مجله تاپ‌ناز‌

برای سفر هوایی این اصطلاحات را بایستی بدانید!

شاید بارها پیش آمده باشد که هنگام سفر با هواپیما و خرید بلیط، با اصطلاحاتی رو به رو شده باشید که هیچ اطلاعی از آن ها نداشته اید و حتی معنی تحت الفظی آن ها را هم نمی دانستید. بی شک بسیاری بوده اند که در صفحات فضای مجازی و در میان برگه های راهنمایی که در فرودگاه ها پیدا می کردند ، به دنبال معنا و مفهوم این اصطلاحات، بارها و بارها، به تکاپو افتاده اند و دست آخر به پاسخ درست و حسابی نرسیده اند و خود را به دست موج جمعیت دیگر مسافران سپرده اند و کارهای آن ها در فرودگاه و یا هواپیما دنبال کرده اند. امروز، برای این که بتوانیم از این سردرگمی بیرون بیاییم، قبل از پرواز و خرید بلیط هواپیما، می خواهیم به مهم ترین های این اصطلاحات بپردازیم.

برای سفر هوایی این اصطلاحات را بایستی بدانید!

شناخت مسبب لذت است!

اگر به فهرست های پرواز هر ایرلاینی نگاهی بیندازید، متوجه آمار عظیمی از تردد مسافران در سطح جهان می شوید. نزدیک به 10 میلیون مسافر هوایی هر روزه، در جهان، آماری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. این آمار نشان می دهد که فرودگاه ها نیز دست کمی از ایستگاه های اتوبوس و مترو و کشتی و قطارهای جهان ندارند و نقش بسیار موثری در عرصه حمل و نقل ایفا می کنند. هر بار که صدای غرّش یک هواپیما بلند می شود و بعد از چند ثانیه، این پرنده آهنین به هوا بلند می شود، می دانیم که ده ها مسافر در آن هواپیما مستقر شده اند و هر کدام شان به بهانه ای، در حال سفر به نقطه ای دیگر از کشور و یا جهان هستند. شاید قصد تک تک مسافران، متفاوت از یکدیگر باشد اما چیزی که میان شان مشترک است این است که همگی، جز مسافران هوایی جهان محسوب می شوند و نیاز به دانستن اطلاعات، به ویژه اصطلاحات پروازی دارند که شامل حال تمام کلاس های پروازی می شوند! هر چه بیش تر با این اصطلاحات آشنایی داشته باشید، نوع عملکرد شما در هر قدم از پرواز، از ورود به فرودگاه گرفته تا لحظه پرواز و نشستن در فرودگاه مقصد، حرفه ای تر می شود. سردرگمی، آن هم بابت نداشتن علم کافی، برای هر مسافری عذاب آور است. از آن جایی که فلسفه پرواز و هواپیما، یک مفهوم نقل و انتقالی بین المللی است، پس تمام اصطلاحاتی که در حال درک و فهم آن ها هستید به زبان انگلیسی هستند.

برای سفر هوایی این اصطلاحات را بایستی بدانید!

ایرلاین به چه معناست؟

در زمان خرید بلیط هواپیما، بارها این کلمه را از کارشناسان مجرب وبسایت ها و آژانس های معتبر گردشگری و مسافرتی شنیده اید اما هر بار از پرسیدن این که « ایرلاین » به چه معنا است خجالت کشیده اید و یا دلیلی برای پرسیدن پیدا نکرده اید. اما بد نیست مفهوم آن را در زبان فارسی بدانید و آن را در ذهن خود به عنوان یک مسافر همیشگی هواپیما ثبت کنید؛ « ایرلاین » به شرکت هایی گفته می شود که صاحب هواپیماهایی است و هر روزه به مسافران مقاصد مختلف، خدمات پروازی می دهد. ایرلاین را در زبان فارسی با عبارت شرکت هواپیمایی می شناسند. ترکیش ایرلاین و ماهان ایرلاین از نمونه هایی است که ما هر از چند گاهی، نام آن ها را می شنویم.

فلایت (flight) یعنی چه؟

فلایت در لغت به معنای پرواز است و هنگامی که از بلندگوهای فرودگاه و یا هنگام خرید بلیط هواپیما، این واژه را می شنوید، باید بدانید که گوینده در حال معرفی یکی از پروازها به شما است. هر پرواز را با یک مشخصه به صورت عددی می شناسند و وقتی به همراه کلمه (flight)، شماره ای به دنبال آن می آید، می بایست شماره پرواز خود را که بر روی برگه بلیط تان نوشته شده، بررسی کنید. البته ممکن است که منتظر یکی از بستگان خود باشید و بلندگو فرودگاه نام پروازی را با عنوان (fligh123456) اعلام کند. در همان لحظه می توانید از مشخصاتی که مسافر شما به شما داده است، پرواز مورد نظرتان را بررسی کنید و از فرود آمدن هواپیما او مطمئن شوید.

لِی اُوِر (layover) در راه است!

بعضی از پروازها مستقیم است و بعضی دیگر چند مقصدی! در پروازهای چند مقصدی، هواپیما از فرودگاه مبدا به پرواز در می آید و تا به فرودگاه مقصد برسد، باید در یک یا چند فرودگاه، در میان راه، فرود بیاید، به این فرود آمدن و توقف موقت لِی اُوِر  (layover) می گویند. این توقف، ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد؛ این دیگر به شانس و اقبال شما بستگی دارد. لِی اُوِر به چند دلیل ممکن است انجام شود؛ یکی از این دلایل، سوخت گیری هواپیما و آماده شدن آن برای پرواز به مقصد بعدی است.

اِرایوِل (arrival) و دیپارچر (departure)

هر رفتی آمدی دارد! هر فرودگاه هم شامل پروازهایی می شود که قصد پریدن دارند و هم پروازهایی که قصد نشستن در باندهای فرودگاه را دارند. اگر در یک فرودگاه، به تابلوها دقت کنید، تابلویی را به نام  (arrivals board) می بینید که زمان پروازهای ورودی به فرودگاه را می دهند و شما می توانید نسبت به پروازی که منتظر نشستن آن هستید، آگاه شوید. اما پرواز دیپارچر، درست عکس پرواز اِرایوِل هست و اگر به تابلو (departure board) دقت کنید، متوجه زمان پروازهایی می شوید که قصد پرواز از فرودگاه به مقصد مشخصی را دارند.

چِک-این (check in)

این اصطلاح مربوط به یکی از حساس ترین مراحل پرواز می شود؛ حتما در بسیاری از فیلم ها دیده اید که تعدادی از مسافران در فرودگاه در صفی ایستاده اند و در حال گذراندن آخرین مراحل پرواز خود هستند. هر کدام، یکی پس از دیگری، به اتاقی نزدیک می شوند و مدارک خود را برای احراز هویت به مامور پشت باجه می دهند و بعد از بررسی مدارک به آن ها اجازه داده می شود تا به گِیت پرواز وارد شوند. این مرحله را مرحله (check in) می نامند و مسافران باید دقت داشته باشند تا تمام مدارک خود را به صورت کامل و بدون هیچ کم و کاستی برای احراز هویت و اجازه پرواز؛ از بلیط گرفته تا کارت شناسایی و گذرنامه را به مامور این بخش تحویل دهند.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!