مجله تاپ‌ناز‌

بهترین راهکارهای درمان زگیل تناسلی

بهترین راهکارهای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد با مشاهده اولین علائم این عارضه باید از طریق روش‌های خانگی یا مراجعه به پزشک برای از بین بردن آن اقدام کنند.

زگیل تناسلی عفونتی مسری است که به‌راحتی انتقال داده می‌شود و دلیل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی است.

برای درمان این مشکل روش‌های متفاوتی وجود داشته که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

این مشکل که در خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود؛ روش درمان واحدی که از نظر علم پزشکی نیز ثابت شده‌باشد ندارد و هنوز تحقیقات برای یافتن بهترین راه درمان ادامه دارد.

البته چند روش اساسی برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

  • درمان با استفاده از روش‌های پزشکی
  • درمان از طریق راه‌های سنتی و خانگی

از آنجایی که برخی ویروس‌ها مانند hpv دهانی نیز در تولید زگیل‌های تناسلی تاثیر دارند، پزشک باید بهترین روش درمان را برای افراد انتخاب کند.

برای درمان زگیل تناسلی پیش چه دکتری برویم؟

خانم‌ها برای درمان این عارضه معمولا به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و مردان بهتر است نزد اورولوژیست بروند؛ زیرا این افراد با آناتومی ناحیه تناسلی کاملا آشنا هستند.

همچنین در صورتی که نمی‌توانید تشخیص دهید زائده‌های ایجادشده زگیل‌اند یا خیر، مراجعه به متخصص پوست لازم است.

روش‌های تشخیص زگیل تناسلی

اگر زگیل‌ها در سطح پوست رشد کرده باشند؛ پزشک با مشاهده چشمی نیز می‌تواند آنها را تشخیص دهد. اما در مواردی که زائده درون ناحیه تناسلی باشد، استفاده از روش نمونه‌برداری که به آن بیوپسی نیز گفته می‌شود کاربرد دارد.

به‌طور کلی از روش‌های زیر برای تشخیص دقیق زگیل استفاده می‌شود.

  • مقعد: برای دیدن زگیل‌های موجود در مقعد دستگاهی به‌نام انوسکوپ وجود دارد.
  • لگن: زگیل‌های این ناحیه نیز از طریق آزمایش‌های کلونوسکوپی، پاپ‌اسمیر و بیوپسی قابل تشخیص هستند.

آیا استفاده از واکسن تاثیری در عدم رویش زگیل دارد؟

واکسن گارداسیل یا HPV می‌تواند تا حد زیادی از بروز برخی عفونت‌های ناشی از ویروس‌های اچ‌پی‌وی که زگیل تناسلی نیز جزء آنها است پیشگیری کند.

بهترین زمان تزریق واکسن قبل از شروع روابط جنسی است. البته از نظر پزشکان، افراد 9 تا 45 سال می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.‌

برای اطمینان از سن دقیق و مناسب برای تزریق و همچنین تعداد دفعات تکرار آن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بررسی روش‌های درمان پزشکی زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی چند روش پزشکی وجود دارد که به بررسی آنها می‌پردازیم:

فریز کردن یا کرایوتراپی

یکی از روش‌های بدون درد و خون‌ریزی، استفاده از گاز نیتروژن یا آرگون برای از بین بردن زگیل‌ها است. این راهکار درمانی با اعمال سرمای زیاد و انجماد بافت‌های اضافه، اقدام به از بین بردن آنها می‌کند.

از آنجایی که دوران نقاهتی پس از این روش درمانی وجود ندارد؛ بازگشت به زندگی روزمره خیلی سریع است.

سوزاندن زگیل

درمان زگیل تناسلی با استفاده از روش سوزاندن، از طریق الکتروکوترها انجام می‌شود. در این روش گرم‌شدن و سوختن زگیل توسط جریان الکتریسیته صورت گرفته و در نهایت بافت‌های زائد از بین می‌روند.

با اینکه در روش سوزاندن زخم، درد و خون‌ریزی ایجاد نمی‌شود اما لازم است برای انجام آن از بی‌حسی موضعی و در برخی افراد بیهوشی استفاده شود.

لیزر

استفاده از لیزر یکی از روش‌های کاربردی برای درمان زگیل است. لیزر باعث ایجاد آسیب در رگ‌های خونی کوچک موجود در زگیل شده و در نهایت با قطع خون‌رسانی آنها را از بین می‌برد.

برای درمان با لیزر نیز استفاده از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی تحت نظر پزشک انجام می‌شود و از آنجایی که امکان بازگشت زگیل در این روش کم است، بین افراد محبوبیت زیادی دارد.‌

جراحی الکتروسرجیکال قوسی

در این جراحی با استفاده از حلقه سیمی که توسط جریان الکتریکی باردار شده، زگیل‌های تناسلی مانند دهانه رحم را از بین می‌برند.

برخلاف‌ روش‌های فوق، این جراحی دارای دوره نقاهت حدودا یک ماهه است و زمان آن نیز تقریبا 20 دقیقه طول می‌کشد.

استفاده از پماد

درمان زگیل تناسلی با استفاده از پماد معمولا چند هفته طول می‌کشد. در طول این مدت باید طبق دستور پزشک مرتباد پماد در ناحیه مورد نظر استعمال شود.

نحوه کار پماد به این صورت است که با ترکیبات خاص خود؛ باعث جلوگیری از ورود خون به زگیل‌های تناسلی خواهد شد.

برخی از این پمادها عبارت‌اند از:

  • ایمی‌کیمود  (Imiquimod)
  • سینکاتچینز  (Sinecatechins)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (Podophyllin and podofilox)
  • تری‌کلرواستیک اسید  (Trichloroacetic acid)

جدیدترین درمان زگیل تناسلی

روش‌هایی که ذکر شد حاصل تحقیقات جدید و روز دنیا هستند اما نمی‌توان گفت که باعث درمان قطعی زگیل می‌شوند و حتی پس از انجام آنها احتمال بازگشت زگیل وجود دارد.

در برخی افراد نیز به‌مرور زمان سیستم ایمنی توانایی مقابله با ویروس را پیدا کرده و با نابودی ویروس‌ها به درمان کامل کمک می‌کنند.

درمان زگیل تناسلی با طب سنتی یا روش‌های خانگی

قبل از بیان این روش‌ها بهتر است بدانید که درمان‌های خانگی علمی نیستند و نمی‌توان اطمینان 100 درصدی به آنها برای درمان داشت.

اما می‌توان با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و استفاده از برخی داروهای گیاهی که خواص ضد ویروسی دارند به بدن در نابود کردن این عفونت کمک کرد.

در ادامه به معرفی برخی از درمان‌ها که از بازخورد خوب و محبوبیت بیشتری بین افراد برخوردارند می‌پردازیم.

سرکه سیب

اولین نکته در استفاده از سرکه سیب، مخلوط کردن آن با آب است؛ زیرا خاصیت اسیدی بالای این سرکه باعث ایجاد ناراحتی و سوزش در پوست می‌شود.

سرکه سیب اثری شبیه به سالیسیلیک اسید داشته و باعث لایه‌برداری پوست در ناحیه عفونی خواهد شد.

روغن درخت چای

قبل از مصرف روغن درخت چای برای اطمینان از عدم حساسیت، آن را در ناحیه‌ای غیر از زگیل تناسلی بزنید. برای اثربخشی باید یک قطره از این روغن را با دیگر روغن‌ها مانند بادام یا نارگیل ادغام کنید.

سیر

عصاره سیر برای استفاده توسط خانم‌ها و آقایان مناسب است. برخی افراد این عصاره را با روغن ترکیب کرده و بر روی زگیل تناسلی می‌مالند.

همچنین عصاره سیر را می‌توان به‌تنهایی و بدون ترکیب دیگری بر روی زگیل‌ها استعمال کرد.

بهترین راهکارهای درمان زگیل تناسلی

چای سبز

یکی دیگر از راه‌های درمان زگیل تناسلی به روش خانگی استفاده از چای سبز است. برای مصرف این ماده پرخاصیت می‌توانید عصاره آن را با یک یا 2 قطره روغن نارگیل ترکیب کرده و روی زگیل استعمال کنید.

مصرف سبزیجات

اضافه ‌کردن برخی سبزی‌جات به رژیم غذایی روزانه که با ترکیبات خود، خواص مفیدی برای از بین بردن زگیل تناسلی دارند؛ می‌تواند به شما در درمان این عفونت کمک کند.‌

این سبزی‌جات عبارت‌اند از:

  • کلم بروکسل
  • گل‌کلم
  • کلم کالی
  • کلم بروکلی

زگیل تناسلی عفونتی است که توسط ویروس‌های hpv در نقاط مختلف بدن مانند ناحیه تناسلی، دهان، گلو، پوست و دیگر موارد ایجاد می‌شود.

برای درمان زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های پزشکی مانند منجمد کردن زگیل، سوزاندن، لیزر و دیگر موارد استفاده کرد. همچنین برخی راه‌هکاری خانگی شامل استفاده از عصاره سیر، روغن درخت چای و سرکه سیب است.

برای کمک به سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس، بهتر است مصرف سبزی‌جاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل‌کلم و دیگر موارد را افزایش دهید.

مطالب مشابه را ببینید!