملکردهای ترمیمی بدن از احیای غدد فوق کلیوی گرفته تا جوش‌های مزاحم صورت در طول خواب انجام می‌گیرد.

چرت‌های‌گاه به‌گاه بعد از ظهر یا گذراندن آخر هفته در رختخواب کمک کننده است اما باید بدانید که کمبود خواب روزانه باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می‌شود و احتمال اینکه زود به زود مریض شوید را بالا می‌برد. در واقع اگر به میزان کافی نخوابید سیستم ایمنی بدنتان ضعیف خواهد شد. بدن ما به حدود ۸ ساعت خواب نیاز دارد. اما اگر در شرایط استرس زایی به سر می‌برید یا بیمار شده‌اید باید بیشتر از این بخوابید. اگر می‌گویید که وقتش را ندارید باید زمانی را در نظر بگیرید که از بی‌خوابی مریض خواهید شد.

سبزیجات برگ دار را فراموش نکنید

سبزیجات برگ دار جزو منابع مواد مغذی متعددی هستند. تا جایی که می‌توانید از مصرف این سبزیجات غافل نشوید. نوشیدن آب سبزیجات برگ دار مانند آب کلم یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند پای مواد مغذی سبزیجات را به

برنامهٔ غذاییتان باز کرد. همیشه در کنار بشقاب‌هایتان سبزیجات داشته باشید. اسفناج را فراموش نکنید. سبزیجات برگ دار را خرد کرده و به برنج کامل اضافه کنید. داخل همبرگرتان را پر از کاهو و کلم کنید. انواع کلم‌ها را به سالادتان اضافه کنید.

جوان ماندن, راز جوانی, جوان شدن پوست, جوان

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها را دریابید

پیری و فرسودگی به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد بروز کرده یا شدید‌تر می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها آسیب زده و باعث پیری آن‌ها می‌شوند. برای مقابله با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد باید مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید. برای این منظور باید میوه و سبزیجات زیادی میل کنید. توصیه می‌کنیم میوه‌های ریز، گردو، تخمهٔ کدو و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، دارچین و غیره را دریابید. تا جایی که می‌توانید از مصرف غذاهای صنعتی و فراوری شده بپرهیزید.

به هواخوری بروید اما حواستان به هوای آلوده هم باشد

معمولاً خیلی از ما بیشتر وقتمان را در بین چهار دیواری می‌گذرانیم بدون توجه به اینکه بدن ما به هوای آزاد نیاز دارد. به پیاده روی بروید، دوچرخه سواری کنید و یا بدوید.

با وجود اینکه سموم موجود در هوای بیرون یکی از مشکلات سلامتی مانند پیری زودرس است اما آلودگی‌های موجود در داخل چهار دیواری‌ها نیز به‌‌ همان اندازه برای سلامتی ما مضر می‌باشند. بهتر است به پارک و یا جاهایی که آلودگی کمتری دارند بروید.

نفس عمیق بکشید و از کارهای روزانه‌تان لذت ببرید

نفس عمیق به کنترل عملکرد مغز کمک می‌کند. در این صورت نیز استرستان کم می‌شود و احساس آرامش بیشتری می‌کند. از کارهایی که انجام می‌دهید لذت ببرید. یا اینکه کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت بیشتری می‌برید. لذت‌هایتان را با شریک زندگی و عزیزانتان قسمت کنید. به سلامتی و زندگی طولانی فکر کنید.

مطالب مشابه را ببینید!