مجله تاپ‌ناز‌

تاتو در دوران شیردهی و خطراتی که خالکوبی به همراه دارد

تاتو در دوران شیردهی جزو کارهایی است که بعضی از مادران تصمیم می گیرند برای داشتن ظاهری جذاب و رفع تغییرات نامطلوب دوران بارداری آن را انجام دهند. در صورت اقدام به تتو و یا خالکوبی باید احتیاط های لازم را رعایت کنید و تا جای ممکن زیر نظر پزشک این عمل را انجام دهید تا هیچ نوع خطری ایجاد نشود.

یکی از اقدامات بعضی از مادران در دوران شیردهی و یا بارداری برای ایجاد زیبایی، خالکوبی قسمت های مختلف بدن است که باید برای جلوگیری از بروز هر نوع خطری با رعایت کردن بهداشت کامل و در مراکز معتبر این عمل انجام گیرد. خطرات تاتو در دوران شیردهی و نکات مراقبتی و بهداشتی را ادامه توضیح می دهیم.

تاتو در دوران شیردهی

دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی وضعیت ظاهری و جسمی مادران دچار تغییراتی می شود که ممکن است برای آنها آزار دهنده و ناراحت کننده باشد و همچنین به دلیل حساس و زودرنج بودنشان به دنبال روش هایی برای رفع این تغییرات ناخوشایند و ایجاد زیبایی هستند، از جمله این روش ها می توان به تاتو در دوران شیردهی اشاره نمود که بعضی از مادران تمایل زیادی به انجام آن دارند.

مولکول های موجود در رنگ تاتو به دلیل این که درشت هستند، امکان انتقال به شیر مادر را ندارد. جوهر تاتو در زیر نخستین لایه پوست به دام می افتد و بدین ترتیب با کودک هیچ تماسی ندارد و حتی اگر روی سینه مادر باشد هم ممکن نیست که جوهر به منبع شیر وارد شود. به هر حال در هر صورت تا جایی که ممکن است با پزشک مربوط در این مورد باید مشورت کنید تا سلامتی شما و نوزاد به خطر نیفتد.

تاتو در دوران شیردهی و خطراتی که خالکوبی به همراه دارد

خطرات و عوارض ناشی از تاتو زدن در این دوران

شاید انجام دادن تتو در دوران شیردهی بعضی از مشکلات و پیامدها را در پی داشته باشد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

 

ایجاد حساسیت و آلرژی در اثر رنگ تاتو:

داده های کمی در مورد ایمنی با این نوع رنگ ها وجود دارد به ویژه آن که هیچ شرکت سازنده رنگ های تاتو اجبار و مسئولیتی برای ارائه و شرح مواد مورد استفاده در آنها را ندارد. ترکیبات شیمایی استفاده شده در این رنگ ها ممکن است در طول 12 ماه اول به کودک شما آسیب بزند. تا به حال هیچ سند قابل مشهودی در مورد آسیب رسانی خالکوبی به نوزاد در دوره شیردهی وجود ندارد و همه این گفته ها فقط یک حدس است.

 

اثر بر روی شیر مادر:

بعضی از بیماری ها می توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند ولی به احتمال خیلی کمی این اتفاق روی می دهد ولی سفارش می شود که تا حد ممکن بعد از پایان یافتن دوره شیردهی به انجام تاتو بپردازید.

 

بیماری ها و مشکلات خونی:

مهمترین موضوع که باید به آن بسیار توجه کنید این است که اگر در طول تاتو زدن در این دوران به بیماری های عفونتی مبتلا شدید تا چه حد برای نوزاد شما خطر دارد. با وجود این که این موضوع نادر است و سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ گزارشی از ابتلا یافتن یک فرد به بیماری های خونی مانند ایدز و هپاتیت ب از راه تتو را عنوان نکرده است ولی باز هم باید این نکته را در نظر داشته باشید که این عمل ممکن است در دوران شیردهی با خطر همراه شود.

 

عفونت های باکتریایی:

طبق مطالعات که در سال های اخیر انجام شده است در حدود ۰.۵ الی ۰.۶ درصد از افراد به دلیل تاتو زدن درگیر عفونت می شوند. در صورتی که این مقدار تقریبا کم می باشد ولی هر نوع عفونت در دوران شیردهی و هر نوع دارویی برای از بین بردن آن می تواند روی جنین تاثیر بگذارد. رعایت کردن نکات بهداشتی و ایمنی می تواند در کم کردن درصد ابتلا به عفونت کمک کننده باشد.

 

توصیه های مهم برای کاهش خطرات ناشی از تاتو

  • از پمادها و کرم های ضدعفونی کننده که فرد تاتو کار به شما معرفی می کند حتما استفاده نمایید.
  • به محلی که می خواهید تاتو در آن جا انجام گیرد خوب فکر کنید. در زمان شیر دادن در برخی مناطق درد زیادتری حس می شود. به در آغوش گرفتن کودک در زمان شیردهی فکر کنید و همچنین به احتمال برخورد نوزاد به محل تاتو نیز توجه نمایید.
  • در صورتی که دارای مشکلات خاصی در وضعیت سلامت خود هستید حتما با پزشک در این باره صحبت نمایید. این مشکلات مشتمل بر ناراحتی های قلبی، مشکلات خود ایمنی و انعقاد خون می باشد.
  • با وجود این که هیچ نوع اطلاعات علمی و معتبری در رابطه با ایمنی یا خطرات تاتو در دوران شیردهی وجود ندارد ولی درباره سرایت منتقل شدن رنگدانه های جوهر به کودک مسائل نگران کننده ای وجود دارد. بدین ترتیب بهتر است با پزشک خود صحبت نمایید.
  • سعی کنید از داروهای مسکن بدون خطر مصرف نمایید. زمان شیر دادن به طور معمول استامینوفن بدون خطر به شمار می آید و می تواند درد را به حداقل برساند.
  • به نوع رژیم غذایی و تغذیه خود توجه نمایید و از مواد غذایی سالم و ویتامین ها استفاده کنید.
  • تاتو صورت و بدن بوسیله ابزارها و وسایلی مخصوص انجام می شود که حتما بایستی پیش از استفاده به طور کامل ضدعفونی و استریل گردند.
  • محل و سطح تاتو را به صورت خشک نگه دارید.
  • از مراجعه و رفتن به مکان هایی همچون استخر، جکوزی، سنا و حمام تا بهبود یافتن کامل اجتناب نمایید.
  • برای انجام این کار به یک متخصص ماهر و باتجربه مراجعه نمایید و همچنین مرکزی معتبر و مجاز را برای این عمل انتخاب کنید.
  • تاتو انجام شده را خراش ندهید.
  • بایستی حتما در محلی کاملا تمیز و ضدعفونی شده این کار را انجام بدهید.
  • سعی کنید محل خالکوبی را در برابر آلودگی های مختلف قرار ندهید.
  • پس از پایان کار تاتو به مدت یک هفته به محل تاتو آب نزنید.

مطالب مشابه را ببینید!