مجله تاپ‌ناز‌

باورهای نادرست درباره تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودک

آموزش  جنسی‌ای که از اوایل کودکی شروع شود از رشد جنسی بچه‌ها حمایت کرده و می‌تواند آن‌ها را در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کند. تربیت جنسی می‌کوشد کودکان و نوجوانان را به‌تدریج با اطلاعات و مهارت‌ها  مثبت در این حوزه مهم و پیچیده، تجهیز و توانمند سازد. در گذشته نه چندان دور، والدین از دادن پاسخ صحیح به کنجکاوی‌ها و سوالات جنسی کودکان پرهیز می‌کردند و ترجیح می‌دادند درباره این موارد با کودک یا نوجوان صحبت نکنند. در چنین موقعیت‌هایی، کودک، به اجبار پاسخ این دسته از سوالات خود را به‌صورت تحریف‌شده از بافت همسالان و دوستان خود یا بسترهای مجازی به دست می‌آورد. 

این نوع جستجوهای ناشیانه و مخفیانه، نه تنها اطلاعات درستی را در اختیار بچه‌ها نمی‌گذاشت بلکه منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شد که گاهی تا پایان عمر ماندگار بود. این روزها آگاهی والدین در حوزه اهمیت تربیت جنسی کودکان و نوجوانان افزایش یافته است. خیلی از اوقات در ذهن والدین باورهای نادرستی درباره تربیت جنسی کودکان و نوجوانان وجود دارد در ادامه به بررسی تعدادی از باورها و دغدغه‌های رایج والدین می‌پردازیم.

۱- تربیت جنسی کودک باعث بلوغ زودرس می‌شود یا خیر؟

تربیت جنسی کودک باعث نمی‌شود که او زودتر موعد میانگین جامعه‌، درگیر روابط بزرگسالانه عاطفی یا دچار بلوغ زودرس شود. این موضوع در مطالعات تحقیقاتی انجام‌شده در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نشان داده شده است. با این حال، تربیت جنسی با کیفیت و علمی می‌تواند منجر آگاهی بیشتر کودکان و نوجوان و رفتارهای جنسی مسئولانه‌تر شود. فراموش نکنید تربیت جنسی کودکان ۲ تا ۱۲ سال حتی می‌تواند آن‌ها را در برابر آسیب‌هایی مثل سوءاستفاده‌های جنسی در محیط‌های مختلف محافظت کند.

۲- تربیت جنسی کودکان آن‌ها را از دنیای کودکان دور می‌کند؟

تربیت جنسی کودکان از «معصومیت» آن‌ها نمی‌کاهد. دادن اطلاعاتی در مورد رشد جنسی به کودکان که از نظر علمی دقیق، عقلانی، مناسب سن و کامل باشد، به عنوان بخشی از یک فرآیند دقیق خودمراقبتی در مرحله‌ آغازین تحصیل رسمی (شامل مهدکودک و پیش‌دبستانی) است که کودکان باید این مرحله را بگذرانند. فراموش نکنید تنظیم برنامه فرزندپروری علمی و دقیقی  که تربیت جنسی کودکان را نیز پوشش دهد می‌تواند به سلامت روان آن‌ها کمک کند. 

تربیت جنسی کودکان

۳- تربیت جنسی، بچه‌ها را به سمت ارتباط با سوءاستفاده‌گران جنسی سوق می‌دهد؟

 نشانه‌های آزار جنسی در کودکان ۲ تا ۵ سال می‌تواند پنهان باشد. آموختن مسائل جنسی به کودکان ۲ تا ۱۲ سال و ایجاد یک نگرش نسبت به حریم خصوصی، آزار و اذیت کودکان را برای پدوفیل‌ها آسان نمی‌کند. در عوض وقتی کودکان درباره بدن خود و حریم خصوصی آگاه هستند می‌توانند موقعیت‌ها و افراد آزاردهنده را هم در محیط‌های واقعی و هم در محیط‌های مجازی تشخیص دهند. 

آموزش جنسی کودکان باید متناسب با سنشان باشد

فراموش نکنید آموزش جنسی برای کودکان یا نوجوانان مضر نیست. قانون اساسی و اصلی در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان این است که مطالب متناسب با سن و سطح رشدی کودک باشد. این همان چیزی است که به آن تناسب سنی می‌گویند. به‌عنوان مثال یک کودک قبل از دو سالگی باید در تربیت جنسی خود درباره موضوعاتی مثل نام اندام‌های خصوصی بدن و تفاوت جنسیت بیاموزد؛ در حالی که با افزایش سن و سطح تحصیلی کودک به‌تدریج موضوعات دیگری مانند بلوغ و یادگیری مهارت برای پیشگیری از آسیب‌هایی مثل سوءاستفاده‌های جنسی مطرح می‌شود. 

خیلی از اوقات والدین فکر می‌کنند این نوع آموزه‌ها به‌طور خودکار در بچه‌ها به مرور ایجاد می‌شود، اما واقعیت این است که نیاموختن مهارت به بچه‌ها در این حوزه منجر به سوق‌دادن آن‌ها برای تجربه‌کردن یا کسب اطلاعات از منابع غیرمعتبر می‌شود. 

مطالب مشابه را ببینید!