مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی روزبه بمانی ترانه سرا و خواننده + اطلاعات شخصی و هنری

بیوگرافی روزبه بمانی

در این مقاله با روزبه بمانی ترانه سرا، شاعر و خواننده محبوب و موفق ایرانی بیشتر آشنا میشویم. ممکن است او را با آهنگ تحسین شده کجا باید برم و آلبومی به همین نام بشناسید. وی قبل از انتشار آلبوم رسمی اش، ترانه سرایی برای اشخاص سرشناسی مثل داریوش اقبالی و … را در کارنامه خود دارد. او با بسیاری از خواننده های مشهور کار کرده و چندین بار به عنوان بهترین ترانه سرای سال دست پیدا کرده است. او فعالیت هنری اش را با بهروز صفاریان شروع کرد و از نام های مستعار او میتوان به بهروز بمانی و بهزاد بمانی که در تیتراژ برخی برنامه های تلویزیونی استفاده شده، اشاره کرد. برای آشنایی بهتر با زندگی این هنرمند همراه ما باشید.

زندگی نامه روزبه بمانی

روزبه بمانی در تهران، منطقه دهکده المپیک در روز هفدهم آذر سال ۱۳۵۷ به دنیا آمد. خانواده او در زمینه هنری پیشینه ای نداشتند. اما او از سنین کم به هنر علاقه داشت.

روزبه بمانی

تحصیلات روزبه بمانی

بعد از تحصیلات متوسطه، روزبه بمانی  به ادامه تحصیل در رشته مهندسی متالورژی پرداخت ولی پس از مدتی از ادامه تحصیل در این رشته انصراف داد سپس به سمت رشته مهندسی نرم افزار رفت که این رشته هم ادامه نداد. سرانجام در رشته های ادبیات و مهندسی کامپیوتر مدرک لیسانس کسب کرد.

تجربه بازی فوتبال

وی در جوانی مدت زیادی فوتبال را به طور جدی بازی کرد و عضو تیم جوانان استقلال هم شد. رشد او در زمینه فوتبال تا اردوی تیم ملی جوانان ادامه داشت و حتی به تیم ملی هم دعوت شد، اما آن را ادامه نداد. او بعدا اظهار میکند که ادامه ندادن فوتبال اشتباه بود و افسوس آن را میخورد. روزبه بمانی دلیل ادامه ندادن خود را مسائل درسی آن دوره برای قبولی در دانشگاه بیان میکند.

روزبه بمانی

وضعیت ازدواج و زندگی شخصی روزبه بمانی

روزبه بمانی با نقاش و عکاس محبوب، خانم مریم بردبار ازدواج کرده است. زندگی شخصی او دچار حواشی هم شد. پس از جدایی ریحانه پارسا از همسرش مهدی کوشکی، از روزبه بمانی و ریحانه پارسا عکسی که در یک خودرو کنار هم بودند در شبکه های اجتماعی منتشر شد. این تصویر جنجال زیادی به پا کرد تا اینکه ریحانه پارسا با تکذیب شایعات فضای مجازی، این تصویر را اخاذی یک شخص بیمار نامید. همچنین در سال ۱۳۹۱ اخباری از دستگیری او به اتهام فعالیت زیر زمینی و تولید موسیقی برای خوانندگان لس آنجلسی منتشر شد. اطلاعات این دستگیری هیچوقت در رسانه ها گفته نشد و چندین بار توسط خود او تکذیب شد.

روزبه بمانی

روزبه بمانی و شعر

از شاعران مورد علاقه او در دوران ۱۲ سالگی میتوان به سعدی و حافظ اشاره کرد. پس از مدتی او به شعر نو علاقه مند شد و با اثار فروغ فرخ زاد و اخوان ثالث ارتباط برقرار کرد. روزبه بمانی اولین شعر نو خود را تحت تاثیر شعرهای احمد شاملو و سهراب سپهری در سن ۱۸ سالگی نوشت و در سن ۱۹ سالگی اولین ترانه خود را سرود است. روزبه بمانی با سبک شعر نو و کلاسیک به شکلی حرفه ای از سال ۱۳۵۷ تا کنون در عرصه ترانه سرایی مشغول به کار بوده است. او درباره ترانه سرایی خود می گوید در دوره های مختلف اشعاری شبیه به سهراب، فروغ و شاملو داشت و بعد از مدتی به شعر سپید علاقه پیدا کرد و به ژانر ترانه سرایی رسید. روزبه بمانی در کارنامه ی فعالیت هنری خود به عنوان ترانه سرا سابقه همکاری با هنرمندان معروف ایرانی نظیر گوگوش داریوش، محسن چاوشی، فرزاد فرزین، معین، منصور، سعید شهروز، محمد علیزاده، بهنام صفوی، احسان خواجه امیری، محسن یگانه، محمد اصفهانی، بیژن مرتضوی و … را دارد.

روزبه بمانی

خوانندگی

بعضی ترانه ها او را برای خواندن ترغیب میکردند ولی روزبه بمانی خودش علاقه زیادی به خوانندگی نداشته است. اولین ترانه روزبه بمانی به سرودگی خودش به نام “مرا زیر سایه خودت ببر ” در سال ۱۳۸۵ با همکاری مهدی یراحی و نیما مسیحا اجرا شد. در سال ۱۳۸۶ تیتراژ برنامه شب شیشه را به سرودگی خودش اجرا کرد. او همچنین در سال ۱۳۹۱ پس از زلزله آذربایجان شرقی، دکلمه آوار را به مردم آن منطقه تقدیم کرد تا به این ترتیب با آنها همدردی کند.

نام چند آهنگ با صدای روزبه بمانی

  • آهنگ اتفاق و اسمت که میاد در سال ۱۳۹۸
  • آهنگ من حافظم و خرفه در سال ۱۳۹۷
  • آهنگ و آهنگ خون بس و خودم خواستم اثر سال ۱۳۹۶
  • آهنگ بدون تاریخ، بدون امضاء و چالوس در سال ۱۳۹۶
  • آهنگ حالم خوش نیست و  خون بس اثر سال ۱۳۹۶
  • آهنگ خسته شدم  و آهنگ کجا باید برم در سال ۱۳۹۵
  • آهنگ بازی عوض شده اثر ۱۳۹۰

روزبه بمانی

نقطه اوج شهرت روزبه بمانی با آلبوم کجا باید برم

روزبه بمانی پس از مدت زیادی در مهر سال ۱۳۹۷ آلبوم خود به نام کجا باید برم را منتشر کرد. او آهنگ کجا باید برم را برای تیتراژ و موسیقی متن فیلم لاتاری خواند. پس از موفقیت این فیلم، روزبه بمانی به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. نکته ای که این آلبوم را جذاب میکند، شروع شدن تمام آهنگ های آن با دکلمه میباشد. توضیحاتی که روزبه بمانی بعد از انتشار این آلبوم به منتقدان و طرفداران داد: او گفت مدت ها قبل از این که شروع به نوشتن کند، به خوانندگی میپرداخته و در هنگام نوشتن این آلبوم بارها به او پیشنهاد خواندن داده شده که به خاطر مشکلاتش این کار را انجام نمیداد یا به نقل از خودش نمیتوانست خودش را به خواندن قانع کند. اما آهنگ کجا باید برم کشش خاصی در او ایجاد کرده بود و سرانجام آن را خواند. روزبه بمانی پس از انتشار این آلبوم کنسرت های زیادی در شهر های مختلف کشور اجرا کرده است.

روزبه بمانی

آلبوم های روزبه بمانی

روزبه بمانی ترانه سرایی برای آلبوم های سکوت سرد کاوه یغمایی سال ۱۳۸۶و آلبوم بی خوابی سعید شهروز در سال ۱۳۸۷، آلبوم فصل من هلن در سال ۱۳۸۸، آلبوم باید به تو برگردم خشایار اعتمادی در سال ۱۳۸۹، آلبوم دنیای این روزای من داریوش اقبالی در سال ۱۳۸۹، آلبوم بازی عوض شده علیرضا عصار در سال ۱۳۹۰،آلبوم اعجاز گوگوش در سال ۱۳۹۱،‌ آلبوم تو محکومی به برگشتن خشایار اعتمادی در سال ۱۳۹۱، آلبوم عاشقانه ها احسان خواجه امیری در سال ۱۳۹۱، آلبوم امپراطور مهدی یراحی در سال ۱۳۹۲، آلبوم شخصی فرزاد فرزین در سال ۱۳۹۲، آلبوم پاروی بی قایق محسن چاووشی در سال ۱۳۹۳، آلبوم پاییز، تنهایی احسان خواجه امیری در سال ۱۳۹۳، آلبوم ۳۰ سالگی احسان خواجه امیری در سال ۱۳۹۵، آلبوم معجزه بهنام صفوی در سال ۱۳۹۵، آلبوم آینه قدی مهدی یراحی در سال ۱۳۹۵، آلبوم منشور کاوه یغمایی در سال ۱۳۹۵، آلبوم شانزلیزه فرزاد فرزین در سال ۱۳۹۶، آلبوم شهر دیوونه احسان خواجه امیری در سال ۱۳۹۷و آلبوم به من فرار کن محمدرضا علیمردانی در سال ۱۳۹۸را انجام داده است.

روزبه بمانی

افتخارات و تندیس های روزبه بمانی

سال ۹۲ در اولین دوره جشنواره موسیقی ما برای آهنگ نابرده رنج به عنوان برترین شعر سال انتخاب شد و در همان سال تندیس بهترین ترانه را از بخش کارشناسی در اولین دوره جشنواره موسیقی ما گرفت. و همچنین در بخش مردمی اولین جشنواره موسیقی ما سال ۹۲ ، تندیس بهترین ترانه سرای پاپ را از آن خود کرد. او  در سال بعد هم تندیس بهترین ترانه سرای پاپ را از بخش کارشناسی جشنواره موسیقی ما گرفت و برنده بهترین ترانه پاپ بخش مردمی جشنواره موسیقی ما برای برنامه ماه عسل در سال 93 میباشد. از دیگر افتخارات او میتوان به تندیس بهترین ترانه سرای پاپ در بخش کارشناسی سومین دوره جشنواره موسیقی ما در سال ۹۴ اشاره کرد.

کتاب اشعار دنیای این روز های من

نشر نگاه کتاب اشعار روزبه بمانی را با نام دنیای این روز های من که با ۲۵۰ ترانه، حاوی سروده های ۱۵ سال اخیر او میباشد را منتشر کرده است. یکی از ترانه های این کتاب که با اسم آن هم همنام است در آلبوم داریوش اقبالی به نام این روز های من منتشر شده است. کتاب اشعار روزبه تا الان ۶ بار چاپ مجدد گردیده است.

روزبه بمانی

حضور روزبه بمانی در دنیای سینما و تئاتر

وی از زمان نوجوانی در حوزه هنری تئاتر تجربه های زیادی داشته است. او در نمایش کسی نیست همه داستان را به یاد آورد به کارگردانی رضا حداد و نویسندگی محمد چرمشیر به ایفای نقش در نمایش خانه تهران پرداخته است. قبل از سال ۹۳ این نمایش در تالار قشقایی مجموعه تالار شهر به روی صحنه رفته و در دیگر کشورها هم اجرا شده است. در سال ۱۳۹۴ روزبه بمانی در فیلم ربوده شده به کارگردانی بیژن میرباقری با نیکی کریمی و همکار و دوست صمیمی او علیرضا افکاری هم بازی شده است. او تعدادی از ترانه هایش را با صدای خودش در ربوده شده اجرا کرد. او همچنین در سال ۱۳۸۶ برای سریال رقص روی شیشه چند قطعه خوانده است.

مطالب مشابه را ببینید!