مجله تاپ‌ناز‌

روش های برخورد با افراد زودرنج و حساس

زودرنج بودن نوعی حساسیت و وسواس فکری می باشد که در آن فرد حساسیت های غیر ضرروی و خاص روی رفتارها و صحبت های دیگران دارد و این حساسیت باعث می شود تا افراد زود رنج و اطرافیان آنها، مورد آزار قرار بگیرند.

دلایل مختلف رفتاری برای زودرنجی در اشخاصی وجود دارد ولی عمده ترین دلیل آن می تواند به دلیل عدم اعتماد به نفس و عدم درک ویژگی های شخصیتی خود و درک اشتباه از رفتارهای دیگران است. اشخاص زود رنج به این دلیل که دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند، تصور می کنند که دیگران در رفتار با آنها دچار کوتاهی م شوند و رفتارهای اشتباه نسبت به آنها دارند در صورتی که این اشخاص می توانند با ذکاوت بیشتر این موضوع را به نوع ویژگی شخصیتی و تیپ شخصیتی فرد مقابل تعمیم بدهند، در ادامه این مطلب شما با خصوصیات افراد زودرنج و روش برخورد با آنها آشنا می شوید.

نکاتی در مورد رفتار با افراد زود رنج

افرادی که در روابطشان حساسیت بالا دارند در بیشتر موارد از خودشان ضعف نشان می دهند و در مواردی که نمی توانند از خود دفاع نمایند با واکنش های منفی مانند فریاد زدن و گریه کردن سعی می کنند با این موضوع مقابله کنند.

کنجکاوی و دقیق بودن از دیگر ویژگی های این دسته از اشخاص است. افراد زودرنج به راحتی می توانند ریزترین رفتارهای اطرافیان را تحلیل کنند و حساسیت های ریز و بی مورد بر اطرافیان دارند.

این افراد در مقابل ناراحتی و رفتارهای دیگران خیلی سریع واکنش نشان می دهند و دلیل این موضوع می تواند نحوه تربیت این دسته از افراد در دوران کودکی و توجه خیلی زیاد پدر و مادر باشد.

روش های درمان زود رنجی در اشخاص

برای از بین بردن حساسیت و زودرنج بودن در افراد باید سعی کرد مشکلاتی که باعث بروز این رفتارها و حساسیت ها می شود را کاهش بدهند و این وسواس فکری از خود دور نمایند.

روش های برخورد با افراد زودرنج و حساس

۱- افزایش اعتماد به نفس:

همان گونه در بالا اشاره شد نداشتن اعتماد به نفس می تواند یکی از عوامل مهم در ایجاد حساسیت رفتاری در فرد زود رنج باشد، پس با بالا بردن اعتماد به نفس و آگاهی از توانایی های می توان تا حدی از میزان این حساسیت کم کرد، اشخاصی که دارای اعتماد به نفس بالایی می باشند و توانایی های خود را باور دارند کمتر دچار ضعف روحیه  زود رنجی می شوند. در این مورد آگاهی از عدم اعتماد به نفس و راه های رهایی از آن می تواند کمک کننده باشد.

۲- آگاهی و باور پذیری:

یکی از عواملی که می تواند زود رنجی را در اشخاص کم کند باور کردن این موضوع توسط فرد می باشد که دارای شخصیتی حساس و زود رنج است و باید تلاش کند که حساسیت های رفتاری اش را در مقابل رفتار دیگران کم کند. در حقیقت این دسته از افراد می دانند که دارای رفتارهای زود رنجی هستند ولی نمی تواند مانع این حاسیت شوند و در این مورد نیاز به کمک اطرافیان دارند تا با درک بیشتر آنها در حذف این رفتار بازی کنند.

در چنین مواردی یکی از راهکارهای مقابله اشخاص زودرنج، کم کردن روابط اجتماعی خود با دیگران است که باعث می شود با کمتر شدن روابط کمتر دچار زودرنجی شوند. در صورتی که این کناره گیری می تواند به مرور زمان همه چیز را بدتر کند و عواقب بدتری برای آنها در پی داشته باشد و با حس انزوا و افسردگی هم همراه می شود که در نهایت باعث سرخوردگی فرد می شود.

دوری کردن از جمع باعث می شود تا فرد به جای حل این مسئله صورت مسئله را پاک کند  با مشکلات بیشتری هم روبرو شود.

 

۳- کمک دیگران:

افرادی که زودرنج هستند به دلیل اینکه در حل مشکلات ناتوان می شوند باید از کمک دیگران استفاده کنند و حمایت های اطرافیان آنها می توانید برای آنها کمک کننده باشد. اطرافیان باید سعی کنند تا کمتر این دسته از افراد را دچار ناراحتی کنند و اعتماد به نفس بیشتر و توجه بیشتری به آنها بدهند.

 

۴- توجه والدین:

ریشه رفتارهای زودرنجی در اشخاصی زودرنج تربیت آنها در دوران کودکی و نوع رفتاری است که پدر و مادر در مقابل حساسیت های آنها در کودکی داشته اند دیده می شود پس والدین در دوران کودکی باید شیوه های تربیتی درستی را برای کودک خود داشته باشند.

 

افراد زودرنج چه ویژگی هایی دارند؟

زودرنج بودن نوعی بیماری به شمار نمی رود و در حقیقت نوع ویژگی شخصیتی است که به مرور تحکیم پیدا می کند، این دسته از افراد مشخصاتی دارند که در ادامه شما را با این ویژگی ها آشنا می کنیم.

 

حساسیت بیشتر در مقابل تحریکات محیطی :

افرادی زودرنج نسبت به محرک های محیط حس ناراحتی بیشتری می کنند مصلا می توان گفت که افراد زودرنج در زمان قرارگیری در اجتماع شلوغ نسبت به دیگران بیشتر حس اشفتگی می کنند.

 

پرهیز از تماشای فیلم ها و تصاویر دردناک :

این دسته از افراد نسبت به تماشای تصاویر ناراحت کننده حساسیت بیشتری دارند و از تماشای فیلم و تصاویر خشونت آمیز پرهیز می کنند، زیرا تصور می کنند با مشاهده این تصاویر و فیلم ها ناراحتی بیشتری را تجربه می کنند.

 

تمایل به گوشه گیری :

افراد زودرنج در مقابل اتفاقات ناراحت کننده به دلیل احساس فشار زیاد تمایل زیادی به گوشه گیری دارند و در نتیجه شروع به فاصله گرفتن از دیگران می کنند.

 

احساس فشار بیشتر :

افرادی که حساس و دل نازک هستند در روابط با دیگران بیشتر دچار آسیب می شوند و معمولا در مهار مشکلات، مهارت ندارد زیرا ترس از دست دادن دوستان را دارند و در نتیجه این مشکل باعث می شود آنها حس فشار بیشتری در روابط بین فردی داشته باشند.

 

تمایل به انواع هنر ها :

همان گونه که می دانید معمولا اشخاص هنرمند دارای روحیه حساسی هستند و طبق تحقیقات انجام گرفته اشخاص زود رنج نسبت به دیگران به فعالیت های هنری علاقه دارند و دیدگاخ زیبایی شنای به محیط دارند.

مطالب مشابه را ببینید!