مجله تاپ‌ناز‌

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

نروژ یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین کشور های اروپایی است که با طبیعت خارق العاده، آبدره های بسیار زیبا و آب و هوای سرد شناخته شده است. جمعیت این کشور 5 میلیون نفر است و زبان رسمی آن نروژی می باشد.

نروژ به دلیل سیستم آموزشی رایگان، آموزش با کیفیت بالا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، فرصت های شغلی فراوان و طبیعت امن و زیبا بین دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در خارج هستند، بسیار محبوب است و افراد زیادی تمایل به مهاجرت به این کشور دارند.

همچنین از نظر اقتصادی بسیار پر درآمد است و وجود ذخایر فراوان نفت خام، گاز طبیعی و مواد معدنی این کشور را در سطح چهارم کسب درآمد در جهان قرار داده است.

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در نروژ

در ادامه این مطلب هر آنچه که برای تحصیل در نروژ نیاز است را بررسی کرده ایم. تحصیل در دانشگاه ها و مدارس این کشور نیز مانند باقی کشورها دارای شرایط و قوانین خاصی است که قبل از اقدام، می بایست در مورد تحصیل در کشور نروژ به صورت دقیق تحقیق نمایید.

تحصیل در مدارس نروژ

برای تحصیل در مدارس نروژ باید دانش حداقلی در زبان نروژی داشته باشید اما نیاز به مدرک زبان نیست.

سیستم مدارس نروژی به سه بخش تقسیم می شوند:

مقطع ابتدایی: از 6 سالگی تا 13 سالگی است. در مدارس ابتدایی تحصیل اجباری است و دانش آموزان یک برنامه درسی مشترک دارند.

مقطع متوسطه: از 13 سالگی تا 16 سالگی است. تحصیل در این مقطع نیز اجباری است و دانش آموزان یک برنامه درسی مشترک دارند.

مقطع دبیرستان: از 16 سالگی تا 19 سالگی است. دانش آموزان در دوره دبیرستان به صورت قانونی اختیار دارند که برای تحصیلات عالی در سطوح بالاتر آماده شوند و می توانند دروس مرتبط با تخصص و حرفه مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

مطلب مشابه: تحصیل در رومانی ؛ شرایط، هزینه های و مدارک مورد نیاز دانشگاه های رومانی

تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ

تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ بسیار مقرون به صرفه است چون بسیاری از دانشگاه های این کشور دولتی هستند و هیچ گونه وجهی را از دانشجویان دریافت نمی کنند. اما هزینه دانشگاه های خصوصی در این مقطع از 9600 دلار در سال شروع می شود.

البته دانشجویان برای کد دانشجویی، کارت کتابخانه، دسترسی به امکانات ورزشی و… باید مبلغی بین 30 تا 65 یورو پرداخت کنند. با پرداخت این هزینه از آن ها مراقبت های بهداشتی به عمل می آید و همچنین تخفیف های زیادی در سراسر کشور شامل حالشان می شود.

متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه باید یک دوره یک ساله زبان نروژی را بگذرانند و بعد از یادگیری این زبان می توانند شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ کنند. در این مقطع تدریس در برخی از رشته ها به زبان انگلیسی و در اکثر رشته ها به زبان نروژی ارائه می شود.

مهلت ثبت نام اول دسامبر تا اول مارچ متغیر است و سال تحصیلی معمولا از نیمه دوم اگوست شروع می شود. دانشجویان می توانند 10 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهند و هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی معادل 7 تا 9 یورو دارد.

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی در نروژ:

  • دیپلم 12 ساله به صورت ترجمه شده از مراکز معتبر
  • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 5 و یا مدرک زبان تافل با حداقل نمره 80
  • گذراندن دوره یک ساله زبان نروژی در این کشور پس از اخذ پذیرش

تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در نروژ

در نروژ افراد می توانند با هزینه کم و مدت زمان کوتاه نسبت به کشور های دیگر در رشته پزشکی تحصیل کنند. مدت زمان تحصیل در این رشته در نروژ 6 سال است ولی در کشور های دیگر 8 سال طول می کشد.

برای تحصیل در رشته های پزشکی در نروژ تسلط به زبان نروژی الزامی می باشد. همچنین داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 5 ضروری است. مدرک دیپلم در رشته های تجربی و ریاضی هم مورد قبول است.

رشته دندان پزشکی در نروژ در دو مرحله کارشناسی ( کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم هستند) و دکتری سپری می شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ

طول دوره کارشناسی ارشد 1 الی 2 سال است. در نروژ بسیاری از رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان و به زبان انگلیسی ارائه می شوند. البته برخی از رشته ها در این مقطع فقط به زبان نروژی ارائه می شوند، که در این صورت افراد باید قبل از ورود به دانشگاه یک دوره یک ساله زبان نروژی را بگذراند و بعد وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند.

در نروژ برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد  باید فقط رشته های مرتبط با مدرک کارشناسی متقاضی انتخاب شود و حداقل دارای 60 واحد مشترک دروس اختصاصی با دوره کارشناسی باشد. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های خصوصی از 11300 دلار در سال شروع می شود. معمولا دولت برای دانشجویان بومی و دانشجویان مهاجر امکانات و امتیازات مساوی درنظر می گیرد.

افرادی که قصد اخذ ویزای تحصیلی نروژ در مقطع کارشناسی ارشد را دارند باید در مقطع کارشناسی همان رشته فارغ التحصیل شده باشند و کسانی که دارای معدل بالای 16 باشند شانس بیشتری برای دریافت پذیرش تحصیلی در این مقطع را دارند.

مطلب مشابه: تحصیل در هند + شرایط مورد نیاز و مدارک لازم

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ:

  • مدرک کارشناسی همراه با رزومه تحصیلی که در مراکز معتبر ترجمه و مستند شده است.
  • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 5/6 یا مدرک زبان تافل با حداقل نمره 85
تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ

افرادی که بتوانند در مقطع دکترا در نروژ تحصیل کنند قطعا از امتیازات خوبی برخوردار می شوند. اکثر رشته های دکترا در نروژ به زبان انگلیسی ارائه می شوند و معمولا دوره دکتری تمام وقت در نروژ سه تا پنج سال طول می کشد.

تحصیل در مقطع دکترا در بعضی از دانشگاه های نروژ رایگان است و چون محققین دکترا، کارمند هم درنظر گرفته می شوند، حقوق دکترا و حقوق کارمند مرتبط را دریافت می کنند. اگر دانشجو به همراه استاد خود پروژه های تحقیقاتی انجام دهد می تواند بین 400 تا 500 هزار کرون نروژ حقوق دریافت کند.

اگر به دنبال پذیرش در رشته خود برای تحصیل در مقطع دکترا در نروژ هستید، ابتدا باید یک استاد را به عنوان سوپروایزر انتخاب کنید و با او مکاتبه انجام دهید. بعد از موافقت استادی که انتخاب کرده اید، باید شرایط علمی و پژوهشی مثل یک رزومه قوی در این زمینه و مقاله های علمی و پژوهشی معتبری را هم داشته باشید.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکترا در نروژ:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به صورت ترجمه شده و مستند.
  • مدرک زبان آیلتس 7
  • انگیزه نامه و توضیح علمی در مورد دلیل انتخاب و تحصیل در رشته مورد نظر
  • ذکر نام استاد راهنما که قبلا برای پذیرش در آن دانشگاه انتخاب شده است.

دانشجویان باید مدارک خود را از اول ماه دسامبر تا اواسط ماه مارس در همان سال تحصیلی به دانشگاه ها برای دریافت پذیرش تحصیلی ارائه دهند.

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

هزینه های تحصیل در نروژ

با وجود اینکه امکان تحصیل رایگان در بسیاری از دانشگاه های دولتی نروژ وجود دارد اما دانشگاه های خصوصی شهریه زیادی از دانشجو ها دریافت می کنند و هزینه های زندگی در این کشور هم بسیار بالا است.

یک دانشجو برای هزینه های اولیه یک زندگی معمولی در نروژ باید حداقل 8 تا 10 هزار کرون داشته باشد. علاوه بر این، دانشجویان دوره کامل دانشگاهی باید هزینه ترم را هم پرداخت کنند. این 10 هزار کرون هزینه های مسکن، خوراک، رفت و آمد، حمل و نقل و هزینه های اینترنت را شامل می شود.

هزینه شهریه برای تحصیل در موسسات خصوصی برای دانشجویان نروژی و بین المللی معمولا بین 7000 تا 19000 یورو در سال متغیر است. همچنین دانشجوها جهت دریافت کارت دانشجویی برای انجام خدمات دانشجویی ، 30 تا 60 یورو در هر ترم پرداخت می کنند و با پرداخت 300 تا 700 یورو در ماه می توانند خانه یا خوابگاه برای خود اجاره کنند.

بهترین شهر ها برای تحصیل در نروژ

هر کدام از شهر های کشور نروژ مزایای جهت تحصیل دارند. هزینه های تحصیل در نروژ به این بستگی دارد که شما کدام شهر را برای تحصیل انتخاب می کنید. شهر های مختلف کشور نروژ قیمت متفاوتی را در زمینه های مختلف ارائه می کنند، اما قیمت های عجیب و غریبی در شهر های مختلف آن وجود ندارد و همه یک رده هزینه مشابه دارند.

به عنوان مثال زندگی در شهر اسلو بسیار هزینه بر تر و گران تر از شهر های دیگر خواهد بود و این رقم نهایتا تا 2000 یورو اعلام شده است. برگن دومین شهر بزرگ نروژ است، اما افراد زیادی اعتقاد دارند که برگن بزرگ ترین شهر نروژ و مکان مناسبی برای تحصیل در نروژ با هزینه 1800 یورو می باشد.

در شهر 100000 نفری کریستیان ساند تعداد دانشجویان کمتری وجود دارد، اما با این حال یکی از شهر های معروف و مناسب برای تحصیل در نروژ محسوب می شود. ترومسو سومین شهر بزرگ و مناسب برای تحصیل در شمال کشور نروژ با هزینه 800 یورو می باشد و گاهی تعداد زیادی از دانشجویان به دلیل ظاهر زیبا و طبیعتش آن را برای تحصیل انتخاب می کنند. برگن، تروندهایم، استاونگر و بعضی دیگر از شهر های نروژ بسیار گران قیمت هستند. البته هزینه خورد و خوراک در استاونگر بسیار گران است.

مطلب مشابه: تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

بورسیه برای تحصیل در نروژ

به دلیل این که زندگی در کشور نروژ بین کشور های اروپایی، بسیار گران قیمت است با دریافت بورسیه می توان این هزینه ها را کاهش داد. در نروژ بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده است.

یکی از بورسیه های مهم که معمولا به دانشجویان بین المللی به خصوص کشور های در حال توسعه تعلق می گیرد، صندوق وام آموزشی دولتی نروژ است. این بورسیه برای افرادی صادر می شود که دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  1. تحصیل تمام وقت به مدت 3 سال
  2. استخدام در کار تمام وقت به مدت 2 سال
  3. خانواده درجه یک افراد در نروژ
  4. خانواده درجه یک شهروند ناحیه اقتصادی اروپا ( دارای مجوز اقامت)
  5. همراه یا خانواده شخصی مقیم در نروژ ( اقامت شان باید در زمینه ای جز تحصیل باشد).

کار دانشجویی در نروژ

معمولا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی به دانشجو های ایرانی تعلق نمی گیرد. بنابراین کار دانشجویی در نروژ می تواند روش خوبی برای تامین بخشی از هزینه های زندگی باشد. البته برای اینکه بتوانند به راحتی کار کنند بهتر است به زبان نروژی یا یکی از زبان های اسکاندیناوی تسلط داشته باشند.

دانشجو هایی که با ویزای تحصیلی در نروژ تحصیل می کنند می توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. دانشجویان در مقطع کارشناسی می توانند حداکثر تا 10 ساعت در هفته و در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا 20 ساعت در هفته کار کنند. حقوق پرداختی در نروژ برای هر ساعت حدود 7 تا 9 یورو است.

دانشجویان می توانند بعد از ورود به نروژ تا سه ماه بدون نیاز به مجوز کار، کار کنند. اما بعد از آن به اداره پلیس مراجعه می کنند و مجوز کار دریافت می کنند. آن ها بعد از دریافت ویزای تحصیلی نروژ و بعد از ورود به نروژ برای انجام کار دانشجویی می توانند در کافه ها، رستوران ها، هتل ها، مغازه ها و آژانس های مسافرتی و… کار کنند و در مقطع دکترا هم می توانند کار تحقیقاتی انجام دهند و علاوه بر آن 30 ساعت در هفته هم می توانند کار دانشجویی انجام دهند.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد تحصیل در آلمان و شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور

تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

بهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه علم و فناوری
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه علوم زیستی
  • دانشگاه علوم پزشکی
  • دانشگاه قطب شمال
  • کالج دانشگاهی جنوب شرقی
  • کالج دانشگاهی غرب
  • کالج دانشگاهی اوستفلد
  • دانشکده بیزنس
  • دانشگاه استاوانگر
  • دانشگاه آگدر
  • کالج دانشگاهی ولدا
  • دانشگاه مولد
  • کالج دانشگاهی کریستیانا
  • دانشگاه بازرگانی نروژ
  • دانشگاه نورد
  • دانشکده هدمارک
  • دانشگاه اقتصاد

بهترین رشته های تحصیلی در نروژ

  • گردشگری
  • حقوق
  • پزشکی
  • علوم داده
  • مدیریت بازرگانی
  • حسابداری مالی
  • اقتصاد
  • امنیت سایبری
  • مدیریت فناوری صنعتی
  • دندانپزشکی

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی

متقاضیان ابتدا باید به دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های نروژ اقدام کنند و بعد با تکمیل مدارک به سفارت نروژ مراجعه کنند و درخواست خود را برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ ارائه دهند. کشور نروژ نسبت به صدور ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی بسیار سخت گیر است بنابراین دقت داشته باشید که همه مدارک را به درستی تهیه کنید.

  • فرم درخواست اخذ ویزای تحصیلی
  • فیش پرداخت هزینه درخواست
  • یک پاسپورت معتبر و ترجمه شناسنامه
  • یک قطعه عکس رنگی جدید
  • نامه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مربوطه
  • نامه تمکن مالی برای تامین هزینه های خود و همراه در طول دوره اقامت
  • اثبات مسکن مناسب و نشانی محل سکونت در نروژ
  • ارائه بیمه نامه معتبر در نروژ
  • ارائه انگیزه نامه که هدف از تحصیل در نروژ را نشان می دهد.

مطالب مشابه را ببینید!