مجله تاپ‌ناز‌

آموزش نحوه بیرون کشیدن کلید شکسته در قفل

ممکن است است به دلیل بعضی از مشکلات کلید در قفل شکسته شود و در قفل بماند و در این مطلب آموزش کشیدن کلید شکسته شده در قفل را آماده کرده ایم. برای جلوگیری از خسارت های بیشتر، بهتر است کلید را ا قفل خارج کنید که در ادامه توضیح داده ایم.

یکی از اتفاقاتی که هنگام باز کردن در ممکن است با آن مواجه بشوید، شکسته شدن کلید در قفل است. در ابتدا این خیلی مهم است که کلید در چه موقعیتی است و تا چه حد در قفل گیر کرده است. از بعضی از وسایل مانند سنجاق سر، سنجاق قفلی، دریل، موچین، تیغه اره مویی، چسب قطره ای، گیره فلزی کاغذ، انبر دست، دم باریک، پین دکمه سر آستین کت یا سر دت و یا چاقوی چند کاره یا سفری می توانید استفاده کنید.

بیرون کشیدن کلید شکسته شده درون قفل

خارج کردن و بیرون کشیدن کلید شکسته شده در قفل یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. شکستگی کلید ها به دلایل متفاوت ممکن است اتفاق بیفتد. ترفند های مهمی به کار گرفته می شود تا این خرابی را درست کرد. برای حل کردن این مشکل بهتر است از یک کلید ساز سیار ماهر کمک بگیرید که به آسانی این کلید را خارج کند. ولی اگر خودتان می خواهید با اطلاعاتی که دارد این کار را انجام دهید با خواندن این مطلب ممکن است که کلید را بتوانید خارج کنید.

با رخ دادن این اتفاق ممکن است که روز شما خراب شود و وضعیت برای شما بسیار نا آرام و بد شود. خارج کردن کلید می تواند توسط ابزاری صورت گیرد که در دسترس باشد. ابزاری مانند انبر دست و … می توانند جزو این ابزارها باشند که در تمام منازل پیدا می شوند. قفل ها با اشکال مختلفی وجود دارند که تا سال های اخیر شاهد کاربردهای زیادی مانند قفل مکانیکی و دستی در امکان مختلف مثل منزل و مغازه و … هستیم.

روز به روز به دلیل رشد تکنولوژی قفل های دیجیتال جای قفل های معمولی را می گیرند و دچار تغییراتی می شوند.  بیشتر مشکلاتی که در صنعت رخ می دهد مربوط به قفل های مکانیکی است که با ساختاری که دارند دچار اشکال و معایب می شوند و ممکن است که مغزی آنها خراب شود و کلید در آن شکسته شود.

آموزش نحوه بیرون کشیدن کلید شکسته در قفل

توصیه های کاربردی درآوردن کلید شکسته

از نکات مهم برای بیرون کشیدن کلید شکسته این است که چه مقدار از کلید به بیرون از قفل جامانده است و چه مقدار از آن داخل قفل شکسته شده است. در واقع هر چه مقدار زیادتری از کلید بیرون بماند خارج کردن آن خیلی راحت تر می شود. اگر هر چه مقدار بیشتری از کلید در قبل بماند باید بدون خراب کردن مغزی آن بخش را خارج کنید زیرا مغزی قفل اگر دچار آسیب شود باید عوض شود.

ابزار های لازم برای خارج کردن کلید

برای خارج کردن کلید از قفل باید از هر وسیله ای که دم دست دارید استفاده کنید. مانند اسپری های روان کننده و یا روغن که باعث می شود کلید خیلی راحت تر از قبل خارج شود و نیاز به زحمت زیاد نیست.

  • پیچ گوشتی:

وقتی که کلید کامل شکسته شده باشد و هیچ چیزی نتواند آن را از قفل خارج کند کار شما ممکن است که سخت تر شود. در اینجا دیگر نمی توانید از انبر دست یا موچین برای خارج کردن کلید استفاده کنید. برای قفل کردن و باز کردن درب می توانید از پیچ گوشتی کمک بگیرید. به این صورت که پیچ گوشتی را مانند زمان باز و تسه کردن یک پیچ وارد شکاف کنید و مقداری فشار دهید و سپس بچرخانید.

وقتی که درب قفل شده باشد و بخواهید قبل از اینکه کلید را خارج کنید درب را باز کنید با توجه به پیچ گوشتی در جهت صحیح شکاف کلید به آرامی آن را تکان بدهید. پس شما می توانید با به کارگیری پیچ گوشتی اقدام به کشیدن کلید شکسته کنید. اگر عجله دارید و باید خیلی زود محل را ترک کنید و نیاز به قفل کردن درب است می توانید از همین روش به صورت برعکس استفاده کنید.

  • چسب قطره ای:

چسب قطره ای هم روشی خوب برای این کار است که کار با آن کمی حساس است و در صورتی که بدرستی انجام نشود ممکن است باعث صدمه دیدن قفل شود. روش انجام آن به این صورت است که سر دم باریک یا یک سوزن لحاف دوزی را کمی چسب بزنید. سپس به سر آن یک سوزن فرو کنید و سپس بعد از چند ثانیه تا آخر سوزن به کلید که برخورد کرد بچسبانید. باید سعس کنید سوزن را خارج کنید و دقت کنید سر سیم یا سوزن را بیش از حد چسب نزنید زیرا در این حالت کلید و سیم در قفل گیر می کند.

  • دریل:

وقتی که کلید شما درون قفل گیر می کند و نمی خواهید کلید ساز بیاورید می توانید از دریل استفاده کنید. البته با استفاده از این روش قفل شما دیگر قابل استفاده نیست. مته ای که برای بیرون کشیدن کلید شکسته قرار است استفاده شود باید نازک باشد. زیرا شکاف و سوراخ قفل بسیار کوچک بوده و ممکن است که مته بزرگ باعث آسیب به مغزی شود.

  • انبر دست:

با استفاده از انبردست و یا دم باریک می توانید برای بیرون کشیدن و خارج کردن کلید شکسته اقدام کنید. وقتی که بخش زیادی از کلید از قفل بیرون می ماند می توان از این راه استفاده کرد و با استفاده از انبر دست یا دم باریک باقی مانده کلید به جا مانده را در جهت موافق یا مغایر عقربه های ساعت چرخاند تا کلید از مغزی قفل خارج گردد. وقتی که قصد دارید درب را باز کنید مهم است دست خود را روی قفل و دستگیره سفت قرار دهید و با دست دیگر تلاش کنید به آرامی کلید را در قفل حرکت بدهید تا وقتی که کلید در قفل بچرخد و درب باز شود.

در شرایطی که کلید یدک برای باز شدن درب همراه شما بود با تمرکز روی درآوردن اقدام به خارج کردن کلید شکسته کنید و سعی کنید تا این کار صورت گیرد./ باید حواستان باشد که مقدار باقی مانده کلید شکسته نشود. از موچین هم می توان برای این کار کمک گرفت که دو طرف باقی مانده کلید را با موچین گرفته و با تکان دادن و حرکت آن را آهسته از قفل خارج کنید.

  • اره مویی:

اره مویی با داشتن تیغه اش که در وسایل منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد می تواند برای بیرون کشیدن کلید شکسته به کار گرفته شود. تیغه اره مویی با وجود داشتن دندانه های ریز به دندان های کلید گیر می کند و آن را بیرون می کشد. وقتی که اره مویی بزرگ باشد با بکارگیری انبردست با کمک دم باریک ارتفاع تیغه را کوتاه کرد و از آن کمک گرفت. خیلی از تیغه ها با طول بلند برای وارد شدن به مغزی مناسب نیستند که بهتر برای درآوردن کلید شکسته در قفل طول آن را کوتاه نمود.

مطالب مشابه را ببینید!