مجله تاپ‌ناز‌

بهترین و بدترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

بهترین و بدترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود که دارای محرکی به اسم کافئین است. نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح روز کاری، انرژی هر فردی را تا انتهای روز ذخیره می‌کند و از سختی کار می‌کاهد. اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید بدترین و بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید چرا که برخی اعتقاد دارند نوشیدن قهوه چند ساعت بعد از بیدار شدن می‌تواند مفید باشد و عده‌ای هم معتقدند نوشیدن یک فنجان قهوه بلافاصله بعد از بیداری سرحال‌تان می‌آورد. پس برای کشف این معما همراه ما باشید.

پیشنهاد بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز

بیایید با ذکر یک مثال روشن بیان کنیم که اغلب همه ما چه زمانی دوست داریم یک فنجان قهوه روی میز کاری خود داشته باشیم یا چه زمانی در خانه میل به قهوه خوردن در ما بیشتر می‌شود؟ جواب این سوال خیلی ساده است درست همان زمانی که کسالت و خستگی توأمان سراغ ما می‌آید، همه ما ترجیح می‌دهیم تا با نوشیدن یک فنجان قهوه کمی هوشیاری خود را به دست بیاوریم. البته نوشیدن قهوه برای برخی‌ها مثل عادت شده و دوست دارند در طول روز از این نوشیدنی خوش طمع استفاده کنند.

بسیاری از مردم در زمان بلند شدن از خواب یا کمی بعد از آن به سراغ نوشیدن قهوه می‌روند. ممکن است این سوال پیش آید که آیا بهترین زمان نوشیدن قهوه صبح است؟ به اعتقاد برخی محققین نوشیدن قهوه پس از بیدار شدن زیاد مناسب نیست. چرا که پس از بیدار شدن فرد از خواب، سطح هورمون کورتیزول در بیشتر افراد در مقدار حداکثر خود قرار دارد و از آن‌جا که نوشیدن قهوه باعث افزایش سطح این هورمون خواهد شد، نوشیدن این ماده طبیعی و خوش‌طعم عملاً بی‌تاثیر می‌شود. از این رو محققین پیشنهاد می‌کنند زمانی که سطح این هورمون کاهش پیدا می‌کند از قهوه استفاده کنید.

کورتیزول، هورمونی است که تمرکز را افزایش می‌دهد. سیستم ایمنی، متابولیسم بدن و فشارخون را نیز تنظیم می‌کند. همچنین، هورمون کورتیزول ریتم خاصی را برای چرخه بیداری و خواب تنظیم می‌کند. از این رو با نوشیدن قهوه در صبح زود، سطح کورتیزول بیش از مقدار طبیعی خود افزایش پیدا خواهد کرد که باعث برخی ناراحتی‌های جسمی خواهد شد. به طور مثال، اگر در طی دوره‌های طولانی سطح کورتیزول شما با نوشیدن قهوه افزایش پیدا کند می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و برخی از مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

اگر شما ساعات ۶ تا ۷ صبح از رخت‌خواب بیرون می‌آیید، بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح است که این هورمون در اکثر افراد در سطوح پایینی قرار دارد. از سوی دیگر توصیه می‌شود که هیچ‌گاه قهوه را در بعد از ظهر مصرف نکنید چرا که باعث بی‌خوابی و افزایش استرس خواهد شد مگر اینکه از قهوه‌های کم‌کافئین یا بدون‌کافئین استفاده شود.

مشکلات خواب و اضطراب

حالا که با بهترین زمان نوشیدن قهوه آشنا شدید باید بگویم که کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش عملکرد ورزشی و بیداری شود، البته در بعضی از افراد اضطراب و مشکلات خواب هم ایجاد می‌کند. اثرات تحریک‌کننده کافئین ۳ الی ۵ ساعت در طول روز ممکن است به طول انجامد، البته با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی در حدود نیمی از کل کافئین موجود در قهوه بعد از ۵ ساعت همچنان در بدن فرد ممکن است باقی بماند.

در زمان مصرف قهوه بهتر است اگر دارای مشکلات خواب هستید نوشیدنی خود را حداقل ۶ ساعت پیش از رفتن به رخت‌خواب مصرف کنید. همچنین اگر دارای اختلال اضطراب هستید کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش استرس و اختلالات این‌چنینی شود. بنابراین، بهتر است میزان قهوه و کافئین کمتری مصرف کنید تا در طول روز دچار استرس و اضطراب نشوید.

مزایای قهوه

حالا که با بهترین زمان نوشیدن قهوه آشنا شدید، بهتر است با برخی از مهم‌ترین مزایای این نوشیدنی فوق‌العاده هم آشنا شوید که عبارت‌اند از:

  • انرژی را افزایش می‌دهد
  • عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد
  • درد پس از ورزش را کاهش می‌دهد
  • احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد
  • خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
  • به سلامت کبد کمک می‌کند
  • از بدن در برابر سنگ صفرا محافظت می‌کند
  • و…
بهترین و بدترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

بهترین میزان مصرف قهوه در طول روز

افرادی که از نظر جسمی دچار اختلال نیستند، می‌توانند ۴۰۰ میلی‌گرم روزانه کافئین مصرف کنند. برای زنان شیرده و باردار توصیه می‌شود که میزان کافئین دریافتی آن‌ها در طول روز حدود ۳۰۰ میلی‌گرم باشد، این در حالی است که برخی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهد که حد بالای ۲۰۰ میلی گرم در طول روز برای این دسته از افراد مضر است و حتی پیشنهاد پزشک به مصرف قهوه بدون کافئین است.

 از نوشیدن قهوه در طول روز با برخی از نوشیدنی‌های دیگر که دارای کافئین هستند مثل چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شکلات تلخ بهتر است پرهیز کنید تا میزان دریافتی کافئین شما زیاد نباشد.

اگر طبق مواردی که گفته شد دارای اضطراب طولانی‌مدت هستید و نمی‌توانید راحت به تخت خواب خود بروید، توصیه می‌کنیم حتماً پیش از استفاده از این نوشیدنی، از مقدار کافئین موجود در قهوه خود اطمینان حاصل کنید. اما اگر چنین تجربیاتی ندارید، خیلی راحت لذت نوشیدن یک فنجان قهوه را در یک روز دوست‌داشتنی برای خود به ارمغان آورید و روزی شگفت‌انگیز بسازید.

چطور در کم‌ترین زمان قهوه مناسب بخریم؟

برای خرید یک قهوه خوب از وب‌سایت، در مورد فروشندگان معتبر قهوه آنلاین تحقیق کنید و نظرات مشتریان در گوگل ریویو را مطالعه کنید. نوع قهوه‌ای را که می‌خواهید، مانند دانه کامل یا از قبل آسیاب شده و سطح برشته و خاستگاه مورد نظر خود را در نظر بگیرید. به‌دنبال توضیحات دقیق محصول و یادداشت های مزه باشید تا مطمئن شوید قهوه با ترجیحات طعم شما مطابقت دارد. اگر مطمئن نیستید، یک بسته نمونه تستی بخرید یا برای گرفتن راهنمایی با خدمات مشتری خرده فروشان تماس بگیرید. به گزینه‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که قهوه در یک بازه زمانی معقول برای حفظ تازگی به دست‌تان می‌رسد. در نهایت فراموش نکنید که قهوه را به‌درستی نگهداری کنید تا کیفیت و طعم آن حفظ شود و در زمان مناسب بنوشید. 😊

مطالب مشابه را ببینید!