مجله تاپ‌ناز‌

چطور برنامه ریزی درسی موفق داشته باشیم؟

یکی از روش های خوب برای رسیدن به موفقیت درسی و کسب کردن نمرات بالا، برنامه ریزی صحیح و مناسب است و با داشتن برنامه ای خوب، می توانید خیلی سریع به اهداف درسی خود برسید. در این مطلب قصد داریم تا روش برنامه ریزی درست درسی را برای شما بیشتر توضیح دهیم.

برنامه ریزی یکی از روش های موثر برای افزایش تمرکز است و ذهن شلوغ را مرتب می کند و بدین ترتیب یکی از روش های رسیدن به موفقیت های بزرگ تحصیلی است. علاوه بر این با برنامه ریزی درست درسی، دیگر جای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید از تمام ساعات روز خوب استفاده کنید و علاوه بر درس خواندن به دیگر فعالیت های خود هم بپردازید. برنامه ریزی تحصیلی قدرت تصمیم گیری و اراده را خوب تقویت می کند و همچنین با کمک برنامه ریزی افراد یاد می گیرند که برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود باید بیشتر صبوری به خرج بدهد و در مقابل سختی ها خوب مقاومت کنند.

برنامه ریزی درسی برای موفقیت در درس

برنامه ریزی می تواند استرس و اضطراب را از شما دور کند و باعث می شود تا شما از نگرانی در زمینه درس خواندن نداشته باشید. برنامه ریزی مطالعه صرفا یادداشت روزانه نیست بلکه تکنیکی مناسب برای مدیریت زمان و چینش صحیح کارها می باشد و به وسیله برنامه ریزی می توانید به اهداف از پیش تعیین شده خود برسید، علاوه بر این برنامه ریزی در کاهش استرس در جلسه امتحان موثر است. در ادامه روشی مناسب برای داشتن یک برنامه موفق برای مطالعه را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

برنامه ریزی درسی موفق

روش برنامه ریزی تحصیلی موفق

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب و ایده ال باید در ابتدا قدم های زیرا را بردارید:

گام اول : 

برنامه ریزی در قالب زمان: در ابتدا باید برنامه را متناسب با حجم آنها و در قالب روزانه، هفتگی و ماهانه بریزید.

 

گام دوم :

تعیین کردن روش برنامه: روش برنامه ریزی برای مطالعه است که می تواند بر اساس زمان محور و یا تکلیف محور باشد که در زمان محور ابتدا باید ساعات روزانه خود را تنظیم کنید و سپس هر درس و یا برنامه را درون ساعت های مشخص شده بگنجانید. در تکلیف محور باید درس هایی را که می خواهید بخوانید مبنا قرار دهید و سپس زمان مناسب برای هر درس را پیش بینی کنید.

 

گام سوم : 

تهیه یک فهرست از فعالیت های روزانه: ابتدا باید فعالیت ها و کارهایی را که قرار است در طول روز انجام دهید فهرست کنید و سپس برنامه ریزی متناسب با فعالیت های خود را بریزید.

 

گام چهارم :

تعیین مدت زمان برنامه ریزی: اگر می خواهید برنامه ای بنویسید باید بدانید که برای کارهایی که فهرست نموده اید به صورت متوسط چه میزان زمان نیاز دارید. هر دانش آموز و یا دانشجو بنا به شرایط و زمانی که دارد می تواند روزانه بین 6 تا 8 ساعت برنامه ریزی کند.

 

گام پنجم :

تعیین انجام کارها و اولویت بندی: باید برای هر کدام از کارها  و تکالیف تعیین شده در برنامه ریزی درجه ای از اهمیت را مشخص کنید که این درجه بندی می تواند بین 1 تا 5 باشد. مثلا برای یک دانشجو نخستین اولویت همان رسیدگی به درس است و در باقی مانده اوقات هر دانشجو می تواند به دیگر اموری که مشخص کرده است بپردازد.

 

گام ششم : 

تهیه کردن جدول برنامه: پس از اینکه مواد لازم برای تنظیم جدول برنامه ریزی تحصیلی را فراهم نمودید باید در آخرین قدم جدول را تکمیل کنید که برای تکمیل جدول برنامه ریزی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • اولویت را به دروس همان روز بدهید.
  • اگر به مطالعه زیاد عادت ندارید ابتدا روزانه ۲ تا ۳ ساعت را به مطالعه اختصاص دهید سپس این زمان را به ۵ ساعت افزایش دهید.
  • بین مطالعه دو درس یک استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای را داشته باشید.
  • برای مطالعه یک درس می توانید بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه وقت بگذارید که به این مدت زمان تعیین شده واحد زمان مطالعه می گویند.
  • دروسی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در بهترین ساعات روز و ساعات انرژی قرار دهید و دروسی را که آسانتر هستند و یا به آن ها علاقه بیشتری دارید در سایر زمان های مطالعه قرار دهید.
  • دو درس سخت و دو درس حفظی را هرگز پشت سر هم قرار ندهید و بین دو درس مفهومی حتما یک درس حفظی را قرار دهید.
  • در برنامه ریزی تحصیلی حتما ساعات آزادی را پیش بینی کنید که اگر به دلایلی از برنامه جا ماندید بتوانید در ساعات آزاد تعیین شده جبران کنید.
  • قبل از پایان ۲۴ ساعت ( برنامه ریزی روزانه )  اولین دوره از دروسی را که خوانده اید داشته باشید.
  • بعد از یک هفته ( برنامه ریزی هفتگی ) دومین دوره از دروسی را که خوانده اید داشته باشید.

 

تکنیک های عملی برنامه ریزی تحصیلی

به جز ترفندهایی که به آنها اشاره کردیم با انجام دادن بعضی از تکنیک های دیگر می توانید برنامه ریزی تحصیلی درستی همراه با موفقیت داشته باشید که در ادامه این تکنیک ها را برای شما توضیح می دهیم:

داشتن مدیریت زمان در درس خواندن :

برای داشتن برنامه ریزی تحصیلی مناسب باید مدیریت زمان را مد نظر خود داشته باشید، زیرا بعضی از افراد برای هر درس زمان زیادی را اختصاص می دهند به حدی که دیگر قادر به مباحث اصلی درس نیستند که شاید برای شما هم این مشکل پیش آمده است و برای رفع این مشکل بهتر است اقدام به تقویت یادگیری مهارت تند خوانی هم کنید.

نداشتن برنامه فشرده :

تصور بعضی از افراد از داشتن برنامه ریزی، گنجاندن کارهای بیشتر سخت در برنامه برای رسیدن به موفقیت است. در صورتی که کاملا در اشتباه هستید برنامه ریزی به این معنا است مطالعه ای با کیفیت در کنار تفریحات و استراحت ها داشته باشید.

نوشتن برنامه به صورت دقیق :

از موثرترین کارها برای داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی مناسب نوشتن برنامه است زیرا با نوشتن، ذهن را وادار کرده اید که باید چیزی که نوشته اید را عملی کند. در حقیقت نکات در ذهن ثبت دائمی نمی شوند و همچنین احتمال موفقیت در این دسته از افراد بسیار بیشتر است.

تعیین میان مطالعه لازم برای هر درس :

یکی از اقدامات مهم قبل از نوشتن برنامه ریزی، بررسی تمام دروس و تعیین زمان مورد نیاز برای مطالعه آنها است. با این کار الویت را تعیین می کنید، ولی اگر در یک روز چندین درس سخت را مطالعه می کنید علاوه بر اینکه به نتیجه دلخواه نمی رسید، دیگر علاقه ای هم به مطالعه درس نخواهید داشت.

شروع مطالعه از درس آسان :

از دیگر روش های مفید برای نتیجه بهتر از درس خواندن این است که برای شروع از درس آسان شروع کنید. درسی که برای شما آسان است را ابتدا برای مطالعه انتخاب کنید زیرا با این کار دیگر خسته نمی شوید.

سخن پایانی

میزان پیشرفت خود را در روش برنامه ریزی تحصیلی باید ارزیابی کنید و سعی کنید که موانع را مشخص کنید تا بتوانید آنه ارا کنترل کنید و حذف کنید.

همین که توانسته اید مطالعه دروس خود را سامان بدهید و امور زندگی خود را سازماندهی کنید به موفقیت های بزرگ در زندگی رسیده اید.

مطالب مشابه را ببینید!