مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی ناصر هاشمی برادر مهدی هاشمی + عکس او و همسر سابقش سیما تیرانداز

ناصر هاشمی

بیوگرافی ناصر هاشمی

ناصر هاشمی (میراحمد هاشمی قرمزی) متولد 22 فروردین سال 1335 در لنگرود است. او بازیگر، دوبلر، فیلمنامه نویس و کارگردان است و برادرش مهدی هاشمی جزو بازیگریان معروف ایرانی است. او در عرصه های مختلف فیلم سازی حضور داشته است ولی بیشتر به دلیل بازیگری شناخته می شود. او فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

 

ناصر هاشمی

 

ورود به بازیگری

او با تشویق برادرانش مهدی و محمود وارد هنرهای نمایشی شد و دوره دبیرستان در چند نقش کوتاه در تئاترهای برادرش مهدی هاشمی بازی کرد و سپس فعالیت حرفه ای را اغاز کرد.

 

ناصر هاشمی

 

شروع فعالیت هنری

ناصر هاشمی فعالیت‌های هنری اش را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۳ به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان در چندین تئاتر، تله تئاتر، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی  شروع کرده است.

ناصر هاشمی ایجاد علاقه به هنر نمایشی و آغاز فعالیتش را در مصاحبه ای با جام جم اینگونه بیان می‌کند:

وقتی دبستان می‌رفتم، برادرانم مهدی و محمود در یک سالنی که شمالی‌ها به آن تَنَوی (سالن پذیرایی از مهمان‌ها) می‌گویند، نمایش‌نامه می‌نوشتند، اقتباس می‌کردند و آنها را برای اجرا تمرین می‌کردند. همیشه برای من سوال بود که برادرانم در آن سالن چه کار می‌کنند. بعدا فهمیدم که نمایش‌نامه می‌نویسند و کار تئاتر می‌کنند. طبیعی است که من هم کنجکاو و علاقه‌مند شدم. بعد که به تهران آمدیم، من هم شروع به تمرین و مشق نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی کردم که همچنان ادامه دارد. ضمن این‌ که در چند نمایش هم که مهدی و داریوش فرهنگ در گروه تئاتر پیاده کارگردانی کرده بودند، بازی کردم. بعد هم که وارد دانشگاه شدم و در همین رشته ادامه تحصیل دادم. اگر برادرانم در رشته دیگری فعالیت می‌کردند، ممکن بود به راه آنها بروم یا نه، اما در این مورد تردید ندارم که به هرحال کار هنری می‌کردم و مثلا ممکن بود دنبال نقاشی بروم.

 

ناصر هاشمی

 

نخستین سریال

او در سال 1362 در سن 27 سالگی در سریال ماه پنهان به کارگردانی خسرو شایسته ایفای نقش کرد.

 

ناصر هاشمی

 

سریال سمندون

می توان گفت همه کاره سریال سمندون ناصر هاشمی بوده است. او کارگردانی و نویسندگی این سریال را بعهده داشت و در آن بازی هم کرد. بیشتر دهه شصتی ها با این سریال خاطره دارند.

 

ناصر هاشمی

 

سریال پدر سالار و اوج شهرت

می توان گفت اوج شهرت او پس از سمندون به دلیل بازی در سریال پدر سالار در سال 1374 در نقش ناصر پسر کوچک اسدالله خان بوده است.

 

ناصر هاشمی

 

ازدواج با سیما تیرانداز و جدایی

ناصر هاشمی در سال 1372 با سیما تیرانداز آشنا شد و این دو در سال 1374 ازدواج کردند.

این دو به دلیل بازی در تئاتر باعث شد که با هم آشنا شوند و بر روی همدیگر شناخت پیدا کنند و پس از 2 سال با هم ازدواج کردند.

ازدواج آنها زیادی طول نکشید و در سال 1382 از هم جدا شدند. دلیل طلاق نها هیچ وقت اعلام نشد و البته خبر طلاق آنها هم به دلیل وجود نداشتن شبکه های اجتماعی با یک سال تاخیر منتشر شد.

ناصر هاشمی هنوز و پس از گذشت 16 سال از جدایی، مجرد است و هنوز هم قصد ندارد ازدواج کند و گویا پس از گذشت از مرز 60 سالگی قصد ازدواج ندارد.

سیما تیرانداز پس از جدایی با مردی به نام جوزانی ازدواج کرد. سیما تیرانداز مایل بود با کسی ازدواج کند که مانند همسر قبلی اش بازیگر نباشد.

ناصر هاشمی

 

برادر مهدی هاشمی بودن و دردسرهایش!

در تمام سال‌های فعالیت ناصر هاشمی، شهرت و محبوبیت برادر بزرگترش مهدی هاشمی بر او سایه انداخته و بیشتر اینگونه شناخته شده است. حتی بسیاری از ما گاهی او را با مهدی هاشمی به خاطر شباهت زیادش اشتباه می‌گیریم. در این مورد؛ مطلب جالبی از روزنامه جام جم به همراه یک گفتگو با خود ناصر هاشمی می‌خوانیم:

ناصر هاشمی برادر مهدی هاشمی نیست!

این تیتر جالب جام جم در فروردین سال ۱۳۹۷ است. در محتوای خبر این تیتر آمده است:
– تیتر این نوشته، جمله‌ای توامان خبری، امری و تاکیدی است و شاید بیش از همه طرف حسابش، کیانوش عیاری باشد که با سپردن نقش میانسالی مهدی هاشمی در سریال «روزگار قریب» و فیلم «خانه پدری» به ناصر هاشمی، نقش مخرب بسزایی در خدشه واردکردن به هویت مستقل برادر کوچک‌تر داشت!
حتی می‌توان گفت: این نحوه انتخاب نقش از سوی عیاری، همچنان بسیاری از تماشاگران عام را در پنداشت بامزه و تاریخی خود که مهدی و ناصر هاشمی یک نفر هستند، استوار و مصمم کرد. هر چند در واقعیت و زندگی شخصی می‌دانیم این دو از برادران خوب هم هستند و با وجود فاصله سنی ده ساله، هرچه از عمرشان می‌گذرد، بر شباهت ظاهری آن‌ها افزوده می‌شود، اما عیاری و دیگر کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها و البته تماشاگران تلویزیون و سینما باید به استقلال و هویت یگانه آن‌ها در بحث حرفه‌ای احترام بگذارند، بویژه درباره ناصر هاشمی که بازیگری با توانایی‌ها و استعدادی هنوز کشف نشده برای ایفای نقش‌های مختلف است.
قدرت بازیگری و شهرت و محبوبیت مهدی هاشمی در همه این سال‌ها ناخواسته بر برادرش، ناصر هاشمی سایه انداخته و باعث شده کار برای برادر کوچک‌تر سخت شود و شاید کمتر موردتوجه قرار گیرد، حتی می‌بینید که این نوشته درباره ناصر هاشمی هم با نام او گره خورده، اما ناصر هاشمی نشان داد اگر سازندگان آثار آن نسبت برادری را فراموش کنند و به استعداد و توانایی و هنر ناصر به شکلی مستقل نگاه و توجه کنند، می‌توانیم شاهد بازی‌های بی‌نظیری از او همچون نقش ناصر در فیلم «برادرم خسرو» باشیم، یک دکتر دندانپزشک که با بازی چند بعدی و درخشان خود، تماشاگر را تا پایان فیلم در تعلیق و برزخی نفسگیر نگاه می‌دارد؛ این‌که از سر مهر و دلسوزی آن رفتار‌ها را با برادرش انجام می‌دهد یا گفتار و کردارش قهری و حذفی و از روی حسادت و رقابت است.
ناصر هاشمی

دلیل کم کاری ناصر هاشمی

ناصر هاشمی درباره شرایط سینما و دلایلی که باعث شده کم کار باشد می‌گوید:‌ «من همه همکارانم را دوست دارم و نمی‌خواهم به کسی بی‌احترامی کنم اما در سینمایی که ما داریم و یکی دو زار و دیگری پنج زار برای فیلمش هزینه می‌کند همه چیز آماتوری پیش می‌رود و متاسفانه هیچ وقت به صورت جدی از سوی حاکمیت پشتیبانی نمی‌شود و در این شرایط معمولا تهیه‌کننده به خاطر پولی که هزینه کرده به دنبال این است که تا سرمایه‌اش برگردد. خب در این شرایط من شاید پولساز نباشم و به خاطر همین به افراد دیگری پیشنهاد می‌دهند.»

او درباره بازی در تلویزیون نیز معتقد است: «در این مدت نقش‌هایی به من پیشنهاد می‌شد که نخ‌نما شده بود. تلویزیون هم یا آدم سفید دارد یا سیاه.»

با این حال او معتقد است که مردم دیگر دنبال دیدن ستاره‌ها نیستند:‌ «خوشبختانه هر چه جلوتر می‌رویم فیلم‌های خوب پرطرفدار می‌شوند و بازیگران خوب ما، دیگر آن چهره‌های خوش تیپ و مردم‌پسند نیستند. استقبال مردم از سینما نشان داد که فیلم‌های خوب هنوز طرفدار دارند. همین که مردم فیلم‌هایی مثل «ابد و یک روز» یا «بادیگارد» را ببینند و از آن خوششان بیاید تبلیغ دهان به دهان می‌کنند و در نتیجه شاهد اتفاقی هستیم که رخ داد. من هم ترجیح می‌دهم برای رسیدن به نقش خوب صبر کنم. نمی‌خواهم سینما مرا له کند، کلاس می‌روم، ورزش می‌کنم و آمادگی خودم را حفظ می‌کنم تا بالاخره به آن چیزی که مد نظرم هست برسم.»

 

مطالب مشابه: ◘ گلاب آدینهنورا هاشمی

 

امیدواریم از خواندن بیوگرافی ناصر هاشمی لذت برده باشید و مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!