مجله تاپ‌ناز‌

شرایط تحصیل در روسیه (راهنمای کامل و صفر تا صد)

کشور روسیه در شمال اوراسیا قرار دارد و نهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود. روسیه یکی از مقاصد جذاب مهاجرت تحصیلی در جهان است که جاذبه های گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است و هر سال حدود 300 هزار دانشجوی خارجی برای تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند.

عدم محدودیت سنی، اعتبار بالای دانشگاه ها ، هزینه زندگی و تحصیل مناسب از مزایای تحصیل در روسیه می باشند. با توجه به تعداد بالای مراکز آموزشی  در کشور روسیه، دانش آموزان و دانشجویان بدون هیچ محدودیتی می توانند برای تحصیل در این کشور اقدام کنند.

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

جمعیت دانشجویان خارجی که برای تحصیل به روسیه مهاجرت می کنند در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است و رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز، مدیریت و حقوق بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده اند.

سیستم آموزشی روسیه

روسیه یکی از بهترین نظام های آموزشی در دنیا را دارد و سیستم آموزشی آن بر اساس کشورهای اروپای مرکزی تنظیم شده است. آموزش عموم روسیه بر رشد اخلاقی، فکری، جسمی و عاطفی فرد متمرکز است و این به افراد در انتخاب آگاهانه آموزش حرفه ای کمک می کند و باعث می شود افراد خود را با زندگی در جامعه وقف دهند.

دانشگاه های برتر روسیه، دارای رتبه بندی جهانی بسیارخوب هستند و در عین حال برای رسیدن به این دانشگاه ها، نیاز به شرکت در آزمون های ورودی نیست. روسیه دارای برنامه ای بسیار هدفمند برای بهبود کیفیت و رتبه بندی دانشگاه های خود است و سعی می کند دانشگاه های خود را به رتبه زیر 100 در جهان برساند.

مطلب مشابه: تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

تحصیل در روسیه

تحصیل در مدارس روسیه

دوره ابتدایی در کشور روسیه از 6 سالگی شروع می شود و تا 15 سالگی ادامه دارد. تحصیل در این مقطع اجباری است و تمامی دانش آموزان باید در بازه زمانی مشخص شده برای ثبت نام در مدارس روسیه اقدام کنند.

دانش آموزان روسیه بعد از دوره ابتدایی، از 15 تا 18 سالگی وارد مقطع متوسطه می شوند. دوره متوسطه به عنوان مهم ترین دوره آموزشی در کشور روسیه  شناخته می شود. دانش آموزان در دوره متوسطه در کشور روسیه می توانند برای آینده خود تصمیم گیری کنند و از بین تحصیل در مدارس و آمادگی برای ورود به بازار کار، یکی را انتخاب کنند.

درس هایی که در مدارس روسیه تدریس می شوند عبارتند از زبان روسی، هنر، تربیت بدنی، زبان خارجه، علوم اجتماعی، صنایع دستی، ریاضیات، علوم رایانه، موسیقی و علوم طبیعی.

آموزش عمومی در روسیه شامل 3 مرحله است:

  • آموزش ابتدایی در روسیه که 4 سال طول می کشد.
  • آموزش عمومی مقدماتی در روسیه که 5 سال طول می کشد.
  • آموزش متوسطه در روسیه که 2 تا 3 سال به طول می انجامد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه

روسیه برای ورود به دانشگاه شرایط راحت تری نسبت به کشور های برتر دیگر دارد. از این رو سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل روسیه را انتخاب می کنند. برای ورود به مقطع کارشناسی در روسیه ارائه مدرک پیش دانشگاهی الزامی است.

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن ها برگزار می شود. برای تحصیل به زبان روسی، دانستن زبان این کشور یا شرکت در دوره پادفک روسیه ضروری است. افراد پس از سپری کردن این دوره های آموزشی می توانند مجوز ورود به دانشگاه های روسیه در مقطع کارشناسی را دریافت کنند.

برای کسانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه را دارند، امکان شرکت در دوره پادفک انگلیسی وجود دارد. برای مقطع کارشناسی، دروس پایه نیز برای متقاضیان در دوره پادفک تدریس می شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد و این بازه زمانی متناسب با رشته و دانشگاه انتخابی متفاوت است. افراد حین تحصیل در این مقطع، اجازه کار بدون گرفتن مجوز را دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقطع کارشناسی 3960 الی 8345 دلار است.

مطلب مشابه: تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

تحصیل در روسیه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. البته دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند باید مدرک زبان در سطح آیلتس 6 به بالا داشته باشند. دوره های کارشناسی ارشد در روسیه این امکان را به دانشجویان بین المللی می دهد تا با کمترین هزینه در بالاترین سطح کیفیت آموزشی تحصیل کنند. با داشتن معدل خوب و مدرک زبان مورد نیاز برای دانشگاه، امکان تحصیل برای متقاضیان فراهم است.

مقطع کارشناسی ارشد در روسیه بین 2 تا 3 سال طول می کشد. این بازه زمانی متناسب با انتخاب رشته و دانشگاه تعیین می شود. افراد حین تحصیل در این مقطع اجازه کار بدون گرفتن مجوز را دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقطع کارشناسی ارشد 2440 الی 8050 دلار است.

تحصیل در روسیه

تحصیل در مقطع دکترا در روسیه

دانشجویان خارجی با ارائه مدرک کارشناسی ارشد می توانند وارد مقطع دکترا در روسیه شوند. این کشور با امکاناتی که در اختیار دارد بستر مناسبی را برای تحقیقات گسترده دانشجویان دکترا فراهم کرده است. متقاضیان برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا باید دارای رزومه قوی در این زمینه باشند. همچنین اگر فردی قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارد باید مدرک زبان در سطح آیلتس 6.5 داشته باشد.

 برای تحصیل در مقطع دکترا در کشور روسیه، داشتن مقالات ISI در کنار رزومه تحصیلی و مدرک زبان الزامی است. تحصیل دکترا در کشور روسیه معمولا بین 4 تا 5 سال طول می کشد. این بازه زمانی متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت می باشد.

دوره دکتری در روسیه معمولا به صورت پژوهشی برگزار می شود. دانشجویان باید بر روی یک کار تحقیقاتی تمرکز داشته باشند. دو سال اول تحصیل با برگزاری کلاس همراه است و در سال های بعدی کار تحقیقاتی در اولویت قرار می گیرد. در مقطع دکترا امکان دریافت بورسیه به مراتب بالاتر از مقاطع تحصیلی دیگر وجود دارد.

 دانشجویان امکان دریافت کمک هزینه تحصیل در این مقطع را دارند و همچنین برای تحصیل در مقطع دکترا، امکان کار حین تحصیل هم برای دانشجویان وجود دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقطع دکترا 2850 الی 5900 دلار است.

تحصیل در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در کشور روسیه بسیار محبوبیت دارد. دولت روسیه به سیستم آموزشی پزشکی توجه می کند و آن را به فناوری های روز دنیا مجهز می کند. فرد متقاضی باید دارای مدرک دیپلم با معدل بالای 17 در رشته تجربی و ریاضی باشد تا مجوز حضور در دوره های پزشکی در روسیه را دریافت کند.

 هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی روسیه بسیار مناسب تر از کشورهای دیگر می باشد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این رشته در روسیه این است که محدودیت سنی برای ورود به این رشته وجود ندارد. برای ورود به رشته پزشکی، باید دوره های آمادگی پزشکی که پادفک نام دارند را سپری کنید.

دریافت مدرک پزشکی در روسیه معمولا 4 تا 6 سال به طول می انجامد و هزینه تحصیل در روسیه برای رشته های پزشکی، حدود 3 تا 5 هزار یورو در سال می باشد. تحصیل در روسیه اعتبار جهانی دارد و یک پزشک متخصص که در یکی از شهر های بزرگ روسیه تحصیل کرده باشد، به راحتی می تواند یک شغل با درآمد عالی پیدا کند.

مطلب مشابه: تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

تحصیل دندان پزشکی در روسیه

رشته دندان پزشکی جزو رشته های محبوب در بین دانشجویان بین المللی به شمار می آید. تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور روسیه 5 سال به طول می انجامد.

تحصیل رشته دندان پزشکی در روسیه هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان پذیر است. اگر تمایل به تحصیل به زبان روسی دارید باید قبل از شروع کلاس های درسی دانشگاه، در دوره پادفک ( دوره آموزش زبان روسی) شرکت کنید و بعد از دریافت نمره قبولی می توانید وارد دانشگاه شوید.

تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسیه اخیرا افزایش یافته است، اما نسبت به کشورهای دیگر بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. شهریه دانشگاه های روسیه به رشته تحصیلی دانشجو، مقطع انتخابی و نوع دانشگاه بستگی دارد.

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه:

هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی در روسیه تقریبا 3430 دلار الی 3715 دلار در سال می باشد. حداقل هزینه 1750 دلار و حداکثر هزینه 12570 دلار در سال است.

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه:

هزینه تحصیل دوره تمام وقت کارشناسی ارشد در روسیه به طور متوسط 3715 دلار الی 4000 دلار در سال می باشد. حداقل هزینه 2100 دلار و حداکثر هزینه 6570 دلار در سال است.

  • هزینه تحصیل در مقطع دکترا در روسیه:

هزینه تحصیل دوره تمام وقت دکترا در روسیه به طور متوسط 4000 دلار الی 4285 دلار در سال می باشد. حداقل هزینه 1113 دلار و حداکثر هزینه 5900 دلار در سال است.

تحصیل در روسیه

هزینه های زندگی در روسیه

هزینه های زندگی در کشور روسیه هم برای دانشجویان مناسب و مقرون به صرفه است. هزینه های زندگی افراد به نوع، سبک و محلی که برای زندگی انتخاب می کنند بستگی دارد. هزینه زندگی در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ بالاتر از سایر شهر های روسیه می باشد .به طور معمول یک دانشجو در شهر سن پترزبورگ باید در ماه تقریبا 400 دلار صرف اجاره محل سکونت کند. البته هزینه خوابگاه های دانشجویی در روسیه کمتر خواهد بود.

برای هزینه های رفت و آمد در روسیه، دانشجویان بین المللی می توانند از تخفیفات دانشجویی برای حمل و نقل عمومی و کارت مترو استفاده کنند.

هزینه های خوراک طبق اطلاعات رسمی، حداقل سبد خرید ( شامل گوشت، نان، ماکارونی، میوه، ماهی، سبزیجات، شیر و شکر) در کشور روسیه 60 دلار در ماه می باشد.  متوسط هزینه ناهار در کافه ها و رستوران های مسکو بین 11 تا 28 دلار است اما هزینه یک وعده غذایی در فست فود ها بین 4 تا 6 دلار است. البته میزان هزینه ها به سبک زندگی و محل سکونت فرد بستگی دارد.

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه برای هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور معمول برای اخذ پذیرش مدارک زیر لازم است:

  • ارائه کپی پاسپورت یا شناسنامه بین المللی ( حداقل اعتبار 2 سال)
  • ارائه مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست پذیرش
  • ارائه برگه پرداخت هزینه اپلای
  • ارائه مدرک زبان
  • گواهی سلامت پزشکی ارائه شده توسط بهداشت عمومی رسمی در کشور مبدا
  • گواهی عدم ابتلا به بیماری HIV

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در روسیه

اخذ ویزا یکی از مهم ترین مراحل برای مهاجرت است چون اگر به درستی انجام نشود ممکن است درخواست ویزا از طرف سفارت روسیه رد شود پس تمامی مدارک باید به صورت کامل به اداره مهاجرت تحویل داده شود. برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید به کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کنید. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی برای روسیه عبارتند از:

  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک هویتی متقاضی
  • ارائه مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه
  • ارائه نامه سلامت
  • ارائه گواهی عدم ابتلا به بیماری HIV
  • فرم درخواست ویزا

دانشجوهای ایرانی باید اقدامات لازم برای درخواست ویزای خود را بعد از پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود در روسیه، حداکثر 45 روز قبل از ورود به روسیه شروع کنند. روند پردازش ویزا معمولا دو تا سه هفته طول می کشد. ویزای دانشجویی روسیه در ابتدا 90 روز دارای اعتبار است و امکان تمدید برای یک سال وجود دارد و بعد از آن، در طول تحصیل می توان به صورت مداوم آن را تمدید کرد.

تحصیل در روسیه

دریافت بورسیه تحصیلی در روسیه

هر ساله بر اساس بودجه دولت، دانشگاه ها می توانند تحت شرایط ویژه و مطابق با معیارهای مشخص شده به دانشجویان بورسیه تحصیلی اعطا کنند. بورسیه ها توسط دولت، مراکز علمی، بنیاد ها و موسسات خیریه اعطا می شوند. بورسیه های ارائه شده در کشور روسیه، می تواند همه یا بخشی از هزینه های تحصیل دانشجو را پوشش دهد.

کار دانشجویی در روسیه

دانشجویان در روسیه، در صورتی که کار با تحصیل شان تداخل نداشته باشد اجازه کار حین تحصیل را دارند. دانشجویان کارشناسی ارشد مجاز به 25 ساعت کار و دانشجویان دکترا مجاز به 30 ساعت کار در هفته هستند.

هزینه دریافت مجوز کار حین تحصیل، برای تحصیل به زبان روسی 3500 روبل روسیه است. این مجوز کار یک ساله صادر می شود و امکان تمدید برای دوره تحصیل وجود دارد. با کار در روسیه، هزینه های تحصیل تا حد زیادی فراهم می شود.

مطالب مشابه را ببینید!