مجله تاپ‌ناز‌

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

در این بخش شرایط و هزینه های تحصیل در رومانی را بررسی کرده ایم و اگر قصد دارید در دانشگاه های رومانی تحصیل کنید با ما همراه باشید.

رومانی یکی از زیبا ترین و امن ترین کشور های اروپا می باشد که کمترین میزان جرم و جنایت را دارد. این کشور در اروپای مرکزی قرار دارد و بالای 19 میلیون نفر جمعیت دارد. از نظر کیفیت زندگی، رومانی در رتبه 48 کیفیت هوا در جهان توسط سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و به دلیل آب و هوا و طبیعتی که دارد، به عنوان یکی از کشورهای جذاب برای سفر محسوب می شود.

تحصیل در رومانی و شرایط دانشگاه های این کشور

سطح آموزش عالی دانشگاه های رومانی باعث شده است که افراد زیادی خواهان تحصیل در این کشور باشند و در سال های اخیر به یکی از مهاجر پذیرترین کشور های اروپایی تبدیل شده است. این کشور با توجه به رشد اقتصادی که در این سال ها داشته است، یک کشور کم هزینه از نظر خرج و مخارج زندگی به حساب می آید. همچنین برای مهاجرت به این کشور، نیاز به هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر کشورهای اروپا دارید.

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

  • کشور رومانی دانشگاه های بسیار خوب و سطح علمی بالایی دارد و افراد می توانند به بهترین شکل ممکن در این کشور تحصیل کنند.
  • برترین اساتید جهان در دانشگاه های رومانی مشغول به تدریس هستند.
  • در دانشگاه های این کشور تمامی امکانات مورد نیاز برای تحصیل و حتی تفریحات دانشجویان وجود دارد تا بتوانند در کنار درس خواندن، از تفریحات مختلف لذت ببرند.
  • تمامی مدارک دریافت شده از دانشگاه های معتبر رومانی، مورد تایید اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می باشد و در تمامی نقاط جهان اعتبار بسیار بالایی دارد.
  • پس از فارغ التحصیلی به دلیل ارائه مدارک بسیار معتبر، می توانید در هر نقطه از جهان به فعالیت در شغل مورد نظر خود با بهترین حقوق و مزایا بپردازید. بیش از 77 کشور رسمی دنیا مدرک تحصیلی از دانشگاه های رومانی را قبول دارند و با این مدرک افراد را در ارگان های خود استخدام می کنند.
  • رومانی در رتبه سوم جهان قرار دارد و دارای اتصال اینترنت فوق العاده سریع است که می توانید برای مطالعه، ارتباط ، یوتیوب و… از آن استفاده کنید.

تحصیل در مقطع مدرسه در رومانی

آموزش پیش دبستانی ( مهد کودک):

مهد کودک در رومانی برای 3 تا 6 سالگی است و اختیاری است. مهدکودک های دولتی رایگان هستند ولی مهدکودک های خصوصی نیاز به هزینه دارند.

آموزش ابتدایی:

تحصیلات ابتدایی در رومانی از7 تا 11 سالگی است و این دوره 4 سال به طول می انجامد. برای افراد رومانیایی تحصیل در این کشور اجباری و رایگان است.

آموزش متوسطه:

دانش آموزان پس از 4 سال تحصیلات ابتدایی، به دبیرستان می روند که این دوره نیز 4 سال طول می کشد. کودکان 11 تا 15 ساله در این مقطع تحصیلی شرکت می کنند.

آموزش دبیرستان:

تحصیلات دبیرستانی در کشور رومانی به مدت 4 سال است که شامل 2 کلاس اجباری ( کلاس 9 و 10) و 2 کلاس غیر اجباری ( کلاس 11 و 12) می شود. در رومانی، مدارس متوسطه حرفه ای و مدارس متوسطه فنی هم وجود دارد. مدارس متوسطه فنی بر آموزش فنی تاکید دارد و مدارس متوسطه حرفه ای بر یک حرفه خاص تمرکز دارند.

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

مدرک زبان برای تحصیل در رومانی

زبان رسمی کشور رومانی، رومانیایی است. دوره های تحصیل در مقطع کارشناسی در رومانی به زبان های دیگری هم ارائه می شوند. زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و لهستانی از متداول ترین زبان هایی است که دوره ها با آن تدریس می شوند.

حتی اگر توانایی تحصیل به زبان انگلیسی را دارید بهتر است زبان رومانیایی را در حد قابل قبولی برای برقراری ارتباط با مردم بومی و پیدا کردن کار مناسب یاد بگیرید.

مدرک زبان برای تحصیل در رومانی می تواند یک پوئن مثبت برای متقاضیان باشد چون می توانند برای بورسیه تحصیلی این کشور ثبت نام کنند. همچنین داشتن مدرک و تسلط کافی بر زبان دوم باعث می شود دانشجویان مهاجر به این کشور بتوانند به بهترین شکل با دانشجویان دیگر ارتباط اجتماعی برقرار کنند.

بنابراین قبل از مهاجرت به رومانی برای ادامه تحصیل، در دوره های شش ماهه زبان خارجی شرکت کنید و تلاش کنید که با نمره بالا در آزمون نهایی قبول شوید تا بتوانید به راحتی وارد این کشور شوید.

برای مهاجرت به رومانی جهت ادامه تحصیل، می توانید از طریق سه مدرک زبان ویزا و پاسپورت خود را دریافت کنید. اگر از قبل تسلط کافی به زبان آلمانی داشته اید و می توانید در آزمون آن شرکت کنید و مدرک بگیرید، می توانید به راحتی به کشور رومانی مهاجرت تحصیلی کنید. همچنین می توانید در دوره های فشرده 6 ماهه و 1 ساله مدارک آیلتس و تافل را با نمره خوب دریافت کنید و به رومانی مهاجرت کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در رومانی

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی برای رشته های ورزش، علوم انسانی، اجتماعی و اقتصادی، حقوق، علوم سیاسی و هنر های زیبا 3 سال (6 ترم) است.

برای رشته های مهندسی، علوم فنی ، کشاورزی و جنگلداری 4 سال (8 ترم) ،

و برای رشته های پزشکی عمومی، داروسازی، دامپزشکی، معماری و دندان پزشکی 6 سال (12 ترم) است.

در کشور رومانی، پذیرش برای تمام برنامه های تحصیلی دوره کارشناسی به دیپلم دبیرستان نیاز دارد و در برخی موارد ممکن است نیاز به قبولی در مصاحبه آنلاین داشته باشید.

سال تحصیلی در مقطع کارشناسی از اولین هفته اکتبر شروع می شود. هر سال 2 ترم دارد و هر ترم 14 هفته طول می کشد. امتحانات در اواخر هر ترم برگزار می شود و معمولا یک امتحان دیگر قبل از شروع سال تحصیلی جدید برگزار می شود.

 تعطیلات تابستان دانشگاه های رومانی از جولای تا اواخر سپتامبر می باشد و تعطیلات کریسمس و عید پاک در اواخر ترم می باشد.

مطلب مشابه: بهترین شغل های برای افراد دانشجو در زمان تحصیل و در دانشگاه

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

هزینه تحصیل کارشناسی در رومانی

اگر اهل رومانی، اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس باشید، نسبت به مناطق دیگر جهان هزینه کمتری برای تحصیل کارشناسی در رومانی پرداخت می کنید.

شهریه دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رومانی معمولا بین 2400 دلار تا 6040 دلار است البته هزینه دریافتی هر دانشگاهی متفاوت است. رشته های پزشکی و مهندسی شهریه بیشتری دارند.

پذیرش گرفتن از کالج آموزش زبان

می توان گفت راحت ترین راه مهاجرت تحصیلی به کشور رومانی، پذیرش گرفتن کالج آموزش زبان است. کالج زبان در واقع مربوط به آموزش زبان کشور رومانی است اما در کنار آن، زبان انگلیسی را نیز تدریس می کنند.

 معمولا کالج آموزش زبان در دو ماه سپتامبر و ژانویه پذیرش انجام می دهد و هر سال در این دو ماه فرصت دارید برای پذیرش در این کالج نام نویسی کنید، بنابراین حتما به زمان دقیق پذیرش دقت کنید. کسانی که قصد مهاجرت به رومانی را دارند، می توانند به راحتی و با پذیرش گرفتن در این کالج، ویزای تحصیلی خود را بگیرند. از این طریق فقط با صرف یک سال در کالج آموزش زبان می توانید وارد رشته مورد نظرتان شوید.

دقت داشته باشید که اگر سن شما کمتراز 25 سال است، می توانید با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم هم در این کالج پذیرش شوید. اما اگر سن شما بین 25 تا 30 سال است با مدرک کارشناسی هم می توانید در این کالج پذیرش شوید. و اگر سن شما بالای 30 سال است فقط با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می توانید در این کالج پذیرش بگیرید.

معمولا بعد از گذراندن دوره های کالج آموزش زبان، می توانید به زبان رومانیایی ادامه تحصیل دهید. دانشگاه هایی که امکان تحصیل به این زبان را دارند، هزینه کمتری نسبت به دانشگاه های دیگر دارند.

هزینه تحصیل در کالج آموزش زبان با احتساب مالیات حدود 3200 یورو می باشد. شما با دریافت ویزای تحصیلی و پذیرش در کالج، می توانید با محدودیت 20 ساعت در هفته شروع به کار دانشجویی کنید و در کنار تحصیل، درآمد خوبی هم داشته باشید.

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رومانی

دوره کارشناسی ارشد 2معمولا  سال به طول می انجامد و دوره های این مقطع را می توان به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا با آموزش از راه دور مطالعه کرد.

روش های تدریس شامل سخنرانی، سمینار، ارائه پروژه و کلاس های آزمایشگاهی می باشد. مدرک معمولا شامل برخی از واحد های اجباری و ماژول های اختیاری است. ارزشیابی شامل کار درسی و امتحان است که مربوط به حوزه موضوعی شماست.

دانشجو های کارشناسی ارشد باید پایان نامه نهایی تهیه کنند و این پایان نامه ها از طریق آزمون شفاهی ارزیابی می شوند، به این صورت که کار خود را ارائه می دهید و به سوالات مربوط به یافته های خود پاسخ می دهید.

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

تحصیل در مقطع دکتری در رومانی

دوره دکتری معمولا 3 سال طول می کشد و شامل یک پروژه تحقیقاتی مستقل همراه با یک برنامه آکادمیک ساختار یافته است.

اصل مدرک دکترا در رومانی 2 نوع است:

دکترای علمی به کشف دانش آکادمیک تاکید دارد.

دکترای حرفه ای بر روی هنر و ورزش تمرکز می کنند.

دانشجویان دکترا معمولا تعدادی از ماژول های دانشگاهی مرتبط با رشته خود را در طول دوره می گذرانند که معمولا همراه با استاد راهنما دکترا انتخاب می شوند. به عنوان بخشی از دکترا، ممکن است از شما خواسته شود که مقاله های آکادمیک را در یک مجله مربوطه منتشر کنید.

یکی از بخش های مهم دکترا پایان نامه است که نیاز به تولید یک مقاله اصلی از تحقیقات دانشگاهی دارد. معمولا باید از پایان نامه خود به صورت عمومی دفاع کنید. این توسط سرپرست شما سازماندهی می شود که کمیته مستقلی متشکل از خود و داوران داخل و خارج از دانشگاه شما تشکیل می دهد.

بعد از بحث درمورد پایان نامه شما، کمیته در مورد استاندارد کار شما رای می دهد و در صورت قبولی، عنوان دکتر به شما اعطا می شود.

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی

هزینه زندگی دانشجویی در رومانی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین تر است اما هزینه ماهانه با توجه به سبک زندگی هر کسی متفاوت است. یک دانشجوی خارجی با 300 تا 500 یورو در ماه، می تواند یک زندگی خوب داشته باشد.

شهریه دانشگاه در رومانی با توجه به دانشگاه و کشور مبدا از 2000 تا 10000 یورو متفاوت است و ممکن است هر سال تغییر کند. دانشجویانی که نیاز به ویزا دارند باید قبل از درخواست ویزا برای سال اول و هر سال از سال دوم شهریه را در یک قسط پرداخت کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در رومانی به صورت تقریبی:

  • آپارتمان خصوصی: 150 تا 400 یورو در ماه
  • خوابگاه دانشجویی با 3 تخت در اتاق: 70 یورو در ماه
  • خوراک: 150 تا 200 یورو
  • اینترنت: 15 یورو
  • بیمه درمانی: 10 یورو در ماه ( دانشجویان زیر26 سال پرداخت نمی کنند و در شهریه آن ها لحاظ می شود).
  • رفت و آمد: 40 یورو

بورسیه تحصیلی

بورسیه برای دانشجویان اروپایی: دانشجویان اروپایی می توانند بورسیه های تحصیلی اعطا شده توسط دولت رومانی را انتخاب کنند یا می توانند از برنامه +Erasmus  استفاده کنند.

بورسیه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا:

  • بورسیه های تحصیلی که از طریق موافقت نامه های دو جانبه یا چند جانبه بین دولتی یا بین فرهنگی رومانی ایجاد می شود.
  • بورسیه های ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش (ME) که برای نتایج تحصیلی خوب در حین تحصیل در رومانی اعطا می شود.
  • بورسیه های ارائه شده توسط وزارت امور خارجه (MFA).
  • بورسیه های ارائه شده توسط وزارت اقتصاد با هدف ارتقای اقدامات همکاری های اقتصادی و تجاری.
  • سایر بورسیه های تحصیلی.
  • بورسیه دولتی.

میزان و تعداد بورسیه های دولتی را دولت تعیین می کند. دانشگاه ها می توانند بر اساس اولویت ها و در راستای استقلال سازمانی خود، تصمیم بگیرند که به دانشجویان بین المللی کمک هزینه تحصیلی بدهند.

اگر دانشجویان اعتبارات علمی سالانه لازم را کسب نکنند و قوانین رومانیایی یا قوانین ایجاد شده توسطط دانشگاه ها را نقض کنند، بورسیه ها به حالت تعویق در می آیند.

بورسیه، هزینه های شخصی و رفت و آمد بین المللی را دربر نمی گیرد. پوشش اسکان در خوابگاه های دانشجویی بر عهده دانشجویان است.

مطلب مشابه: تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

بهترین دانشگاه های رومانی

کشور رومانی 49 دانشگاه دولتی و 8 دانشگاه خصوصی دارد.

دانشگاه بخارست

دانشگاه بخارست به عنوان دومین دانشگاه قدیمی رومانی محسوب می شود و شهرت جهانی دارد. این دانشگاه در سال 1864 تاسیس شد و در رنکینگ EECA رتبه سی و دوم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه بخارست دارای 32000 دانشجو و 1300 کارمند می باشد. این دانشگاه دارای 18 دانشکده است که طیف وسیعی از موضوعات و رشته ها را پوشش می دهد. همچنین با بیش از 50 موسسه آموزش عالی در 40 کشور متفاوت همکاری می کند.

دانشگاه بیس بولای

دانشگاه بیس بولای یکی از بزرگترین موسسات آموزش عالی کشور رومانی است. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس شده است اما در سال 1959 کاملا تغییر کرده است. دانشگاه بیس بولای در بین 1400 دانشگاه معتبر جهان قرار دارد و در رنکینگ EECA رتبه سی و ششم را کسب کرده است. این دانشگاه 41000 دانشجو دارد و دوره های آموزشی به زبان رومانیایی، انگلیسی، مجارستانی، آلمانی و فرانسه در آن ارائه می شود.

دانشگاه الکساندر یان کوزا

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های رومانی است. این دانشگاه در سال 1860 توسط شاهزاده الکساندر یان کوزا تاسیس شد ، اعتبار بالایی دارد و در رنکینگ EECA رتبه چهل و نه را کسب کرده است.

دانشگاه پلی تکنیک تیمیشوارا

چهارمین دانشگاه کشور رومانی است که در لیست 1400 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه در رنکینگ EECA رتبه پنجاه و نه را کسب کرده است. تیمیشوارا در سال 1962 تاسیس شد و به عنوان جدید ترین دانشگاه کشور رومانی محسوب می شود.

کار دانشجویی در رومانی

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به 4 ساعت کار در روز بدون نیاز به درخواست مجوز هستند. اگر تمایل دارید بیش از 4 ساعت در روز کار کنید، باید برای مجوز کار اقدام کنید. دانشجویان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس محدودیتی برای تعداد ساعات کاری ندارند. در رومانی معمولا برای دانشجویان مشاغل پاره وقت بسیار رایج است.

مطلب مشابه: تحصیل در قبرس | راهنمای تحصیل و درس خواندن در قبرس و مهاجرت تحصیلی به قبرس

مجوز های اقامت

همه دانشجویان بدون در نظر گرفتن شرایط ویزای خود باید برای مجوز اقامت موقت اقدام کنند. قبل از نقل مکان باید با وزارت امور داخلی منطقه ای که می خواهید در آن زندگی کنید تماس بگیرید.

این برای اطمینان از این است که شما می توانید مجوز اقامت موقت در آن منطقه را دریافت کنید. باید مطمئن شوید که ظرف 30 روز از تاریخ انقضای ویزای خود برای اجازه اقامت خود اقدام کرده اید.

مدارک برای درخواست:

  • پاسپورت ( اصل و کپی)
  • گواهی محل اقامت مناسب
  • گواهی بیمه سلامت

دریافت ویزای تحصیلی رومانی

برای دریافت ویزای تحصیلی رومانی لازم است ابتدا از مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل خود، نامه پذیرش دریافت کنید. برای بررسی و پردازش مدرک شما جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی، دو روز الی دو ماه زمان لازم است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی:

  • ارائه فرم درخواست
  • نامه پذیرش از وزارت آموزش و پرورش رومانی
  • گواهی پرداخت شهریه به مدت یک سال
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی  پزشکی و نامه مبنی برعدم سوء پیشینه
  • تاییدیه والدین یا سرپرست قانونی
  • پرداخت 120 یورو جهت اخذ ویزا
  • گواهی پرداخت حق بیمه

انواع ویزا های صادر شده توسط رومانی:

  • ویزای کوتاه مدت (نوع C)

اقامت مجاز که از طریق این ویزا اعطا می شود قابل تمدید نیست و حداکثر اقامت مجاز 90 روز در هر 180 روز است.

  • ویزای طولانی مدت (نوع D)

اقامت مجاز که از طریق این ویزا اعطا می شود را می توان با مجوز اقامت تمدید کرد. برای درخواست تمدید اقامت مجاز خود، فراتر از محدودیت حداکثر 90 روزه، و دریافت مجوز اقامت، در طول 30 روز اول از تاریخ ورود به رومانی، باید به دفتر منطقه ای بازرسی کل مهاجرت وزارت کشور رومانی مراجعه کنید.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد تحصیل در آلمان و شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور

مطالب مشابه را ببینید!