مجله تاپ‌ناز‌

تاثیر جذابیت جنسی در افزایش فروش و بازدهی بیشتر تبلیغات

تاثیر جذابیت جنسی در افزایش فروش و بازدهی بیشتر تبلیغات

خیلی از تبلیغات رسانه ای به خصوص تبلیغات تصویری که از شبکه های ماهواره ای پش می شود امکان دارد از روش های غیر معمول و راه هایی متقلبانه برای جذب مشتری استفاده کنند. بعضی از تبلیغات حتی از جذابیت های جنسی و جنسیتی در تبلیغاتشان استفاده می کنند.

آیا جذابیت جنسی در تبلیغات بازدهی دارد؟

موضوع جنسیت و جذابیت جنسی در بازاریابی و تبلیغات همیشه موضوعی بوده که موردتوجه مشتریان، صاحبان کسب‌و کار و حتی دانشجویان بوده است. برخی تصور می‌کنند که جنسیت موجب افزایش فروش می‌شود، البته باوجود شواهدی مختلفی که عکس این موضوع را اثبات می‌کنند. امیدوارم این مقاله مهر تائید و پایانی باشد بر این موضوع! چراکه برخی در ذهن خود بر اساس برخی از فاکتورها تصمیم‌گیری و به این نتیجه می‌رسند که استفاده از موضوع از جنسیت درفروش تأثیرگذار است و سپس آن را به موضوع‌های دیگر بسط داده و تأثیرگذاری آن را یک اصل غیرقابل تغییر جهان‌شمول در نظر می‌گیرند. به‌هرحال هدف و مخاطب این مقاله آن دسته از افرادی است که دیگر نمی‌خواهند پول و وقت خود را برای استراتژی‌های غلط هدر دهند.

چرا افراد بسیاری تصور می‌کنند که موضوع جنسیت بر میزان فروش تأثیرگذار است؟

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که موارد زیر تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها است:

مغز خزنده:

میل جنسی در بخشی از مغز انسان تحت عنوان مغز خزنده شکل می‌گیرد. ازآنجایی‌که افکار مردم از داخل افکار و ذهن خود آن افراد سرچشمه می‌گیرد، آن‌ها این افکار و احساسات را به موقعیت‌هایی بسط می‌دهند که در عمل هیچ ارتباطی باهم ندارند.

شنیده شدن به‌طور مکرر:

مشابه بسیاری تصورات غلط دیگر، مردم به‌کرات می‌شنوند که استفاده از جذابیت جنسی موجب افزایش فروش محصولات و خدمات می‌شود. درنتیجه، به این نتیجه می‌رسند که این موضوع حتماً باید درست باشد.

جلب‌توجه:

خواه موجب اثرگذاری بر فروش یک محصول شود یا خیر، بسیاری بر این نظر هستند که جذابیت جنسی موجب جلب‌توجه مخاطب می‌شود. اما مشکل و مسئله اصلی این است که این جلب‌توجه همیشه مثبت و اثربخش نیست.

تابو بودن یا منع مذهبی داشتن:

در برخی مجامع که در آن‌ها جذابیت جنسی نهی و منع شده، گاهی استفاده کردن یا صحبت کردن از این موضوع در عمل موجب جلب‌توجه بیشتری می‌شود. روندهای ثبت شده توسط سایت گوگل این موضوع را به‌خوبی نشان داده است.

استفاده مکرر در تبلیغات:

ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌های شناخته‌شده در دنیا از موضوع جذابیت جنسی در تبلیغات خود استفاده می‌کنند، بسیاری تصور می‌کنند که یا جذابیت جنسی موجب افزایش فروش محصولات می‌شود، یا اگر این‌طور نبود مدیران تبلیغاتی این برندها از این موضوع در تبلیغات خود استفاده نمی‌کردند.

موجب افزایش فروش محصولات و خدمات مرتبط می‌شود:

جذابیت جنسی عموماً برای فروش محصولات و خدماتی کاربرد داشته و تأثیرگذار است که مرتبط با موضوع روابط جنسی وزناشویی باشد. به عبارتی می‌توان گفت استفاده از این موضوع درزمانی کاربرد دارد که کاربران نهایی جزء مصرف‌کنندگان خاص و به عبارتی تخصصی آن محصول باشند و در غیر این صورت تأثیر مثبتی بر میزان فروش ندارند.

چه زمانی استفاده از جذابیت جنسی درفروش محصول مؤثر نیست؟

پس تا اینجا کار یاد گرفتیم که استفاده از جذابیت جنسی درفروش محصولات و خدمات نامرتبط تأثیری در میزان فروش ندارد. تحقیقی که اخیرا توسط دانشگاه ویسکانسین در آمریکا انجام‌شده است به‌خوبی این موضوع را نشان داده که تبلیغات محصولات نامرتبط به موضوع روابط جنسی و زناشویی در صورت استفاده از عامل جذابیت جنسی با 10% کاهش بازدید توسط عموم مردم روبرو می‌شوند. این مطالعه درواقع اطلاعات به‌دست‌آمده توسط تجربیات دیوید اُگیلوی در طی فعالیت‌های تخصصی وی را تائید کرده است. همچنین پروفسور جِف ریچاردز نیز در این رابطه چنین اعتقاد دارد.

برخی از دلایل عدم تأثیرگذاری استفاده از جذابیت جنسی بر فروش

دلایل مختلفی در این رابطه وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

برخی از مردم را ناراحت می‌کند:

ارائه جذابیت و زیبایی جنسی به‌صورت رایگان و به‌گونه‌ای مفت و بی هزینه برای مخاطب موجب افزایش دفع و رد پیشنهاد مطرح‌شده در تبلیغ توسط عموم مردم می‌شود، خصوصاً خانم‌ها که عامل اصلی خرید محصولات در خانه و خانواده هستند.

حیله و تزویر:

برخی اعتقاددارند که استفاده از جذابیت جنسی برای فروش محصولات و خدمات نامرتبط به‌نوعی تزویر و حیله که در عمل هم موجب بی‌ارزش شدن تصویر شرکت و برند و هم محصول در نظر مخاطب می‌شود.

توجه مخاطب را از عیوب محصول دور می‌کند:

برخی دیگر اعتقاددارند که یک محصول نباید دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص و منحصربه‌فردی برای مصرف‌کننده باشد تا شرکت برای فروش آن مجبور به استفاده از جذابیت‌های جنسی شود.

مردم کلاً محصول را فراموش می‌کنند:

آن دسته از افرادی که به یک محصول به دلایلی غیر ویژگی‌ها و مزایای خاص و منحصربه‌فرد آن جلب می‌شوند، عامل جذب‌کننده آن‌ها (در اینجا جذابیت جنسی تبلیغ) را بیشتر از هر چیز دیگر به یاد می‌آورند.

مطالب مشابه را ببینید!