مجله تاپ‌ناز‌

عکس های امین تارخ و همسرش + بیوگرافی کامل امین تارخ و زندگی هنری و شخصی

امین تارخ یکی از بازیگران معروف ایرانی است که بسیاری از بازیگران معروف را آموزش داده است و در کلاس های او شرکت کرده اند. در این بخش های عکس های امین تارخ و همسرش را اماده کرده ایم و بیوگرافی کامل امین تارخ را می خوانید.

بیوگرافی امین تارخ

امین تارخ متولد 20 مرداد سال 1332 در کازرون است او هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون است و آموزگار بازیگری است و کلاس های بازیگری دارد. او اصلاتا کازرونی است ولی با خانواده اش از اوایل زندگی در شیراز زندگی کرده است.

امین تارخ یکی از معروف ترین بازیگران ایرانی است و صاحب سبک است. او در سریال 1356 از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی اش را در سال 1363 با کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی به پایان رساند.

او به مدت 25 سال است که به عنوان هنرپیشه آزاد فعالیت می کند و نقش های زیادی در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بازی کرده است.

تارخ هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته‌است. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

 

امین تارخ

علاقه به بازیگری

او وقتی در دوران دبیرستان نمایشی در مدرسه را دید برایش بسیار جذاب به نظر رسید و حس کرد که او هم جزوی از آن اثر است. او به دلیل علاقه ای که داشت به آن گروه ملحق شد و توانست بهترین بایگر تئاتر استان شود.

 

امین تارخ

نخستین فیلم

نخستین فیلمی که امین تارخ در آن ایفای نقش کرد، فیلم مرگ یزدگرد بود.

بازیگری را با فیلم سینمایی مرگ یزد گرد به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی در سال 1360 آغاز کرد. و در این فیلم در کنار بازیگرانی همچون سوسن تسلیمی ، علیرضا خمسه و بابک بیات به ایفای نقش پرداخت.

 

امین تارخ

معروف ترین نقش

یکی از معروف ترین نقش هایی که امین تارخ ایفا کرده است، نقش ابن سینا در سریال بوی علی سینا است.

منصوره شادمنش متولد سال 1333 در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است، لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال 1357 دارد. فعالیت خود را در سال 1347 در تئاتر آغاز کرد.

 

امین تارخ

بازی در سریال اغما

سریال تلویزیونی اغما یکی از سریال های معروف او است که او در نقش دتر پژوهان در آن ایفای نقش کرد و بازی خوبی از خود ارائه داد. این سریال به کارگردانی سیروس مقدم از شبکه اول سیما در ماه رمضان سال 1387 پخش شد. این سریال محبوب ترین سریال ماه رمضان سال 13386 شد.

داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است…

امین تارخ

 

کلاس های بایگری امین تارخ

امین تارخ در سال 1373 نخستین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تاسیس کرد که یکی از موسسات آموزش بازیگری سینما در کشور محسوب می شود.

فارغ التحصیلان کلاس های او تا سال 1378، تعدادی از جوایز هنرپیشه برتر را گرفته اند.

 

امین تارخ

 

فارغ التحصیلان کلاس های او

از فارغ التحصیلان کلاس های بازیگر او می توان به: حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قاعدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان، مجید واشقانی و … اشاره کرد.

 

امین تارخ

آموزش بازیگری در استرالیا

در سال 1379 این موسسه اقدام به برقراری ارتباط با سایر مداری بین المللی آموزش بازیگری در دنیا کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد و او دو سال با عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت.

امین تارخ

حمایت از فریماه فرجامی

در برناه هفت در تاریخ 8 بهمن سال 1389 امین تارخ به عنوان مهمان در این برنامه حضور پیدا کرد و مصاحبه ای از فریماه فرجامی پخش شد که گویا این بازیگر از نظر جسمی بیمار بود و ذهن او نامتعادل بود و در حالی که سوال های نامربوط از او پرسیده می شد او بسیار مورد تمسخر قرار گرفت و تحقیر شد.

در این وضعیت او نام مسعود کیمیایی، ابوالفضل پورعرب، امین تارخ و فاطمع معتمدآریا را برد و مشخص بود که در آن لحظه تعادل ذهنی ندارد.

بعد از تمام شدن مصاحبه امین تارخ همچنان در شوک بود و از پخش چنین مصاحبه ای ابراز تاسف کرد و گفت که برای حفظ شان و شخص خانم فریماه فرجامی باید این مصاحبه کوتاه تر می شد.

 

امین تارخ

ازدواج 

امین تارخ متاهل است و با منصوره شادمنش ازدواج کرده است و همسرش هم یکی از بازیگران قدیمی است. مادر همسر او پری امیرحمزه است و او هم بازیگر با سابقه است.

منصوره شادمنش متولد سال 1333 در تهران است او دختر پری امیر حمزه و خواهر فرخنده شاد منش بازیگر است، لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای تهران در سال 1357 دارد. فعالیت خود را در سال 1347 در تئاتر آغاز کرد.

حاصل ازواج آنها 3 فرزند به نام نیما، مانی و نامی است. نیما و مانی بازیگر شدند و سپس کارگردان شدند ولی پسر کوچکتر که نامی نام دارد در حوزه موسیقی فعالیت دارد.

 

دلیل فوت امین تارخ

آقای امین تارخ در روز دوشنبه 28 شهریور ماه به دلیل سکته قلبی در بیمارستان و در بخش آی سی یو بستری شد. این بازیگر روز شنبه 2 مهر ماه 1401 و در سن 96 سالگی فوت کردند.

مطالب مشابه را ببینید!