مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی فریبرز عرب‌ نیا + عکس های فریبرز عرب نیا و همسرش + زندگی شخصی و هنری

بیوگرافی فریبرز عرب نیا

فریبرز عرب نیا بازیگر و کارگردان ایرانی متولد 25 فروردین سال 1343 در شهر تهران است. او در سال 1360 توانست مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک بگیرد.

تحصیل در ترکیه

او بعد از دوران خدمت سربازی در سال 1364 به کشور ترکیه رفت و در دانشگاه خاورمیانه آنکارا مشغول به تحصیل در رشته مدیریت شد. تحصیل را در ترکیه نصف و نیمه رها کرد تا در رشته مورد علاقه اش بازی کند.

فریبرز عرب‌ نیا

یادگیری بازیگری

پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره های تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفه ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر استاد سمندریان و سینما را در دوره ای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما تحصیل کرد.

او همزمان با تحصیلات دانشگاهی، آموزش سینما را در مجتمع آموزشی سینما شروع کرد و مدتی هم در کلاس های بازیگری تئاتر را در کانون تئاتر تجربی گذراند. او در طی این دوره نمایش آوازخوان طاس، کالیگولا، دایره گچی قفقازی، بهرام چوبینه و …. را بازی و کارگردانی کرده است.

این بازیگر در رشته ارتباط تصویری یا گرافیک موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر شد. او در زمینه طراحی گرافیک هم کار می کند و فعالیت دارد.

فریبرز عرب‌ نیا

ازدواج و همسران فریبرز عرب نیا

فریبرز عرب نیا در سال 1370 با بازیگر ایرانی آتنه فقیه نصیری ازدواج کرد که این دو پس از چند سال از هم جدا شدند.

او برای بار دوم و در سال 1379 با عسل بدیعی ازدواج کرد که زندگی این دو هم فقط  4 سال دوام داشت و در سال 1383 از هم جدا شدند و حاصل ازدواج آنها پسری به نام جانیار است.

فریبرز عرب‌ نیا

بیوگرافی آتنه فقیه نصیری همسر اول

آتنه فقیه‌نصیری (زادهٔ ۲۳ آبان ۱۳۴۷ در تهران) بازیگر ایرانی سینما است. او همسر سابق فریبرز عرب‌نیا بازیگر مشهور ایرانی است.

فریبرز عرب‌ نیا

بیوگرافی عسل بدیعی همسر دوم

عسل بدیعی (زادهٔ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۶، تهران – درگذشتهٔ ۱۲ فروردین ۱۳۹۲، تهران) بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران بود.

عسل بدیعی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۶ (۹ مه ۱۹۷۷) در تهران به دنیا آمد. وی دانش‌آموخته علوم تغذیه از دانشگاه آزاد اسلامی است. فریبرز عرب‌نیاهمسر سابق وی بوده‌است.

فریبرز عرب‌ نیا

فعالیت حرفه ای و فیلم های او

فریبرز عرب نیا تا قبل از سال 74 در 8 فیلم در نقش دوم و سوم بازی کرده است و هیچ وقت نتوانست توانایی هایش را نشان دهد.

بازی در فیلم ضیافت

او از طرف مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم ضیافت دعوت شد که این فیلم یکی از بهترین بازی های جشنواره فیلم فجر بود و همه بر این عقیده بودند که قهرمان فیلم های مسعود کیمیایی پیدا شده است.

او برای بازی در سریال مختارنامه باعث شد که مشهور شود و عکس خوبی از او در ازهان عمومی باقی بماند.

خلاصه داستان فیلم ضیافت این بود که:چند رفیق در جوانی با هم قرار می گذارند تا چند سال بعد دوباره همدیگر را ملاقات کنند . اما …

فریبرز عرب‌ نیا

بازی در فیلم سلطان

بازی در فیلم سلطان اوج هنرنمای این بازیگر بود. در این فیلم شمایل یک قهرمان که به ته خط رسیده را توانست به زیبایی اجرا کند. این نقش او بقدری حرفه ای بازی شد که منتقدان ماهنامه فیلم بازی او را بهترین بازی جشنواره پانزدهم فیلم فجر خواندند و تمام این تعریف و تمجیدها در حالی بود که او کاندید دریافت هیچ جایزه ای هم نشد.

سلطان ساخته مسعود کیمیایی با بازی  فریبرز عرب نیا و هدیه تهرانی است که در سال 1375 ساخته شد. این فیلم نخستین کار سینمایی هدیه تهرانی نیز می باشد.
خلاصه داستان فیلم سلطان اینگونه بود که:کیف مریم را که حاوی اسناد و مدارک مربوط به 500 متر از یک باغ که به مریم تعلق دارد، جیب بری به نام سلطان در فرودگاه از او می دزدد. مریم سلطان را پیدا می کند و عشقی بین آنها به وجود می آید…

فریبرز عرب‌ نیا

فیلم های ناموفق

او در فاصله بین فیلم ضیافت و سلطان در سه فیلم دیگر بازی کرد. سه فیلم اکشن که ارزش ماندگاری نداشتند. او پس ا فیلم سلطان در چند فیلم خوب دیگر بازی کرد و توانست جایگاهش را در سینما محکم تر کند

فریبرز عرب‌ نیا

بازی در فیلم شوکران

بازی او در فیلم جهان پهلوان تختی و فیلم شوکران در کنار هدیه تهرانی که هر دو ساخته بهروز افخمی بودند باعث شد که به شهرت بشتری برسد و بازی در فیلم آشفته هم باعث شد یکی از چهره های برتر سینما در دهه هفتاد باشد.

فریبرز عرب‌ نیا

بازی در فیلم چ

او در فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در نقش شهید چمران ایفای نقش کرد.قش شهید چمران را در این فیلم فریبرز عرب نیا ایفا می کند و سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمدمهدی سلانی، امیر رضا دلاوری و اسماعیل سلطانیان به عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند.
حاتمی کیا در فیلم سینمایی چ (درباره شهید چمران) سراغ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران رفته است و از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد 1358 زندگی شهید چمران را روایت کرده است.
این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

فریبرز عرب‌ نیا

بازی در سریال مختارنامه

او بیش از 5 سال از عمر هنری اش را صرف بازی در سریال مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری کرد که به گفته کارشناسان در ایران و کشورهای عربی یکی از بهترین بازی های این بازیگر بوده است.او از سال 83 تا 89 در سریال مختارنامه در نقش مختار ثقفی بازی کرد و همین باعث شد که چند سال از سینما دور باشد.

مختارنامه، یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ابوعبید ثقفی به کارگردانی داود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی برمی خیزد، می پردازد. این سریال در 40 قسمت 60 دقیقه ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید و قسمت آخر آن در تاریخ 7 مرداد 1390 به پایان رسید.

فریبرز عرب‌ نیا

بازی در تئاتر

در صحنه تئاتر مهمترین کارش در سال 1394 به نام عاشقانه های نا ارام بود. او در این تئاتر با بازیگرانی همچون محمدرضا فروتن، یکتا ناصر، سارا بهرامی نیکی کریمی و پانته آ بهرام همبازی بود که با استقبال خوبی هم روبرو شد.

حواشی و درگیری با حامد بهداد

انتقادها و گفتار وی در سه برنامهٔ تلویزیونی هفت که در تاریخ‌های ۳۰ اردیبهشت و ۶ خرداد و ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ به صورت زنده پخش شد جنجال‌هایی به‌دنبال داشت. همچنین در سال ۱۳۹۱ به دلیل اختلاف با ابراهیم حاتمی کیا، در سکانس پایانی فیلم چ حاضر نشد و کارگردان مجبور به استفاده از بدل به جای وی گردید. اختلاف و جنجال‌های فریبرز عرب نیا و حامد بهداد بعد از فیلم سینماییپرتقال خونی جنجال‌های زیادی را به پا کرد و بعد از حضور عرب نیا در برنامهٔ تلویزیونی هفت به اوج خود رسید و باعث موضع‌گیری‌های بسیار این دو علیه یکدیگر شد.

کاگردانی

او قرار بود پیش تولید فیلم آمبولانس به تهیه کنندگی محمود فلاح و مشاور کارگردانی داوود میرباقری را در سال 90 شروع کند که به دلیل نبود سرمایه گذار موفق نشد. او یک سریال 5 قسمتی به نام رنگ شک را کارگردانی کرد.

مطالب مشابه را ببینید!