مجله تاپ‌ناز‌

بهترین ساعت برای غذا خوردن چه موقع از روز یا شب است؟

بهترین ساعت برای غذا خوردن

وعده های غذایی و غذا خوردن جزو کارهای ضروری در طول شبانه روز است. ساعت دقیق غذا خوردن یکی از مسائل مهم برای حفظ سلامت است. زمان بندی درست و مناسب برای غذای خوردن می توانید باعث پیشگیری از چاقی شود و باعث شود که شما اندامی زیبا داشته باشید.

افراد در دنیای مدرن امروزی با ساعات وعده های غذایی خود مانند گذشته اهمیت نمی دهند و شکل سنتی غذا خوردن را به خوبی اجرا نمی کنند. خیلی از مردم دلایلی مانند مشغله کاری را بهانه قرار می دهند و الگوی غذایی درستی ندارند و نسبت به آن بی اهمیت می شوند.

ساعت مناسب برای غذا خوردن

داشتن زمان بندی خوب برای وعده غذایی می تواند باعث نظم دادن به زندگی شود. بعضی از خانواده ها سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام را در زمان مناسب میل می کنند ولی بعضی از افراد به دلیل بی اشتهایی یا مشغله کاری از بعضی از وعده های غذایی می گذرند. غذا خوردن در ساعت مناسب باعث پیشگیری از پرخوری و ریزه خواری ها می شود و این برای تناسب اندام و پیشیگری از چاقی بسیار مهم است. وعده های غذایی هر روز باید مشابه روز قبل باشد و تغیری در ساعت آن نباشد تا فرد عادت غذایی منظم داشته باشد.

زمان بندی مناسب غذا خوردن چه فایده های داررد؟

استفاده از وعده هایی غذایی در ساعات درست از روز می تواند فواید و مزیت های زیادی داشته باشد. این موضوع به فرد کمک می کند تا تناسب اندام و وزن خود را حالت ایده آلی نگه دارد و همچنین انرژی لازم در طول روز داشته باشد. داشتن برنامه غذایی خوب باعث پیشگیری از بیماری می شود و برای سلامت بدن مفید است. افرادی که به دنبال رژیم های لاغری هستند قبل از هر چیزی باید زمان بندی درستی برای غذا خوردن داشته باشند تا نتیجه ای مناسب به دست آورند.

بخوانید: خواص شگفت انگیر استفاده از نمک پیش از غذا خوردن

زمان وعده صبحانه، ساعت ۸ صبح

یکی از مهمترین وعده هایی غذایی صبحانه است که باید حدود نیم تا یک ساعت پس از بیداری میل شود. مصرف صبحانه باعث تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه می شود، همچنین باعث تنظیم قند خون در بدن می شود. ساعت 7 تا 8 صبح بهترین موقع برای صرف صبحانه است و دیرتر از آن پیشنهاد نمی شود. صبحانه باید مواد غذایی مغذی مختلفی داشته باشد؛ از جمله غلات کامل، میوه و بعضی از واد کلسیم دار بهترین گزینه برای صبحانه می باشند. خیلی از افراد خیلی سریع پس از بیدار شدن میلی به خوردن صبحانه ندارند در این صورت بهتر است دوش بگیرید و یا ورزش کنید و قبل از صبحانه یک لیوان آب بنوشید تا میل به صبحانه خوردن در شما افزایش پیدا کند.

 

زمان میان وعده، ساعت ۱۰

بیشتر مردم پس از صبحانه سراغ کارهای روزانه خود می روند. به همین دلیل برای کسب انرژی لازم توصیه می شود تا حدود ساعت 10 تا 11، میان وعده ای کوچک میل کنند. میان وعده باید طوری باشد که حس گرسنگی را رفع کند و بیش از اندازه باعث سیری نشود. به عنوان میان وعده می توان از ماست میوه ای، میوه و سبزیحات و یا مغزهای خوراکی استفاده نمود. خوردن یک عدد میوه یا نوشیدن یک قهوه هم نقش میان وعده را دارد.

بهترین ساعت برای غذا خوردن

زمان وعده ناهار، ساعت ۱ ظهر

سوخت و ساز بدن در ساعت 10 تا 2 بعد از ظهر به بیشترین حد در طول روز می رسد و به همین جهت ناهار را می توانید در ساعت 12 تا 1 میل کنید. بهتر است بدانید که وعده ناهار باید از صبحانه سبک تر باشد تا افراد دچار سنگینی معده و خواب آلودگی نشوند. مصرف غذاهای پروتئینی و مواد معدنی و همچنین چربی های سالم و کربوهیدرات ها در وعده ناهار پیشنهاد می شود. در وعده ناهار باید احساس سیری در فرد ایجاد شود ولی به این معنی نیست که پرخوری باید کنید. افرادی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند باید هر روز سر یک ساعت تعیین شده وعده غذایی میل کنند. پس از ناهار استفاده از دسری سبک مانند میوه یا یک فنجان چای پیشنهاد می شود. مصرف چای باعث بهبود روند گوارش می شود و حس سبکی در فرد ایجاد می کند.

مطلب پیشنهادی: برای کوچک کردن شکم این سه غذا را بخورید

زمان میان وعده بعد از ظهر

مصرف میان وعده فقط مخصوص کودکان نیست و برای همه افراد مفید است. بهترین موقع برای مصرف میان وعده 2 تا 3 بعد از ناهار است. با مصرف میان وعده ا ریزه خواری در طول روز پیشگیری خواهید کرد و مشکلات چاقی پیش نمی آید. زمان مناسب برای میان وعده بعد از ظهر ساعت 4 تا 5 عصر است. برای داشتن انرژی در زمان وعده ها استفاده از مغرهای خوراکی پیشنهاد می شود که البته در مصرف آنها نباید زیاده روی کنیدو مصرف ماست به ویژه ماست های میوه ای و سبزیجات در میان وعده توصیه می شود.

 

زمان وعده غذایی شام، ساعت ۸

صرف غذا در وعده شام و ساعت آن مانند دیگر وعده های غذایی مهم است و نباید از آن چشم پوشی کرد. بهترین موقع برای صرف شام ساعت 8 تا 9 شب است و پس از آن توصیه نیم شود. باید بین زمان خواب و شام خوردن شما در حدود 2 ساعت فاصله باشد. افرادی که عادت دارند قبل از خواب چیزی بخورند باید یک ساعت قبل از خواب این کار را نجام دهند زیرا غذا خوردن قبل از خواب باعث سنگینی فرد می شود و خواب را دچار مشکل می کند. وعده غذایی شام باید در حد ناهار باید ولی حجم کمتری داشته باشد. مصرف میوه و سبزی، برنج قهوه ای، شیر یا یک ساندویچ کوچک مناسب شام است.

بهترین ساعت برای غذا خوردن

نکته برای وعده های غذایی

تمام موارد و ساعات بالا با توجه به نوع کار و یا ساعات بیداری می توانند تغییر کنند ولی زمان های گفته شده بهترین ساعت ها برای میل کردن غذا می باشند. افراد با شغل های مختلف ممکن است نتوانند این برنامه را دنبال کنند. داشتن برنامه ای منظم برای هر روز و نزدیک به ساعاتی که گفتیم هم مناسب است.

 

مطالب مشابه را ببینید!