مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی علی زند وکیلی + در مورد زندگی شخصی و هنری این خواننده

بیوگرافی علی زند وکیلی

علی زند وکیلی از خوانندگان معروف ایرانی است. اگر شما هم به آهنگ های سنتی ایرانی علاقه دارید، حتما نام علی زند وکیلی را شنیده اید. عده ای هم با صدای او در تیتراژ سریال هایی مثل آهنگ آخرین رویا در سریال زیر پای مادر، قطعه زهره در سریال شاهگوش، آهنگ آخر قصه در سریال پژمان یا تیتراژ دزد و پلیس شنیده اند. اما مهم ترین اثر علی زند وکیلی عبور از مه میباشد که در آن از اشعار شاعرانی همچون وحشی بافقی، حافظ و.. استفاده شده است. در چند سال اخیر این خواننده توانسته موفقیت های زیادی را در حوزه موسیقی بدست بیاورد و اسم خود را در کنار هنرمندان بزرگی قرار دهد. در ادامه زندگی نامه این خواننده محبوب را برسی میکنیم.

علی زند وکیلی

خانواده و دوران کودکی

علی زند وکیلی در ۲۵ام بهمن سال ۱۳۶۶ در شیراز متولد شد. همانطور که از فامیل وی میتوان حدس زد، علی زند وکیلی از نوادگان کریم خان زند میباشد. خودش در این باره میگوید که کریم خان در واقع لرستانی بوده، اما به شیراز علاقه خاصی داشت و آنجا را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و همچنین پدر خود علی زند وکیلی هم اصالتا لرستانی میباشد. علی زند وکیلی بزرگ شده یک خانواده پر جمعیت است.

خانواده

او هفت خواهر بزرگتر و دو برادر کوچکتر به نام های امین و محمد دارد. زند وکیلی همچنان خانواده و مادر و پدرش سپاس گذار است. خانواده از فعالیت او در حوزه موسیقی به خوبی حمایت کردند. در مواقعی که صبح کلاس ساز داشت، علی از ساعت دو شب تا شش صبح به تمرین میپرداخت و پدر او هر زمان که صدای ساز او را میشنید، به اتاق او می آمد تا شاهد تمرین کردن پسرش باشد. به گفته خود علی کمتر پدری در آن ساعت شب از تمرین موسیقی پسرش حمایت میکند.

علی زند وکیلی

تحصیلات و شروع فعالیت

فعالیت هنری علی زند وکیلی در واقع از سه سالگی با یاد گرفتن ساز تنبک و آواز خواندن در کنار علی رشیدی شروع شد. سپس به هنرستان موسیقی شیراز در سال ۷۷ رفت و مشغول زدن پیانو و سنتور شد. بعد در هنرستان موسیقی تهران در سال ۸۱ وارد شد و امروزه در رشته کارشناسی موسیقی فارغ التحصیل شده است. البته وی در زمان آموزش و زدن ساز سنتور، به آواز خوانی هم مشغول بوده و بعد از این که اساتید صدای او را شنیدند، این پیشنهاد را به او دادند که به صورت جدی تری آواز خوانی و خوانندگی را دنبال کند. زند وکیلی هم این توصیه را قبول کرده و ردیف های آواز ایرانی را یاد گرفت.

علی زند وکیلی

گروه زند بند و همکاری ها

علی زند وکیلی در کنار برادرش محمد به تشکیل گروه زند بند پرداختند. همچنین این خواننده با گروه های گلبانگ، شروند، کیمیا، نغمه، طلوع، خموش و دنگ شو سابقه حضور و همکاری دارد. همچنین به برگزاری تعدادی کنسرت هم با این گروه ها پرداخته است.

علی زند وکیلی

ازدواج علی زند وکیلی

علی زند وکیلی مجرد بوده و تا الان ازدواج نکرده است. عکس هایی که از ایشان هر چند وقت یک بار با عنوان ازدواج منتشر میشود بیشتر عکس زند وکیلی با بستگانش است.

علی زند وکیلی

حواشی علی زند وکیلی   

این خواننده خوش صدا از صدا و استعداد واقعی برخوردار است و در سال های شهرتش اسیر حواشی خیلی کمی شده است. وی نه وارد مسائل سیاسی شده و نه درباره هر موضوعی مثل سایر سلبریتی ها اظهار نظر کرده است. زند وکیلی سعی کرده که فقط یک هنرمند و خواننده خوب برای کشورش باشد. تنها حاشیه او به ماجرای یک بچه شیر برمیگردد که اگر میدانست این اتفاق می افتد، هیچ وقت نزدیک آن محل هم نمیشد.

نگهداری از بچه شیر!

ماجرا از ویدیویی شروع میشود که در صفحه اینستاگرام علی زند وکیلی قرار گرفت. در این ویدیو، علی زند وکیلی در دهکده طبیعت، بچه شیری به نام شیر دل را بغل کرد و به صراحت اعلام کرد که میخواهد از این بچه شیر نگهداری خواهد کرد. این اقدام او که در فضای مجازی به عنوان جدا کردن توله شیر از والدینش پخش شد و واکنش های زیادی را در فضای مجازی و سطح جامع به همراه داشت. فعالان محیط زیست کار او را حیوان آزاری نامیدند. البته این موضوع باعث پیش کشیده شدن شرایط بد حیوانات و قاچاق آنها هم در این گونه دهکده ها شد و حتی عده ای علی زند وکیلی را به تبلیغ قاچاق حیوانات متهم کردند.

علی زند وکیلی

علاقه به حافظ و شجریان

به گفته خود علی زند وکیلی، صدای ربنای استاد شجریان، همیشه باعث ایجاد حس خوبی در او میشود و هر زمانی که حالش بد است، به نوای ربنای استاد شجریان گوش میسپارد، این کار خیلی زود حال او را عوض کرده و تاثیر فوق العاده ای دارد. وی همچنین به اذان موذن زاده اردبیلی هم علاقه دارد. زند وکیلی گفته که بیشتر از ۲۰۰ بار کاروان استاد بنان را گوش کرده، دوست دارد شعرهای زیادی بخواند و به برنامه حافظ خوانی هم علاقه دارد. به صورتی که هر روز این کار را بدون استثنا انجام میدهد. اخیرا به سهراب هم علاقه پیدا کرده و سعی میکند به مطالعه آثار شاعران دیگری مثل فردوسی، خیام، سعدی و … هم بپردازد.

علی زند وکیلی

تئاتر موزیکال

همکاری او با فردین خلعتبری به سال ۱۳۸۷ برمیگردد. در همین همکاری بود که فردین، او را برای نمایش ترانه ‌های قدیمی به محمد رحمانیان معرفی کرد. این همکاری از لحاظ حرفه ای برای علی زند وکیلی بسیار تاثیر گذار بوده است.

سبک موسیقی

آهنگ های علی زند وکیلی را نمیتوان در دسته بندی آهنگ های شاد قرار داد، ولی تاثیر شگفت انگیزی در خوب کردن حال افراد داشته است. به گفته خود او از نظر تخصصی انرژی فاصله ها و انرژی کلام، با درون آدم یکی میشوند و زمانی که حس خوب و کلمات در یک ترانه سرا یا آهنگساز و خواننده وجود داشته باشد، این حس به ارتباطی خاص با مخاطب تبدیل میشود. فرقی نمیکند که آهنگ غمگین باشد یا شاد و حماسی، این انرژی داستان، کلمات، ماجرا و اصواتی است که در آهنگ وجود دارد و حسی دلنشین را در شنونده ایجاد میکند. علی زند وکیلی گفت که این روزها چیزی که برایش اهمیت دارد ملودی، کلام و حسی است که از این دو میتواند بگیرد. او میخواهد همه این ها را یکی کرده و به مخاطب خود ارائه دهد. او رسیدن به حس و حال آهنگ های خودش را با درگیر کلمه شدن هنگام گوش دادن به موسیقی و داستانی که پشت هر آهنگ است عنوان میکند.

Ali Zandvakili 2 e1663570870228

بازخوانی کردن آهنگ های قدیمی

سعی علی زند وکیلی از کودکی این بوده که بر احساساتش تکیه کند، اتفاقی که در ملودی و شعرهای او هم افتاده است. به گفته خودش در آثار او هیچ حسی پنهان نمانده و تمام احساسات درگیر شده است. او نمیخواهد با فریب مخاطب حس بد یا خوب را منتقل کند، اگر حس خوبی داشته باشد، کار هم نتیجه خوبی خواهد گرفت. این موضوع دلیل ماندگاری آثار زند وکیلی هستند. او در بازخوانی ها سعی میکند خود را در آن موقعیت قرار داده و به آن دوران رفته و حالش را با ترانه سرا و آهنگ ساز یکی کند. اگر توجه کرده باشید، حس و حال خیلی خوبی در بیشتر آهنگ های قدیمی وجود دارد. کارهای ماندگاری مثل الهه ناز، مرغ سحر، بردی از یادم، مرا ببوس و… درست است که این ها کارهای غمگینی میباشند ولی حال خوبی هم دارند که جذابیت آنها هم به خاطر همین موضوع است.

توصیه علی زند وکیلی برای شنیدن موسیقی

وی در مصاحبه ای گفت که اخیرا، آهنگ پس از باران را با صدای فریدون پوررضا را زیاد گوش کرده و کار خیلی خوبی است. او نکته مهم بیشتر آهنگ های حال خوب کن را نوستالتژی آنها برای افراد دانست. بیشتر افراد برای هر موسیقی یک خاطره در ذهن خود دارند و با شنیدن آن قطعه، در واقع خاطره مورد نظر را مرور میکنند.

Ali Zandvakili 3 e1663570882874

علی زند وکیلی در شبکه های مجازی

علی زند وکیلی برای ارتباط با طرفداران و مخاطبانش دارای صفحه اینستاگرام میباشد. پس برای این که عکس های بیشتری از او ببینید و در جریان فعالیت ها و خبرهای وی باشید، توصیه میکنیم به صفحه اینستاگرام این هنرمند سرشناس با یوزرنیم alizandevakili سری بزنید.

آثار و جشنواره های علی زند وکیلی

وی در کنار مهران مدیری در بهمن ماه سال ۱۳۹۳، آهنگ های رفتی و ناردونه را به صورت زنده در اختتامیه جشنواره فیلم فجر به صورت زنده اجرا کرد که با استقبال خوبی هم رو به رو شد. همچنین در ۲۴ام بهمن سال ۱۳۹۳ در شیراز، اجرای برنامه ای پر مخاطب را در جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد. او همچنین در سال ۱۳۹۰ آلبوم میان تاریک را با همراهی بابک غسالی، در سال ۱۳۹۲ با همکاری هامون بهرامی مقدم آلبوم عبور از مه، در سال ۱۳۹۴ هم دشت جنون، همنشین درد، یادی به رنگ امروز، تماشای صبا، چون رقص آب و رویای بی تکرار در سال ۱۳۹۵ منتشر کرده است، از آهنگ های معروف علی زند وکیلی هم میتوان به سیاه مو، فریاد، ناردونه، نفس گرم، فقط دعا کن، زندگی کن، آخرین رویا، فصل زرد، باورم کن، ستار خان، شهر حسود، کنام شیران، دنیای بی رحم، روسری آبی، گل سرخ، جاده شب، رفیق، گلهای شمع دونی، آخرین آواز، فصل پریشونی، نقاب، آخرین آهنگ و ترانه صنم که جدیدا منتشر شده است اشاره کرد.

مطالب مشابه را ببینید!