مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی پرویز پرستویی و همسرش نسترن + عکس ها و اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری

پرویز پرستویی یکی از با تجربه ترین بازیگران ایرانی است. او با نسترن پرستویی ازدواج کرده است و یک دختر و یک پسر دارد. در این بخش اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی و هنری او، بیوگرافی کامل پرویز پرستویی و عکس های او و همسرش را آماده کرده ایم.

بیوگرافی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و گوینده ایرانی متولد 2 تیر سال 1334 در روستای چلو در کبودرآهنگ است. او اصالتا آذری است. پدر او کشاورز است.

مهاجرت به تهران

پرویز پرستویی به همراه خانواده اش در سن 3 سالگی به تهران مهاجرت کرد. در دوران کودکی و نوجوانی در یک خانه اجاره ای کوچک در محله دروازه غارسپزی کرد. او با کارگری توانست یک خانه کوچک در حوالی ترمینال جنوب بخرد.

پرویز پرستویی

شغل اول

او در سن 26 سالگی زمانی به عنوان منشی دادگستری در شهر تهران مشغول به کار بود ولی پس از مدتی به دلیل علاقه شدیدی که به تئاتر داشت این شغل را ترک کرد.

شروع فعالیت هنری

او فعالیت هنری را از سال 1348 با پیوستن به گروه بهرام بضایی آاغاز کرد و نخستین نقشش در تئاتر ماجرای یک محل بازی کرد. او فعالیت هنری اش را از همان سال با اجرای نمایش در کانون فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

پرویز پرستویی

نخستین فیلم

نخستین فعالیت سینمایی او در سال 1362 در فیلم سینمایی دیار عاشقان بودو توانست به دلیل بازی در این نقش مورد تحسین قرار بگیرد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فجر را به دست آورد.

او در سال 1373 با بازی در فیلم شکار با خسرو شکیبایی همبازی شد. در سال 1373 در فیلم لیلی با من است و در سال 1374 در نقش های متفاوتی ایفای نقش کرد که باعث محبوبیت او شدند.

پرویز پرستویی

حاج کاظم فیلم آژانس شیشه ای

می توان گفت نقطه اوج بازیگری او در سال 1376 به دلیل بازی در فلم آژانس شیشه ای در نقش حاج کاظم بود. برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فجر و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اولل مرد را در جشنواره فیلم یوگوسلاوی در سال 2000 میلادی به دست آورد.

یکی دیگر از کارهای قابل توجه او بازی در فیلم مومیایی 3 در سال 1378 بود که در کنار مهتاب کرامتی در این فیلم ایفای نقش کرد.

پرویز پرستویی

بازی در فیلم مارمولک

دیگر کار بسیار موفق او بازی در فیلم مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی در سال 1382 بود که در نقش یک روحانی بازی کرد و جایزه ویژ] هیئت داوران جشنواره فیلم فجر 1382 و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما در سال 1383 را برای او به ارمغان آورد.

پرویز پرستویی

برنده سیمرغ بلورین

پرستویی دو بار دیگر در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم‌های بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی و به نام پدر به کارگردانیابراهیم حاتمی‌کیا از آن خود کرد. پاداش سکوت و کتاب قانون دو فیلم او در همکاری با مازیار میری در دو سال پشت سر هم بود.

وی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم بیست عبدالرضا کاهانی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹ را به دست آورد.

پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلمامروز رضا میرکریمی مورد تحسین قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۱۴، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴ و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴ شد.

پرستویی در سال ۱۳۹۴ پس از ده سال و برای ششمین بار با فیلم بادیگارد مقابل دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا رفت و در نقش حیدر ذبیحی به ایفای نقش پرداخت. وی برای بازی در این نقش در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

پرویز پرستویی

نخستین سریال

اولین کار او در عرصه تلویزیون در سریال طالب در سال 1363 بود. از دیگر سریال موفق او می توان به سریال امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ اشاره کرد.

سریال زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود.

گویندگی و دکلمه

او به جز بازیگری گویندگی هم می کند. دکلمه هایی از او در آهنگ دوستت دارم با صدای ناصر عبداللهی و بابایی شنیده شد که بسیار مورد پسند مردم قرار گرفت.

او به عنوان خواننده هم چند آهنگ منتشر کرده است. پرویز پرستویی دو آلبوم به نام من یک بازیگر و من پرویز پرستویی را در سال 93 منتشر کرده است.

پرویز پرستویی

ازدواج و همسرش

پرویز پرستویی در سال 1360 با نسترین پرستویی ازدواج کرده است و حاصل ازدواج این دو، دو فرزند به نام سمیرا و بهروز می باشد که اطلاعات زیادی در مورد آنها منتشر نشده است. هیچ عکس خانوادگی از پرویز پرستویی و همسرش به همراه خانواده منتشر نشده است. عکس هایی که منتشر شده است مربوط به همسر ایشان نیست.

پرویز پرستویی

اینستاگرام پرویز پرستویی

صفحه اینستاگرام او بیش از 5 میلیون دنبال کننده دارد. او در این شبکه اجتماعی بسیار فعال است و اغلب در مورد وضعیت اجتماعی کشور پست منتشر می کند و واکنش نشان می دهد.

پرویز پرستویی

رکوردشکنی با فیلم مطرب

پرویز پرستویی در فیلم پرفروش مطرب ایفای نقش کرد که توانست رکورد فروش بزند. فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی در سال 98، تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد که قبلا این رکورد در اختیار فیلم هزارپا بود. البته این نکته را باید گفت که اکران این فیلم با حوادث آبان سال 98 و سقوط هواپیمای اکران همزمان شد، ولی باز هم به فروشی فوق العاده دست یافت. پرویز پرستویی در این فیلم در کنار الناز شاکردوست، محسن کیایی، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم، محمدرضا شیرخانلو، دیانا دهقان، عایشه گل جوشکن ایفای نقش کرده است.

پرویز پرستویی

بازی در سریال هم گناه

مصطفی کیایی که کارگردانی فیلم مطرب را بعهده دارد سریال هم گناه را هم کارگردانی کرده است و پرویز پرستویی در این اثر هم حضور دارد که پیش بینی می شود سریال موفقی باشد. پرویز پرستویی در این سریال در کنار  مهتاب کرامتی، هنگامه قاضیانی، محسن کیایی، حبیب رضایی، رویا تیموریان و مسعود رایگان ایفای نقش می کند.

شهاب حسینی حامد بهداد

فعالیت موسیقی

او به جز بازیگری و حضور در سینما چندین دکلمه خوانده است و دکلمه خوانی او در آهنگ های ناصر عبدالهی بسیار به یاد ماندنی است.

 

امیدواریم بیوگرافی پرویز پرستویی مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!