مجله تاپ‌ناز‌

بهترین زمان از شیر گرفتن نوزاد پسر چه موقع می باشد؟

بهترین موقع برای از شیر گرفتن نوزاد پسر چه موقع است؟ شیر مادر برای نوزاد بسیار فواید دارد و یکی از دغدغه های مادران در زمان شیردهی این است که چه زمان بهترین موقع برای گرفتن نوزاد از شیر است. در این مطلب بهترین موقع برای گرفتن نوزاد از شیر را توضیح می دهیم.

شیر مادر دارای ترکیباتی مانند اسیدهای چرب، آمینو اسید، لاکتوز، مواد معدنی، آنزیم ها، ویتامین ها و عوامل دیگری است که برای رشد مغز کودک و پیشگیری از عفونت ها و بیماری ها مفید است و از مزیت شیردهی برای مادر این می باشد که خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و پوکی استخوان را کاهش می دهد و شیر مادر تمام غذاهای مورد نیاز کودک را در شش ماه اول تامین می کند ولی هر چه نوزاد بزرگتر شود شیر مادر برای او کمتر می شود و مادر برای تصمیم بگیرد که شیر دادن را قطع کند.

زمان از شیر گرفتن نوزادان پسر

وقتی که صحبت از شیر گرفتن نوزاد می شود، مادران تصور می کنند که کار بسیار سخت و دشواری است پس اگر شما قصد دارید نوزادتان را از شیر بگیرید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد پسر خود بیشتر آشنا شوید.

کودک باید تا سن دو سالگی از شیر مادر استفاده کند و البته این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که مصرف کمتر یا بیشتر از این مدت می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند و باعث دور کردن کودک از رشد طبیعی می شود و حتی دین اسلام در مورد زمان مناسب از شیر گرفتن کودک هم تاکید کرده است و در آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره خداوند می فرماید : وَالْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ.

زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد پسر بسیار اهمیت دارد و کوک برای مطابقت دادن خود با شرایط جدید از جمله مصرف غذای جامد به یک دوره زمانی چهار تا شش ماه نیاز دارد و این که کودک در ابتدا نمی تواند خود را با این تغییرات سازگاری دهد و عمل مکیدن را حذف کند امری طبیعی است و پدر و مادر نیاز به مکیدن را در کودک خود را نباید به صورت یکباره از بین ببرند.

در مورد اینکه نوزاد پس از دو سال شیر مادر را بخورد یک سری خرافات هم وجود دارد مثلا اگر کودکی پس از دو سالگی شیر مادر را بخورد مانع بالا رفتن ضریب هوشی او خواهد شد، در صورتی که تحقیقات نشان داده است که وابستگی نوزاد به شیر مادر پس از 2 سالگی باعث می شود که فرزند شما از مصرف غذاهای اصلی باز بماند و در رشد او هم اختالالاتی ایجاد می شود زیرا در این سن شیر مارد برای نوزاد کافی نمی باشد.

برای از شیر گرفتن نوزاد از روش های خشن نباید استفاده شود و نوزاد را با سیاه کردن و یا تلخ کردن سینه بترسانید در صورتی که استفاده از لباس زیر مناسب به نسبت این روش های غیر منطقی بسیار بهتر است و  و زمان از شیر گرفتن پسر را سرعت می بخشد.

بهترین زمان از شیر گرفتن نوزاد پسر چه موقع می باشد؟

روش های خوب برای از شیر گرفتن نوزاد

استفاده از روش تدریجی بهترین روش است و در واقع پس از دو سال که شیر دادن به کودک کامل شد و سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده مصرف می کند و مایعات و نوشیدنی ها را با لیوان می نوشد، می توانید یک تا دو وعده آب میوه خانگی یا شیر پاستوریزه را با لیوان یا فنجان به شیرخوار بدهید و آن را به آرامی جایگزین شیر مادر کنید.

از شیر گرفتن نوزاد

در موقع از شیر گرفتن نوزاد پسر، شیر دادن را به او پیشنهاد نکنید و در صورتی که کودک مایل است شیر بخورد از او دریغ نکنید به خصوص در موقع بیماری که فقط کودک اشتها به خوردن شیر دارد و این نکته را هم به منظور از شیر گرفتن نوزاد به خاطر داشته باشید که نباید در موقع بیماری و استرس کودک خود را از شیر بگیرید، در این روش تدریجی چون از شیر گرفتن به آرامی اتفاق می افتد مشکلات عصبی روانی و تغییرات هورمونی مادر که در موقع از شیر گرفتن به صورت ناگهانی اتفاق می افتد ایجاد نخواهد شد و در نتیجه کودک به ضربه های روانی دچار نمی شود و به این صورت نوزاد شما کم کم به شیر خوردن علاقه نداشته و دیگر تمایل به خوردن آن پیدا نخواهد کرد.

تغییرات ایجاد شده در کودک

روی آوردن کودک به غذاهای جامد با تغییراتی در او همراه است که در ادامه با تغییرات ایجاد شده در کودک آشنا خواهیم کرد:

چشم : کودک قادر به دیدن و تشخیص غذاهای رنگی که به او داده می شود می باشد در نتیجه این امر سبب استقبال او از غذای جامدی می شود که رنگ آن را دوست دارد.

اعتماد به نفس : زمانی که برای بار اول کودک بتواند خودش نوعی خوراکی استفاده کند سبب افزایش اعتماد به نفس در او می شود و به دلیل اینکه در این شرایط فشار به او وارد نمی شود و  با میل و رغبت خود خوراکی را مصرف می کند در نتیجه میل به غذا خوردن در کودک تان افزایش می یابد.

بینی : کودک می تواند غذایی را که بخورد را در دست گرفته و آن را بو کند این کار سبب بهتر احساس کردن طعم خوراکی می شود.

استقلال: کودک تان در صورتی که خودش به تنهایی بتواند غذا بخورد از این استقلال و عدم وابستگی نهایت لذت را می برد.

دست ها : از مهم ترین ویژگی در کودکان حس لامسه است که با کمک آن کودک محیط اطراف را شناسایی و با این حس اندازه، شکل و بافت خوراکی را تشخیص و در صورتی که به آن خوراکی علاقه داشته باشد آن را می خورد.

آرواره: جویدن در به حرکت در آوردن دهان و زبان کودک کمک شگفت انگیزی می کند و کودک یاد می گیرد که چگونه صحبت کند از این رو، دادن غذای جامد به کودک فواید زیادی برای او دارد در صورتی که دادن تنها غذاهای پوره شده به کودک در این زمینه کمک زیادی به او نمی کند.

هماهنگی: ایجاد هماهنگی بین دست و چشم ها در کودک باعث می شود که کودک غذا را به راحتی داخل دهان قرار دهد و در حقیقت هنگامی که این مهارت در کودک به میزان کافی رشد کند او قادر به خوردن برخی خوراکی های جامد به تنهایی می باشد.

نکاتی در رابطه با از شیر گرفتن نوزاد

انعطاف پذیر بودن نسبت به از شیر گرفتن : در  زمان از شیر گرفتن نوزاد پسر در صورتی که نوزادتان اصرار دارد که در زمان خواب شیر بخورد به او شیر دهید و قبل از خواب و در زمان بیدار شدن کودک تان در صبح به او شیر دهید و کم کم وعده های شیر قبل از ظهر و بعد از ظهر را کم کرده و فاصله شیر دادن را زیادتر کنید.

دور ماندن از محل قبلی شیر دهی : در صورتی که از صندلی یا محل خاصی جهت شیر دادن به کودک استفاده می کردید به منظور از شیر گرفتن نوزادتان از آن ها استفاده نکنید تا کودک به یاد شیر نیفتد و همچنین زمان شیر خوردن او را پیش بینی نمایید و یک میان وعده یا نوشیدنی مورد علاقه اش را به او دهید.

کمک گرفتن از دیگر افراد خانواده: زمانی که تصمیم به قطع کردن شیر در وعده صبح دارید بهتر است زودتر از کودک تان بیدار شده تا در زمان بیدار شدن نوزاد، همسرتان یا یکی از اعضای خانواده کنارش باشد و اگر در زمان بیدار شدن تمایل به خوردن شیر دارد بهتر است  یک مراقب یا پدرش او را همراه خود برای صبحانه خوردن ببرد و غذای مورد علاقه اش به او دهد که بهتر است غذای کودک از نظر ارزش غذایی کامل و سالم باشد.

سخت گیر نبودن بیش از حد: در صورتی که کودک تان آشفته می شود و گریه می کند و قادر به آرام کردن او به هیچ روشی نیستید بهتر است روش دیگری را استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید که کودک تان آماده از شیر گرفتن است یا خیر می توانید با پزشک تان مشورت کنید.

مطالب مشابه را ببینید!