مجله تاپ‌ناز‌

بی ثباتی عاطفی و چطور درمان می شود؟

بی ثباتی عاطفی نوعی اختلال روانی است که باعث می شود که فرد نتواند روی احساسات خود تسلط داشته باشد. این افراد احساسات غیر متعادل دارند مثلا به صورت ناگهانی گریه می کنند و یا می خندند. این رفتارها در بین این افراد باعث می شود که از سوی دیگران هم طرد شوند و حس تنهایی کنند.

بی ثباتی عاطفی اختلالی است که افراد را درگیر می کند و نشانه ها و علائم به خصوصی دارد. این افراد به صورت ناگهانی می خندند یا گریه می کنند. این ویژگی های رفتار در این افراد ثبات ندارد و غیر قابل کنترل است. افراد دچار این اختلال ممکن است در ناحیه سر دچار جراحات خاص شده باشند و یا اینکه اختلال عصبی داشته باشند. این مشکلات باعث می شوند تا کنترل احساسات در این افراد سخت باشد و آنها کنترلی روی مغز خود نداشته باشند.

این احساسات به صورت طبیعی شکل می گیرند ولی گاهی فرد در ابزار آنها اغراق می کند و همین باعث می شود تا فرد دچار این اختلالات عاطفی شود، این احساسات باعث می شود تا فرد دچار شرمندگی شود و باعث می شود بخش هایی از زندگی فرد مختل شود و اختلالاتی در آن رخ دهد.

بی ثباتی عاطفی

افرادی که در بروز احساسات خود ثبات کافی ندارند و به صورت ناگهانی عصبی می شوند و یا خوشحال می شوند شخصیت غیر متعادل دارند. افرادی که این اختلال را دارند در بخش هایی از زندگی خود دچار مشکل می شوند. خیلی از این افراد تشخیص داده نمی شود و اختلالات آنها در شمار اختلال های خلقی در نظر گرفته می شود و به همین جهت در درمان آنها اختلالاتی ایجاد می شود و ممکن است دیر درمان شوند. تکنیک های دست پیدا کردن به آرامش اعصاب و روان در این مورد می تواند موثر باشد و به این بیماران کمک کند تا راحت بر احساسات خود غلبه کنند.

بی ثباتی عاطفی

نشانه های اختلال:

یکی از نشانه های اساسی این اختلال فوران کردن ناگهانی احساسات فرد است. این افراد به صورت ناگهانی می خندند و یا گریه می کنند، این رفتارها و خلق و خوی نامناسب در این افراد باعث می شود این رفتارها باعث اختلال در زندگی این افراد شود.

وقتی که بیماری شدیدتر شود خلق و خوی این افراد دچار تغییرات بیشتری می شود و ممکن است به صورت مجدد دچار بروز رفتارهایی شوند. این بی ثباتی های عاطفی در بین این افراد شایع است و دلیل آن هم می تواند تحمل دوره های بحرانی باشد. واکنش های احساسی که این افراد نشان می دهند مشهود است زیرا ممکن است گریه ها و یا خنده های این افراد چند دقیقه طول بکشد و بروز چنین رفتارهایی می تواند جلب توجه نماید.

این افراد واکنش هایی نشان می دهند که در حالت طبیعی از آنها سر نمی زند یعنی دارای خنده ها و گریه های غیر طبیعی هستند. علائم و نشانه های این اختلال طوری است که با اختلال های افسردگی اشتباه گرفته می شود. عدم تعادل عاطفی بسیار گذرا است. این افراد مشکلات افسردگی را ندارند و دارای خواب کافی، اشتهای مناسب و … هستند به همین دلیل افسردگی ندارند. این افراد بهتر است برای کنترل اعصاب خود موارد زیر را انجام دهند.

 

دلایل بی ثباتی:

بی ثباتی عاطفی نشات گرفته از دلیل و عوامل گوناگون است. این نوع از اختلالات معمولا در افرادی رخ می دهند که مشکلات عصبی شناختی دارند و یا اینکه دارای جراحات مغزی هستند. از دیگر دلایل بروز این بی ثباتی ها می توان به سکته مغزی، بیماری ام اس، آلزایمر، پارکینسون و … اشاره کرد. این نوع از مشکلات عصبی شناختی می تواند بخش مهمی از زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

این افراد چه مشکلاتی دارند؟

افراد دارای بی ثباتی عاطفی مشکلات زیادی را تجربه می کنند، آنها از سوی نزدیکان ممکن است طرد شوند و همچنین شرم زدگی، اضطراب، انزوای اجتماعی، افسردگی، ترس و … از دیگر مشکلات متعددی است که این افراد می توانند در زندگی خود تجربه کنند. این افراد به دلیل اینکه دارای مشکلات عصب شناختی هستند در انجام کارهای روزانه خود هم دچار مشکل می شوند و نمی توانند به تنهایی کارهای روزانه خود را انجام دهند.

درمان بی ثباتی:

این بی ثباتی ها قابل درمان هستند و افراد می توانند با استفاده از شیوه های موثر این نوع از اختلال ها راغ درمان کنند. برای درمان این دسته از بیماری ها می توان از داروی ضد افسردگی استفاده کرد که بازدارند هستند و باعث می شوند تا فرد کمتر دچار تنش شود. برای مصرف این دسته از داروها باید با پزشک معالج مشورت کنید و بهتر است تا به روانپزشک و روان درمانگر مراجعه کنید.

مصرف داروهایی که به رفع مشکلات عصب شناختی منجر می شود می تواند در درمان این نوع از اختلال ها هم موثر باشد به ویژه داروهای درمان ام است. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و کینیدین سولفات از دسته داروهایی هستند که برای درمان این بیماران مورد استفاده می باشند.

روش های مخصوص آرام کردن ذهن هم می تواند در این افراد کمک کند و باعث شود که تسلط بیشتری روی احساسات و عواطف خود داشته باشند. این تکنیک ها توسط روان درمانگر ارائه می شود و می تواند موثر باشد. همچنین توصیه می شود تا این افراد با اختلال های خود راحت تر کنار بیایند. حمایت های والدین و اطرافیان می تواند در این مورد موثر و کمک کننده باشد و انگیزه بیشتری برای مقابله به این افراد بدهد.

اگر احساس سردرگمی دارید و نمی دانید که چطور باید با احساس خود مقابله کنید باید کمی با دیگران در این مورد حرف بزنید و سعی کنید تا احساسات خود را به دیگران بفهمانید و از آنها بخواهید در این مورد شما را همراهی نمایند.

مطالب مشابه را ببینید!