مجله تاپ‌ناز‌

نحوه درمان برچسب های پوستی با روش های مختلف

درمان برچسب های پوستی زیاد سخت نیست و می توانید با استفاده از روش های پزشکی و داروخانه ای که در این مطلب بیان کرده ایم این برچسب ها و منگوله های پوستی را از بین ببرید و رفع کنید.

به طول کلی منگوله پوستی که با نام های دیگری مانند تگ های پوستی و اسکین تگ هم شناخته می شوند نوعی از زائده های پوستی غیر سرطانی و بی خطر می باشند که بدون درد و ناراحتی هستند. عارضه برچسب پوستی بیشتر در مردان و زنان بالای 50 سال مشاهده می شود و درمان آن هم خیلی پیچیده نیست.

اصول درمان برچسب های پوستی

باید بدانید که در واقع برچسب های پوستی یک قطع کوچک از پوستی نرم هستند که ممکن است یک گلبرگ و ساقه داشته باشند. در واقع آنها می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند به ویژه وقتی که پوست در مقابل قسمت دیگر پوست و یا لباس ها قرار بگیرد. این عارضه بن نام های مختلف مانند پاپیلوما پوستی، آکروکاردون، پولیپ فیبروپی تلیال، برچسب پوستی، پاندول فیبروما، فیبروما ملوسکوم، فیبروم نرم و تیپ پوست خواهد بود.

می توان گفت که برچسب های پوستی شایع هستند و بیشتر پس از نیمه عمر رخ می دهند. آنها به صورت مساوی بر مردان و زنان تاثیر می گذارند. این عارضه را می توان یک قطعه کوچک از سطح پوست دانست که نرم و آویزان است و ممکن است پایه یا ریشه ای هم دارد. این برچسب ها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند ولی بیشتر در قسمتی ایجاد می شود که پوست به قسمتی دیگر از پوست و یا لباس ساییده می شود.

نحوه درمان برچسب های پوستی با روش های مختلف

عوامل ایجاد کننده:

در ادامه شایع ترین عوامل ایجاد کننده برچسب های پوستی را شرح می دهیم:

  • داشتن اضافه وزن و چاقی بیش از حد
  • کلسترول بالا و دیس لپیدمی
  • فشار خون بالا
  • بالا بودن پروتئین واکنشی C با حساسیت شدید
  • ابتلا به دیابت
  • مقاومت شدید در برابر انسولین
  • تغییرات هورمونی و میزان بالای فاکتور های رشد در دوران بارداری
  • عدم تعادل جنسی استروئیدی به ویژه تغییر در میزن استروژن و پروژسترون
  • داشتن سابقه برچسب پوستی
  • داشتن سندرم متابولیک
  • داشتن بیماری های قلبی و عروقی
  • بیماری آترواسکلروز

روش تشخیص تگ های پوستی

راه اصلی برای تشخیص این برچسب های پوستی محل اتصال زائده با پوست می باشد. در واقع بر خلاف خال و دیگر ضایعات پوستی تگ ها با ساقه کوتاه خود به پوست آویزان می شوند. منگوله پوستی معمولا کوچک و اندازه شان کمتر از 2 میلی متر است ولی گاهی اوقات هم می توانند تا چندین سانتی متر خوب رشد کنند.

بهتر است بدانید که بافت اسکن تگ ها معمولا نرم است و امکان دارد صاف، گرد و یا به صورت چروک و نامتقارن ظاهر گردند. بعضی دیگر هم به شکل نخ و مشابه دانه های برنج هستند. منگوله های پوستی بیشتر به رنگ گوشت و یا حتی تیره تر از پوست اطراف خود می باشند و گاهی اوقات هم به دلیل پیچ خوردگی و عدم خونرسانی سیاه می شوند.

نحوه درمان برچسب های پوستی با روش های مختلف

روش های مختلف رفع برچسب های پوستی

از آنچایی که برچسب های پوستی بدون ضرر هستند به همین دلیل از بین بردن آنها هم بیشتر به دللی زیبایی شناختی یا زیبایی ظاهری شان خواهد بود. برچسب های بزرگ معمولا در مناطقی که ممکن است در مقابل چیزی مانند لباس، جواهرات  یا پوست ساییده شوند به دلیل تحریک از بین بروند. با این وجود در ادامه رایج ترین روش های رفع برچسب های پوست را بیان کرده ایم:

 

سوزاندن: برچسب های پوست با استفاده از الکتروکوتر سوزانده می شوند.
بستن برگ خونی یا لیگیشن: خونرسانی به برچسب های پوست قطع می شود و این روش در ایران به نخ بستن نیز معروف شده و در گذشته های دور نیز برای برداشتن زگیل استفاده می شده است.
کرایوسرجری: در این روش از بین بردن برچسب های پوستی با استفاده از پروب حاوی نیتروژن مایع منجمد انجام خواهد شد.
برداشتن با تیغ جراحی: برچسب های پوستی در این روش اغلب با بی حسی موضعی و تحت شرایط استریل با تیغ بریده خواهند شد.

دقت داشته باشید که این روش ها تنها بایستی توسط پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی ماهر انجام شود. البته که تگ های پوستی روی پلک به ویژه موارد نزدیک به حاشیه پلک ممکن است توسط چشم پزشک یا پزشک متخصص چشم برداشته شوند.

همچنین به خاطر خطر خونریزی و عفونت احتمالی برداشتن برچسب های پوست در خانه به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته که برچسب های بسیار کوچک را می توانید با اتصال نخ دندان یا نخ پنبه ای نازک در اطراف پایه برچسب ها، آن ها را جدا نمایید و از بین ببرید.

  • روش بدون نسخه:

روش بدون نسخه را می توانید از داروخانه دریافت کنید. این نسخه ها می توانند برای رفع برچسب های پوستی در ابتدا آنها را به حالت یخ در آورند و پس از 7 الی 20 روز آنها را از بین ببرند. با وجود اینکه استفاده از این روش امروزه فراگیر شده ولی با این حال توصیه می شود که پیش از استفاده از آن حتما مشاوره پزشکی حرفه ای انجام گیرد.

مطالب مشابه را ببینید!